مطالب پر بازدید
چیدمان کشو آشپزخانه + چیدمان کشو زیر گاز و قاشق چنگال

چیدمان کشو آشپزخانه + چیدمان کشو زیر گاز و قاشق چنگال

چیدمان کشو چیدمان کشو آشپزخانه + چیدمان کشو زیر گاز و قاشق چنگال موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید …

مدل مانتو بلند ساده با طرح های مزونی برای خانوم های شیک پوش

مدل مانتو بلند ساده با طرح های مزونی برای خانوم های شیک پوش

مدل مانتو بلند ساده مدل مانتو بلند ساده با طرح های مزونی برای خانوم های شیک پوش موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

مدل تمیمه طلا اینستاگرام با طرح های جدید برای امسال

مدل تمیمه طلا اینستاگرام با طرح های جدید برای امسال

مدل تمیمه طلا اینستاگرام مدل تمیمه طلا اینستاگرام با طرح های جدید برای امسال موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

سنت های شب یلدا

نکته های شب یلدا هدف از شب یلدا چیست تحقیق در مورد اداب و رسوم شب یلدا انشا در مورد شب یلدا آداب و رسوم شب یلدا در ایران تاریخچه شب یلدا تاریخ شب یلدا

تاریخچه شب یلدا در ایران باستان + نکته های شب یلدا + هدف از شب یلدا چیست موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره شب یلدا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

سنت های شب یلدا چیست

شب یلدا یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی ست که از زمان داریوش یکم شروع شده و تا به امروز ادامه داشته است. در شب یلدا کوچک تر ها به خانه ی بزرگ تر ها می روند و با هم طولانی ترین شب سال را جشن می گیرند.

سفره شب یلدا

یکی از سنت ها و آیین هایی که در شب یلدا انجام می شود، پهن کردن سفره ای به نام سفره چله است که با انواع میوه های پاییزی مثل انار، خرمالو، گلابی، کدو حلوایی هندوانه … و انواع آجیل و خشکبار تزیین می شود.

جمع شدن دور کرسی

نیاکان ما در دوره های پیشین، چوب های فراوانی جمع آوری کرده سپس شب یلدا را در کنار آتش جشن می گرفتند. برای آن ها آتش نمادی از خورشید و فراری دادن تیرگی و نیروهای اهریمن بود. با گذشت سال های متوالی کرسی به خانه ایرانی ها راه یافت تا آن ها را از سرمای فصل پاییز و زمستان محافظت کند. به همین منوال مردم ایران شب یلدا را در زیر کرسی های گرم سپری کردند. امروزه در بعضی مناطق هنوز هم کرسی برپا می شود تا این جشن سنتی به روال قبلی خود برگزار شود.

حافظ‌ خوانی و سنت های شب یلدا

مطالعه و خواندن کتب قدیمی و باستانی یکی دیگر از سنت های شب یلداست. در بین کتاب ها، دیوان حافظ به دلیل شعرهای زیبا و امکان فال گرفتن جایگاه خاص و ویژه ای در قلب مردم دارد. در شب یلدا دیوان حافظ دست به دست می چرخد و هر کس از ته دل نیتی کرده و صفحه ای را باز می کند. پس از خواندن فال، کتاب به دست نفر بعدی می رسد. به همین ترتیب همه حاضرین ابیاتی از حافظ شیرازی را زیر لب زمزمه کرده و می خوانند. بعضی حافظ خوانی را به شیوه ای دیگر برگزار می کنند. فردی کتاب را در دست می گیرد و در مرکز جمع می نشنید سپس حافظ را به نوبت برای همه کسانی که در جمع حضور دارند باز می کند به این شکل که می گوید نیت کن سپس صفحه ای را باز کرده و فال را بلند می خواند.

استفاده از رنگ سرخ در شب یلدا

رنگ سرخ یکی از رنگ های مهم در شب یلداست که در خوراکی ها و تزیینات یلدا به شکل گسترده ای استفاده می شود. از آنجایی که نیاکان ما اکثرا کشاورز بودند و از این طریق زندگی می کردند، شب یلدا را شروعی برای روز های طولانی می دانستند. از همین رو شب یلدا برای آن ها نماد خورشید و سرخی بود. انار که هم سرخ بود و هم میوه ای متولد فصل پاییز به همین خاطر تبدیل به نمادی برای شب یلدا شد.

خواندن شاهنامه

شاهنامه فردوسی با ۵۰ هزار بیت یکی از کتاب های حماسی ایرانی ست که در شب یلدا خوانده می شود. در شب یلدا یکی از افراد مسن در مهمانی شاهنامه را در دست می گیرد و در میان جمع می نشیند سپس شاهنامه را با اشعار زیبایش برای حاضرین و مهمانان می خواند.

قصه خواندن

در سال هایی که امکاناتی مانند اینترنت، کامپیوتر، موبایل، تلویزیون وجود نداشت بچه ها در هنگام شب تنها با یک چیز خوشحال می شدند آن هم قصه گویی بزرگ تر ها به خصوص پدر بزرگ و مادر بزرگ بود. قصه خوانی یکی از سرگرمی های مهم در دوره قدیم بود که در شب یلدا هم اجرا می شد. در شب یلدا همه با هم در سکوت شب، گوش به صدایی گرم می سپردند که داستان هایی از قهرمانان، پریان و موجودات عجیب تعریف می کرد. قصه خوانی یکی از بهترین سنت هایی ست که می توانید در شب یلدا اجرا کنید. در شب یلدا گوشی های موبایل را جمع آوری کرده و تمام شب را در کنار عزیزان تان در دنیای واقعی سپری کنید و گوش به صدای گرم بزرگ تر هایتان بسپارید.

نکته های شب یلدا هدف از شب یلدا چیست تحقیق در مورد اداب و رسوم شب یلدا انشا در مورد شب یلدا آداب و رسوم شب یلدا در ایران تاریخچه شب یلدا تاریخ شب یلدا

آخرین بروز رسانی در : جمعه 18 آذر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.