نگهداری گل سنگ و علت پژمرده شدن + گل سنگ نماد چیست

نگهداری گل سنگ و علت پژمرده شدن + گل سنگ نماد چیست

نگهداری گل سنگ نگهداری گل سنگ و علت پژمرده شدن آن + گل سنگ نماد چیست عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. …

نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن

نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن

نگهداری گل شفلرا ابلق نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نحوه کاشت هسته گیلاس در گلدان و باغچه + زمان کاشت

نحوه کاشت هسته گیلاس در گلدان و باغچه + زمان کاشت

کاشت هسته گیلاس نحوه کاشت هسته گیلاس در گلدان و باغچه + زمان کاشت عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این …

کاشت توت فرنگی در بطری

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

روش و مراحل کاشت توت فرنگی در باغچه و بطری نوشابه با دانه عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره نحوه کاشت توت فرنگی صحبت کرده ایم . امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

کاشت توت فرنگی در خانه

توت فرنگی هم خانواده ی تمشک با نام انگلیسی strawberry و نام علمی Fragaria × ananassa یکی از خوشمزه ترین میوه های بهار و متعلق به تیره گل سرخ و آمریکای شمالی است. این میوه را به راحتی می توانید در گلدان یا باغچه ی خانه خود از طریق بذرهای روی میوه بکارید و از محصول آن استفاده کنید.

انواع توت فرنگی

توت فرنگی دارای گونه های متنوعی است اما به طور کلی به چهار گونه تقسیم می شود. گونه ی اول به نام توت فرنگی چهار فصل شناخته می شود. این گونه در سال ۲ بار و از اردیبهشت ماه تا شهریور ماه میوه می دهد. گونه ی دوم با نام توت فرنگی بهاره شناخته می شود و فقط یک بار در فصل بهار میوه می دهد اما مقدار محصولش بیشتر از بقیه گونه هاست. گونه ی سوم با نام توت فرنگی روز خنثی شناخته می شود و در تمام سال فرآیند میوه دهی را انجام می دهد اما مقدار محصول آن کم است. گونه ی چهارم، توت فرنگی یا ساقه رونده است که رشد خوبی دارد.

گیاهی خودرو

توت فرنگی یک نوع میوه وحشی ست که به شکل خودرو در طبیعت پرورش و گسترش یافته است. سپس فرانسوی ها حدود ۳۰۰ سال پیش آن را به زمین هایشان دعوت کرده و پرورش آن را در مزرعه هایشان شروع کردند. حال توت فرنگی تبدیل به میوه ای گلخانه ای شده و در بیشتر سال در فروشگاه های عرضه مواد غذایی یافت می شود. گونه ی خودرو توت فرنگی در مراتع و جنگل های شمال ایران هم دیده شده است و وجود دارد.

مشخصات

برگ ها متناوب، تخم مرغی شکل و به رنگ سبز تیره با جنس کرکی هستند. گل ها دارای ساقه خزنده و به رنگ سفید یا صورتی و دارای پنج گلبرگ و بویی مطبوع است. پس از ریختن گلبرگ ها، وسط گل به مرور بزرگ و سفیده شده و در نهایت به میوه ای قرمز رنگ تبدیل می شود.

چگونه بذر را به دست بیاوریم ؟

بذر های توت فرنگی همان نقاط ریز و زرد رنگی هستند که بر روی سطح بیرونی آن دیده می شوند. روش های مختلفی برای به دست آوردن بذرها وجود دارد. می توانید با استفاده از نوک خلال دندان بذرها را از میوه برداشته و به دست بیاوریم. روش دیگر این است که با استفاده از یک چاقوی تیز پوست توت فرنگی را بگیرید. سپس پوستش را در مکانی قرار دهید تا خشک شده و بذر ها به راحتی از پوست جدا شوند. بذرهای صدمه دیده جوانه نمی زنند پس باید با دقت این کار را انجام دهید.

فصل کاشت توت فرنگی

بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا به جای کاشت بذر از نشاء توت فرنگی استفاده کنند. بهتر است نشاء را در فصل بهار تهیه کنید. می توانید آن را در باغچه بکارید یا در گلدانی سفالی و بزرگ در بالکن نگهداری کنید.

کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه

برای انجام این کار اول از همه باید بطری نوشابه را آماده کنید. می توانید قسمتی از بدنه ی بطری نوشابه را با استفاده از یک قیچی یا چاقوی تیز ببرید و از آن به شکل استوانه ای استفاده کنید. سپس چند سوراخ در انتهای بطری ایجاد کرده تا آب اضافی بعد از آبیاری خارج شود. مقداری خاک درون بطری ریخته و نشاء را درون بکارید. بطری ها را می توانید از بخش های مختلف آویزان کرده و نمایی جذاب ایجاد کنید.

ریشه ها سفیدتر، توت فرنگی بهتر

یکی از راه های شناخت بوته ی توت فرنگی دقت به فرم و رنگ ریشه ی آن است. هر چه ریشه اش افشان تر و سفید تر باشد گیاه قوی تر و سالم تر است.

ارتباط با خاک ممنوع

برگ ها و میوه های توت فرنگی ارتباط خوبی با خاک ندارند. اگر برگ های توت فرنگی با خاک خیس ارتباط داشته باشد دچار پوسیدگی و قارچ می شود به همین دلیل توصیه می شود که حتی در زمان آبیاری بر روی برگ ها آب ریخته نشود. تماس میوه ها با خاک خیس موجب لهیدگی و خراب شدن آن ها می شود به همین دلیل بهترین شرایط برای توت فرنگی زمانی فراهم می شود که با خاک در تماس نباشد. اگر عکس گلخانه های توت فرنگی را مشاهده کرده باشید به خوبی متوجه این موضوع می شوید زیرا برگ و میوه ها به طور کامل از گلدان خارج شده و با خاک ارتباطی ندارند.

روش کاشت توت فرنگی با دانه

بهترین زمان برای کاشت بذر توت فرنگی اواخر فصل زمستان و اسفند ماه است تا در بهار و تابستان میوه بدهد. اگر می خواهید از روش کاشت بذر استفاده کنید در ابتدا باید بذر را به دست بیاورید. بذر را می توانید به شکل آماده تهیه کنید یا از بذرهای خود میوه استفاده کنید.

دستمال نم دار

برای سبز کردن بذر توت فرنگی می توانید از دو روش قرار دادن در دستمال یا کاشت مستقیم در خاک استفاده کنید. برای انجام روش اول، بذرها را ۷ روز در مکانی خنک و درون دستمالی رطوبت دار و خیس نگهداری کنید تا احتمال جوانه زنی افزایش پیدا کند.

فاصله کاشت

سپس دانه ها را با فاصله ۸ سانت بر روی خاکی مناسب با زهکشی بالا قرار دهید و با کمی خاک روی آن ها بپوشانید. بهتر است که بذرها را خیلی عمق دار نکارید تا جوانه زنی راحت تر انجام شود. می توانید بذرها را درون دستمال قرار ندهید و مستقیم در خاک بکارید.

کشت توت فرنگی در گلخانه

به آرامی بذر ها را آبیاری کرده و خاک آن ها را مرطوب نگه دارید. برای ایجاد شرایط گلخانه ای یک نایلون پلاستیکی بر روی گلدان کشیده و رطوبت محیط را برای جوانه زنی افزایش دهید. نایلون حتما باید چند سوراخ داشته باشد تا هوا رد و بدل شود.

مرحله ی دو برگی شدن

گلدان را در بخشی روشن و پرنور و گرم نگهداری کنید و زمانی که جوانه ها سر از خاک بیرون آوردند پلاستیک روی گلدان را بردارید. اجازه دهید جوانه ها کمی قد کشیده و دو برگی شوند سپس آن ها را به باغچه یا گلدان بزرگتر منتقل نمایید.

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

کاشت توت فرنگی با نشاء

برای کاشت توت فرنگی با نشاء باید یک بوته ی سبز سالم و بدون آفات انتخاب کنید. هر چه بوته سر حال تر و بزرگ تر باشد میوه بیشتری به شما خواهد داد. نشاء را باید اوایل بهار تهیه کرده و آن را در گلدان یا باغچه خانه ی خود بکارید. نشاء توت فرنگی را می توانید درون سبد میوه یا بطری نوشابه هم بکارید.

مرحله ی اول

اگر یک گلدان توت فرنگی دارید ابتدا آن را سیراب کنید. یک روز بعد از آبیاری زمان مناسبی برای تعویض گلدان توت فرنگی است. زیرا ذرات خاک اطراف ریشه خیس شده و بهم فشرده می شود. به این شکل ذرات خاک به راحتی از دور ریشه باز نشده و از هم نمی پاشند. بوته توت فرنگی را به آرامی با زدن ضربه به پشت گلدانش خارج کرده و در باغچه یا گلدان با خاک های آماده بکارید.

کاشت توت فرنگی در باغچه

اگر شما می خواهید تعدادی نشاء توت فرنگی را در باغچه بکارید باید ابتدا خاک آن را به خوبی شخم بزنید. سپس چاله هایی ۵ سانتی درون باغچه ایجاد کرده و نشاء ها را به آرامی درون حفره های ایجاد شده قرار دهید. خاک باغچه را آبیاری کرده و منتظر نشانه های جدیدی از رشد گیاه باشید. می توانید روی خاک باغچه رو با کاه بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود.

نشاء در گلدان

اگر قصد دارید نشاء را در گلدان بکارید، گلدان های کوچک و ۱۵ سانتی برای رشد یک نشاء مناسب است. ابتدا حدود دو سوم گلدان را با خاکی سبک و مناسب پر کنید، سپس نشاء را به آرامی و بدون آسیب زدن به ریشه اش جدا کرده و درون گلدان جدید قرار دهید. اطراف نشاء را با خاک پر کنید تا به خوبی در محل جدیدش مستقر شود.

نگهداری توت فرنگی در گلدان

بعد از کاشت توت فرنگی از طریق بذر یا نشاء باید از بوته ی به وجود آمده به خوبی مراقبت کنید تا گل کرده و میوه دهد. در ادامه شرایط مناسب نگهداری از بوته ی توت فرنگی را برای شما به طور کامل توضیح دادیم.

آبیاری توت فرنگی در گلدان

گیاهی رطوبت دوست است و بهتر است زمانی که خاک رطوبت پایینی داشت آبیاری مجدد را انجام دهید. در هنگام آبیاری روی برگ و میوه های گیاه آب نریزید. زمانی که گل ها تشکیل شده و گیاه میوه داد آبیاری را حتما منظم کنید. آبیاری کم و خشکی خاک موجب از دست رفتن میوه ها و ریزش آن ها می شود. آبیاری زیاد موجب زرد شدن برگ ها و از بین رفتن ریشه هایش می شود.

نور مورد نیاز

برای بهترین عملکرد به روزی حداقل ۶ ساعت نور آفتاب نیاز دارد. در خانه آن را پشت پنجره جنوبی نگهداری کنید تا نیاز نوری اش برطرف شود و هر چند وقت یک بار گلدان را بچرخانید تا همه ی بخش های آن نور دریافت کند. نور کم علت بار ندادن بوته توت فرنگی و رشد علفی آن است.

دمای مورد نیاز

این گیاه مقاومت خوبی نسبت به سرما داره و به راحتی ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد را تحمل می کند. بهترین بازه ی دمایی برای توت فرنگی، ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که در این گستره ی دمایی بهترین رشد و عملکرد را از خود نشان می دهد

خاک مورد نیاز

یکی از بهترین ترکیبات برای این گیاه، ترکیب پیت ماس به همراه ورمی کمپوست و خاک باغچه است. همچنین می توانید از خاک های آماده گل فروشی ها و گلخانه ها هم استفاده کنید. PH مناسب برای خاک توت فرنگی ۵٫۵ تا ۶٫۵ است زیرا این گیاه خاک اسیدی دوست دارد. به دلیل آب دوست بودن، خاک های شنی هم برای این گیاه مناسب هستند زیرا ریشه های توت فرنگی در این نوع خاک خیلی خوب گسترش پیدا می کند.

تغذیه مورد نیاز

اگر بوته های توت فرنگی را در باغچه ی خانه خود کاشته اید کود حیوانی پوسیده بهترین گزینه برای تقویت این گیاه است و به میوه دهی گیاه کمک بزرگی می کند. همچنین کودهای کمپوست گیاهی برای تقویت خاک این گیاه مناسب هستند.

آفات

توصیه می شود از خاکی که دارای شن و ماسه بیشتری است استفاده کنید زیرا خیسی مداوم خاک برای گیاه مضر است و موجب آفت زدگی آن می شود. اگر بوته توت فرنگی شما آفتی مثل سوسک ژاپنی دارد از سیر کمک بگیرید. برای جلوگیری از هجوم پرندگان، بادبادکی که چهره داشته باشد در نزدیکی محل بوته ها مستقر کنید.

عکس توت فرنگی

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

عکس توت فرنگی فانتزی

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

عکس توت فرنگی کیوت

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

فصل کاشت توت فرنگی

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

زمان کاشت توت فرنگی در بهار و خوزستان با دانه فصل کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه روش کاشت توت فرنگی در مازندران کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه مزرعه توت فرنگی کشت توت فرنگی در گلخانه عکس توت فرنگی کیوت و فانتزی آبی عکس توت فرنگی صورتی نقاشی عکس توت فرنگی عکس توت فرنگی برای تصویر زمینه

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 9 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.