انواع گل لاله وحشی و نماد آن + زمان رویش و فصل گل لاله

انواع گل لاله وحشی و نماد آن + زمان رویش و فصل گل لاله

انواع گل لاله انواع گل لاله وحشی و نماد آن + زمان رویش و فصل گل لاله عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

همه چیز درباره نگهداری انواع گل کریسمس +‌ عمر و علت ریزش برگ

همه چیز درباره نگهداری انواع گل کریسمس +‌ عمر و علت ریزش برگ

نگهداری گل کریسمس شرایط نگهداری و عمر گل کریسمس + شیوه تکثیر و علت ریزش برگ ها عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری انواع گل فیکوس در آپارتمان و خواص آن + مشکلات

نگهداری انواع گل فیکوس در آپارتمان و خواص آن + مشکلات

انواع گل فیکوس نگهداری انواع گل فیکوس در آپارتمان و خواص آن + مشکلات فیکوس موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در …

کاشت خیار در گلدان

کاشت بذر خیار کاشت خیار زمینی زمان کاشت خیار و گوجه کاشت خیار پر محصول کاشت خیار خیارشور روش کاشت خیار قطره ای کاشت خیار در فضای باز کاشت خیار بدون بذر

صفر تا صد کاشت خیار در گلدان و باغچه با ۲ روش + زمان کاشت عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت خیار صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

صفر تا صد کاشت خیار

خیار یکی از اعضای خانواده کدوهاست و گیاهی علفی و رونده است. در زبان فارسی افغانستان آن را بادرنگ می نامند و متعلق به آسیای میانه است. رفع بوی بد دهان، سلامت کلیه ها، پیشگیری از سرماخوردگی، سلامت چشم، سم زدایی کبد، کاهش فشار خون بالا و … همه بخشی از خواص خیار هستند. خیار قابلیت کاشت در آپارتمان را دارد و می تواند در یک گلدان بزرگ به باردهی و میوه دهی برسد.

مشخصات خیار

بوته ی خیار گل های زرد رنگ با جنس نر و ماده دارد و میوه از پشت گل تشکیل میشود. ساقه ها مانند پیچک از هر داربست و قیمی بالا رفته و دور آن می پیچیند. برگ هایش مانند برگ های بوته کدو درشت و عریض هستند و در مواردی بر روی میوه سایه می اندازند.

انواع بذر خیار

امروزه بذرهای زیادی از انواع خیار مثل خیار خاردار، خیار چنبر، خیار مکزیکی، خیار شاخدار، خیار امپراطور، خیار جالیز، خیار لیمویی و خیار معمولی در فروشگاه ها عرضه می شود که بنا به سلیقه خود می توانید از آن ها استفاده کنید.

باردهی

اگر بذر را در خاکی مرغوب و حاصلخیز بکارید و نیازهای گیاه را به طور کامل رفع کنید بعد از حدود ۳ ماه یا ۹۰ روز بوته ی شما به باردهی میرسد و میوه میدهد.

زمان کاشت خیار

بهترین زمان برای کاشت بذر یا دانه خیار اوایل فصل بهار است اما می توانید آن را در طول فصل بهار یا فصل تابستان هم بکارید.

قیم یا داربست

بهتر است بعد از رشد بوته خیار، آن را با استفاده از یک قیم یا داربست به سمت بالا هدایت کنید تا هم از قارچی شدن بوته پیشگیری شود و هم خیارهای بهتر و خوش فرم تری تولید کند. مزیت دیگر این روش، تولید محصول در قسمت کوچکی از خانه است، در صورتی که اگر بوته های خیار بر روی زمین رشد کنند به فضای بزرگی نیاز دارند.

نکته مهم

بعد از بزرگ شدن بوته خیار، تعدادی از برگ های بزرگ و پیر آن را جدا کنید تا از فرم جنگلی خارج شود و میوه دهی اش افزایش پیدا کند.

کاشت خیار بدون بذر

اگر می خواهید خیار را بدون بذر آماده و از دانه هایی که در دل خود جای داده پرورش دهید، یک خیار کاملا رسیده را انتخاب کنید. دانه ها را خارج کنید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون آب قرار دهید تا تفاله ها به طور کامل از دانه ها جدا شوند. سپس در خاک مرغوب کاشته و در نور کامل آفتاب نگهداری کنید.

گرده افشانی

بعد از گلدهی یکی از گل های نر را بچینید و گل برگ هایش را جدا کنید تا تنها پرچم آن باقی بماند. سپس پرچم را بر روی گل های ماده بمالید تا گرده افشانی بهتر انجام شده و شرایط برای باردهی بوته فراهم شود. اگر از بذرهای هیبرید استفاده کرده اید نیازی به انجام این روش نیست.

کاشت بذر خیار کاشت خیار زمینی زمان کاشت خیار و گوجه کاشت خیار پر محصول کاشت خیار خیارشور روش کاشت خیار قطره ای کاشت خیار در فضای باز کاشت خیار بدون بذر

روش اول برای کاشت خیار

اگر می خواهید یک بوته بارده کوچک و زیبا از میوه خیار در گوشه ای از آپارتمان یا بالکن خانه ی خود داشته باشید، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول برای کاشت خیار

در ابتدا باید نوع بذر خود را مشخص کنید و آن را تهیه کنید. بذرها را از جلدشان خارج کرده و به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید تا پوسته شان نرم شده و آماده قرار گرفتن در خاک شوند.

مرحله دوم برای کاشت خیار

بهتر است برای کاشت بذرها از خاک سبزیجات استفاده کنید و آن ها را عمیق نکارید. حفره های ۲ سانتی و کوچکی با نوک خلال دندان ایجاد کرده و بذرها را درون این حفره ها قرار دهید.

مرحله سوم برای کاشت خیار

به آرامی خاک گلدان را آبیاری کنید تا بذر از خاک خارج نشود. گلدان را در محیطی گرم و روشن با نور زیاد نگهداری کنید. آبیاری مجدد را با خشکی سطح خاک انجام دهید.

مرحله چهارم برای کاشت خیار

بعد از حدود ۵ تا ۸ روز بذرها جوانه زده و سبز می شوند. زمانی که جوانه ها رشد کرده و چند برگی شدند می توانید آن ها را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید یا در باغچه بکارید.

مرحله پنجم برای کاشت خیار

بهتر است برای تقویت و تغذیه بوته خیار به اندازه ۱/۷ از حجم خاک، ورمی کمپوست اضافه و ترکیب کنید. همچنین می توانید از کود دامی پوسیده شده هم استفاده کنید.

مرحله ششم برای کاشت خیار

برای گلدهی و میوه دهی به نور زیاد، آبیاری مرتب و خاک مرغوب نیاز دارد. ریزش گل های بوته خیار در صورت نور کم، آبیاری بیش از حد و خاک بی کیفیت اتفاق می افتد.

مرحله هفتم برای کاشت خیار

اگر بوته خیار را در محیطی کم نور نگهداری کنید رشد علفی پیدا کرده و به گلدهی نمیرسد. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی و از بین رفتن ریشه می شود.

کاشت بذر خیار کاشت خیار زمینی زمان کاشت خیار و گوجه کاشت خیار پر محصول کاشت خیار خیارشور روش کاشت خیار قطره ای کاشت خیار در فضای باز کاشت خیار بدون بذر

روش دوم برای کاشت خیار

در این روش ابتدا دانه یا بذر های خیار را داخل یک دستمال کاغذی، جوانه دار کرده سپس درون بستر خاک قرار دهید. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

بذرهای خیار را حدود ۲ تا ۳ ساعت درون آب بخیسانید. بذرها را درون یک توری بریزید تا آب اضافی به طور کامل خارج شود سپس آن ها را درون یک دستمال کاغذی ضخیم قرار دهید.

مرحله دوم

حال به یک ظرف دردار مثل شیشه مربا نیاز دارید. دستمال تازده شده را درون ظرف قرار دهید. داخل ظرف را ۲ تا ۳ بار با استفاده از اسپری، آبپاشی کنید تا کمی مرطوب شود.

مرحله سوم

در ظرف را ببندید و آن را به مدت ۱ تا ۲ روز در محیطی سایه نگهداری کنید تا جوانه بدهند. برای کاشت بذرها از لیوان های پلاستیکی و یکبار مصرف استفاده کنید.

مرحله چهارم

در انتهای لیوان ها یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا آب اضافی از آن بخش خارج شود. در مرحله اول برای کاشت بذرها از ماسه استفاده کنید و لیوان ها را با آن پر کنید. در صورت استفاده از ماسه باید بذرها را به صورت روزانه آبیاری کنید.

مرحله پنجم

بهتر است بذرها را در سطح بالایی خاک بکارید و آن ها را در حفره های عمیق دفن نکنید. بعد از چند روز بذرها سبز شده و از خاک بیرون می آیند. بعد از بزرگ شدن جوانه ها، آن ها را با خاک اطراف ریشه ها به شکل قالبی از لیوان خارج کنید و در باغچه یا گلدانی بزرگ بکارید.

مرحله ششم

این بار جوانه ها را در ترکیب خاک باغچه و کود دامی پوسیده شده قرار دهید زیرا نیاز به مواد مغذی دارند. به جای کود دامی پوسیده شده می توانید از ورمی کمپوست هم استفاده کنید.

مرحله هفتم

بعد از کاشت جوانه ها و آبیاری کردن آن ها روی خاک را با مالچ پلاستیکی بپوشانید تا از رویش علف های هرز پیشگیری شود و رطوبت خاک به مدت طولانی تری حفظ شود. با بزرگ شدن بوته یک داربست یا تکیه گاه برای بالا رفتن ساقه ها ایجاد کنید.

کاشت بذر خیار کاشت خیار زمینی زمان کاشت خیار و گوجه کاشت خیار پر محصول کاشت خیار خیارشور روش کاشت خیار قطره ای کاشت خیار در فضای باز کاشت خیار بدون بذر

آخرین بروز رسانی در : جمعه 16 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.