مطالب پر بازدید
مدل مانتو با پارچه طرح دار و ساده برای امسال

مدل مانتو با پارچه طرح دار و ساده برای امسال

مدل مانتو با پارچه طرح دار مدل مانتو با پارچه طرح دار و ساده برای امسال موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. …

شیک ترین مدل مانتو بهاره با طرح های ساده و زیبا

شیک ترین مدل مانتو بهاره با طرح های ساده و زیبا

شیک ترین مدل مانتو بهاره شیک ترین مدل مانتو بهاره با طرح های ساده و زیبا موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. …

مدل آینه قدی و دیواری برای پذیرایی + مدل آینه دکوراتیو

مدل آینه قدی و دیواری برای پذیرایی + مدل آینه دکوراتیو

مدل آینه مدل آینه قدی و دیواری برای پذیرایی + مدل آینه دکوراتیو موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید …

نگهداری گل نخل مرداب

خواص گل نخل مرداب نخل مرداب سرطان خواص نخل مرداب در خانه بیماری نخل مرداب علت رشد نکردن نخل مرداب علت زرد شدن برگ نخل مرداب نماد گل نخل مرداب

نگهداری گل نخل مرداب و نماد آن + خواص و علت رشد نکردن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل نخل مرداب صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل نخل مرداب

نخل مرداب یکی از گیاهان زیبای جزایر ماداگاسکار و عضوی از خانواده Cypraceae است. این گیاه به دلیل فرم برگ های چتری اش محبوب و پرطرفدار است. اگر محیط زندگی شما، هوای گرمی دارد می توانید آن را در بیرون از خانه بکارید و نگهداری کنید.

اسامی

در زبان فارسی اصیل، چتر گیاه نامیده می شود که اشاره به فرم برگ ها دارد. پنجه کلاغی، نخل مرداب، چتر پاپیرویس، نخل چتر از نام های دیگر این گیاه است. در زبان انگلیسی با نام  Umbrella grass شناخته می شود و Cyperus diffusus نام علمی آن است.

مشخصات گل نخل مرداب

نخل مرداب یکی از گیاهان نیمه آبزی و مقاوم است که هم در خاک و هم در آب زنده می ماند. برگ های این گیاه از سطح خاک بیرون آمده و به چتر شباهت دارند. این گیاه در شرایط مناسب تا ۱۵۰ سانتی متر هم رشد می کند و قابلیت کاشت در برکه یا حوض را دارد و می تواند به خوبی در چنین شرایطی زنده بماند.

تاریخچه

تاریخچه استفاده از این گیاه زیبا به هزاران سال قبل باز میگردد و در مصر باستان به عنوان وسیله ای برای نوشتن و ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگرفته است.

هرس گل نخل مرداب

سرعت رشد این گیاه زیاد است و به هرس کردن مرتب نیاز دارد. برگ های زرد و خشک شده را به شکل منظم از گیاه جدا کنید تا از ضعیف شدن آن پیشگیری شود.

خواص گل نخل مرداب

جالب است بدانید که از ترکیب گیاه نخل مرداب به همراه بابونه و آویشن دارویی تهیه می شود که ریزش مو در آقایان را درمان می کند اما استفاده از این گیاه بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود.

گلدهی

گلدهی این گیاه در فصل تابستان و با شروع تیر ماه اتفاق می افتد. گل ها سبز رنگ و به شکل خوشه ای نمایان شده و در میان برگک‌ ها می رویند. بعد از پایان عمر، گلها قهوه ای رنگ شده و از بین می روند.

خشک شدن گیاه گل نخل مرداب

اگر نخل مرداب در فصل زمستان خشک شد، شاخه ها را به شکل کلی و از سطح خاک بریده و قطع نمایید. با شروع فصل بهار جوانه های جدید به وجود می آیند.

سمی یا غیرسمی ؟

نخل مرداب مقدار پایینی سم دارد و درصد سمی بودنش بالا نیست اما بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

نماد گل نخل مرداب

این گیاه هم در آب و هم در خاک زنده می ماند و نمادی از سازگاری، مقاومت و سرسختی ست.

عوض کردن گلدان

نخل مرداب به تعویض سالانه ی گلدان نیاز دارد و باید هر سال در گلدانی با یک سایز بزرگ تر قرار بگیرد تا ریشه ها به خوبی رشد کنند.

زرد شدن گل نخل مرداب

یکی از علت های مهم در زرد یا قهوه ای شدن برگ های این گیاه، نحوه آبیاری آن است. این گیاه نیمه آبزی ست و به خاک خیس و باتلاقی نیاز دارد پس رطوبت خاک را به شکل مستمر حفظ کنید.

نکته مهم درباره گل نخل مرداب

این گیاه ساقه های شکننده ای دارد پس در هنگام جابجا کردن گلدانش مراقب شاخه ها باشید. همچنین در هنگام خرید، نخل مردابی با برگ های براق انتخاب کنید.

تکثیر گل نخل مرداب

این گیاه را از طریق قلمه ی برگ و تقسیم بوته تکثیر می کنند. برای قلمه، ساقه ای سالم و پربرگ را انتخاب و قطع نمایید. قد ساقه را کمی کوتاه و برگ هایش را تا جایی که سه الی چهار سانت از آنها باقی بماند ببرید. حال ساقه را به شکل وارونه و برعکس در لیوانی پر از آب قرار داده و در محیطی روشن نگهداری کنید. بعد از چند روز می توانید ریشه های به وجود آمده را مشاهده و ساقه را بکارید. بهتر است روش تقسیم بوته را در فصل بهار انجام دهید. گیاه را به طور کامل از گلدان خارج کرده سپس ریشه را بسته به بزرگی بوته به چند بخش تقسیم کنید و با دست یا چاقو جدا نمایید سپس هر بخش جدا شده را در یک گلدان کوچک بکارید.

خواص گل نخل مرداب نخل مرداب سرطان خواص نخل مرداب در خانه بیماری نخل مرداب علت رشد نکردن نخل مرداب علت زرد شدن برگ نخل مرداب نماد گل نخل مرداب

نگهداری گل نخل مرداب

به دلیل نیاز بالای گیاه به آب، نخل مرداب نامیده می شود پس گیاه را به هیچ عنوان تشنه نگه ندارید و به او خشکی ندهید. این گیاه زیبا شرایط نگهداری آسانی دارد که در ادامه می توانید مشاهده کنید.

آبیاری مورد نیاز

مهم ترین نکته در آبیاری این گیاه، خیسی مداوم خاک است. نخل مرداب در دسته گیاهان نیمه آبزی قرار دارد و باید در خاک باتلاقی زندگی کند. اجازه ندهید خاک گلدان خشک شود و آن را به شکل مرتب آبیاری کنید. این گیاه هیچ مشکلی با آبیاری زیاد ندارد، برعکس گیاهان دیگر مرگ نخل مرداب در صورتی اتفاق می افتد که آن را کمتر از میزان مورد نیازش آبیاری کنید.

نور مورد نیاز

نور مستقیم خورشید در هنگام صبح برای این گیاه مفید است اما در هنگام ظهر و عصر باید در سایه قرار بگیرد. همچنین می توانید این گیاه را در بخش پرنور خانه که نور غیرمستقیم داشته باشد هم نگهداری کنید. اگر گیاه را در معرض نور شدید خورشید قرار دهید برگ هایش دچار سوختگی و آسیب می شود. اگر گیاه را در بخش های تاریک و کم نور خانه نگهداری کنید رشدش متوقف شده و کم پشت می شود.

رطوبت مورد نیاز

نخل مرداب محیط مرطوب را می پسندد و باید در فصل های گرم سال به شکل مرتب و روزانه غبارپاشی شود. در فصل های سرد سال یکبار غبارپاشی در هفته کفایت می کند و کافی ست. همچنین می توانید از روش های جزیره و دستگاه های رطوبت ساز برای افزایش رطوبت محیط گیاه استفاده نمایید.

تغذیه مورد نیاز

نیاز زیادی به کوددهی و تغذیه ندارد اما اگر می خواهید گیاه خود را تقویت کنید می توانید از کودهای مخصوص گل های آپارتمانی استفاده نمایید و گیاه را در فصل های گرم سال هر ۲ هفته یکبار تغذیه کنید. همچنین می توانید گیاه را در خاک های مرغوب و باکیفیت بکارید تا مواد مغذی لازم را از طریق خاک دریافت کند.

دمای مورد نیاز

این گیاه را می توانید در بازه ی دمایی ۱۶ تا ۳۰ درجه نگهداری کنید. بالاترین درجه دما برای نگهداری از نخل مرداب ۳۵ درجه و پایین ترین ۱۰ درجه است. در مناطق سردسیر باید در داخل خانه نگهداری شود تا دچار یخ زدگی نشود. قهوه ای شدن برگ ها از نشانه های وجود هوای سرد در پیرامون گیاه است. با گرم شدن هوا، غبارپاشی و آبیاری را افزایش دهید.

خاک مورد نیاز

نخل مرداب برعکس گیاهان دیگر، به خاک سنگین که مقدار رس آن زیادتر از ترکیبات دیگرش باشد نیاز دارد. ترکیب ۱ قسمت لوم به همراه ۱ قسمت ماسه و ۲ قسمت پیت ماس برای نگهداری از این گیاه مناسب است زیرا رطوبت را درون خود نگه داشته و حفظ می کند. می توانید این گیاه را درون آب هم نگهداری کنید. ترکیب خاک رس به همراه ماسه و خاک باغچه و تورب یکی دیگر از ترکیبات ایده آل برای نگهداری از نخل مرداب است.

خواص گل نخل مرداب نخل مرداب سرطان خواص نخل مرداب در خانه بیماری نخل مرداب علت رشد نکردن نخل مرداب علت زرد شدن برگ نخل مرداب نماد گل نخل مرداب

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 25 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.