کاشت هسته خرمالو در گلدان با 2 روش + زمان کاشت خرمالو

کاشت هسته خرمالو در گلدان با 2 روش + زمان کاشت خرمالو

کاشت هسته خرمالو در خانه کاشت هسته خرمالو در گلدان و حیاط + هسته خرمالو را چطوری بکاریم موضوع یکی از مطالب سایت …

نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با 3 روش + زمان کاشت

نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با 3 روش + زمان کاشت

طرز کاشت هسته ازگیل در خانه نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با ۳ روش + زمان کاشت عنوان یکی از مطالب …

همه چیز درباره انواع گل میمون + گل میمون نماد چیست

همه چیز درباره انواع گل میمون + گل میمون نماد چیست

انواع گل میمون همه چیز درباره انواع گل میمون + گل میمون نماد چیست موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

کاشت پسته در گلدان

فیلم کاشت پسته زمان کاشت پسته کاشت پسته در مناطق سردسیر فیلم کاشت پسته در گلدان بهترین خاک برای کاشت نهال پسته روش کاشت پسته در گلدان کاشت پسته در مناطق گرمسیری بهترین فاصله کاشت درخت پسته

کاشت پسته در گلدان با ۲ روش + آموزش کاشت درخت پسته از دانه عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره روش کاشت پسته صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت پسته

پسته میوه ای لذیذ و یکی از اجزای جدا نشدنی از آجیل شب یلدا و عید نوروز است. پسته دارای ارقام گوناگونی ست که با نام پسته کله قوچی، پسته اکبری، پسته خنجری و … شناخته می شوند. پسته را می توانید به راحتی از طریق میوه اش تکثیر و جوانه دار کنید و به یک درخت زیبا تبدیل نمایید.

مشخصات پسته

پسته مانند بادام هندی به خانواده Anacardiaceae تعلق دارد. درخت پسته خزان کننده است و برگ هایی گرد و چرمی شکل دارد. بیشترین مقدار باردهی درخت بعد از ۵ یا ۶ سالگی آن است. میوه پسته بر روی شاخه هایی که یک ساله هستند رشد کرده و می روید. جالب است بدانید که پسته یک درخت دو پایه ای ست یعنی گل های ماده و نر پسته بر روی درخت های جداگانه قرار گرفته اند. گل های نر و ماده بدون گلبرگ بوده و قبل از تشکیل برگ ها ظاهر شده و توسط باد گرده افشانی می شوند.

نوع پسته برای کاشت

برای کاشت و جوانه دار کردن پسته از نوع تازه ی آن استفاده کنید. اگر پسته تازه ندارید می توانید از پسته خام هم استفاده کنید اما پسته شور و بو داده سبز نمی شود.

درخت پسته

پسته، درختی ست که به آسیای میانه و خاورمیانه تعلق دارد و نامش را از زبان فارسی وام گرفته. این درخت هزاران سال است که در کشور ایران کشت می شود و بیشتر در شمال شرق وجود دارد زیرا آب و هوای گرم و بیابانی را دوست دارد. درخت پسته در شرایط مناسب به ۱۰ متر هم میرسد و برگ های ریزی دارد.

باردهی

درخت پسته به تابستانی گرم و خشک نیاز دارد تا به باردهی برسد و مناسب مناطق سردسیری نیست. درخت پسته بعد از حدود ۷ سالگی به باردهی میرسد اما بیشترین مقدار باردهی را بعد از ۲۰ سالگی خواهد داشت.

عمر درخت پسته

یکی از نکات جالب درباره درخت پسته، عمر طولانی آن است. با کاشت و نگهداری درخت پسته، درختی ۳۰۰ ساله را پرورش می دهید که نتیجه هایتان هم از آن بی نصیب نمی مانند و سالیان سال بر روی کره زمین خواهد ماند.

بهترین فاصله کاشت درخت پسته

فاصله کاشت درخت پسته حدود ۴ تا ۵ متر است زیرا در این صورت شاخه ها با هم ارتباطی نخواهند داشت و در میزان باردهی گیاه مشکلی ایجاد نمی شود.

جوانه دهی در کاشت پسته

بعد از قرار دادن مغز پسته در شرایط مناسب، حدود ۱ هفته طول میکشد تا ریشه ها تشکیل شوند. جوانه دهی بعد از ۲ تا ۳ هفته رخ می دهد.

تقویت گیاه پسته

بعد از سبز شدن مغز پسته و تبدیل شدن آن به یک گیاه، نیاز به تقویت دارد. تغذیه را در فصل بهار و تابستان به شکل ماهانه با کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ انجام دهید. همچنین می توانید به اندازه ی ۱/۶ از حجم خاک، ورمی کمپوست اضافه کنید تا گیاه به وسیله آن حمایت شده و مواد مغذی اش را جذب کند.

درخت پسته نر و ماده

این درخت دارای ۲ نوع ماده و نر است. برای باردهی تعدادی درخت پسته ماده باید حداقل یک تا دو عدد درخت پسته نر در اطراف آن ها کاشته شود تا عمل باروری و گرده افشانی به خوبی صورت بگیرد و درختان ماده میوه بدهند.

روش اول برای کاشت پسته در خانه

در روش اول پسته ها را درون یخچال قرار می دهیم و از این طریق ریشه دار می کنیم. در ادامه می توانید مراحل کاشت را مشاهده کنید.

مرحله اول برای کاشت پسته

تعدادی پسته خام را از پوسته اش جدا کرده و درون یک کاسه آب قرار دهید. پسته ها باید به مدت ۲۴ ساعت درون آب قرار داشته باشند و خیس بخورند.

مرحله دوم برای کاشت پسته

بعد از سپری شدن این زمان، پسته ها را از آب بیرون بیاورید. کف یک ظرف در دار دستمال کاغذی ضخیم که با نام دستمال لوله ای هم شناخته می شود قرار دهید. روی دستمال را با اسپری کردن آب نمدار کنید.

مرحله سوم برای کاشت پسته

پسته ها را بر روی دستمال نمدار بگذارید و دوباره کمی آب اسپری کنید. سپس یک دستمال کاغذی دیگر بر روی پسته ها قرار دهید تا پوشانده شوند. در ظرف را به طور کامل ببندید تا پسته ها در فضایی بسته قرار بگیرند.

مرحله چهارم برای کاشت پسته

ظرف حاوی پسته ها را به مدت ۵ تا ۱۰ روز درون یخچال نگهداری کنید تا نیاز سرمایی آن ها برطرف شده و عمل جوانه دهی صورت بگیرد. در این مدت زمان نیازی به مرطوب کردن مجدد دستمال نیست.

مرحله پنجم برای کاشت پسته

پسته ها را چک کنید و اگر جوانه دار شده بودند از یخچال خارج کنید. برای کاشت از یک خاک مناسب و مرغوب استفاده کنید. پسته ها را باید به پهلو بر روی خاک خوابانده و ریشه ها را درون خاک قرار دهید.

فیلم کاشت پسته زمان کاشت پسته کاشت پسته در مناطق سردسیر فیلم کاشت پسته در گلدان بهترین خاک برای کاشت نهال پسته روش کاشت پسته در گلدان کاشت پسته در مناطق گرمسیری بهترین فاصله کاشت درخت پسته

روش دوم برای کاشت پسته در خانه

در روش دوم نیازی به نگهداری در یخچال نیست و پسته ها را درون دستمال نمدار و مرطوب جوانه دار می کنیم. در ادامه مطلب سایت الانت می توانید مراحل کاشت را مشاهده کنید.

مرحله اول

تعدادی پسته انتخاب کرده و مغز آن ها را جدا کنید. در این مرحله به ظرف یکبار مصرف دردار نیاز دارید. در ظرف را سوراخ سوراخ کنید تا تهویه هوا وجود داشته باشد و مغز پسته کپک نزند.

مرحله دوم

کف ظرف یک دستمال نخی یا کاغذی نمدار پهن کنید. مغز پسته ها را بر روی دستمال قرار داده و با اسپری کردن آب مرطوب کنید. سپس با یک دستمال کاغذی دیگر بخش رویی پسته ها را پوشش دهید.

مرحله سوم

بعد از قرار دادن دستمال کاغذی دوم، دوباره کمی آب اسپری کنید و در ظرف را ببندید. ظرف را در محیطی گرم و سایه نگهداری کرده و مقدار رطوبت دستمال را چک کنید. در طی ۱ تا ۲ هفته رطوبت دستمال باید به شکل مستمر حفظ شود.

مرحله چهارم

حدود ۷ تا ۱۴ روز طول میکشد تا ریشه دهی انجام شود و جوانه ها تشکیل شوند. بهتر است برای کاشت پسته ها از ترکیب ماسه، خاک باغچه، ورمی کمپوست و خاک برگ استفاده نمایید. ماسه به همراه خاک برگ ترکیب مناسب دیگری ست که می توانید از آن استفاده نمایید.

مرحله پنجم

خاک سبزیجات گزینه دیگری برای کاشت مغز پسته است. اگر مغز شما جوانه زده و سبز شده است نباید آن را در زیر خاک دفن کنید. با استفاده از دسته بیلچه یا قاشق حفره هایی بر روی سطح خاک ایجاد کنید. ریشه پسته را درون حفره قرار دهید اما خود پسته و جوانه اش روی خاک بماند.

مرحله ششم

بعد از کاشت آبیاری را انجام دهید و برای آبیاری مجدد تا خشکی سطح خاک گلدان صبر کنید. در این مرحله که جوانه ضعیف است باید رطوبت محیط را افزایش دهید و شرایط گلخانه ای ایجاد کنید.

مرحله هفتم

برای شبیه سازی شرایط گلخانه ای، به قسمت بالایی یک بطری نیاز داریم پس بطری را از وسط با استفاده از یک قیچی یا چاقوی تیز ببرید. قسمت بالایی بطری را بر روی گلدان بگذارید تا جوانه ها در زیر آن قرار بگیرند. بخش دهانه بطری محل ورود و خروج هواست و شرایط مناسبی برای جوانه ها ایجاد می کند.

مرحله هشتم

گیاه را در مکانی با شرایط سایه آفتاب با نور زیاد اما غیرمستقیم نگهداری کنید و از آبیاری بیش از اندازه خودداری کنید زیرا موجب زرد شدن برگ ها و از بین رفتن گیاه می شود.

مرحله نهم

در فصل سرما به خواب زمستانی میرود و به آبیاری نیاز ندارد. رشد ضعیف گیاه به دلیل کمبود نور رخ میدهد. بعد از بزرگ شدن گیاه آن را در فصل بهار یا پاییز در باغچه بکارید زیرا ریشه های عمیقی دارد. برای باردهی باید گیاه جدیدتان را پیوند بزنید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 9 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.