تکثیر و نگهداری گل آگلونما برفی و قرمز + خواص و چیدن گل آگلونما

تکثیر و نگهداری گل آگلونما برفی و قرمز + خواص و چیدن گل آگلونما

گل آگلونما گل آگلونما را با چه شرایطی در خانه نگهداری کنیم عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با …

نگهداری انواع گل های آپارتمانی لوکس و مقاوم با برگ پهن و بزرگ

نگهداری انواع گل های آپارتمانی لوکس و مقاوم با برگ پهن و بزرگ

عکس انواع گل آپارتمانی نگهداری انواع گل های آپارتمانی لوکس و مقاوم با برگ پهن و بزرگ موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

کاشت هسته خرمالو در گلدان با 2 روش + زمان کاشت خرمالو

کاشت هسته خرمالو در گلدان با 2 روش + زمان کاشت خرمالو

کاشت هسته خرمالو در خانه کاشت هسته خرمالو در گلدان و حیاط + هسته خرمالو را چطوری بکاریم موضوع یکی از مطالب سایت …

گل دیفن باخیا

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا انواع دیفن باخیا گل دیفن باخیا چه ضرری دارد بزرگترین گل دیفن باخیا گل دیفن باخیا گل میدهد تقویتی گل دیفن باخیا احیای دیفن باخیا

نگهداری انواع گل دیفن باخیا + علت رشد نکردن و احیای دیفن باخیا عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل دیفن باخیا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی زیبا از کشور برزیل و خانواده Araceae است. این گیاه به دلیل وجود برگ های پهن و بزرگش بسیار محبوب و جز یکی از گل هایی نوستالژیک است. برگ های بالایی و انتهایی به طور مداوم در حال رشد هستند اما برگ های پایینی گیاه به مرور زمان ریخته و ساقه فرمی لخت پیدا می کند.

اسامی

نام آن در زبان فارسی اصیل سَمبرگ است که به دلیل سمی بودن برگ های این گیاه بر روی آن گذاشته شده است. در فارسی رایج دیفن باخیا و برف گرمسیری نامیده می شود. Dieffenbachia amoena نام علمی و dumb cane نام انگلیسی این گیاه و به معنای عصای لالی ست.

انواع دیفن باخیا

این گیاه انواع بسیار متنوعی دارد که محبوب ترین آن ها را برای شما معرفی و گردآوری کرده ایم. دیفن کاملیا Dieffenbachia Camille، دیفن باخیا دلیلا Dieffenbachia Delilah، دیفن استتار Dieffenbachia Camouflage، دیفن درخشان Dieffenbachia Sparkle، دیفن سگوئین Dieffenbachia Seguine، دیفن هانی دو‌ Dieffenbachia Honeydew، دیفن تروپیک ماریان Dieffenbachia Tropic Marianne همه از گونه های معروف گل دیفن باخیا هستند.

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا

این مشکل ۲ عامل مهم دارد. علت اول : اگر گلدان را به طور ناگهانی جابجا کنید، شرایط محیطی آن تغییر می کند و رشدش تا مدت ها متوقف می شود. علت دوم : استفاده از خاک بی کیفیت و نامرغوب یکی دیگر از دلایل رشد نکردن دیفن باخیاست. این گیاه نیاز دارد تا عناصر موردنیاز خود را از خاک دریافت کند پس برای خاک آن از ترکیب پیت ماس به همراه کوکوپیت و پرلیت استفاده نمایید.

نکته مهم در نگهداری

سر این گیاه به سمت نور چرخیده و خم می شود به همین دلیل باید گلدانش را به شکل مستمر بچرخانید تا فرم زیبای خود را حفظ کرده و کج نشود. تهویه هوا و آبیاری به اندازه و منظم از نکات مهم دیگر برای نگهداری این گیاه هستند.

گل دیفن باخیا چه ضرری دارد

شیره این گیاه بسیار سمی ست. تماس شیره درون ساقه و برگ ها با هر نقطه از بدن به خصوص دهان خطرناک است و موجب تورم و لکنت زبان می شود به همین دلیل در زبان انگلیسی آن را عصای لالی می نامند. در هنگام کار کردن با این گیاه حتما از دستکش استفاده نمایید و آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. جالب است بدانید که گل آدنیوم از دیفن باخیا خیلی سمی تر است، اما کسی به این موضوع واقف نبوده و اهمیتی نمی دهد.

دیفن کاملیا

دیفن کاملیا با نام انگلیسی Dieffenbachia Camille یکی از محبوب ترین گونه های دیفن باخیاست. مرکز برگ ها به رنگ روشن و لیمویی ست و لبه هایش تیره است. این گیاه نیاز به محیطی روشن با نور غیر مستقیم و متوسط دارد. در محیط مرطوب رشد بهتری خواهد داشت و برای آبیاری باید صبر کنید تا سطح خاک خشک شود.

بهترین پنجره

قرار دادن گلدان دیفن باخیا در نزدیکی پنجره شرقی یا جنوبی نیاز نوری آن را به طور کامل برطرف می کند. اگر پنجره شیشه مات داشته باشد یا با پرده ی نازک پوشیده شده باشد، نور فیلتر شده و بهتری در اختیار گیاه قرار می گیرد. بهترین پنجره برای این گیاه پنجره شمالی ست زیرا نور غیرمستقیم و خوبی برای رشد این گیاه دارد.

تصفیه هوا با گل دیفن باخیا

در بالا از ضرر های این گیاه دوست داشتنی گفتیم اما حالا وقتش رسیده تا درباره خواص آن هم صحبت کنیم. این گیاه اکسیژن بالایی تولید می کند و تصفیه کننده است. شما می تواند آلودگی های فضای خانه خود را با برگ های بزرگ و پهن دیفن باخیا از بین ببرد.

عوض کردن گلدان

بهترین زمان برای عوض کردن گلدان، فصل بهار است. این گیاه را هر ۲ سال یک بار، با گلدانی که سایزش ۲ برابر گلدان قبلی باشد عوض نمایید تا ریشه  فضای کافی برای رشد و گسترش داشته باشد.

گل دیفن باخیا گل میدهد

بله این گیاه گل هم می دهد اما برای گل انگیزی نیاز دارد تا در بهترین شرایط نگهداری شود. گل ها به رنگ سفید و در فصل های بهار و تابستان می رویند. عمر گل ها کوتاه است و زیبایی به خصوصی ندارند. گل دیفن باخیا به گل اسپاتی فیلوم شباهت دارد.

تکثیر دیفن باخیا با پاجوش

اگر گیاه شما پاجوش های بزرگی دارد، می توانید آن را از این طریق تکثیر کنید. برای این کار باید گیاه را از گلدان خارج کرده و پاجوش ها را با دقت و به آهستگی از گیاه مادر جدا کنید سپس هر کدام از پاجوش ها را درون گلدانی مناسب با خاک مرغوب بکارید.

احیای دیفن باخیا

نبود تهویه هوا و آبیاری بیش از اندازه ۲ عامل اصلی در نابودی این گیاه هستند. اگر گیاه تان آسیب دیده برای احیای آن با سایت الانت همراه باشید. ابتدا این موضوع را به خاطر داشته باشید که برای برگ های زرد نمی توان کاری کرد و باید چیده شوند. در هنگام چیدن برگ ها از دستکش استفاده کنید. حالا بهترین شرایط محیطی را برای رشد و احیای گیاهتان فراهم کنید یعنی گیاه را در اتاقی بزرگ که هوا رد و بدل شود یا راه پله روشن قرار دهید. بهتر است دمای محیط نگهداری بین ۱۳ تا ۱۸ درجه باشد. آبیاری را به اندازه و با آب جوشیده سرد شده در زمان خشکی خاک گلدان انجام داده و دیفن باخیا را در شرایط نوری مورد علاقه اش یعنی نور غیر مستقیم قرار دهید تا برگ های جدیدی داده و دوباره شاداب شود. اگر ریشه دیفن باخیا پوسیده شده باشد نمیتوان آن را احیا کرد و باید قلمه زده شود تا به این شکل به زندگی خود ادامه بدهد.

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا انواع دیفن باخیا گل دیفن باخیا چه ضرری دارد بزرگترین گل دیفن باخیا گل دیفن باخیا گل میدهد تقویتی گل دیفن باخیا احیای دیفن باخیا

شرایط نگهداری گل دیفن باخیا

دیفن باخیا ترکیبی از رنگ های سبز، سفید و زرد را در برگ های بیضی شکل خود دارد که هارمونی بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند. اگر حمام پرنوری دارید، دیفن باخیا را در آنجا قرار دهید تا از رطوبت بالای محیط استفاده کند. در ادامه می توانید شرایط نگهداری از این گیاه زیبا را به طور کامل مشاهده کنید.

آبیاری مورد نیاز گل دیفن باخیا

این گیاه نیاز دارد تا با آب جوشیده سرد شده آبیاری و سیراب شود زیرا املاح موجود در آب لوله کشی به آن آسیب می زند. برای آبیاری مجدد اجازه دهید ۲ تا ۳ سانت از سطح بالایی خاک خشک شود تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه نشود. اگر گیاه را تشنه نگه دارید با بی حالی و پژمردگی برگ هایش واکنش نشان می دهد. اگر برگ های پایینی گیاه شروع به زرد شدن کرده و لکه هایی قهوه ای رنگ در حاشیه ش وجود دارد، نحوه آبیاری اشتباه بوده و آن را بیش از اندازه انجام داده اید.

نور مورد نیاز گل دیفن باخیا

گونه هایی که برگ های روشن تر دارند به نور بیشتر و آن هایی که برگ های تیره دارند به نور کمتری نیاز دارند به همین دلیل اگر خانه شما کم نور است از نژادهایی که برگ تیره دارند استفاده نمایید. اگر گیاه در مکانی با نور پایین نگهداری شود رشد علفی پیدا کرده و ظاهر زیبای خود را از دست می دهد. بهترین شرایط نوری برای این گیاه، نور غیر مستقیم و ملایم است. تابش مستقیم خورشید موجب سوختگی در بافت گیاه شده و به آن آسیب می زند. این گیاه سازگار خوبی با نور فلورسنت دارد اما کمی طول میکشد تا به آن عادت کند.

رطوبت مورد نیاز گل دیفن باخیا

این گیاه نیازمند رطوبت بالایی ست و رطوبت ۶۰ تا ۹۰ درصدی محیط را می پسندد. شما می توانید با روش های متعددی مثل درست کردن جزیره رطوبت محیط را افزایش دهید. برای درست کردن جزیره به یک سینی نیاز دارید. سینی را پر از سنگریزه کنید و مقداری آب درونش بریزید. گلدان دیفن باخیا را بر روی سنگریزه ها قرار دهید تا گیاه رطوبت حاصله از تبخیر آب را حس کند. انتهای گلدان نباید با آب در تماس باشد.

تغذیه مورد نیاز گل دیفن باخیا

نیاز چندانی به کوددهی و تغذیه ندارد اما می توانید برای رشد بهتر، هر ۲ هفته یک بار آن را با کودهای مخصوص گل های آپارتمانی تقویت کنید. کوددهی را در فصل های پاییز و زمستان متوقف کنید. کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ و کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ برای کوددهی این گیاه مناسب است. برای بهبود و نظم دهی به عملکرد خاک، هر ۳ ماه یک بار آن را با کود هیومیک اسید تغذیه کنید. کوددهی را بعد از آبیاری و زمانی که خاک خیس است انجام دهید.

دمای مورد نیاز گل دیفن باخیا

این گیاه هوای گرم را دوست دارد و کمتر از ۱۰ درجه را نمی تواند تحمل کند، ریزش برگ های پایینی یکی از واکنش هایی ست که گیاه نسبت به هوای سرد نشان می دهد. بهترین گستره دمایی برای نگهداری از این گل، ۱۳ تا ۱۸ درجه است. اگر دما به بالاتر از ۲۴ درجه رسید، رطوبت و دفعات آبیاری را افزایش دهید. از قرار دادن گیاه در کنار بخاری و روبروی کولر خودداری کنید.

خاک مورد نیاز گل دیفن باخیا

نسبت به خاک ضعیف و سنگین مقاوم است و می تواند در این نوع خاک هم زنده بماند اما اگر در خاک مرغوب کاشته شود رشد بهتری خواهد داشت و نسبت به پوسیدگی ریشه محافظت می شود. ترکیب کمپوست، خاک برگ و خاک آماده گلفروشی یکی از ترکیبات مناسب برای کاشت دیفن باخیاست. ترکیب پیت ماس به همراه کوکوپیت، پرلیت و خاک باغچه هم مناسب است و می توانید استفاده کنید.

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا انواع دیفن باخیا گل دیفن باخیا چه ضرری دارد بزرگترین گل دیفن باخیا گل دیفن باخیا گل میدهد تقویتی گل دیفن باخیا احیای دیفن باخیا

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 13 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.