کاشت پسته در گلدان با 2 روش + آموزش کاشت درخت پسته از دانه

کاشت پسته در گلدان با 2 روش + آموزش کاشت درخت پسته از دانه

کاشت پسته در گلدان کاشت پسته در گلدان با ۲ روش + آموزش کاشت درخت پسته از دانه عنوان یکی از مطالب سایت …

نحوه تازه نگه داشتن گل طبیعی در خانه + تازه نگه داشتن گل رز

نحوه تازه نگه داشتن گل طبیعی در خانه + تازه نگه داشتن گل رز

تازه نگه داشتن گل طبیعی نحوه تازه نگه داشتن گل طبیعی در خانه + تازه نگه داشتن گل رز موضوع یکی از مطالب …

صفر تا صد نگهداری گل پتوس ساتین + قلمه زدن و مشکلات

صفر تا صد نگهداری گل پتوس ساتین + قلمه زدن و مشکلات

نگهداری پتوس ساتین صفر تا صد نگهداری گل پتوس ساتین + قلمه زدن و مشکلات عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

کاشت موز در گلدان

کاشت موز در بوشهر روش کاشت موز در گلدان کاشت موز در ایران کاشت موز در خوزستان کاشت موز دوبله فارسی فصل کاشت درخت موز کاشت موز پاکوتاه ساخت کاشت موز

روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت موز صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت موز

موز با نام انگلیسی Banana یکی از میوه های خوشمزه و محبوب است و در همه ماه های سال یافت می شود. حتما در هنگام خوردن موز با نقطه های کوچک و تیره رنگی در وسط میوه مواجه شده اید، این نقاط کوچک بذر هستند و قابلیت کشت دارند.

انواع درخت موز

موز گیاهی با تنوع بسیار بالاست و حدود ۶۰ تا ۷۰ گونه متنوع دارد. از معروف ترین گونه های آن میتوان به موز دوارف کاوندیش، موز روبوستا، موز گروس میشل، موز ویلیام، موز پوآن و موز لال کلا اشاره کرد.

درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد

درخت موز ارقام گوناگونی دارد. موزهای پاکوتاه و اصلاح شده جز گیاهان یک ساله محسوب شده و پس از میوه دهی در پاییز از تنه قطع می شوند اما رشدشان متوقف نمی شود. رشد این گیاه از طریق پاجوش هایی که از کنار تنه بیرون آمده اند ادامه پیدا می کند.

تهیه بذر

بذر را می توانید به ۲ روش تهیه کنید. یا از خود میوه بذرگیری کنید یا بذر را از فروشگاه های عرضه گل و گیاه خریداری نموده سپس بکارید.

باردهی

بذر موزهای معمولی که از گونه پاکوتاه هستند سبز می شود اما تنها جنبه زینتی داشته و به میوه دهی نمی رسد. تنها بذر موز وحشی که به اندازه نصف نخود است می تواند گیاهی بارده به شما هدیه دهد. پس در هنگام خرید بذر، بذر موز وحشی که طبیعی ترین گونه موز است را انتخاب کنید.

انتخاب گلدان

اگر می خواهید گیاه موز را در گلدان و خانه نگهداری کنید، از گلدانی بزرگ و عمیق استفاده کنید تا ریشه های گیاه به خوبی گسترش پیدا کنند. همچنین بهتر است از گلدانی با جنس سفالی استفاده نمایید.

کاشت موز در باغچه

موز گیاهی گرمسیری و رطوبت دوست است و در شرایط سرد و خشک زنده نمی ماند. اگر هوای محیط زندگی شما گرم و مرطوب است می توانید این گیاه را در باغچه خانه خود کاشته و نگهداری کنید.

انتخاب موز برای بذر گیری

موز باید درشت و رسیده باشد، بهتر است موزی را انتخاب کنید که روی پوستش ترک داشته باشد تا بتوانید بذرهای آن را راحت تر مشاهده و خارج کنید. بذرها در بخش میانی میوه وجود دارند و تیره رنگ هستند.

کاشت موز در بوشهر روش کاشت موز در گلدان کاشت موز در ایران کاشت موز در خوزستان کاشت موز دوبله فارسی فصل کاشت درخت موز کاشت موز پاکوتاه ساخت کاشت موز

مراحل کاشت موز

مرحله اول کاشت موز

پوست موز را جدا کنید سپس آن را با یک چاقوی تیز برش داده و از وسط به ۲ قسمت تقسیم کنید. بذرها را که در بخش میانی میوه قرار دارند، به آرامی با استفاده از نوک خلال دندان خارج کنید.

مرحله دوم کاشت موز

به علت ریز بودن دانه ها می توانید روش دیگری را هم امتحان کنید. در این روش نیازی به خارج کردن بذرها نیست، شما باید با استفاده از قاشق بخش نازک و میانی میوه که بذرها به طور کامل درون آن قرار دارند را جدا نمایید.

مرحله سوم کاشت موز

یک گلدان مناسب و متوسط انتخاب کنید سپس آن را با خاکی مرغوب، مغذی، سبک و با زهکشی بالا پر کنید. پیت ماس و ورمی کولیت گزینه های مناسبی برای کاشت موز هستند. توصیه می شود کف گلدان پوکه یا سنگریزه بریزید.

مرحله چهارم کاشت موز

اگر بذرها را با خلال دندان از موز جدا کرده اید، روی سطح خاک قرار دهید اما اگر از روش دوم استفاده کرده اید و بذرها را با بخشی از گوشت میوه خارج نموده اید، روش کاشت فرق می کند و باید بذرها را با مقدار کمی خاک بپوشانید.

مرحله پنجم کاشت موز

دقت داشته باشید که بذرها نباید عمیق کاشته شده و در زیر خاک دفن شوند. بعد از کاشت، آبیاری را تنها با اسپری کردن آب انجام دهید تا بذرها مرطوب شوند اما به عمق خاک فرو نروند.

مرحله ششم کاشت موز

دهانه گلدان را با قرار دادن پلاستیک ببندید و با انداختن کش فیکس کنید تا محیطی مرطوب برای رشد و جوانه زدن بذرها فراهم شود. روی پلاستیک را با استفاده از نوک چاقو سوراخ کنید تا تهویه هوا وجود داشته باشد، ۲ تا ۳ سوراخ کوچک کافیست.

مرحله هفتم کاشت موز

گلدان را در محیطی پرنور و روشن قرار دهید تا جوانه دهی سریع تر اتفاق بیفتد. جوانه زدن بذر حدود ۲ تا ۴ هفته طول می کشد و اگر بذرهای شما بعد از این مدت جوانه نزد، ایراد داشته و نابارور هستند.

مرحله هشتم کاشت موز

گیاه موز به سرعت رشد کرده و قد می کشد پس با رشد گیاه گلدانش را بزرگ تر کنید. این گیاه را با خشکی سطح خاک آبیاری کرده و در محیطی مرطوب و پرنور نگهداری کنید. گیاه موزی که با بذر معمولی کاشته شده باشد، میوه نمی دهد و تنها جنبه زینتی دارد.

کاشت موز در بوشهر روش کاشت موز در گلدان کاشت موز در ایران کاشت موز در خوزستان کاشت موز دوبله فارسی فصل کاشت درخت موز کاشت موز پاکوتاه ساخت کاشت موز

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 10 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.