مطالب پر بازدید
مدل ناخن فانتزی کوتاه + طراحی ناخن فانتزی اینستاگرام

مدل ناخن فانتزی کوتاه + طراحی ناخن فانتزی اینستاگرام

مدل ناخن فانتزی مدل ناخن فانتزی کوتاه + طراحی ناخن فانتزی اینستاگرام موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید واقع …

مدل لباس برای عقد محضری با طرح های ساده و شیک ایرانی

مدل لباس برای عقد محضری با طرح های ساده و شیک ایرانی

مدل لباس برای عقد محضری مدل لباس برای عقد محضری با طرح های ساده و شیک ایرانی موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

زیباترین مدل دستبند طلا با طرح های زنجیری و النگویی زنانه

زیباترین مدل دستبند طلا با طرح های زنجیری و النگویی زنانه

زیباترین مدل دستبند طلا زیباترین مدل دستبند طلا با طرح های زنجیری و النگویی زنانه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

کاشت زنجبیل در خانه

فصل کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در خوزستان کاشت زنجبیل خشک شده سود کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در ایران کاشت زنجبیل نی نی سایت

ترفند و روش کاشت زنجبیل در گلدان با ۲ روش + فصل و زمان کاشت عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت زنجبیل صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه ها و طعم دهنده های معروف در دنیای آشپزی ست و کاربرد های فراوانی برای لاغری و سلامت بدن دارد. تحریک رشد مو های سر، تقویت معده، آب شدن چربی های دور شکم و پهلو، کنترل درد قاعدگی و … همه بخشی از خواص زنجبیل هستند. اگر یک تکه کوچک از این غده زیر زمینی را حدود ۳ تا ۴ ماه در خاک قرار دهید و از آن نگهداری کنید تا به خوبی رشد کند، نیاز سالانه ی زنجبیل شما را برطرف می کند و حسابی سود می کنید.

مشخصات زنجبیل

زنجبیل با نام علمی Zingiber officinale یکی از گیاهانی ست که به آسیای شرقی تعلق دارد و از ریشه هایش که فرمی غده ای دارند به عنوان ماده ای خوراکی استفاده می شود. برگ هایش به رنگ سبز براق و ساقه هایش باریک است و به نی شباهت دارد. گلدهی این گیاه در فصل تابستان است.

عمر گیاه

زنجبیل گیاهی چندساله است و اگر در محیطی گرم و مرطوب نگهداری شود تا چند سال عمر کرده و در کنار شما می ماند.

فصل کاشت زنجبیل

زنجبیل گیاهی تابستانه است و غده هایش در اواخر فصل تابستان و شهریور ماه برداشت می شود. زنجبیل را می توانید با شروع فصل بهار بکارید، اگر تصمیم دارید آن را در فصل زمستان کاشته و نگهداری کنید باید داخل خانه قرار داده شود زیرا به سرما حساس است.

باردهی و برداشت

حدود ۴ تا ۶ ماه طول می کشد تا گیاه زنجبیل به باردهی برسد. غده های زیر زمینی گیاه را زمانی از خاک بیرون بیاورید که برگ ها زرد شده باشند.

بهترین شرایط

تراس سایه روشن در فصل های بهار و تابستان که هوا سرد نیست، مکان مناسبی برای نگهداری از گیاه زنجبیل است.

بهترین گلدان برای کاشت زنجبیل

زنجبیل یک زمین‌ساقه یا ریزوم است که در خاک تشکیل می شود پس برای کاشت آن از گلدان هایی که گود و عمیق هستند یا گلدان های سطلی استفاده کنید تا غده های زنجبیل فضای کافی برای رشد داشته باشند.

دمای موردنیاز

گیاه زنجبیل به محیطی گرم نیاز دارد پس آن را در گستره دمایی ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

محل جوانه دهی

روی پوست زنجبیل، بخش های گرد و کوچکی وجود دارد که کمی برجسته هستند و به چشم شباهت دارند. جوانه از این بخش ها خارج شده و به وجود می آید، پس در هنگام کاشت زنجبیل های تازه به این نکته دقت کنید.

تقویت گیاه زنجبیل

بهتر است برای تقویت گیاه از کودهای شیمیایی استفاده نکنید. اگر می خواهید گیاه خود را تغذیه کنید، کمی کود حیوانی پوسیده شده یا ورمی کمپوست به ترکیب خاکش اضافه کنید.

نور موردنیاز

زنجبیل را در مکانی که دارای نور ملایم صبحگاهی باشد نگهداری کنید، بخش شرقی خانه برای قرار دادن این گیاه مناسب است. نور مستقیم خورشید در هنگام ظهر به این گیاه آسیب میزند.

فصل کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در خوزستان کاشت زنجبیل خشک شده سود کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در ایران کاشت زنجبیل نی نی سایت

روش اول برای کاشت زنجبیل در گلدان

در این روش می توانید از زنجبیل تازه یا خشک شده استفاده کنید و آن را به آسانی سبز کرده و به یک گیاه زیبا تبدیل کنید. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول برای کاشت زنجبیل

در ابتدا به ظرفی مثل شیشه مربا که در محکمی داشته باشد و آب از آن خارج نشود نیاز دارید. شیشه را پر از آب کرده و تکه ای زنجبیل خشک شده یا تازه درون آن قرار دهید.

مرحله دوم برای کاشت زنجبیل

در ظرف را بسته و آن را به شکل معکوس قرار دهید. یعنی در شیشه به سمت پایین و انتهای آن به سمت بالا باشد. در این روش زنجبیل آب را به خوبی جذب کرده و خیس می خورد.

مرحله سوم برای کاشت زنجبیل

بعد از گذشت چند ساعت، زنجبیل را از آب خارج کرده و درون یک پارچه نخی قرار دهید. سپس پارچه را داخل یک آبکش کوچک بگذارید و با اسپری کردن آب بر روی پارچه آن را مرطوب و نمدار کنید.

مرحله چهارم برای کاشت زنجبیل

روی آبکش را با استفاده از سلفون پوشش دهید تا محیطی گلخانه ای و مرطوب برای جوانه زدن ایجاد شود. سوراخ های انتهایی آبکش موجب تهویه هوا شده و از خراب شدن زنجبیل جلوگیری می کنند.

مرحله پنجم برای کاشت زنجبیل

به جای استفاده از آبکش می توانید از ظرف یکبار مصرف دردار هم استفاده کنید. در ظرف را سوراخ سوراخ کرده و پارچه نمدار را درون این ظرف نگهداری کنید تا جوانه های زنجبیل مشاهده شوند.

مرحله ششم برای کاشت زنجبیل

بعد از مشاهده جوانه، زنجبیل را از دستمال مرطوب خارج کنید. یک گلدان سطلی با عمق زیاد انتخاب کرده و زنجبیل سبز شده را در ترکیب خاک باغچه و ماسه بکارید.

مرحله هفتم برای کاشت زنجبیل

دقت داشته باشید که بخش سبز شده همان قسمتی ست که ساقه از آن خارج می شود پس باید در سطح خاک قرار بگیرد. گلدان را در کنار پنجره نگهداری کنید تا ساقه و برگ های گیاه تشکیل شود.

فصل کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در خوزستان کاشت زنجبیل خشک شده سود کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در ایران کاشت زنجبیل نی نی سایت

روش دوم برای کاشت زنجبیل در گلدان

در این روش باید از زنجبیل های تازه استفاده کنید و ابتدا آن ها را درون آب جوانه دار کرده سپس به ترکیب خاک منتقل کنید.در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

در این روش زنجبیل هایی با طول ۱۰ تا ۲۰ سانت انتخاب کرده و به غده های گرد و برجسته روی پوست آن ها توجه کنید زیرا جوانه دهی از آن قسمت رخ میدهد.

مرحله دوم

برای جوانه دار کردن زنجبیل ها از یک تنگ ماهی که دارای دهانه گشاد باشد استفاده کنید. درون تنگ کمی آب ریخته و زنجبیل ها را از بخش بریده شده و زخمی درون آن قرار دهید.

مرحله سوم

به جای تنگ ماهی از هر ظرف دیگری هم می توانید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تنها انتهای زنجبیل ها باید با آب در تماس باشد یعنی حدود ۲ تا ۴ سانت از آن ها باید درون آب قرار بگیرد.

مرحله چهارم

ظرف حاوی زنجبیل ها را در مکانی روشن و خنک نگهداری کنید تا دچار لهیدگی و کپک زدن نشوند. بعد از حدود ۱ تا ۲ ماه جوانه هایی زیبا از بخش گرد و برجسته زنجبیل ها خارج می شود.

مرحله پنجم

ممکن است هر تکه زنجبیل چند جوانه داشته باشد پس هر جوانه را با بخشی از زنجبیل جدا کنید و درون بستر مناسبی از خاک قرار دهید تا به خوبی رشد کرده و تعداد بالایی زنجبیل تولید کند.

مرحله ششم

خاک سبزیجات دارای ترکیبات مناسبی برای کاشت تکه های زنجبیل است. همچنین می توانید خاک برگ، ماسه، خاک باغچه و ورمی کمپوست را با هم مخلوط کرده و از این ترکیب استفاده کنید.

مرحله هفتم

زنجبیل را به طور کامل درون خاک قرار داده و اجازه دهید بخش جوانه دار آن بیرون از خاک بماند. گلدان را در مکانی با نور زیاد و غیر مستقیم نگهداری کنید تا به خوبی پرورش پیدا کند.

مرحله هشتم

گیاه زنجبیل به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد و آبیاری آن را باید با خشکی سطح خاک گلدان انجام دهید تا ریشه و غده های زیر زمینی اش نپوسد و از بین نرود.

فصل کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در خوزستان کاشت زنجبیل خشک شده سود کاشت زنجبیل کاشت زنجبیل در ایران کاشت زنجبیل نی نی سایت

آخرین بروز رسانی در : جمعه 16 دی 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.