روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد

روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد

کاشت موز در گلدان روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد عنوان یکی از مطالب …

نگهداری انواع گل بابا آدم در خانه + سرعت رشد گیاه و شیوه تکثیر

نگهداری انواع گل بابا آدم در خانه + سرعت رشد گیاه و شیوه تکثیر

نگهداری گل بابا آدم گل بابا آدم سمی است + علت کوچک شدن برگ بابا آدم + علت شل شدن ساقه عنوان یکی از …

نگهداری انواع گل کروتون در خانه + روش تکثیر و علت ریزش برگ

نگهداری انواع گل کروتون در خانه + روش تکثیر و علت ریزش برگ

نگهداری گل کروتون نگهداری گل کروتون قطره طلا + نگهداری گل کروتون پرتقالی + نگهداری گل کروتون پنجه کلاغی عنوان یکی از مطالب …

انواع گل فیکوس

انواع گل فیکوس گل فیکوس الاستیکا گل فیکوس لیراتا خواص گل فیکوس نگهداری گل فیکوس در زمستان شیر برای گل فیکوس طرز نگهداری گل فیکوس لیراتا شرایط نگهداری فیکوس سبز نگهداری گل فیکوس در آپارتمان قیمت گل فیکوس جنگلی خواص گل فیکوس مشکلات فیکوس

نگهداری انواع گل فیکوس در آپارتمان و خواص آن + مشکلات فیکوس موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره فیکوس صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل فیکوس

فیکوس گیاهی همیشه سبز از خانواده مورآسه است که در جنگل های استوایی رشد کرده و متعلق به کشورهای هند، اندونزی و استرالیاست. یکی از نکات جالب درباره فیکوس این است که از شیره اش برای ساخت لاستیک استفاده می شود.

اسامی

این گیاه زیبا را در زبان فارسی رایج فیکوس و در فارسی اصیل انجیل یا انجیر می نامند که به تعلق این گیاه به خانواده انجیر اشاره دارد. Rubber plant نام انگلیسی و Ficus elastica نام علمی این گیاه هستند.

مشخصات

فیکوس گیاهی مرتفع است و در صورت نگهداری صحیح حسابی برایتان قد می کشد. این گیاه جذاب در مناطق بومی خود به ارتفاع ۳۰ متر هم می رسد. در این گیاه ساقه ها در ۳ حالت خشبی، نیمه خشبی و مفتولی رونده مشاهده می شوند. برگ های فیکوس فرمی براق و پهن و جنسی شبیه چرم دارند و به شکل پی در پی بر روی ساقه اصلی گیاه می رویند. با بالا رفتن سن فیکوس برگ های پایینی اش زرد شده و می ریزند.

علت محبوبیت

فیکوس یکی از گیاهان نوستالژی ست که در خانه اکثر پدربزرگ و مادربزرگ ها پیدا می شود. این گیاه سالیان بسیاری ست که مورد توجه قرار گرفته و به خاطر تصفیه هوا، برگ های درشت و براق، رشد سریع، قد بلند و فرم درختی، قیمت مناسب، مقاومت و سازگاری بالا و … طرفداران بسیاری دارد.

خواص گل فیکوس

جالب است بدانید که فیکوس در دسته گیاهان تصفیه کننده هوا قرار دارد. فیکوس می تواند با برگ های بزرگش سموم و آلودگی های موجود در هوای خانه شما را از بین ببرد و سطح اکسیژن را افزایش دهد. طبق پژوهش های انجام شده، این گیاه زیبا بر روی سمومی مثل تولوئن، فرمالدئید و زایلن تاثیر می گذارد.

شیر برای گل فیکوس

شما می توانید نصف لیوان شیر را با نصف لیوان آب ترکیب نمایید سپس این محلول را درون یک آبپاش ریخته و بر روی برگ های گیاهتان اسپری نمایید. بعد از حدود نیم ساعت برگ های گیاهتان را با یک دستمال تمیز کنید.

عوض کردن گلدان

بهترین زمان برای عوض کردن گلدان فیکوس، فصل بهار است. فیکوس به دلیل رشد بالا، نیازمند تعویض گلدان سالانه است و باید هر زمان ریشه هایش از سوراخ های انتهایی گلدان خارج شدند، سریعا به گلدان بزرگتری منتقل شود. بعد از چند سال نگهداری و با بزرگ شدن گلدان فیکوس دیگر نیازی به تعویض گلدان نیست فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت از خاک رویی را بیرون ریخته و با خاک جدید جایگزین کنید.

سمی یا غیرسمی ؟

فیکوس در دسته گیاهان سمی قرار دارد، به همین خاطر باید این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. شیره ساطع شده از فیکوس از سم بالایی برخوردار است و می تواند موجب حساسیت و مسمویت شود.

شرایط کامل برای نگهداری گل فیکوس

حدود ۶۰۰ گونه از انواع فیکوس در جهان وجود دارد که از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. فیکوس لیراتا، فیکوس الاستیکا و فیکوس بنجامین معروف ترین گونه های فیکوس هستند. در ادامه می توانید شرایط نگهداری از این گل زیبا را در سایت الانت مشاهده کنید.

آبیاری مورد نیاز

بهترین زمان برای آبیاری فیکوس، زمانی ست که سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد. بهتر است گیاه را با آب ولرم آبیاری کنید تا دچار شوک نشود. آبیاری بیش از اندازه موجب زرد شدن برگ ها، پوسیدگی ریشه و نابودی کامل گیاه تان می شود پس حتما آبیاری را متعادل انجام بدهید. اگر فیکوس را تشنه نگه دارید برگ هایش پژمرده، آویزان و لوله ای می شود. برای رفع تشنگی فیکوس، تشتی را پر از آب کرده سپس گلدان را حدود ۱۵ دقیقه درون تشت قرار دهید.

نور مورد نیاز

فیکوس یکی از گیاهانی ست که در منطقه بومی خود در میان سایه درختان رشد و زندگی می کند، به همین خاطر به محیطی روشن بدون نور مستقیم خورشید نیاز دارد. فیکوس به کمبود نور مقاوم است و در سایه هم زنده می ماند اما برای بهترین عملکرد بهتر است آن را در محیطی روشن با نور غیرمستقیم خورشید نگهداری کنید. نور زیاد و شدید خورشید، برگ های فیکوس را بی رنگ می کند. نگهداری از فیکوس در محیط تاریک و بدون نور موجب ریزش برگ ها و توقف رشد آن می شود.

رطوبت مورد نیاز

فیکوس گیاهی مقاوم به کمبود رطوبت است و به حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد رطوبت نیاز دارد. توصیه می شود برای افزایش شادابی و طراوت گیاه رطوبت محیط را از طریق غبارپاشی، ایجاد جزیره و دستگاه های رطوبت ساز افزایش دهید.برای غبارپاشی از یک اسپری کوچک استفاده نمایید تا قطرات آب مانند شبنم از اسپری خارج شود و برگ های گیاه را خیس نکند. همچنین اسپری آب را با فاصله ۳۰ سانتی از گل خود نگه دارید. با این روش هم برگ های فیکوس تمیز می شوند و هم رطوبت محیط افزایش پیدا می کند. از غبارپاشی کردن گل در مقابل تابش آفتاب خودداری کنید.

تغذیه مورد نیاز

برای رشد بهتر و تامین مواد غذایی مورد نیاز فیکوس، آن را هر ۲ هفته یک بار در فصل بهار و تابستان با کود مخصوص گل های آپارتمانی تغذیه کنید. روش دیگر استفاده از خاک های مغذی و مرغوب برای کاشت گیاه است تا عناصر و مواد معدنی مورد نیاز خود را از درون خاک دریافت کند. بهتر است کود را بعد از آبیاری و زمانی که خاک گلدان خیس شده است به گیاه بدهید تا ریشه هایش دچار صدمه نشوند.

دمای مورد نیاز

بهترین گستره دمایی برای نگهداری از فیکوس ۱۸ تا ۲۵ درجه است. کمترین دما برای نگهداری از این گیاه ۱۵ درجه و بیشترین دما ۲۹ درجه است. اگر این گیاه را در هوای سرد نگهداری کنید، برگ هایش سیاه شده و ریزش پیدا می کنند. از قرار دادن فیکوس در کنار بخاری یا روبروی کولر خودداری کنید.

خاک مورد نیاز

برای رشد سریع و بهترین عملکرد در فیکوس، آن را درون خاکی غنی شده از مواد آلی و کود دامی پوسیده شده قرار دهید. برای این منظور ۳ ترکیب مساوی از خاک برگ پوسیده، خاک باغچه و کود پوسیده دامی را با هم مخلوط و برای این گیاه استفاده کنید. کمپوست یکی دیگر از گزینه های مناسب برای بستر کاشت فیکوس است. از کاشت فیکوس در خاک های ضعیف، رسی و بی کیفیت خودداری کنید زیرا زهکشی ضعیفی داشته و موجب پوسیدگی ریشه فیکوس می شوند.

انواع گل فیکوس گل فیکوس الاستیکا گل فیکوس لیراتا خواص گل فیکوس نگهداری گل فیکوس در زمستان شیر برای گل فیکوس طرز نگهداری گل فیکوس لیراتا شرایط نگهداری فیکوس سبز نگهداری گل فیکوس در آپارتمان قیمت گل فیکوس جنگلی خواص گل فیکوس مشکلات فیکوس

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 8 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.