کاشت هسته سیب در گلدان و باغچه + مدت زمان جوانه زدن

کاشت هسته سیب در گلدان و باغچه + مدت زمان جوانه زدن

کاشت دانه سیب صفر تا صد کاشت سیب در گلدان و باغچه + مدت زمان جوانه زدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن

نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن

نگهداری گل شفلرا ابلق نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری انواع گل برگ عبایی بنفش و قرمز + هرس و تکثیر در آب

نگهداری انواع گل برگ عبایی بنفش و قرمز + هرس و تکثیر در آب

بهترین روش نگهداری برگ عبایی بهترین روش نگهداری انواع گل برگ عبایی + شرایط گل دادن و تکثیر عنوان یکی از مطالب سایت …

نگهداری گل اسپاتی فیلوم در منزل

تکثیر گل اسپاتی فیلوم علت سیاه شدن برگهای گل اسپاتی فیلوم نگهداری اسپاتی فیلوم در آپارتمان رشد سریع اسپاتی فیلوم علت گل ندادن اسپاتی فیلوم تکثیر اسپاتی فیلوم در اب

نگهداری گل اسپاتی فیلوم در زمستان + علت قهوه ای شدن و سیاه شدن برگهای گل اسپاتی فیلوم موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره اسپاتی فیلوم صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره اسپاتی فیلوم

مشخصات

این گیاه زیبا که با نام اسپاتی فیلوم شناخته می شود یکی از گیاهان بومی جنگل های آمریکاست. اسپاتی فیلوم حدود ۴۰ گونه متنوع دارد و متعلق به خانواده Araceae است. اسپاتی فیلوم گیاهی علفی و چند ساله با برگ هایی کشیده، نیزه ای و براق است. خطوط رگبرگ ها به طور کامل قابل مشاهده هستند و این امر زیبایی برگ ها را افزایش داده است. یکی از مزیت های نگهداری از اسپاتی این است که می تواند هوای آلوده خانه شما را از سموم پاک کند. ارتفاع این گیاه حدود ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر است و ۲ بار در سال گل می دهد.

اسامی

این گیاه را با اسامی زیادی می شناسند که از میان آن ها می توان به اسپاتی فیلوم، گل صلح و گل چمچه ای اشاره کرد. نام انگلیسی این گیاه Spathiphyllum، Peace lily، spath lily و … است.

علت محبوبیت

اسپاتی فیلوم به دلیل نگهداری آسان، دوره گلدهی طولانی، شکل برگ ها، قیمت مناسب، مقاوم بودن به کمبود نور، تصفیه هوا، فرم خاص و عمر طولانی گل ها  … در بین دوست داران گل و گیاه محبوب است.

نگهداری و تکثیر اسپاتی فیلوم در اب

یکی از نکات جالب درباره اسپاتی این است که می تواند به راحتی درون آب رشد کرده و زنده بماند. زمانی که قلمه شما ریشه داد، آب درون ظرف را تا حدی پر کنید که کمی پایین تر از ریشه قرار بگیرد. با این روش ریشه گیاه دچار پوسیدگی نمی شود.

عوض کردن گلدان

برای اسپاتی از گلدان های کاملا اندازه بوته و حتی کوچک تر استفاده کنید زیرا کاشت این گیاه در گلدان های بزرگ موجب توقف گلدهی آن می شود. هر زمان که ریشه ها از انتهای گلدان خارج شدند، گلدان را تعویض نمایید. در هنگام تعویض گلدان ریشه های خراب و سیاه اسپاتی را به آرامی جدا کنید.

گلدهی اسپاتی فیلوم

این گیاه در فصل بهار و تابستان گل انگیزی می کند و برای شما گل هایی می دهد که حدود ۴ هفته عمر می کنند. گل اصلی این گیاه کوچک است و بر روی سنبله استوانه ای شکل و سفید رنگ قرار دارد. این براکته شبیه به قاشق است و جلوه ای خاص به گل می بخشد.

سمی یا غیرسمی ؟

اسپاتی در دسته گیاهان سمی قرار دارد و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. بلعیده شدن برگ یا ساقه های این گیاه موجب مشکلات تنفسی و گوارشی می شود. همچنین تماس با شیره این گیاه می تواند موجب حساسیت پوستی شود.

هرس کردن

این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد، کافی ست تا برگ های پژمرده و خشک شده یا زرد شده را از پایه جدا کنید. همچنین گل ها را پس از خشک شدن به همراه ساقه گل دهنده بکنید تا انرژی گیاه هدر نرود.

علت سیاه شدن برگهای گل اسپاتی فیلوم

سیاه شدن برگ های اسپاتی فیلوم یکی از دلایل پوسیدگی ریشه است. برای جلوگیری از این مشکل گیاه را در معرض هوای سرد قرار ندهید و آبیاری را متعادل انجام بدهید. بیماری قارچی و آبیاری بیش از اندازه از مهم ترین دلایل پوسیدگی ریشه هستند.

تکثیر گل اسپاتی فیلوم علت سیاه شدن برگهای گل اسپاتی فیلوم نگهداری اسپاتی فیلوم در آپارتمان رشد سریع اسپاتی فیلوم علت گل ندادن اسپاتی فیلوم تکثیر اسپاتی فیلوم در اب

شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم

آبیاری مورد نیاز

برای آبیاری کردن اسپاتی، خشکی خاک را بسنجید. اگر ۲ تا ۳ سانتی متر از سطح خاک گیاه خشک شده است می توانید آبیاری را انجام بدهید. آبیاری را با گرم شدن هوا افزایش و با سرما کاهش دهید. اگر اسپاتی فیلوم را بیش از اندازه آبیاری کنید دچار پوسیدگی ریشه شده و برگ هایش سیاه می شود. اگر اسپاتی فیلوم را کمتر از میزان مورد نیازش آبیاری کنید برگ هایش بی حال شده و حالت افتادگی پیدا می کنند.

نور مورد نیاز

این گیاه یکی از بهترین گزینه ها برای خانه های کم نور است زیرا به نور زیادی برای رشد و زندگی نیاز ندارد. پنجره های شمالی و غربی خانه به دلیل نور غیرمستقیم بهترین پنجره های خانه برای نگهداری از اسپاتی هستند. اگر این گیاه را در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار دهید دچار آسیب های جدی شده و می سوزد. همچنین نگهداری از این گیاه در محیط تاریک موجب نازک شدن برگ ها، بی حالی، توقف گلدهی، رنگ پریدگی و کاهش رشد آن می شود. محیطی روشن با نور غیرمستقیم بهترین مکان برای رفع نیازهای اسپاتی فیلوم است.

رطوبت مورد نیاز

اسپاتی به محیط های مرطوب علاقه مند است و باید رطوبت محیط را با روش های موجود افزایش دهید. کمبود رطوبت موجب قهوه ای شدن برگ ها و از بین رفتن شادابی این گیاه می شود. برای افزایش رطوبت گیاه را به شکل روزانه با استفاده از اسپری های کوچک غبارپاشی کنید. قطرات آب از اسپری های کوچک مثل مه خارج می شود و برگ های گیاه را خیلی خیس نمی کند به همین خاطر موجب بیماری های قارچی هم نمی شود. روش دیگر درست کردن جزیره برای گیاه است. یک سینی را پر از پوکه یا سنگ ریزه کنید. مقداری آب درون سینی بریزید و گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که انتهای گلدان نباید با آب در ارتباط باشد. با تبخیر آب درون سینی، اطراف گیاه مرطوب شده و شاداب می شود. روش دیگر استفاده از دستگاه بخور سرد برای افزایش رطوبت محیط است.

تغذیه مورد نیاز

اسپاتی فیلوم را در فصل های رشدش مثل بهار و تابستان با استفاده از کودهایی که عنصرهای آهن و منیزیم را دارند تقویت کنید. می توانید کوددهی را هر ۳ یا ۴ هفته یک بار انجام بدهید. اگر در مقدار کوددهی زیاده روی کنید گیاه آسیب دیده و برگ هایش قهوه ای می شود. بهترین زمان برای کوددهی بعد از آبیاری گیاه و خیس شدن خاک گلدان است زیرا ریشه ها دچار صدمه نمی شوند. روش دیگر برای تغذیه اسپاتی، استفاده از خاک غنی و باکیفیت است تا گیاه بسیاری از عناصر لازم را از طریق ریشه هایش و خاک دریافت کند.

دمای مورد نیاز

اسپاتی فیلوم به مناطق گرمسیری تعلق دارد به همین خاطر نمی تواند سرما را تحمل کند و کمترین دمایی که می تواند تحمل کند ۱۳ درجه است. بهترین گستره دمایی برای نگهداری از این گیاه ۱۹ تا ۲۴ درجه است. اگر در دمای بیشتر از ۳۲ درجه قرار بگیرد برگ هایش به هم می پیچد و آسیب می بیند. از قرار دادن گیاه در کنار بخاری و کولر خودداری نمایید.

خاک مورد نیاز

ترکیب پرلیت به همراه خاک برگ و کوکوپیت یکی از ترکیبات مناسب برای خاک اسپاتی ست. همچنین می توانید از ترکیب پرلیت به همراه پیت ماس و خاک برگ استفاده کنید. این گیاه خاکی غنی و سبک با زهکشی بالا را می پسندد و نمی تواند در خاک های سنگین زندگی کند. اگر این گیاه را در خاک های بی کیفیت و سنگین بکارید برگ هایش کوچک شده و دچار کاهش رشد می شود. خاک های سنگین آب را از خود عبور نمی دهند به همین دلیل در دراز مدت موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می شوند. برای غنی کردن خاک گلدان از ورمی کمپوست کمک بگیرید و مقدار کمی از آن را به ترکیب خاک تان بیافزایید.

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 10 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.