محبوب ترین گل های آپارتمانی با شرایط نگهداری و ماندگاری بالا

محبوب ترین گل های آپارتمانی با شرایط نگهداری و ماندگاری بالا

محبوب ترین گل های آپارتمانی محبوب ترین گل های آپارتمانی با شرایط نگهداری و گلدهی عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا درون آب و خاک به روش حرفه ای ها

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا درون آب و خاک به روش حرفه ای ها

از صفر تا صد قلمه زدن سانسوریا صفر تا صد تکثیر و قلمه زدن سانسوریا درون آب و خاک موضوع یکی از مطالب …

نگهداری نخل ماداگاسکار و فواید + پاجوش و علت سیاه شدن برگ

نگهداری نخل ماداگاسکار و فواید + پاجوش و علت سیاه شدن برگ

نگهداری نخل ماداگاسکار نگهداری گل نخل ماداگاسکار و فواید آن + پاجوش و علت سیاه شدن برگ عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری گل کاغذی در زمستان

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

نگهداری از انواع گل کاغذی در حیاط و آپارتمان + علت گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره این گل زیبا صحبت کرده ایم . امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل کاغذی

گل ها عطر و بوی خاصی ندارند اما به دلیل داشتن رنگی زیبا و حجم بالا بسیار خوش منظر و محسور کننده هستند. این گیاه به مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی تعلق دارد و برای اولین بار در جنگل های زیبای کشور برزیل دیده و از آن جا به مناطق دیگر منتقل شد. به همین دلیل در مناطق گرمسیری به خوبی رشد می کنند.

اسامی

جنس گل هایش بسیار نازک است و شباهت عجیبی به کاغذ دارد به همین دلیل نام آن را گل کاغذی گذاشته اند. Bougainvillea نام انگلیسی و علمی این گیاه است. از نام های دیگر آن می توان به lesser bougainvillea و paper flower اشاره کرد.

مشخصات

گل کاغذی یک نوع درخت گلدار است که به عنوان گیاهی بالارونده شناخته می شود. ارتفاع این گیاه به ۳ متر هم می رسد و برگ هایش به رنگ سبز روشن با نوک باریک و فرم بیضی هستند. گل ها در اصل براکته های گیاه هستند که در طیف رنگی مختلفی دیده می شوند. گل های اصلی ریز، سفید رنگ و شکلی ستاره ای دارند و در انبوه براکته های رنگی خیلی جلب توجه نمی کنند.

انواع گل کاغذی

این گیاه دارای انواع بسیار متنوعی است و حدود ۲۵۰ گونه مختلف دارد. به طور کلی به سه دسته غول پیکر، کوتوله و بدون خار تقسیم می شود. گل کاغذی غول پیکر دارای شاخه ها و ساقه های ضخیمی است و Bougainvillea یکی از گونه های رایج آن است. گل کاغذی کوتوله برای ورودی و سبدهای معلق و دیوارها مناسب است و فرمی مینیاتوری دارد به همین دلیل از این گونه بونسای درست می کنند. گل کاغذی بدون خار بیشتر برای پوشش محیط مورد استفاده قرار می گیرد و Miss Alice یکی از گونه های رایج آن است.

ریشه حساس

گل کاغذی دارای ریشه های حساسی است که نباید در معرض هوا قرار بگیرند. تعویض گلدان را با دقت و به سرعت انجام دهید و ریشه ها را به هیچ عنوان دست کاری نکنید.

نگهداری گل کاغذی در حیاط

این گل به شکل درختچه است و برای کاشت در باغچه و فضای باز بسیار مناسب است زیرا به مراقبت خاصی نیاز ندارد و دوره گلدهی طولانی دارد. از این گیاه می توانید برای پوشش نرده ها، زمین و دیوارها استفاده کنید. همچنین می توانید گلدان کوچکی از آن را یا بونسایش را در خانه ی خود نگهداری کنید.

گل کاغذی در ایران

یکی از گل هایی ست که در بسیاری از استان های کشور یافت می شود و بسیار محبوب است. به دلیل علاقه ی این گیاه به آب و هوای گرم به شکل مناسبی در شهرهای استان خوزستان، هرمزگان، فارس، گیلان و مازندران رشد می کند و در بسیاری از خیابان های مناطق گرمسیری دیده می شود.

قیمت گل کاغذی

قیمت این گیاه با توجه به سایز و نوع آن متغیر است در خرداد ۱۴۰۱، گلدان های کوچک آن را حدود ۶۰ تا ۱۵۰ هزار تومان. بونسای آن را، حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و نهال آن را، حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در فروشگاه های اینترنتی به فروش می رسانند. البته در نظر داشته باشید که با مراجعه به گلخانه های شهر خود می توانید گیاه را با قیمت مناسب تری تهیه کنید.

ساخت قیم

این گیاه رشد بسیار خوبی دارد و زمانی که ارتفاع شاخه هایش زیاد شد به یک قیم و تکیه‌ گاه مناسب نیاز دارد زیرا مانند پیچک ها به جایی نمی چسبد و پیچ نمی خورد.

جابجایی گل کاغذی

این گیاه را تا جایی که امکان دارد جابجا نکنید اما در فصول سرد سال بهتر است آن را داخل خانه آورده و یا با استفاده از پلاستیک برایش کاور درست کنید تا سرمای هوا به او صدمه ای نزند و آن را از بین نبرد.

خواص گل کاغذی

گفته می شود که این گیاه دارای خواص درمانی است. از خواص گل کاغذی طبق اطلاعات درج شده در اینترنت می توان به از بین بردن باکتری ها و میکروب ها، کاهش کلسترول و چربی خون و درمان دیابت اشاره کرد. از مصرف خودسرانه این گیاه بپرهیزید و برای پیشگیری از هر گونه مشکلی، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

انتخاب گلدان

این گیاه گلدان های خیلی بزرگ را دوست ندارد و ترجیح می دهد ریشه هایش کمی در هم تنیده باشند. یکی از مهم ترین دلایل عدم گلدهی در گل کاغذی، سایز گلدان است پس به این نکته دقت کنید و گلدانی متناسب با حجم بوته انتخاب نمایید.

گلدهی گل کاغذی

براکته هایی رنگی و سه تایی که در انتهای شاخه ها و اطراف گل ها می رویند عامل اصلی در زیبایی گیاه هستند و به رنگ های صورتی، قرمز، نارنجی، زرد و بنفش دیده می شوند. گل ها سه عدد به شکل کوچک و ستاره ای و به رنگ سفید هستند و در وسط براکته ها قرار دارند.

دوره گلدهی

این گیاه زیبا دوره گلدهی نسبتا درازی دارد و شما می توانید از اواسط فصل بهار تا پایان فصل پاییز از تماشای گل ها لذت ببرید. گل ها با تعداد و حجم بالا در انتهای شاخه ها روییده و منظره ای بی نظیر را می سازند.

نحوه هرس گل کاغذی

بعد از پایان دوره گلدهی و در فصل پاییز گیاه را هرس کرده و چند سانت از شاخه ها را کوتاه کنید تا گیاه در سال جدید به گلدهی بیشتر تحریک شود. اگر شاخه های گیاه شما بلند هستند می تواند یک سوم شاخه را قطع کنید. بهتر است که هرس را با دستکش انجام دهید زیرا بیشتر گونه های گل کاغذی دارای خار هستند.

نگهداری گل کاغذی در زمستان

همانند بسیاری از گیاهان، گل کاغذی هم دوره استراحتی دارد که زمان آن در فصل زمستان است. اگر این گیاه دوره استراحت خود را به خوبی سپری کند، در بهار و تابستان شاداب تر و پر گل تر خواهد بود. اگر گل کاغذی را در فصول سرد به داخل خانه منتقل کردید آن را در سردترین بخش خانه قرار دهید تا اختلالی در دوره استراحت آن به وجود نیاید.

بهترین گلدان برای گل کاغذی

گل کاغذی گلدان های کوچک تر را به گلدان های بزرگ تر ترجیح می دهد. اگر گیاه را در گلدانی بزرگ نسبت به سایز بوته اش بکارید گل نمی دهد زیرا شروع به رشد و گسترش ریشه ها می کند. زمانی که ریشه ها در هم تنیده شوند گیاه گلدهی را شروع می کند.

شرایط مناسب

گل کاغذی برای مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند بسیار مناسب است و به دلیل زیبایی و فراوانی گل ها و گلدهی در سه فصل سال، بهترین گزینه برای این مناطق به شمار می رود. اگر شما در مناطق مرطوب زندگی می کنید این گیاه برای شما مناسب نیست زیرا هوای مرطوب را دوست ندارد و فرآیند گلدهی آن کاهش پیدا می کند.

علت گل ندادن درخت گل کاغذی

این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است گیاه کمبود مواد غذایی داشته باشد که می توانید با استفاده از کود کریستالون صورتی در فواصل رشد گیاه این مشکل را رفع کنید. دلیل دیگر می تواند مربوط به سایز گلدان باشد. اگر سایز گلدان را بزرگتر از سایز گیاه انتخاب کنید، گل نمی دهد زیرا مشغول گسترش ریشه هایش می شود. یکی دیگر از مهم ترین دلایل برای گل ندادن این گیاه، کمبود نور است. این گیاه برای رشد و گلدهی به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد.

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

شرایط نگهداری از گل کاغذی

برای انجام فرآیند گلدهی به نور فراوان و تغذیه مناسب نیاز دارد. همچنین می توانید با ایجاد تنش آبی گیاه را به گلدهی تحریک و تشویق کنید. به این شکل که گیاه را با بی حال شدن، آبیاری نمایید. در ادامه شرایط نگهداری از این گیاه را به طور کامل مطالعه کنید.

آبیاری مورد نیاز

نیاز آبی آن متوسط است و نباید بیش از اندازه آن را آبیاری کنید. گیاهی مقاوم است و می تواند خشکی خاک را تا حدی تحمل کند. اگر در باغچه کاشته شده به آبیاری بیشتر و اگر در گلدان نگهداری می کنید به آبیاری کمتر نیاز دارد. با خشکی دو سه سانت از سطح خاک گیاه را آبیاری نمایید. آبیاری بیش از اندازه موجب رشد شاخ و برگ ها و کاهش گلدهی گیاه می شود. همچنین ریشه های حساس و ظریف گل کاغذی را می پوساند و از بین می برد.

رطوبت مورد نیاز

جالب است بدانید که این گیاه به رطوبت نیاز ندارد و حتی آب و هوای گرم و خشک را بیشتر دوست دارد. همچنین استفاده از روش هایی مثل غبار پاشی برای این گیاه توصیه نمی شود.

نور مورد نیاز

نور مهم ترین فاکتور در نگهداری گل کاغذی است. از آنجایی که این گیاه را در باغچه می کارند و به مناطق گرمسیری تعلق دارد می توان دریافت که به نور زیادی نیاز دارد. اگر می خواهید آن را در باغچه ی خانه خود بکارید باید بخشی را انتخاب کنید که ۵ تا ۶ ساعت نور خورشید داشته باشد. در خانه آن را در کنار پرنورترین پنجره، یعنی پنجره جنوبی قرار دهید. نور کم موجب رشد علفی و کاهش گلدهی گیاه می شود.

تغذیه مورد نیاز

همانطور که در بالا اشاره کردیم ریشه های این گیاه ضعیف و حساس هستند پس بهتر است در فواصل رشد از کودهای کامل یا کود آهن استفاده نمایید تا ریشه ها تقویت شوند اما در استفاده از این کودها زیاده روی نکنید زیرا موجب تاخیر در گلدهی می شود. در فصل تابستان با استفاده از کودهای کریستالون آبی به گلدهی گیاه کمک کنید.

دمای مورد نیاز

این گیاه عاشق هوای گرم است و سرما را دوست ندارد. پس در زمستان های سرد باید برای آن کاور درست کنید یا گلدان آن را به داخل منزل منتقل کنید. بهترین بازه ی دمایی برای آن ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است.

خاک مورد نیاز

این گیاه بهترین عملکرد را در خاک اسیدی و سبک دارد. اگر pH خاک بین ۵ تا ۶ باشد برای این گیاه مناسب است. می توانید برای اسیدی کردن خاک مقداری تفاله ی چای را روبروی نور خورشید خشک کرده و سپس به شکل آسیاب شده به خاک گیاه اضافه کنید تا خاصیت اسیدی پیدا کند. اگر این گیاه را در خاکی قلیایی و سنگین نگهداری کنید در فرآیند گلدهی آن اختلال ایجاد می شود. ترکیب پرلیت، خاک برگ، پیت ماس و ورمیکولیت برای گل کاغذی مناسب است.

چگونه گل کاغذی را تکثیر کنیم

گل کاغذی را می توانید به وسیله ی کاشت بذر، خوابانیدن و قلمه زدن تکثیر کنید. اردیبهشت، خرداد و تیر بهترین زمان برای انجام تکثیر گل کاغذی است.

تکثیر با قلمه

برای انجام این روش یکی از ساقه های انتهایی و جوان گیاه که چند بند داشته باشد و هنوز سبز و نرم باشد را به اندازه ی ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر با یک وسیله ی تیز قطع کنید. می توانید به دلخواه انتهای قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید. برگ های پایینی را جدا نموده و قلمه را درون خاکی مناسب و سبک کاشته و آن را در دمای ۲۴ درجه نگهداری کنید. یک نایلون پلاستیکی با چند سوراخ بر روی گلدان کشیده و آن را در مکانی سایه روشن قرار دهید.

تکثیر با خوابانیدن

برای استفاده از روش خوابانیدن باید شاخه ای که به سطح خاک نزدیک است را انتخاب کنید. سپس ساقه را همانطور که به گیاه مادر متصل است، کمی خم کرده و بخشی از آن را در زیر خاک قرار دهید و جسمی مثل سنگ بر روی آن قرار دهید تا از خاک خارج نشود. بعد از گذشت چند هفته آن بخش از ساقه که در زیر خاک قرار دارد ریشه می زند و شما می توانید آن شاخه را از گیاه اصلی جدا کرده و در گلدانی دیگر بکارید.

تکثیر با کاشت بذر

گل کاغذی در فصل پاییز در بخش مرکزی گل ها غلافی را تشکیل می دهد که بذرها درون آن قرار دارند. باید غلاف ها را خشک کرده و بذرها را از درون آن خارج نمایید. برای کاشت بذرها از خاکی مناسب استفاده کرده و آن ها را در محیطی گرم نگه داری کنید تا بعد از گذشت چند هفته جوانه بزنند. زمانی که جوانه ها بزرگ شدند زمان انتقال آن ها به گلدان دیگری فرا می رسد.

عکس گل کاغذی

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

گل کاغذی چند رنگ

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

گل کاغذی قرمز

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

انواع گل کاغذی

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

علت گل ندادن درخت گل کاغذی

انواع گل کاغذی قرمز و چند رنگ گل کاغذی در زمستان گل کاغذی کله قندی جابجایی گل کاغذی علت گل ندادن درخت گل کاغذی گل کاغذی ابلق کود برای گلدهی گل کاغذی

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 6 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.