همه چیز درباره گل زنبق و خواص آن + نماد و نگهداری گل زنبق در گلدان

همه چیز درباره گل زنبق و خواص آن + نماد و نگهداری گل زنبق در گلدان

انواع گل زنبق انواع گل زنبق قرمز و آبی وحشی + نماد و خواص و نام دیگر گل زنبق عنوان یکی از مطالب …

نگهداری گل سیکلامن در آپارتمان + تکثیر و علت پژمرده شدن

نگهداری گل سیکلامن در آپارتمان + تکثیر و علت پژمرده شدن

نگهداری گل سیکلامن در تابستان همه چیز درباره نگهداری گل سیکلمه در خانه +‌ گل سیکلامن نماد چیست موضوع یکی از مطالب سایت …

کاشت هسته هلو در گلدان با 3 روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم

کاشت هسته هلو در گلدان با 3 روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم

کاشت هسته هلو کاشت هسته هلو در گلدان با ۳ روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری گل شفلرا ابلق

بیماری های گل شفلرا خواص گل شفلرا تکثیر گل شفلرا علت رشد نکردن گل شفلرا شیر برای گل شفلرا پرپشت شدن گیاه شفلرا 'g atgvh

نگهداری گل شفلرا و بیماری های آن + خواص و علت رشد نکردن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل شفلرا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل شفلرا

شفلرا گیاهی ارزشمند از خانواده Araliaceae و کشور استرالیا با رشدی آهسته است. این گیاه گرمسیری برای رشد و زنده ماندن به محیطی با نور متوسط نیازمند است و مانند درخت یک شاخه اصلی دارد. با رشد و قد کشیدن گیاه برایش یک تکیه گاه یا قیم درست کنید.

اسامی

این گیاه زیبا را با نام های شفلرا، گیاه چتری و پنجه کلاغی می شناسند. Umbrella tree نام انگلیسی شفلرا و به معنای درخت چتری و Schefflera arboricola نام علمی این گیاه زیباست.

انواع

شفلرا تنوع بالایی دارد و انواع گوناگونی را در خانواده خود جای داده است. از انواع شفلرا میتوان به شفلرا کوتوله با نام انگلیسی Schefflera arboricola، شفلرا آلپین با نام انگلیسی Schefflera alpina، شفلرا کوچک با نام انگلیسی Schefflera “Petite”، شفلرا مادام اسمیت با نام انگلیسی Schefflera “Madame De Smet”، شفلرا استرالیایی با نام انگلیسی Schefflera actinophylla، شفلرا جفت با نام انگلیسی Schefflera ‘Amate’، شفلرا آرالیای دروغین با نام انگلیسی Schefflera elegantissima، شفلرا طلای سبز با نام انگلیسی Schefflera “Gold Capella، شفلرا جینین با نام انگلیسی Schefflera “Janine”، شفلرا تایوانی با نام انگلیسی Schefflera taiwaniana، شفلرا ترینت با نام انگلیسی Schefflera “Trinette”، شفلرا فرودین با نام انگلیسی Schefflera heptaphylla اشاره کرد.

مشخصات گل شفلرا

برگ ها سبز رنگ و در ابتدا با ۳ برگچه ظاهر می شوند اما به مرور بر تعداد برگ ها افزوده می شود. برگ ها فرمی پنجه ای و جنسی چرمی و براق دارند. در شفلرا ابلق، لکه های زرد رنگی بر روی برگ ها دیده می شود. در زادگاه خود به ارتفاع ۳ متر هم میرسد و میوه هایی نارنجی رنگ میدهد.

علت محبوبیت

مقاوم بودن گیاه نسبت به شرایط محیطی، قیمت مناسب، فرم درختی گیاه و زیبایی برگ ها از مهم ترین دلایل محبوبیت این گیاه به شمار می روند.

خواص گل شفلرا

گفته می شود که شفلرا هوای خانه را از آلاینده ها و آلودگی ها پاکسازی می کند و یک گیاه تصفیه کننده است.

علت رشد نکردن گل شفلرا

ریشه ها در صورتی که گلدان شفلرا کوچک باشد و جای کافی برای گسترش آن ها نداشته باشد، از انتهای گلدان بیرون خواهند زد. در این صورت نقاط سیاه رنگی بر روی برگ ها ایجاد شده و رشد گیاه پایین می آید و باید سریعا نسبت به تعویض گلدان اقدام نمایید.

شیر برای گل شفلرا

شفلرا برگ های بزرگی دارد که برای تنفس بهتر گیاه باید به طور مرتب با یک دستمال نمدار تمیز شوند. اگر دوست دارید گیاهتان برگ های براق و درخشانی داشته باشد، از براق کننده های شیمیایی استفاده نکنید کافی ست محلولی با ۵۰ درصد شیر کم چرب و ۵۰ درصد آب درست کنید. دستمال را به این محلول آغشته کرده و برگ های گیاه را با آن تمیز کنید.

گل شفلرا سمی یا غیرسمی ؟

این گیاه دارای کلسیم اکسالات است و در دسته گیاهان سمی قرار دارد و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. بلعیدن برگ های این گیاه موجب تورم و مشکلات جدی در دستگاه تنفسی شده و بسیار خطرناک است.

هرس کردن گل شفلرا

برگ های زرد و خشک شده گیاه را به شکل مرتب جدا کنید. بخش هایی که بیش از حد رشد کرده و بلند شده را در فصل رویش گیاه مثل بهار و تابستان هرس کنید، در هرس و قطع کردن شاخ و برگ شفلرا زیاده روی نکنید.

عوض کردن گلدان

برای گیاهی که جوان تر است و رشد خوبی دارد، تعویض گلدان ۱ تا ۲ بار در سال مناسب است. با بالا رفتن سن گیاه و بزرگ شدن گلدان، نیازی به تعویض سالانه نیست تنها مقداری از خاک سطحی گیاه را با خاک جدید جایگزین کنید تا مواد مغذی لازم به ریشه ها برسد.

علت ریزش برگ شفلرا

اگر برای شفلرا شرایط استرس زایی ایجاد شود، با ریزش برگ هایش به این موضوع واکنش نشان می دهد. این شرایط استرس زا می تواند شامل آسیب دیدگی ریشه در هنگام عوض شدن گلدان، تغییر مکان مداوم گیاه، آبیاری کم یا زیاد، وجود آفات و … باشد.

بیماری های گل شفلرا خواص گل شفلرا تکثیر گل شفلرا علت رشد نکردن گل شفلرا شیر برای گل شفلرا پرپشت شدن گیاه شفلرا 'g atgvh

نگهداری گل شفلرا

گل شفلرا قابلیت نگهداری در فضای خانه و هوای آزاد را دارد و به مرور زمان به درختچه ای زیبا و چشم نواز تبدیل می شود. نگهداری از این گیاه آسان است کافی ست تا نیازهای آن را شناسایی و برطرف کنید.

آبیاری مورد نیاز

این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز دارد. آبیاری را با آب جوشیده یا آبی که حداقل به مدت ۲۴ ساعت در فضای اتاق مانده باشد انجام دهید. آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ ها، پوسیدگی ریشه و نقاط سیاه رنگ بر روی برگ ها می شود. برای آبیاری، خشکی سطح خاک را چک کنید تا گیاه دچار مشکل نشود. اگر گیاه را تشنه نگه دارید بیحال شده و برگ هایش آویزان می شود.

نور مورد نیاز

شفلرا به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری از این گیاه، سمت شرقی خانه است که نور ملایم صبحگاهی را دارد و به شادابی گیاه کمک می کند. از قرار دادن گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید به خصوص در هنگام ظهر خودداری کنید زیرا موجب سوختگی برگ ها و آسیب به گیاه می شود. نگهداری از گیاه در محیط های تاریک و کم نور موجب ریزش برگ ها و بیحالی گیاه می شود. اگر گیاه برگ های زیادی را از دست داده و اصطلاحا کچل شده، آن را در کنار پنجره نگهداری کنید تا جوانه های جدیدی تولید کند.

رطوبت مورد نیاز

شفلرا رطوبت نسبی و ۵۰ درصدی محیط را می پسندد پس با ۲ بار غبارپاشی در هفته، نیاز رطوبتی آن را برطرف کنید. بهتر است از اسپری های کوچک استفاده کنید تا برگ ها به طور کامل خیس نشده و قطرات آب مثل مه خارج شود و گیاه را دچار مشکلاتی از قبیل بیماری های قارچی نکند، اگر نقاط قهوه ای رنگی بر روی برگ های گیاه مشاهده کردید، دیگر غبارپاشی را انجام ندهید. درست کردن جزیره در زیر گلدانی یکی از بهترین راه های ایجاد رطوبتی پایدار و مناسب است.

تغذیه مورد نیاز

برای تغذیه شفلرا از کودهای محلول در آب مخصوص گل های آپارتمانی استفاده نمایید. کوددهی را در فصل بهار و تابستان و هر ۲ هفته یک بار انجام دهید تا نیازهای گیاه برطرف شده و مواد مغذی لازم را دریافت کند. شفلرا ابلق را به شکل ماهانه با کود آهن تقویت کنید تا رنگ زیبای برگ ها و شادابی اش حفظ شود.

دمای مورد نیاز

در فصل تابستان نباید در دمای بالای ۲۷ درجه و در فصل زمستان نباید در دمای کمتر از ۱۸ درجه نگهداری شود. نگهداری از گیاه در محیطی با هوای سرد موجب ریزش برگ های گیاه شده و آن را به مرور زمان از بین میبرد. همچنین از قرار دادن گیاه در کنار وسایلی مثل بخاری و کولر خودداری کنید. با گرم شدن هوا آبیاری و رطوبت را افزایش دهید.

خاک مورد نیاز

برای خاک می توانید از بسته های آماده که در گلخانه ها به فروش میرسند استفاده کنید. ترکیب خاک برگ به همراه کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس که با نام خاک هلندی شناخته می شود هم برای این گیاه بسیار مناسب است. همچنین می توانید مقدار کمپوست به خاک آن اضافه کنید تا مغذی و غنی شود.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 28 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.