قلمه زدن شمعدانی در آب و خاک + قلمه زدن شمعدانی در زمستان

قلمه زدن شمعدانی در آب و خاک + قلمه زدن شمعدانی در زمستان

قلمه زدن شمعدانی در ماسه قلمه زدن شمعدانی در آب و خاک + قلمه زدن شمعدانی در زمستان موضوع یکی از مطالب سایت …

نگهداری گل یاس رازقی در آپارتمان + چرا یاس رازقی گل نمی دهد

نگهداری گل یاس رازقی در آپارتمان + چرا یاس رازقی گل نمی دهد

نگهداری گل یاس رازقی نگهداری گل یاس رازقی در آپارتمان و زمستان + علت گل ندادن و تکثیر عنوان یکی از مطالب سایت …

نماد انواع گل سنبل هلندی + نگهداری پیاز گل سنبل در یخچال

نماد انواع گل سنبل هلندی + نگهداری پیاز گل سنبل در یخچال

نگهداری گل سنبل در خانه نماد انواع گل سنبل هلندی + نگهداری پیاز گل سنبل در یخچال عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری نخل ماداگاسکار

بونسای نخل ماداگاسکار فواید نخل ماداگاسکار عکس و پاجوش نخل ماداگاسکار علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار غبار پاشی نخل ماداگاسکار علت متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار نگهداری نخل ماداگاسکار در زمستان علت زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار

نگهداری گل نخل ماداگاسکار و فواید آن + پاجوش و علت سیاه شدن برگ عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل نخل ماداگاسکار صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل نخل ماداگاسکار

همانطور که از نامش پیداست به جزیره ماداگاسکار تعلق دارد و از مسافت دوری مهمان خانه های شما شده. Madagascar Palm نام انگلیسی و pachypodium Lamerei نام علمی این گیاه است. این گیاه زیبا ۲۰ گونه متنوع دارد که ۱۵ گونه اش به ماداگاسکار و ۵ گونه اش به جنوب آفریقا تعلق دارد.

مشخصات

دارای تنه کلفت و عریضی است که با خارهای تیز و چندتایی پوشش داده شده است. این گیاه آب را در تنه ی خاردارش ذخیره می کند به همین خاطر نسبت به آبیاری زیاد حساس است. برگ ها با فرمی کشیده بر روی انتهای ساقه می رویند. این گیاه از دسته نخل ها نیست اما به دلیل شباهت ظاهری به آن ها، نخل ماداگاسکار نامیده می شود.

دوره گلدهی

نخل ماداگاسکار برای گلدهی باید به سن بلوغ برسد و گیاهی بالغ شود. گل ها به رنگ سفید و بر روی گیاهی که ۱/۵ متر ارتفاع داشته باشد می رویند. فصل گلدهی از اوایل بهار شروع شده و تا فصل تابستان ادامه دارد.

نگهداری نخل ماداگاسکار در زمستان

این گیاه خواب زمستانی دارد و با شروع فصل سرما به خواب میرود. با شروع خواب برگ های گیاه شروع به ریزش می کنند که جای نگرانی نیست و یک اتفاق طبیعی ست. در این زمان باید آبیاری را کاهش دهید و کوددهی را به طور کامل قطع کنید. با شروع گرما و فصل بهار، گیاه از خواب زمستانی بیدار شده و شروع به رشد و برگ دهی می کند.

فواید نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار علاوه بر زیبایی و جذابیت به خصوصی که دارد می تواند مانند گل سانسوریا هوای خانه شما را تصفیه و از آلودگی های مختلف پاک کند.

علت متوقف شدن رشد

متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کوچک بودن گلدان، کمبود نور، بیمار بودن گیاه و نبود مواد مغذی در خاک گلدان همه از دلایل توقف رشد گیاه هستند، پس شرایط نگهداری را بررسی کنید.

غبار پاشی نخل ماداگاسکار

این گیاه نسبت به بیماری های قارچی حساس است. خیس شدن برگ ها به مرور زمان موجب ایجاد لک و قارچی شدن آن ها می شود پس از روش غبارپاشی استفاده نکنید تا گیاهتان بیمار نشود.

هرس کردن

این گیاه نیاز به هرس کردن خاصی ندارد، فقط برگ های زرد و شاخه های خشک شده را از گیاه جدا کنید. با انجام این کار انرژی گیاه افزایش پیدا می کند و رشد بهتری خواهد داشت.

سمی یا غیرسمی ؟

این گیاه در دسته گیاهان سمی قرار دارد و به دلیل وجود خارهای تیز و بلند باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد تا مشکل بزرگی به وجود نیاید.

علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار

یکی از مهم ترین دلایل سیاه شدن برگ های گیاه و ریزش آن ها، نگهداری از نخل ماداگاسکار در مکان تاریک یا مکانی با نور کم است. اگر نوک برگ ها سیاه شده علت آن می تواند کمبود رطوبت و خشکی محیط باشد.

عوض کردن گلدان

ریشه های این گیاه رشد نسبتا آرامی دارند و نیازی به تعویض سالانه گلدان نیست. گلدان را باید بر حسب رشد و بزرگ شدن گیاه عوض کنید اگر گیاه شما رشد زیادی ندارد می توانید هر ۲ تا ۳ سال یک بار نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید اما اگر رشد گیاه زیاد است هر ۲ سال یک بار این کار را انجام دهید. هر زمان که ریشه های گیاه از ته گلدان بیرون آمدند می توانید آن را تعویض کنید.

علت ریزش برگ

اگر گیاه شما در فصل پاییز و زمستان دچار ریزش برگ شده به خاطر خواب زمستانی آن است و مشکلی ندارد اما در فصل های گرم سال این اتفاق ممکن است به دلایل دیگری رخ بدهد. نخل ماداگاسکار مانند گل بنجامین به جابجایی حساس است و در صورت جابجایی دچار ریزش برگ می شود. آبیاری بیش از اندازه و خیس کردن برگ ها از دلایل دیگر ریزش و زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار است.

تکثیر نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار را می توانید به سه شیوه کاشت بذر، قلمه زدن و جدا کردن پاجوش تکثیر کنید. برای روش قلمه زنی، یک ساقه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری انتخاب نمایید. ساقه را با یک تیغ کاملا تیز جدا کنید. همه برگ های قلمه را جدا کرده و تنها ۲ برگ را نگه دارید. قلمه بریده شده را به مدت ۳ تا ۵ روز روی یک تکه روزنامه یا پارچه قرار دهید تا شیره اش خشک شود. زمانی که شیره گیاه خشک شد می توانید آن را در بستر مناسبی از خاک کاکتوس قرار دهید. قلمه کاشته شده را در محیطی نیم سایه و مکانی گرم نگهداری کنید.

بونسای نخل ماداگاسکار فواید نخل ماداگاسکار عکس و پاجوش نخل ماداگاسکار علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار غبار پاشی نخل ماداگاسکار علت متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار نگهداری نخل ماداگاسکار در زمستان علت زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

قبل از خرید هر گیاهی شرایط نگهداری آن را مطالعه نمایید سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید. در ادامه میتوانید شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار را به طور کامل مشاهده کنید.

آبیاری مورد نیاز نخل ماداگاسکار

به دلیل ذخیره آب در ساقه هایش به کم آبی مقاوم است و در زمان تشنگی از این آب ذخیره شده استفاده می کند اما تا جای ممکن اجازه ندهید گیاه تشنه بماند زیرا با خالی شدن آب ذخیره شده ساقه ی گیاه لاغر و چروکیده می شود. برای آبیاری سطح خاک را چک کنید و با خشکی ۲ تا ۴ سانت از سطح خاک آبیاری را انجام دهید. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ های گیاه شده و اصلی ترین عامل در مرگ آن است. تشنه نگه داشتن گیاه موجب به هم پیچیدن برگ ها و چروکیدگی ساقه می شود.

نور مورد نیاز نخل ماداگاسکار

اگر خانه ای تاریک و کم نور دارید قید این گیاه را بزنید زیرا گلی بیابانی ست و به نور زیادی نیاز دارد تا زنده بماند. بهترین پنجره برای نگهداری از این گیاه، پنجره جنوبی ست زیرا چند ساعت نور خورشید دارد و نیاز نوری این گیاه را به طور کامل برطرف می کند. می توانید این گیاه را در سمت شرقی خانه قرار دهید زیرا تحمل تابش نور مستقیم خورشید در هنگام صبح را دارد. نگهداری گیاه در محیط تاریک موجب سیاه شدن برگ ها و از بین رفتن کامل گیاه می شود.

رطوبت مورد نیاز نخل ماداگاسکار

این گیاه نیاز شدیدی به رطوبت ندارد و با رطوبت نسبی خانه سازگار است اما در محیط مرطوب رشد بهتری خواهد داشت. برای افزایش رطوبت محیط یک سینی را پر از سنگریزه کنید سپس درونش آب ریخته و گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید، به شکلی که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. با بخار شدن آب درون سینی اطراف گیاه مرطوب شده و نوک برگ هایش خشک و سیاه نمی شود. استفاده از روش غبارپاشی برای این گیاه توصیه نمی شود.

تغذیه مورد نیاز نخل ماداگاسکار

یکی از بهترین راه های تغذیه این نخل، استفاده از کود ورمی کومپوست است. مقداری از این کود را بر روی سطح خاک گلدان ریخته و اجازه دهید گیاه عناصر لازم را از طریق ریشه هایش دریافت کند. اگر در خانه آکواریوم یا تنگ ماهی دارید، در فصل بهار و تابستان از آب آن ها استفاده کرده و گیاه را با این آب سیراب کنید. همچنین می توانید هر ۲ هفته یک بار از کود مخصوص گل های آپارتمانی استفاده نمایید. اگر گیاه را بیش از اندازه تغذیه و در کوددهی زیاده روی کنید، اطراف و نوک برگ ها می سوزد.

دمای مورد نیاز نخل ماداگاسکار

بهترین گستره دمایی برای نگهداری از این گیاه در خانه، ۲۰ تا ۲۵ درجه است اما می تواند به راحتی از ۱۰ تا ۵۰ درجه را تحمل کند زیرا یک گیاه مقاوم است. این گیاه گرمسیری و بیابانی ست به همین دلیل نسبت به دمای پایین حساس است و دچار ریزش برگ و پژمردگی می شود. همچنین اگر در دمای خیلی بالایی نگهداری شود برگ هایش دچار سوختگی و صدمه می شوند.

خاک مورد نیاز نخل ماداگاسکار

به دلیل حساسیت بالایی که نسبت به پوسیدگی ریشه دارد از خاکی سبک که آب را سریع تر از خود عبور بدهد استفاده نمایید. می توانید از ترکیب ۶۰ درصد ماسه به همراه ۱۰ درصد ورمی کمپوست و ۳۰ درصد پیت ماس استفاده نمایید تا خاکی مغذی و سبک داشته باشید. خاک کاکتوس یکی دیگر از بهترین گزینه هایی ست که می توانید از آن استفاده کنید و به شکل آماده از گلفروشی یا گلخانه ها تهیه کنید.

بونسای نخل ماداگاسکار فواید نخل ماداگاسکار عکس و پاجوش نخل ماداگاسکار علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار غبار پاشی نخل ماداگاسکار علت متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار نگهداری نخل ماداگاسکار در زمستان علت زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار

آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.