مطالب پر بازدید
چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی + چیدمان آشپزخانه شیک و مرتب

چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی + چیدمان آشپزخانه شیک و مرتب

چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی چیدمان کابینت آشپزخانه ایرانی + چیدمان آشپزخانه شیک و مرتب موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

مدل کفش های دخترانه با جدیدترین طرح های اسپرت و پاشنه دار

مدل کفش های دخترانه با جدیدترین طرح های اسپرت و پاشنه دار

مدل کفش های دخترانه مدل کفش های دخترانه با جدیدترین طرح های اسپرت و پاشنه دار موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. …

جدیدترین ست دستبند و انگشتر طلا برای خانوم های خوش سلیقه

جدیدترین ست دستبند و انگشتر طلا برای خانوم های خوش سلیقه

جدیدترین ست دستبند و انگشتر طلا جدیدترین ست دستبند و انگشتر طلا برای خانوم های خوش سلیقه موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری گل فردوس در زمستان

قلمه زدن گل فردوس گلدهی گل فردوس  انواع گل فردوس عکس گل فردوس علت شل شدن برگ گل فردوس گل فردوس و مهره مار علت خم شدن ساقه گل فردوس تکثیر گل فردوس علت پژمرده شدن گل فردوس نگهداری گل فردوس در حیاط نگهداری گل فردوس نی نی سایت

گلدهی و نگهداری گل فردوس در حیاط + علت پژمرده شدن و شل شدن برگ گل فردوس موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل فردوس

اسامی

این گیاه زیبا را با اسامی متنوعی می نامند که از میان آن ها میتوان به گل فردوس، بوته شیر آفریقایی، سینادیوم کامپکتوم، سینادیوم گرانتی و … اشاره کرد. همچنین در زبان علمی Synadenium grantii Rubra و در زبان انگلیسی African Milk Bush نامیده می شود.

مشخصات

فردوس به شکل بوته ای رشد کرده و گیاهی همیشه سبز است. به دلیل برگ های گوشتی و آبدارش جز خانواده ساکولنت ها معرفی می شود. رنگ برگ هایش ترکیبی از سبز و قرمز و زیر برگ هایش ارغوانی رنگ است. این گیاه زیبا به کشور آفریقا تعلق دارد و در بخش های گرمسیری آفریقا مثل تانزانیا به شکل خودرو و وحشی زندگی می کند. ارتفاع فردوس در منطقه بومی خودش به ۳ تا ۶ متر می رسد.

علت محبوبیت

گل فردوس در بین دوست داران گل و گیاه محبوب است زیرا نگهداری ساده ای دارد، رنگ برگ هایش بسیار زیباست، رشد بالایی دارد و به راحتی تکثیر می شود. در کنار تمام این مزایا فردوس از قیمت مناسبی برخوردار است و همه اقشار جامعه می توانند گلدان کوچکی از این گیاه زیبا را در خانه شان داشته باشند.

عوض کردن گلدان

هر زمان که ریشه های گیاه از انتهای گلدن خارج شدند، زمان عوض کردن گلدان است. گلدان جدید باید یک سایز از گلدان قبلی بزرگ تر باشد. بعد از چند سال می توانید فقط خاک سطحی گلدان را با خاک جدید عوض کنید تا عناصر مورد نیاز گیاه از این طریق تامین شود.

علت خم شدن ساقه گل فردوس

فردوس رشد سریعی دارد و به سرعت قد می کشد. با زیاد شدن ارتفاع گیاه، یک تکیه گاه مناسب برای ساقه ایجاد کنید تا از خم شدن آن جلوگیری شود.

هرس کردن

مانند همه گیاهان آپارتمانی، فردوس هم به هرس کردن و مرتب شدن نیاز دارد. هر زمان که یکی از برگ ها یا شاخه های گیاه تان خشک یا زرد شد، آن را از گیاه اصلی جدا کنید. همچنین می توانید ساقه هایی که به شکل نامناسبی رشد کرده و ظاهر گیاه را نامرتب کرده اند، هرس کنید.

سمی یا غیرسمی ؟

گل فردوس در دسته گیاهان بسیار سمی قرار دارد و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. شما باید در هنگام کار کردن با این گیاه، از دستکش استفاده کنید زیرا تماس شیره این گیاه با پوست شما موجب حساسیت و التهاب های پوستی خواهد شد. بلعیده شدن برگ ها یا شیره این گیاه بسیار خطرناک است و موجب حساسیت های شدید خواهد شد.

علت پژمرده شدن برگ فردوس

پژمرده شدن هر گیاه دلایل متعددی دارد که از میان آن ها میتوان به عدم وجود زهکش در گلدان، آبیاری بیش از اندازه، جابجا کردن گلدان و شوکه شدن گیاه، نبود تهویه هوا، گلدان کوچک تر از ریشه، نور خیلی زیاد یا خیلی کم و … اشاره کرد.

تهویه هوا

تهویه هوا یکی از نکاتی ست که باید در حین نگهداری از فردوس به آن توجه کنید. اگر فردوس را در اتاق های کوچک نگهداری کنید دچار مشکل خواهد شد. این گیاه نیاز دارد تا تبادل هوا را حس کند پس آن را در راه پله یا اتاق های بزرگ نگهداری کنید.

قلمه زدن گل فردوس گلدهی گل فردوس  انواع گل فردوس عکس گل فردوس علت شل شدن برگ گل فردوس گل فردوس و مهره مار علت خم شدن ساقه گل فردوس تکثیر گل فردوس علت پژمرده شدن گل فردوس نگهداری گل فردوس در حیاط نگهداری گل فردوس نی نی سایت

شرایط کامل برای نگهداری گل فردوس

آبیاری مورد نیاز

رطوبت خاک گلدان برای گل فردوس را باید در حد متعادل حفظ کنید یعنی نه کاملا خیس باشد و نه کاملا خشک. هنگامی که چند سانت از بخش بالایی خاک خشک شد نسبت به آبیاری مجدد گیاه اقدام کرده و گل فردوس را با آب همدمای محیط خود سیراب کنید. حتما بعد از آبیاری، آب جمع شده در زیر گلدانی را خارج کنید به خصوص اگر مقدار آب جمع شده زیاد است.

نور مورد نیاز

فردوس در دسته گیاهان نور دوست قرار دارد اما نور مستقیم آفتاب را نمی پسندد و به نور غیر مستقیم نیازمند است. این گل مقاومت خوبی نسبت به محیط های کم نور دارد و در این محیط ها زنده خواهد ماند اما زیبایی خود را از دست خواهد داد. می توانید گلدان فردوس را با یک تا دو متر فاصله از پنجره جنوبی یا شرقی نگهداری کنید یا آن را در اتاقی روشن قرار دهید تا نیاز نوری اش را برطرف کند. کمبود نور موجب بی حالی، پژمردگی و کم رنگی برگ های فردوس می شود. قرار دادن گل فردوس در مقابل تابش مستقیم خورشید موجب سوختن برگ های این گیاه می شود.

رطوبت مورد نیاز

گل فردوس نسبت به کمبود رطوبت و خشکی محیط مقاوم است اما اگر بتوانید برایش رطوبت ۲۰ تا ۳۰ درصدی ایجاد کنید، رشد بهتری داشته و شاداب تر می شود. برای افزایش رطوبت محیط از روش جزیره استفاده کنید. برای این منظور یک سینی را پر از سنگریزه کرده و درونش آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به شکلی که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. با تبخیر آب درون سینی، محیط اطراف گیاه مرطوب می شود.

تغذیه مورد نیاز

فردوس به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما اگر فردوس شما جوان است از کودهای فسفر دار استفاده کرده و آن را تقویت کنید.بهترین زمان برای کوددهی این گیاه، فصل بهار و تابستان است.  بهتر است کوددهی را بعد از آبیاری و خیس شدن خاک گلدان انجام دهید تا ریشه های گیاه صدمه نبینند.

دمای مورد نیاز

گیاه فردوس یک گل گرمسیری ست و به شدت از هوای سرد بیزار است. بهترین دما برای نگهداری از فردوس ۱۹ تا ۲۶ درجه است. این گیاه می تواند تا دمای ۳۲ درجه را هم تحمل کرده و زنده بماند. اگر فردوس را در محیطی سرد نگهداری کنید، اعتراضش را با ریزش برگ هایش به شما نشان خواهد داد. از قرار دادن فردوس در کنار بخاری و شوفاژ و در مقابل کولر خودداری نمایید.

خاک مورد نیاز

یکی از مهم ترین نکات در نگهداری از گل فردوس، انتخاب خاکی سبک با زهکشی بالاست زیرا این گیاه ریشه بسیار حساسی دارد. ترکیب ماسه به همراه پیت ماس، پرلیت و خاک باغچه یکی از ترکیبات ایده آل برای کاشت فردوس است. همچنین می توانید از خاک آماده کاکتوس هم استفاده کنید. کاشت فردوس در خاک های بی کیفیت و سنگین موجب پوسیدگی ریشه و نابودی کامل گیاه می شود.

قلمه زدن گل فردوس گلدهی گل فردوس  انواع گل فردوس عکس گل فردوس علت شل شدن برگ گل فردوس گل فردوس و مهره مار علت خم شدن ساقه گل فردوس تکثیر گل فردوس علت پژمرده شدن گل فردوس نگهداری گل فردوس در حیاط نگهداری گل فردوس نی نی سایت

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 21 دی 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.