نگهداری ساکولنت های زیبا و مقاوم + تکثیر و نگهداری در تراریوم

نگهداری ساکولنت های زیبا و مقاوم + تکثیر و نگهداری در تراریوم

ساکولنت چیست نگهداری انواع ساکولنت های زیبا و مقاوم + تکثیر و نگهداری در تراریوم عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

محبوب ترین گل های آپارتمانی با شرایط نگهداری و ماندگاری بالا

محبوب ترین گل های آپارتمانی با شرایط نگهداری و ماندگاری بالا

محبوب ترین گل های آپارتمانی محبوب ترین گل های آپارتمانی با شرایط نگهداری و گلدهی عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

نگهداری انواع سانسوریا و تکثیر آن + رشد سریع و بهترین گلدان

نگهداری انواع سانسوریا و تکثیر آن + رشد سریع و بهترین گلدان

نگهداری از انواع گل سانسوریا نگهداری زیباترین گل سانسوریا پاکوتاه و کراواتی سبز و ابلق در منزل + ارتفاع، بیماریها و گل سانسوریا …

نگهداری انواع گل مرجان

خواص گل مرجان گل مرجان نماد چیست آفت گل مرجان علت گل ندادن گل مرجان نگهداری گل مرجان در زمستان نگهداری گل مرجان در پاییز انواع گل مرجان تکثیر گل مرجان انواع گل مرجان مینیاتوری چکار کنیم گل مرجان گل بدهد

نگهداری گل مرجان در منزل و تکثیر آن + نماد و علت گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل مرجان صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل مرجان

مرجان یکی از مقاوم ترین و بی دردسرترین گیاهان آپارتمانی ست که در صورت شرایط نوری مناسب در تمام طول سال به خصوص فصل زمستان گل های زیبا و قرمز رنگ میدهد. گل مرجان به جزیره ماداگاسکار تعلق دارد و یکی از گیاهان ارزشمند این منطقه است.

مشخصات گل مرجان

برگ ها با تعداد بالا بر روی ساقه های تیغ دار گیاه می رویند و گل ها در سر شاخه ها تشکیل می شوند. رنگ قرمزی که به عنوان گل مشاهده می کنید در اصل براکته یا زائده زیر گل است که از ۲ بخش کلیوی شکل قرمز رنگ به وجود آمده. گل اصلی گیاه، بخش کوچک و زرد رنگ آن است که در وسط براکته ها قرار دارد. شاخه ی گل ها چسبناک و لزج است و در صورت تماس با آن، بهتر است دست خود را بشویید. در صورت قطع کردن ساقه یا جدا کردن برگ، شیره ای سمی و سفید رنگ از تنه ی گیاه خارج می شود.

اسامی

نام اصلی آن مرجان است اما اسامی دیگری هم دارد. یکی از این نام ها، شیر سگ است که به دلیل شیره سفید گیاه بر روی آن گذاشته شده است. فرفیون زینتی و تاج خار از نام های دیگر این گیاه زیبا هستند. Milk weed و Crown of thorns نام های انگلیسی و Euphorbia milii نام علمی این گیاه است. افوربیا میلی یکی دیگر از نام های گل مرجان است.

افسانه گل مرجان

نام انگلیسی مرجان، تاج خار است که به دلیل افسانه و قصه ای بر روی آن گذاشته شده. گفته می شود قبل از به صلیب کشیدن عیسی مسیح او را به روش های مختلفی شکنجه کردند که یکی از این شکنجه ها قرار دادن تاجی از خار بر روی سر پیامبر خدا بود. طبق شنیده ها، تاج خاردار از ساقه های گل مرجان که خار های فراوانی دارد ساخته شده، به همین دلیل نام این گیاه را Crown of thorns یا تاجی از خارها نامیدند.

سمی یا غیرسمی ؟

مرجان باید به ۲ دلیل، دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. دلیل اول شیره ی سفید رنگ و سمی آن است که در صورت تماس با چشم و دهان مشکلات بزرگی را برای شما ایجاد می کند. دلیل دوم خارهای تشکیل شده بر روی ساقه های گیاه است که بسیار تیز و برنده هستند.

چکار کنیم گل مرجان گل بدهد

برای افزایش گلدهی گیاه، آن را با کود آهن تغذیه و تقویت کنید. قرار دادن گیاه در پشت پنجره جنوبی که پرنور ترین پنجره هر خانه ای ست یکی دیگر از راه هایی ست که به مرجان کمک می کند گلدهی اش را افزایش دهد. نور پنجره جنوبی را با استفاده از شیشه مات کن، فیلتر کنید تا گیاه بهترین شرایط نوری را داشته باشد. تهویه هوا یکی دیگر از دلایل عدم گلدهی گیاه است، به همین خاطر باید این گیاه را در اتاق های پذیرایی بزرگ یا راه پله روشن و پرنور نگهداری کنید تا رد و بدل شدن هوا را حس کند.

هرس گل مرجان

به هرس خاصی نیاز ندارد تنها باید برگ هایی که خشک و زرد شده اند را از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه افزایش پیدا کند. اگر برگ های پایینی اش را از دست داده و اصطلاحا لخت شده، باید آن را قلمه بزنید.

عوض کردن گلدان

برای تعویض گلدان عجله نکنید زیرا ریشه هایش خیلی آرام رشد می کنند و نیازی به تعویض سالانه گلدان ندارند. گل مرجان را می توانید حدود ۲ تا ۳ سال در یک گلدان متوسط نگهداری کنید. یک روز قبل از تعویض گلدان گیاه را آبیاری کنید زیرا خاک فرمی چسبنده و متراکم پیدا می کند و از دور ریشه باز نمی شود. بهتر است مرجان را بلافاصله بعد از تعویض گلدان آبیاری نکنید و این کار را ۲ روز بعد از تعویض انجام دهید.

گل مرجان و کاکتوس ها

مرجان به دلیل تیغ دار بودن ساقه ها و تحمل کم آبی به کاکتوس ها شباهت دارد و مانند خانواده ی بزرگ کاکتوس ها در شرایط سخت هم زنده می ماند.

علت گل ندادن گل مرجان

یکی از مهم ترین دلایل عدم گلدهی، نور کم است که در فرآیند گلدهی گیاه اختلال ایجاد می کند. کمبود مواد مغذی در خاک یکی دیگر از دلایل کاهش گلدهی در گیاه است. می توانید این گیاه را با کودهای نیتروژن دار یا کود آهن تقویت کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که بعضی از گونه های مرجان، گلدهی کوتاه و قیمت ارزان تری دارند. پس در هنگام خرید یا مرجان مینیاتوری بخرید که برگ ها و گل های کوچک و فراوانی دارد یا مرجان گل درشت که گل ها و برگ های بسیار بزرگی دارد زیرا این دو گونه گلدهی طولانی و خوبی دارند.

تکثیر گل مرجان

مرجان از طریق کاشت بذر و قلمه زدن ساقه تکثیر می شود. برای قلمه، ساقه ای با ارتفاع ۷ تا ۱۰ سانت را بریده و جریان شیره خارج شده را با یکی از روش هایی که در ادامه برای شما گردآوری کرده ایم قطع نمایید. برای قطع جریان شیره می توانید ساقه را درون آب گرم یا خاک ذغال قرار دهید، همچنین می توانید ساقه را به مدت ۱ تا ۲ روز درون محیط تاریک کمد بگذارید سپس خارج کرده و درون ماسه بکارید. آبیاری قلمه را بعد از ۱ روز انجام دهید و آن را در  مقابل تابش مستقیم خورشید قرار ندهید.

علت زرد شدن ناگهانی برگ های گل مرجان

اگر برگ های گیاه تان به شکل ناگهانی شروع به زرد شدن کرده اند و شدت این اتفاق بالاست احتمالا گیاه شوکه شده و قهر کرده است. شوکه شدن گیاه دلایل متنوعی دارد اما از اصلی ترین دلایل این اتفاق میتوان به تعویض گلدان اشتباه و جابجایی گیاه اشاره کرد. بعضی از گیاهان مثل گل بنجامین به جابجا شدن بسیار حساس هستند پس هیچ وقت گیاهتان را بیهوده جابجا نکنید.

خواص گل مرجان گل مرجان نماد چیست آفت گل مرجان علت گل ندادن گل مرجان نگهداری گل مرجان در زمستان نگهداری گل مرجان در پاییز انواع گل مرجان تکثیر گل مرجان انواع گل مرجان مینیاتوری چکار کنیم گل مرجان گل بدهد

انواع گل مرجان

مرجان گیاهی خاردار با تنوع رنگی بالاست که در رنگ های قرمز، صورتی، زرد و سفید دیده می شود. این گیاه دارای گونه های متنوعی ست که از بین آن ها میتوان به مرجان گل درشت، مرجان مینیاتوری، مرجان هلندی و مرجان ابلق اشاره کرد.

گل مرجان از نوع مینیاتوری

گونه مینیاتوری برگ هایی با فرم نیزه ای دارد. رنگ برگ های جوان که در سرشاخه ها قرار دارند، سبز روشن است. هر چه سن برگ ها بالاتر میرود رنگشان هم تیره تر میشود. گل ها کوچک و در بیشتر موارد به صورت جفت دیده می شوند. فراوانی گل ها و تعداد بالای آن ها یکی دیگر از مشخصات این گونه است.

گل مرجان از نوع ابلق

در گونه ابلق، وسط برگ ها سبز تیره و دور تا دور آن ها به رنگ سبز روشن متمایل به زرد است. گونه ابلق برگ های بسیار زیبایی دارد اما رشدش بسیار کمتر از بقیه گونه هاست و قلمه هایش به سختی ریشه دار و تکثیر می شوند.

گل مرجان از نوع گل درشت

یکی از زیباترین گونه ها، نوع گل درشت با ساقه های قطور است که در صورت قرار گرفتن در محیط پرنور، در تمام طول سال گل می دهد. گل ها بر روی شاخه های جانبی رشد کرده و در ابتدا تنها ۲ عدد هستند، با سپری شدن زمان بر تعداد گل ها افزوده می شود و تعدادشان به ۱۰ تا ۱۲ عدد هم میرسد. نکته جالب این است که بعضی از شاخه های گل، برگ می دهند و به یکی از ساقه های دائمی گیاه تبدیل می شود. گل ها عمری طولانی دارند و حدود یک ماه بر روی شاخه گل دهنده باقی می مانند.

خواص گل مرجان گل مرجان نماد چیست آفت گل مرجان علت گل ندادن گل مرجان نگهداری گل مرجان در زمستان نگهداری گل مرجان در پاییز انواع گل مرجان تکثیر گل مرجان انواع گل مرجان مینیاتوری چکار کنیم گل مرجان گل بدهد

نگهداری گل مرجان

گل مرجان به خانواده Euphorbiaceae تعلق دارد و گیاهی ست مناسب افراد مبتدی که تجربه ای در زمینه گل و گیاه ندارند. شرایط نگهداری از این گیاه راحت است و در هر خانه ای دوام می آورد فقط باید در آبیاری گیاه زیاده روی نکنید.

تهویه هوا برای گل مرجان

یکی از نکات مهم در نگهداری از این گیاه قرار دادن آن در مکانی ست که تهویه هوا داشته باشد. اگر گیاه را در مکانی با هوای خفه و ثابت نگهداری کنید گلدهی اش کاهش پیدا کرده و در مواردی متوقف می شود. همچنین ساقه های گیاه نازک شده و ریشه هایش ضعیف تر از قبل می شوند.

آبیاری مورد نیاز

اگر روزی برنامه آبیاری گیاه را فراموش کردید مشکلی پیش نمی آید زیرا نسبت به کم آبی مقاوم است اما این موضوع مجوزی برای تشنه نگه داشتن مداوم گیاه نیست! زمانی که سطح خاک به طور کامل خشک شد، فرصت مناسبی برای آبیاری کردن گیاه است. به دلیل فرم گوشتی ساقه گیاه نباید بیش از حد آبیاری شود و یکی از مهم ترین علت های از بین رفتن گیاه زیاده روی در دفعات آبیاری ست. در هنگام آبیاری بر روی برگ هایش آب نریزید تا دچار بیماری های قارچی نشود.

نور مورد نیاز

به مکانی با نور زیاد و فیلتر شده نیاز دارد. مرجان را پشت پنجره شرقی یا جنوبی که شیشه هایش مات شده باشد نگهداری کنید. همچنین قرار دادن گیاه در پشت پرده ی توری یا سفید جلوی پنجره هم مناسب است. راه پله روشن یکی دیگر از بخش های مناسب خانه، برای نگهداری از مرجان است زیرا هم تهویه دارد هم نور خوب یعنی ۲ عامل مهم برای گلدهی را فراهم می کند. نور مستقیم و شدید آفتاب موجب زرد شدن و ایجاد لکه های سرخ رنگ بر روی برگ ها می شود. در صورت کمبود نور برگ های گیاه کمرنگ شده و ریزش پیدا می کنند، همچنین گلدهی متوقف می شود.

رطوبت مورد نیاز

محیط مرطوب را دوست دارد و عملکرد بهتری در این محیط از خود نشان می دهد اما خشکی و کمبود رطوبت را هم به خوبی تحمل می کند و مشکلی با آن ندارد. به هیچ عنوان مرجان را غبارپاشی نکنید زیرا به قارچ حساس است و نباید روی برگ هایش آب ریخته شود. برای رشد بهتر گیاه برایش جزیره درست کنید تا از رطوبت محیط اطرافش لذت ببرد.

تغذیه مورد نیاز

گل مرجان را هر ۲ تا ۳ هفته یک بار از اوایل بهار تا اواخر پاییز با کود آهن تقویت و تغذیه کنید. کود ۱۲ ۱۲ ۳۰ و کودهای گرین مخصوص گل های آپارتمانی گزینه های دیگری برای تقویت این گیاه هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

دمای مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی برای گل مرجان، ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است و بیشترین گلدهی را در هوای خنک و معتدل دارد. گرما موجب زرد شدن برگ ها و سرما موجب ریزش برگ هایش می شود. با افزایش دما و گرم شدن هوا، تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید. در فصل زمستان نمی تواند کمتر از ۵ درجه و در تابستان نمی تواند بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ درجه را تحمل کند.

خاک مورد نیاز

برای خاک مرجان از ۲ قسمت خاک باغچه به همراه ۳ قسمت ماسه و ۲ قسمت خاک برگ که همان ترکیب خاک کاکتوس است استفاده کنید تا از پوسیدگی ریشه های مرجان پیشگیری شود و آب به راحتی از خاک عبور کند.

خواص گل مرجان گل مرجان نماد چیست آفت گل مرجان علت گل ندادن گل مرجان نگهداری گل مرجان در زمستان نگهداری گل مرجان در پاییز انواع گل مرجان تکثیر گل مرجان انواع گل مرجان مینیاتوری چکار کنیم گل مرجان گل بدهد

آخرین بروز رسانی در : شنبه 22 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.