مطالب پر بازدید
مدل مانتو سنتی زنانه اینستاگرام + جدیدترین مانتو سنتی زنانه

مدل مانتو سنتی زنانه اینستاگرام + جدیدترین مانتو سنتی زنانه

مدل مانتو سنتی زنانه مدل مانتو سنتی زنانه اینستاگرام + جدیدترین مانتو سنتی زنانه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

ایده چیدمان بالکن برای داشتن فضایی دنج + ایده بالکن کوچک

ایده چیدمان بالکن برای داشتن فضایی دنج + ایده بالکن کوچک

ایده چیدمان بالکن ایده چیدمان بالکن برای داشتن فضایی دنج + ایده بالکن کوچک موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

مدل مانتو شومیزی اسپرت و دخترانه + مدل مانتو شومیزی راه راه

مدل مانتو شومیزی اسپرت و دخترانه + مدل مانتو شومیزی راه راه

مدل مانتو شومیزی مدل مانتو شومیزی اسپرت و دخترانه + مدل مانتو شومیزی راه راه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

نگهداری گل رز

نگهداری گل رز در آب نی نی سایت چگونه گل رز پژمرده را شاداب کنیم نگهداری شاخه گل رز گل رز قرمز انواع گل رز مقاوم معرفی انواع گل رز با عکس گل رز هلندی انواع گل رز رونده عطری گل رز آبی ریشه گل رز

نگهداری گل رز در یخچال + نگهداری گل رز در زمستان + روش نگهداری گل رز در گلدان موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل رز صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل رز

اسامی

این گل زیبا را با اسامی مختلفی مثل رز، گل صدبرگ، گل سرخ، ورد، گل محمدی و … می شناسند. ملکه گل ها لقب دیگری ست که در جهان به گل رز داده شده و با توجه به زیبایی و عطر دلنشین این گل لقب بسیار مناسبی برای اوست.

مشخصات

رز با نام علمی rosa یکی از قدیمی ترین گل های روی کره زمین است، به طوری که از میلیون ها سال قبل وجود داشته و به شکل خودرو در بخش نیمکره شمالی می روییده. این گل جذاب گیاهی نیمه سبز و بالا رونده است و در دسته درختچه های چند ساله و برگ ریز قرار دارد. رز دارای برگ های شانه ای و دندانه دار است. خارها یکی دیگر از مشخصات اصلی گل رز هستند و با بافت آوندی گیاه ارتباطی ندارند. کاسبرگ گل رز در زمان غنچه بودن گیاه از آن محافظت کرده و بر روی گلبرگ ها پیچیده شده است اما با شکوفایی گل از هم باز شده و به عقب برمی گردد.

انواع

این گل بی نظیر به طور کلی به ۳ دسته خودرو، باغی قدیمی و باغی جدید تقسیم می شود. از مشهور ترین گونه های رز میتوان به رز بالارونده، رز بوته‌ای، رز هیبریدی چای، رز مینیاتوری یا ساناز، رز فلوریبوندا، رز داماسک یا گل محمدی، رز هلندی و … اشاره کرد.

مصارف و کاربرد گل رز

رز کاربردهای فراوانی دارد و در کشورهای ترکیه، بلغارستان و فرانسه به دلیل مصارف صنعتی در وسعت بالا کاشته و نگهداری می شود. از رز برای عطر دادن به چای، مربا و مواد غذایی دیگر استفاده می شود. از رایحه گل رز برای ساخت گران قیمت ترین عطر دنیا استفاده می شود. روغن یا اسانس گل سرخ یکی از روغن های مشهور در دنیاست و با تعداد بی شماری رز استخراج می شود. برای هر ۳ تا ۸ گرم اسانس رز از ۱۰۰ کیلو گل استفاده می شود، به همین خاطر این اسانس به ملکه اسانس ها شهرت داشته و تنها افراد ثروتمند توانایی خرید آن را دارند. تهیه گلاب از برگ های گونه ای از گل رز که همه ی ما آن را با نام گل محمدی هم می شناسیم یکی دیگر از مصارف مهم این گل است.

گل رز نماد چیست

رز سرخ نماد محبت عمیق و عشق پاک به معشوق است. رز صورتی نماد سپاسگذاری از لطف دیگران و تحسین کردن است. رز سفید بیانگر صلح و بی گناهی است. رز آبی بیانگر آرامش و جاودانگی ست. رز زرد بیانگر دوستی، صمیمیت و محبت است به همین خاطر گزینه مناسبی برای هدیه دادن به دوستان شماست.  رز نارنجی نمادی از شوق و اشتیاق، عطش و آرزومندی ست.

خواص گل رز

عطر دل انگیز رز موجب احساس آرامش در سیستم عصبی بدن شده و کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد پس گلدان رز را در کنار تخت خوابتان قرار دهید تا خواب راحت و آرام تری داشته باشید. عطر این گل می تواند احساسات منفی و احساس افسردگی را کاهش دهد.

هرس کردن گل رز

هرس بوته رز یکی از بخش های مهم در نگهداری این گل زیباست و باید در اسفند یا فروردین ماه صورت بگیرد. تمام برگ های رز را بچینید و حتی برگ هایی که زیر بوته ریخته شده اند را جمع نمایید تا گل تان دچار بیماری های قارچی نشود. حالا نوبت ساقه هاست که باید حسابی هرس شوند. تمام ساقه های خشک یا قهوه ای شده را تا آن سطحی که به ساقه سبز برسید، قطع کنید. حالا نوبت ساقه هایی ست که روی هم قرار گرفته و حالت افقی دارند. هر ساقه ای که قطر آن کمتر از ۱ مداد است را می توانید جدا کنید. در این مرحله فقط ساقه های عمودی باقی مانده اند. هرس این ساقه ها روش خاصی دارد. زمانی که به شاخه های گل رز نگاه می کنید متوجه جوانه های برگ بر روی سطح ساقه خواهید شد که به شکل متراکم در همه بخش های ساقه قرار دارند. محل یک جوانه برگ را پیدا کنید، حالا حدود ۲ سانت بالاتر از آن را با قیچی تیز و به شکل ۴۵ درجه برش دهید.

نگهداری گل رز در آب نی نی سایت چگونه گل رز پژمرده را شاداب کنیم نگهداری شاخه گل رز گل رز قرمز انواع گل رز مقاوم معرفی انواع گل رز با عکس گل رز هلندی انواع گل رز رونده عطری گل رز آبی ریشه گل رز

نگهداری گل رز چیده شده در آب

نکاتی وجود دارند که در طول عمر گل رز چیده شده درون آب موثر هستند و می توانند باعث افزایش عمر این گل زیبا شوند. برای مثال در هنگام خرید، گلی را انتخاب نمایید که مدت زمان طولانی درون آب نمانده و ساقه اش بی رنگ نشده باشد. اگر ساقه رز تازه و تمیز باشد، گل شما عمر بیشتری خواهد کرد. در ادامه می توانید این نکات را مشاهده کنید.

شستشوی گلدان

اگر می خواهید از گلدانی که قبلا درونش گل گذاشته اید استفاده نمایید، باید حتما آن را به خوبی با آب گرم و حدالامکان با یک برس بشویید تا اگر باکتری درون آن وجود دارد، از بین برود.

نگهداری گل رز در یخچال

همانطور که می دانید نگهداری از گل های شاخه بریده در مکانی خنک موجب افزایش طول عمر و شادابی آن ها می شود. می توانید در آخر شب گل های رز را درون یخچال قرار دهید سپس در هنگام صبح آن ها را از یخچال خارج کرده و مجدد در محیط خانه قرار دهید.

حجم آب درون گلدان

یکی از مهم ترین دلایل گندیدن و لهیده شدن ساقه ها، استفاده از حجم بالای آب در گلدان است. مقدار آب درون گلدان باید به اندازه ای باشد که حدود ۵ تا ۱۰ سانت از پایین ساقه را در بر بگیرد.

مکان خنک و سایه

اگر گلدان را در مکانی گرم با تابش مستقیم خورشید قرار بدهید، رز های شما به سرعت پژمرده شده و شادابی شان را از دست می دهند. بهترین مکان برای نگهداری از گل شاخه بریده، مکانی خنک، سایه و دارای تهویه است.

برش اریب پایین ساقه

بهتر است هر روز یا یک روز در میان پایین ساقه رز را به شکل اریب برش دهید تا بتواند مواد غذایی و آب را بهتر جذب کند. حتما برای برش از قیچی مناسب و تیز استفاده کنید، در غیر این صورت بخش بریده شده دچار لهیدگی می شود و بدتر آوندهای ساقه بسته می شوند.

تکثیر و قلمه زدن گل رز

بهترین روش برای تکثیر گل رز، استفاده از قلمه ساقه در فصل بهار است. برای افزایش احتمال موفقیت می توانید از هورمون ریشه زایی هم استفاده کنید.

مرحله اول

شما باید زمانی ساقه را قلمه بزنید که دیگر گل یا غنچه نداشته باشد. بهتر است طول قلمه حدود ۱۰ سانتی متر باشد و قلمه را باید از شاخه های سبز و جوان تر گیاه انتخاب شود. در فصل پاییز هم می توانید رز را تکثیر کنید اما در این زمان باید شاخه را حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی برش بزنید و حتما از شاخه هایی که چوبی شده و قدیمی ترن استفاده نمایید.

مرحله دوم

از آن جایی که برگ ها موجب کاهش انرژی گیاه می شوند و مواد مغذی لازم برای ریشه زدایی را مصرف می کنند، باید آن ها را به طور کامل از ساقه جدا کنید و فقط ۲ یا ۴ برگ باقی بگذارید.

مرحله سوم

یکی از نکات مهم درباره تکثیر گل رز، استفاده از قیچی تیز و انتخاب قلمه از ساقه های یک ساله ای ست که قبلا گلدهی داشته باشند. بهترین مکان برای برش قلمه، زیر گره هایی ست که محل ارتباط برگ و ساقه هستند.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 12 دی 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.