مطالب پر بازدید
مدل مانتو شومیزی اسپرت و دخترانه + مدل مانتو شومیزی راه راه

مدل مانتو شومیزی اسپرت و دخترانه + مدل مانتو شومیزی راه راه

مدل مانتو شومیزی مدل مانتو شومیزی اسپرت و دخترانه + مدل مانتو شومیزی راه راه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

بهترین مدل مانتو امسال با طرح های بلند و کوتاه در اینستاگرام

بهترین مدل مانتو امسال با طرح های بلند و کوتاه در اینستاگرام

بهترین مدل مانتو امسال بهترین مدل مانتو امسال با طرح های بلند و کوتاه در اینستاگرام موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. …

مدل مانتو سنتی زنانه اینستاگرام + جدیدترین مانتو سنتی زنانه

مدل مانتو سنتی زنانه اینستاگرام + جدیدترین مانتو سنتی زنانه

مدل مانتو سنتی زنانه مدل مانتو سنتی زنانه اینستاگرام + جدیدترین مانتو سنتی زنانه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

نگهداری گل یاس رازقی

عکس گل یاس رازقی علت گل ندادن یاس رازقی انواع گل یاس رازقی تکثیر گل یاس رازقی تفاوت یاس سفید و رازقی نگهداری یاس رازقی در زمستان شرایط نگهداری گل یاس کبود

نگهداری گل یاس رازقی در آپارتمان و زمستان + علت گل ندادن و تکثیر عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل یاس رازقی صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل یاس رازقی

یاس رازقی عضوی از خانواده Oleaceae است و به کشور هندوستان تعلق دارد. این گیاه خوشبو گل ملی کشور فیلیپین و اندونزی است. یاس رازقی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی ست زیرا دوره گلدهی طولانی و گل های بسیار معطری دارد. عطر این گل آنقدر قوی و شگفت انگیز است که شما می توانید با قرار دادن گل های تازه شکفته شده رازقی در بین ورق های کتاب یا جانماز آن را حفظ نموده و هر زمان که دوست داشتید استشمام کنید.

اسامی

این گیاه زیبا و معطر را در زبان انگلیسی Arabian jasmine به معنای یاس عربی می شناسند زیرا عرب ها این گل خوشبو را به اروپا برده و گسترش دادند. یاس، یاسمن و یاس رازقی نام فارسی و Jasminum Sambac نام علمی این گیاه است.

مشخصات گل یاس رازقی

ساقه ها در ابتدا سبز رنگ و به مرور چوبی و قهوه ای رنگ می شوند. این درختچه قد کوتاه، برگ هایی موج دار به رنگ سبز و بدون دمبرگ دارد. گل ها بسیار خوشبو هستند و بر روی سر شاخه ها به شکل خوشه ای می رویند. تعداد گل ها از ۳ تا ۱۲ عدد متغیر است و عمر نسبتا کوتاهی دارند. عطر گل ها در هنگام غروب آفتاب حس شده و در هنگام سحر به اوج خود میرسد و می تواند یک اتاق بزرگ را در بر بگیرد.

علت گل ندادن یاس رازقی

یکی از مهم ترین علت های عدم گلدهی، نگهداری گیاه در فضای بسته آپارتمان و مکان بدون تهویه است. کمبود نور و هرس نشدن گیاه از دلایل دیگری هستند که باعث کاهش گلدهی گیاه می شوند. یاس رازقی گلدهی را بر روی شاخه های سبز و جوان انجام می دهد به همین خاطر هرس کردن شاخه ها بعد از اتمام گلدهی، برای گلدهی مجدد مهم و حیاتی ست.

کاربرد

مهم ترین کاربرد این گل، استفاده از آن در صنعت عطرسازی ست. عطر رازقی گران قیمت ترین عطر طبیعی در جهان است و به شیوه های صنعتی تهیه نمی شود. در گذشته برای گرفتن عطر این گل، گلبرگ ها را بر روی دانه کنجد می ریختند تا بوی گل را به خود بگیرد سپس دانه های کنجد را عصاره گیری کرده و عطر رازقی را به دست می آورند. از گل های رازقی برای معطر کردن چای هم استفاده می شود.

دوره گلدهی

دوره گلدهی اش نسبتا دراز مدت و طولانی ست و شما در صورت نگهداری صحیح می توانید عطر شیرین گل های رازقی را از اوایل فصل بهار تا اواسط فصل پاییز استشمام کنید و از آن لذت ببرید.

افزایش عمر گل های رازقی

در بیشتر موارد گل ها بعد از یک روز ریزش پیدا کرده و خشک می شوند اما شما می توانید با استفاده از کود آهن، عمر گل ها را افزایش داده و گیاه را به گلدهی مجدد تشویق کنید.

نحوه هرس کردن گل یاس رازقی

هرس کردن یکی از مهم ترین بخش های نگهداری از یاس رازقی ست. همانطور که در بالا اشاره کردیم، غنچه ها بر روی شاخه های جوان می رویند و شاخه های چوبی گل نمی دهند پس شما باید شرایطی ایجاد کنید تا گیاه به شاخه دهی تحریک شود. بهتر است بعد از پایان گلدهی سرشاخه ها را قطع کنید تا گیاه جوانه زنی را شروع کرده و به گلدهی تشویق شود.

عوض کردن گلدان

اگر رازقی شما جوان است نیاز به تعویض سالانه گلدان دارد تا فضای کافی برای رشد ریشه هایش وجود داشته باشد. اگر گیاه شما چند ساله است و گلدان بزرگی دارد می توانید به جای تعویض گلدان، از روش دیگری استفاده کنید. برای این روش کافی ست تا حدود ۵ تا ۱۰ سانت از خاک سطحی گلدان را با خاک جدید جایگزین کنید تا ریشه مواد مغذی و عناصر لازم را دریافت کند.

نگهداری گل یاس رازقی در زمستان

یاس رازقی هوای خنک را دوست دارد اما طاقت و تحمل سرما را ندارد و بسیار آسیب پذیر است پس اگر گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می کنید آن را در فصل های پاییز و زمستان به داخل خانه منتقل کنید. اگر نمی توانید گیاه را به داخل خانه انتقال دهید یک پلاستیک ضخیم و شفاف تهیه کنید. درون گلدان ۲ تکه چوب بلند که هم قد بلند ترین شاخه باشد قرار دهید سپس پلاستیک را که چند سوراخ کوچک دارد بر روی گلدان مستقر و کاور کنید.

علت زرد شدن برگ های گل یاس رازقی

یاس رازقی گیاهی مقاوم است اما اگر در شرایط نامناسبی نگهداری شود، دچار مشکل شده و برگ هایش زرد می شود. زرد شدن برگ های این گیاه دلایل متعددی دارد که از میان آن ها میتوان به آبیاری بیش از اندازه یا کمتر از مقدار مورد نیاز گیاه، استفاده از خاک بی کیفیت و سنگین، نگهداری گیاه در محیط تاریک و بدون نور و … اشاره کرد.

عکس گل یاس رازقی علت گل ندادن یاس رازقی انواع گل یاس رازقی تکثیر گل یاس رازقی تفاوت یاس سفید و رازقی نگهداری یاس رازقی در زمستان شرایط نگهداری گل یاس کبود

شرایط نگهداری گل یاس رازقی

یاس رازقی گیاهی بالارونده و خوشبوست که برعکس یاس امین الدوله قابلیت نگهداری در آپارتمان و گلدان را دارد، تنها باید درباره شرایط نگهداری گیاه اطلاعات لازم را کسب کنید. با نگهداری یک گلدان از این گیاه، گران قیمت ترین عطر دنیا را استشمام کنید.

تهویه هوا

این گیاه نیاز دارد تا تهویه هوا را حس کند پس آن را در راه پله روشن، بالکن یا تراس، حیاط و کنار پنجره ای که باز باشد نگهداری کنید. اگر می خواهید یاس رازقی را داخل آپارتمان نگهداری کنید فضایی بزرگ انتخاب نمایید تا هوا در آن رد و بدل شود.

آبیاری مورد نیاز

به آبیاری نسبتا زیادی نیاز دارد زیرا در بیرون از خانه نگهداری می شود. هر زمان که سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. برای آبیاری از آب جوشیده سرد شده استفاده نمایید تا املاح موجود در آب لوله کشی به گیاه آسیب نزنند. از آبیاری گیاه با آب سرد خودداری کنید تا دچار شوک و صدمه نشود. بهترین زمان برای آبیاری به خصوص در فصل تابستان، صبح و عصر است. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی ریشه و آبیاری کم موجب بی حالی و پژمردگی گیاه می شود. آبیاری گیاه با آب لوله کشی موجب زرد شدن برگ ها می شود.

نور مورد نیاز

فضایی روشن با نور غیرمستقیم را دوست دارد. سمت شمالی و شرقی خانه برای نگهداری از این گیاه مناسب است. می توانید آن را پشت پنجره جنوبی هم نگهداری کنید اما باید نور شیشه های پنجره را با استفاده از شیشه مات کن فیلتر کنید تا گیاه صدمه نبیند یا آن را پشت پرده ای حریر و نازک قرار دهید. نور مستقیم آفتاب موجب سوختن برگ ها و نور کم موجب توقف گلدهی و رشد علفی گیاه می شود.

تغذیه مورد نیاز

فصل کوددهی و تغذیه گیاه بهار و تابستان است. بهترین کود برای یاس رازقی، آهن و اسید هیومیک است که می توانید هر دو هفته یک بار به آن بدهید تا گل های بیشتری داده و رنگ برگ هایش سبزتر و زیباتر شود. استفاده از خاک باکیفیت و مناسب یکی دیگر از راه های تقویت رازقی ست تا عناصر لازم را دریافت کند.

دمای مورد نیاز

نسبت به هوای سرد و یخبندان حساس است پس اگر می خواهید گیاهتان خزان نکند و همیشه سبز بماند، از آن در مقابل سرما محافظت کنید. می توانید آن را به داخل منزل انتقال دهید یا با پلاستیک ضخیم کاور کنید. بهترین گستره دمایی برای نگهداری از این گیاه، ۱۸ تا ۲۲ درجه است. اگر دما به زیر ۱۵ درجه برسد گیاه در معرض خطر قرار می گیرد و دچار صدمات جبران ناپذیری خواهد شد.

خاک مورد نیاز

برای کف گلدان از سنگریزه یا پوکه استفاده کنید تا خاصیت زهکشی گلدان افزایش پیدا کند و آب اضافی بهتر خارج شود. برای خاک می توانید از بسته های آماده استفاده نمایید. بهتر است خاکی تهیه کنید که حاوی کمپوست یا پیت ماس باشد تا گیاه عملکرد بهتری از خود نشان دهد. این گیاه به خاکی اسیدی نیاز دارد و نباید از خاک های قلیایی استفاده کنید. می توانید مقداری تفاله چای را جلوی نور خورشید خشک و پاکسازی کنید سپس پودر کرده و به خاک گلدان اضافه نمایید تا خاصیت اسیدی پیدا کند.

عکس گل یاس رازقی علت گل ندادن یاس رازقی انواع گل یاس رازقی تکثیر گل یاس رازقی تفاوت یاس سفید و رازقی نگهداری یاس رازقی در زمستان شرایط نگهداری گل یاس کبود

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 28 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.