روش جدید کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه با دانه + فصل کاشت

روش جدید کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه با دانه + فصل کاشت

کاشت توت فرنگی در بطری روش و مراحل کاشت توت فرنگی در باغچه و بطری نوشابه با دانه عنوان یکی از مطالب سایت …

صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات آن

صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات آن

انواع گل فیلودندرون صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

طرز کاشت گردو در خانه و گلدان با 2 روش + زمان و ترفند کاشت

طرز کاشت گردو در خانه و گلدان با 2 روش + زمان و ترفند کاشت

کاشت گردو در گلدان طرز کاشت گردو در خانه و گلدان با ۲ روش + زمان و ترفند کاشت عنوان یکی از مطالب …

نگهداری گل ناز یخی

خواص گل ناز انواع گل ناز رونده گل ناز فرانسوی ژاپنی نگهداری گل ناز در زمستان عکس گل ناز یخی ایرانی گل ناز گوشتی طرز نگهداری گل ناز در آپارتمان تکثیر شرایط نگهداری گل ناز یخی قرمز علت پژمرده شدن گل ناز یخی 'g khc

نگهداری انواع گل ناز یخی در زمستان + خواص و علت پژمرده شدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره این گل زیبا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل ناز یخی

ناز یخی یکی از اعضای خانواده ی بزرگ ساکولنت هاست و اگر آن را در شرایط مناسبی قرار دهید چند سال عمر می کند. گل ناز یخی بومی آفریقا، آرژانتین، برزیل و جنوب آسیا است و از این مناطق به بخش های مختلف جهان منتقل شده است.

اسامی گل ناز یخی

این گیاه را در ایران با نام گل یخ، گل ناز، گل ناز فرانسوی و ناز یخی می شناسند. نام انگلیسی آن Baby sun rose و نام علمی آن Portulaca grandiflora است. نام این گیاه در زبان یونانی Aptenia است که به معنای بدون بال است. این نام به بدون بال بودن دانه های گیاه اشاره می کند. Heartleaf Ice plant و Red Aptenia اسامی دیگر گل ناز یخی هستند. گل زمان نامی ست که در کشور بنگلادش بر روی این گل گذاشته شده است.

Baby sun rose

این گیاه به بخش های جنوبی و مرکزی آفریقا تعلق دارد به همین دلیل به تابش نور شدید خورشید حساس نیست و برعکس علاقه ی زیادی به نور خورشید دارد به همین علت در زبان انگلیسی آن را گل خورشید یا Baby sun rose می نامند.

علت محبوبیت

این گیاه جز بی دردسرترین گیاهان آپارتمانی ست. علاوه بر نگهداری آسان، رشد سریعی داشته و به راحتی تکثیر می شود. همچنین دوره گلدهی طولانی و مقاومت آن نسبت به گرما و نور خورشید از دلایل دیگر محبوبیت این گیاه هستند.

کاربرد گل ناز یخی

این گیاه رشد سریع و عمری طولانی دارد. به دلیل مقاومت بالای آن در چمن کاری ها، میدان ها و بلوارها و باغ های صخره‌ای مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید این گیاه را در فضای آزاد و برای پوشش و تزیین باغچه خود به کار بگیرید. همچنین کاشت آن در گلدان های آویز و قرار دادن آن در اطراف خانه منظره ای زیبا و دل انگیز را خلق می کند.

انواع گل ناز

گل ناز از تنوع بالایی برخوردار است و گونه های بسیاری دارد که همه آن ها گیاهانی مقاوم و چند ساله هستند. گل ناز را به دو دسته ی برگ لوله‌ای و برگ پهن دسته بندی می کنند.

برگ پهن

گونه ی برگ پهن دارای برگ هایی ضخیم و گوشتی ۷ سانتی ست. از گونه های برگ پهن می توان به گل ناز ساقه کوتاه، گل ناز کامچاتکا، گل ناز spectabilis، گل ناز ساقه بلند، گل ناز ارغوانی، گل ناز populifolium، گل ناز معطر، گل ناز ماکسیمویچ اشاره کرد.

برگ لوله‌ ای

گونه ی برگ لوله‌ ای گل ناز، برگ هایی استوانه‌ای و لوله ای شکل دارد و جز دسته ی گیاهان ساقه کوتاه است. ساقه های برگ لوله‌ ای، فرمی خزنده و رونده دارند و گل در انتهای آن ها شکل می گیرد. از گونه های برگ لوله‌ ای می توان به گل ناز آبی، گل ناز ظریف، گل ناز سفید و گل ناز سوزان اشاره کرد.

گل ناز یخی رونده

برگ های ناز یخی فرمی پنج ضلعی و ضخیم دارند. رنگ برگ ها سبز است و گل های ستاره ای شکل کوچکی با رنگ های صورتی و سفید و قرمز بر روی برگ ها دیده می شود. گل ها در هنگام شب بسته و در روشنایی روز شکوفا می شوند. ساقه ها فرمی رونده داشته و رشدشان به شکل عرضی و رو به پایین است.

علت عدم گلدهی

اگر گیاه شما خاکی مغذی دارد و ماهانه تقویت می شود اما گلدهی ندارد احتمالا نور گیاه کم است و باید آن را به مکان پرنور تری منتقل کنید.

هرس

به دلیل رشد زیاد و داشتن ساقه های رونده و بلند به هرس و مرتب شدن نیاز دارد. در هنگام هرس گیاه بیشتر از ۲ تا ۳ ساقه آن را قطع نکنید زیرا گیاه دچار شوک و استرس می شود. با هرس و بریدن بخش های انتهایی ساقه، به افزایش گلدهی و زیاد شدن شاخه های کناری و جانبی گیاه کمک کنید. برگ های زرد شده و خشک شده گیاه را بچینید زیرا انرژی گیاه را کاهش می دهند.

دوره گلدهی گل ناز یخی

اگر شرایط مناسبی برای گیاه فراهم کنید و نور خوبی در اختیار آن قرار دهید، از اوایل بهار تا اواخر پاییز برای شما گل های ستاره ای شکل و زیبایی می دهد.

گل ناز یخی سمی یا غیرسمی

درباره سمی یا غیرسمی بودن این گل اطلاعات زیادی در دسترس نیست پس بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

طرز نگهداری گل ناز یخی در آپارتمان

گل ناز یخی را می توانید به سلیقه ی خود در آپارتمان یا فضای بیرون و باغچه نگهداری کنید. این گیاه به شرایط خاصی برای نگهداری نیاز ندارد و به سادگی می توانید آن را در منزل خود نگهداری کنید. این گیاه برای افرادی که در زمینه ی گل و گیاه مبتدی هستند مناسب است.

آبیاری مورد نیاز برای گل ناز یخی

یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن این گیاه، آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه است. در میزان و مقدار آبیاری تعادل را حفظ نمایید و تا زمانی که سطح خاک خشک نشده گیاه را به طور مجدد آبیاری نکنید.

ذخیره آب

یکی از نکات مهمی که باید درباره ناز یخی بدانید، فرآیندی ست که در برگ هایش صورت می گیرد. این گیاه مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها برای مقابله با تشنگی، آب را در برگ های خود حفظ و ذخیره می کند.

زمان آبیاری

برای تعیین زمانی درست برای آبیاری گیاه، خشکی خاک را بسنجید. می توانید از این روش در فصل های گرم و سرد سال کمک بگیرید. با استفاده از یک خلال دندان خاک را چک کنید، اگر حدود ۳ تا ۴ سانت از سطح خاک خشک شده بود زمان آبیاری فرا رسیده است.

تشنگی گل ناز یخی

ناز یخی همانند ساکولنت ها تشنگی خود را با چروک شدن برگ هایش نشان میدهد. اگر چنین نشانه ای را مشاهده کردید سریعا گیاه را سیراب کنید.

آب بدون املاح

بهترین آب برای ناز یخی آبی است که ۲۴ ساعت در فضای اتاق مانده باشد و دیگر املاح مضری مانند کلر درون آن نمانده باشد. همچنین از آبیاری گیاه با آب خیلی سرد خودداری کنید زیرا به گیاه شوک وارد می شود.

علت پژمرده شدن گل ناز یخی

اگر ناز یخی شما پژمرده شده است و یا برگ هایش زرد شده و ریزش دارند، احتمالا شما گیاه را بیش از اندازه آبیاری کرده اید. مقدار آبیاری را کاهش دهید.

خواص گل ناز انواع گل ناز رونده گل ناز فرانسوی ژاپنی نگهداری گل ناز در زمستان عکس گل ناز یخی ایرانی گل ناز گوشتی طرز نگهداری گل ناز در آپارتمان تکثیر شرایط نگهداری گل ناز یخی قرمز علت پژمرده شدن گل ناز یخی 'g khc

میزان نور مورد نیاز برای گل ناز یخی

ناز یخی به نور زیادی نیاز دارد اما در شرایط سایه هم زنده می ماند اما رشد و گلدهی آن کاهش پیدا می کند و به مرور زمان زیبایی و براق بودن برگ هایش از بین می رود.

بالکن پر نور

از آنجایی که ناز یخی در فضای آزاد به خوبی رشد می کند یکی از بهترین مکان ها برای نگهداری از آن، بالکنی ست که نور خوبی داشته باشد و گیاه بتواند چند ساعت از نور آفتاب استفاده کند.

روزهای ابری و گل ناز یخی

این گیاه عاشق آفتاب است به شکلی که در روزهای ابری و بارانی گل هایش را شکوفا نمی کند و گل ها باز نمی شوند تا آفتاب از پشت ابرها بیرون بیاید.

چند ساعت ؟

این گیاه نیاز دارد ۶ تا ۸ ساعت در فضایی روشن با نور خورشید قرار بگیرد تا نیاز نوری اش رفع شود. این گیاه برای فرآیند گلدهی به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

کمبود نور

اگر نور محیط کم باشد گیاه رشد علفی پیدا کرده و دیگر گل نمی دهد. همچنین فاصله ی بین برگ ها زیاد شده و برگ ها دیگر درخشش و زیبایی سابق خود را نخواهند داشت. برای نگهداری این گل حتما آن را در مکانی پرنور قرار دهید.

پنجره جنوبی برای گل ناز یخی

پرنور ترین پنجره ی هر خانه ای، پنجره ای ست که در بخش جنوبی و رو به قبله قرار دارد. این پنجره برای گیاهانی مانند گل ناز که به نور زیادی نیاز دارند مناسب است.

رطوبت و دمای مورد نیاز گل ناز یخی

شاید بسیاری از افراد به واسطه نام این گیاه که گل یخ یا ناز یخی خوانده می شود آن را مناسب آب و هوای سرد و یخبندان بدانند اما این فکر کاملا اشتباه است. این گیاه به سرما حساس است و در هوای سرد از بین می رود.

بهترین دما

این گیاه آب و هوای گرم را دوست دارد و در بازه ی دمایی ۱۸ تا ۲۴ درجه بهترین رشد را خواهد داشت. گل ناز یخی دمای ۷ درجه سانتی گراد را هم تحمل می کند اما بهتر است که در فصل پاییز و زمستان آن را در داخل خانه قرار دهید تا مشکلی برایش ایجاد نشود.

کاشت در باغچه

اگر گل ناز را در باغچه خانه ی خود کاشته اید با استفاده از روش های موجود روی باغچه را با استفاده از پلاستیک پوشانده و از گیاه در مقابل سرما مراقبت و حفاظت کنید.

دمای ۴۰ درجه

این گیاه به گرمای شدید هوا مقاوم است و تا ۴۰ درجه سانتی گراد را هم تحمل می کند. اما هر چه دمای هوا بالاتر برود و هوا گرمتر شود باید مقدار آبیاری را هم افزایش دهید.

دما و گلدهی

یکی از نکات مهم درباره گل ناز یخی، قرار دادن آن در دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه از اوایل بهار تا پایان شهریور است. این تایم زمان تغییر و تحول گیاه است و اگر در این دما قرار داشته باشد رشد و گلدهی اش افزایش پیدا می کند.

رطوبت گل ناز یخی

ناز یخی به دلیل حفظ آب در برگ هایش به رطوبت زیادی نیاز ندارد. این گیاه مناسب کاشت در بخش های شرجی نیست و بهتر است در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند کاشته و پرورش داده شود.

غبارپاشی

انجام روش غبارپاشی برای این گیاه توصیه نمی شود و بهتر است که انجام نشود زیرا احتمال دچار شدن گیاه به بیماری های قارچی را افزایش می دهد.

نکته

گیاه را در کنار وسایل گرمایشی مانند هیتر یا بخاری یا وسایل سرمایشی مانند کولر قرار ندهید ریرا به گیاه آسیب می زنند.

نوع خاک و تقویت گل ناز یخی

ناز یخی به کوددهی خاصی نیاز ندارد اما اگر می خواهید گیاه را به گلدهی و رشد بیشتر ترغیب کنید می توانید از کودهای مخصوص ساکولنت ها و یا کودهای کامل که همه ی عناصر مورد نیاز گیاه در آن ها وجود دارد استفاده کنید.

زمان کوددهی

گیاه را می توانید از اوایل فصل بهار تا پایان شهریور، ماهی یک بار با کودهای تقویتی و کامل تغذیه کنید. در فصل های پاییز و زمستان گیاه وارد دوره ی استراحت شده و به کوددهی نیازی ندارد.

ترکیب خاک

یکی از ترکیبات مناسب برای گل ناز یخی، استفاده از سه قسمت کود پوسیده دامی، خاک معمولی و خاک برگ است. همچنین می توانید مقداری پرلیت به خاک گلدان اضافه کنید تا سبک تر شود. یکی دیگر از ترکیبات مناسب برای این گیاه، استفاده از ترکیب ماسه و خاک لوم و کمی خاک برگ است.

زهکشی و گل ناز یخی

استفاده از خاک های سبک گزینه ی مناسبی برای گل ناز هستند. خاک گلدان باید زهکشی خوبی داشته باشد تا آب اضافی از گلدان خارج شده و ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

Ph خاک

این گیاه به خاکی که مقداری اسیدی باشد تمایل بیشتری دارد. اگر Ph خاک ۶/۵ باشد برای گیاه مناسب است.

خاک سنگین

استفاده از خاک سنگین و نامناسب برای خاک گلدان، موجب کاهش گلدهی گیاه می شود. خاک سنگین زهکشی ضعیفی دارد و آب را درون خود جمع می کند. در نتیجه گیاه دچار پوسیدگی ریشه می شود..

خاک کاکتوس

یکی دیگر از خاک های مناسب برای بستر کاشت گل ناز یخی، خاک مخصوص کاکتوس است که در گلفروشی ها و گلخانه ها عرضه و به فروش می رسد.

چگونه گل ناز یخی را تکثیر کنیم

تکثیر گل ناز یخی بسیار ساده است به شکلی که حتی افراد مبتدی هم می توانند ساقه های آن را به راحتی تکثیر و ریشه دار کنند. این گیاه را می توانید از روش کاشت بذر، قلمه زدن، خوابانیدن و استفاده از پاجوش ها تکثیر کنید.

تکثیر با کاشت بذر

زمان کاشت بذرها، اوایل فصل بهار است. برای بذرها بستری با خاک سبک آماده کنید. سپس آبیاری کنید تا خاک بستر کاشت مرطوب شود. حال بذرها را به شکلی که لایه ی نازکی از خاک بر روی آن قرار بگیرد بکارید. تا وقتی که بذرها جوانه بزنند آبیاری را با دقت و به شکل آهسته انجام دهید.

تکثیر با روش خوابانیدن

خوابانیدن یکی از روش های جالب برای تکثیر بسیاری از گیاهان است. در این روش نیازی نیست شاخه را از گیاه اصلی جدا کنید تنها باید بخشی از ساقه گیاه زیر خاک قرار بگیرد تا به مرور زمان ریشه دار شود. سپس آن شاخه را قطع کرده و در گلدان مستقلی می کارند. برای خوابانیدن ناز یخی از ساقه هایی که نیمه چوبی شده اند استفاده کنید.

پاجوش گل ناز یخی

زمان انجام این روش، فصل پاییز و اواسط ماه آبان است. بهتر است از پاجوش هایی که بزرگتر هستند استفاده کنید و بعد از جدا کردن آن ها در گلدانی مستقل با خاک سبک بکارید.

تکثیر گل ناز یخی با قلمه

استفاده از قلمه ی ساقه متداول ترین روش برای تکثیر گیاهان است. بهترین راه برای تکثیر گل ناز استفاده از قلمه ی ساقه گیاه است که بسیار آسان و نتیجه بخش است. قلمه را می توانید هم در آب و هم در خاک ریشه دار کنید. برای تکثیر ناز یخی با قلمه ی ساقه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

برای انجام این روش ساقه ای ۷ تا ۱۰ سانتی متری از گیاه جدا کنید. برگ های پایینی را جدا نموده و تنها ۲ تا ۳ برگ را باقی بگذارید. حال قلمه ی بریده شده را در آب و محیط سایه قرار دهید.

مرحله دوم

آب را هر چند روز یک بار عوض کنید بعد از ۵ تا ۱۰ روز ساقه، فرآیند ریشه دهی را شروع می کند و شما متوجه ریشه های سفید و کوچکی می شوید که در بخش پایینی ساقه به وجود آمده است.

مرحله سوم

زمانی که گیاه ریشه داد برای آن گلدانی کوچک یا متوسط تهیه کنید. گلدان را از ترکیبی عالی برای قلمه ها مثل کوکوپیت و پرلیت پر کنید، همچنین می توانید از ترکیب خاک برگ به همراه شن استفاده کنید.

مرحله چهارم

قلمه ی ریشه دار شده را به آرامی درون گلدان قرار داده و بکارید. خاک را آبیاری کنید و برای نتیجه ی بهتر در مکانی نیم سایه قرار دهید. بعد از گذشت چند روز به مرور نور گیاه را بیشتر کنید.

نکته

می توانید قلمه را در آب قرار ندهید و به شکل مستقیم در خاک بکارید اما باید نکته ای را در نظر بگیرید. زمانی که ساقه را از گیاه اصلی جدا کردید بلافاصله در خاک نکارید. آن را حدود یک روز در دمای داخلی خانه و مکانی سایه قرار دهید سپس در خاک کاشته و آبیاری نمایید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 23 مرداد 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.