مطالب پر بازدید
مدل بافت مو دخترانه شیک + بافت مو ساده و شیک جلوی سر

مدل بافت مو دخترانه شیک + بافت مو ساده و شیک جلوی سر

مدل بافت مو دخترانه شیک مدل بافت مو دخترانه شیک + بافت مو ساده و شیک جلوی سر موضوع یکی از مطالب سایت …

مدل مانتو پانچ جلوباز و جلوبسته با شیک ترین طرح های دخترانه

مدل مانتو پانچ جلوباز و جلوبسته با شیک ترین طرح های دخترانه

مدل مانتو پانچ مدل مانتو پانچ جلوباز و جلوبسته با شیک ترین طرح های دخترانه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

مدل میز کنار تخت مدرن و ساده + مدل میز عسلی کنار تخت

مدل میز کنار تخت مدرن و ساده + مدل میز عسلی کنار تخت

مدل میز کنار تخت مدل میز کنار تخت مدرن و ساده + مدل میز عسلی کنار تخت موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری گل پوتوس قلبی

انواع پتوس قلبی پتوس قلبی سیاه پتوس قلبی بنفش گل قلبی تکثیر پتوس قلبی پتوس قلبی ابلق علت زرد شدن برگ فیلودندرون اسکاندنس نگهداری اسکاندیس اسکاندیس ابلق انواع اسکاندیس

نگهداری فیلودندرون اسکاندنس و قلمه زدن + انواع اسکاندیس ابلق + پتوس قلبی شکل عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل پتوس قلبی صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره پتوس قلبی

پتوس قلبی بومی آمریکای مرکزی ست و در زبان فارسی اصیل ونافار نامیده می شود. پتوس قلبی دارای ۲ گونه سبز و ابلق است و به خانواده فیلودندرون ها تعلق دارد. این گیاه فرمی آویز دارد و گونه سبز آن برای خانه های کم نور مناسب است.

اسامی

این گیاه به خانواده Araceae تعلق دارد و با نام های پتوس قلبی، پوتوس قلبی، فیلودندرون برگ قلبی، پتوس اسکاندس و فیلودندرون اسکاندنس شناخته می شود. Sweetheart plant نام انگلیسی و Philodendron scandens نام علمی این گیاه است.

خواص گل پتوس قلبی

پتوس قلبی گیاهی اکسیژن ساز است و در دسته ی گیاهان تصفیه کننده هوای خانه قرار دارد. این گیاه آلاینده های موجود در فضای خانه شما را از بین می برد و اکسیژن خانه ی شما را افزایش می دهد. با افزایش اکسیژن، ریه های شما خوشحال تر و روحیه ی شما بهتر خواهد شد. همچنین تماشای برگ های زیبای این گیاه به شما آرامش بخشیده و حالتان را خوب می کند.

علت محبوبیت

این گیاه به دلیل فرم قلبی و زیبای برگ هایش طرفداران بسیاری دارد. نگهداری آسان، رشد سریع، قیمت مناسب و تکثیر راحت از دلایل دیگر محبوبیت این گیاه به شمار میروند.

مشخصات

پتوس قلبی یا فیلودندرون اسکاندنس حدود ۲۷۵ گونه دارد که جز دسته همیشه سبز هستند. اکثر گونه های این گیاه بالارونده و در هر گره بر روی ساقه ریشه هوایی تولید می کنند. ارتفاع اسکاندنس در شرایط مناسب به ۲ متر هم می رسد و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره، براق و قلبی شکل است. در گونه ی ابلق ردی طلایی رنگ بر زمینه سبز برگ ها وجود دارد که حسابی خودنمایی می کند. این گیاه اشتباها پتوس خوانده می شود زیرا از لحاظ ظاهری به این خانواده شبیه است.

بهترین مکان برای پتوس قلبی

طاقچه ها و قفسه ها بهترین مکان برای نگهداری از پتوس قلبی هستند زیرا گیاه در این شرایط می تواند به سمت پایین و به شکل آویز رشد کند و زیبایی اش دو چندان شود.

پرپشت شدن گلدان

اگر می خواهید گلدان پرپشت شود باید گیاه را هرس کنید به شکلی که جوانه های انتهایی بریده شوند تا جوانه های جانبی رشد کنند. این کار را ۳ بار در طول سال انجام دهید تا گلدان زیباتر شود.

مکان های تاریک

پتوس قلبی به خصوص گونه ی سبز آن به نگهداری در مکان های تاریک مقاوم است اما اگر به مدتی طولانی در مکانی بدون نور نگهداری شود زیبایی برگ هایش را از دست می دهد زیرا رنگ پریده می شوند. همچنین شاخه های گیاه دراز شده و فاصله میان برگ ها زیاد می شود. این گیاه نور غیرمستقیم را دوست دارد.

قیم خزه ای برای پتوس قلبی

این گیاه خاصیت بالارونده دارد اما اگر به حال خود رها شود برگ هایش به مرور زمان آویزان می شوند. اگر دوست ندارید فرمی آویزان به خود بگیرد، یک قیم مناسب برای آن تهیه کنید. قیم باید بلندتر از گیاه باشد و با خزه پوشانده شود. با قرار دادن قیم در کنار گیاه، ریشه های هوایی مکانی برای رشد پیدا کرده و به درون خزه فرو می روند. به این شکل، گیاه به راحتی خود را بالا می کشد و به رشد خود ادامه می دهد.

عوض کردن گلدان

گلدان را باید هر ساله با شروع فصل بهار با یک سایز بزرگ تر جایگزین کنید. بعد از چند سال دیگر نیازی نیست گلدان را عوض کنید تنها حدود ۵ تا ۷ سانت از خاک رویی را به آرامی بیرون بریزید سپس روی گلدان را با خاکی جدید پر و فشرده کنید تا عناصر لازم برای رشد و زنده ماندن را از خاک جدید دریافت کند. در هنگام جابجایی خاک مراقب ریشه های ظریف گیاه باشید تا صدمه نبینند.

تکثیر پتوس قلبی

این گیاه از شیوه کاشت بذر و قلمه زدن ساقه تکثیر می شود. متداول ترین شیوه تکثیر همان قلمه زدن بخشی از ساقه گیاه است. کافی ست یک قلمه از ساقه گیاه جدا کرده و در آب قرار دهید تا ریشه دار شود. همچنین می توانید قلمه را به طور مستقیم درون کمپوست بگذارید تا ریشه بدهد و رشد کند. قلمه را در دمای ۱۸ درجه و مکانی مرطوب نگهداری کنید.

علت زرد شدن برگ

اگر برگ های پتوس قلبی شما زرد شده و می ریزد، شرایط نگهداری را بررسی کنید. آبیاری بیش از اندازه و خاک باتلاقی یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن و پوسیدگی ریشه پتوس قلبی ست. دلیل دیگر استفاده از خاک های سنگین و نامرغوب است که ریشه را دچار خفگی و برگ ها را زرد می کند.

انواع پتوس قلبی پتوس قلبی سیاه پتوس قلبی بنفش گل قلبی تکثیر پتوس قلبی پتوس قلبی ابلق علت زرد شدن برگ فیلودندرون اسکاندنس نگهداری اسکاندیس اسکاندیس ابلق انواع اسکاندیس

نگهداری فیلودندرون اسکاندنس

نگهداری از پتوس قلبی کار آسانی ست و نیاز به تجربه بالایی در زمینه گل و گیاه ندارد پس گیاه مناسبی برای افراد مبتدی و تازه کار است و در محیط های کم نور هم دوام می آورد.

آبیاری مورد نیاز

برای آبیاری بهتر است تا خاک را چک کنید. اگر حدود ۲ تا ۳ سانت از سطح خاک گلدان خشک شده بود آبیاری را انجام دهید. بهتر است که این گیاه را با آب جوشیده سرد شده سیراب کنید زیرا به شوری خاک و املاح موجود در آب حساس است. آبی که پس از آبیاری در زیر گلدانی جمع می شود را خالی کنید تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

نور مورد نیاز

گونه ی سبز پتوس قلبی در همه ی بخش های خانه زنده می ماند زیرا نسبت به نور کم مقاوم است اما برای حفظ زیبایی برگ ها و بهترین عملکرد باید در مکانی روشن با نور غیرمستقیم  نگهداری شود. می توانید آن را در فاصله نیم متری و نزدیکی پنجره قرار دهید تا نیاز نوری اش را تامین کند. نسبت به تابش نور مستقیم آفتاب حساس است پس نباید آن را پشت پنجره قرار دهید. قرار دادن آن در پشت پرده ای که نور خورشید به شکل فیلتر شده از آن عبور می کند و مکان های نیم سایه هم مناسب هستند. نگهداری از پتوس قلبی در بخش های تاریک و کم نور موجب رنگ پریدگی و زیاد شدن فاصله بین برگ ها می شود. نوع ابلق به نور بیشتری نیاز دارد.

رطوبت مورد نیاز

رطوبت نسبی محیط برایش کافی ست و می تواند با آن کنار بیاید. نسبت به غبار پاشی بیش از اندازه حساس است و ممکن است دچار بیماری های قارچی شود. غبار پاشی را با اسپری کوچک و ۲ بار در هفته انجام دهید. قیم پوشیده شده از خزه به افزایش رطوبت گیاه کمک می کند.

تغذیه مورد نیاز

برای تغذیه فیلودندرون اسکاندنس از کودهای مخصوص گل های آپارتمانی استفاده نمایید تا گیاه به رشد بیشتر تشویق شود. کوددهی را هر ۲ هفته یک بار از شروع فصل بهار تا اوایل فصل پاییز انجام دهید.

دمای مورد نیاز

باید گیاه را از گرمازدگی و یخ زدگی حفظ کنید. در فصل زمستان دما نباید از ۱۸ درجه کمتر شود و در فصل تابستان نباید بیشتر از ۲۴ درجه شود پس پتوس قلبی را در بازه دمایی ۱۸ تا ۲۴ درجه نگهداری کنید.

انواع پتوس قلبی پتوس قلبی سیاه پتوس قلبی بنفش گل قلبی تکثیر پتوس قلبی پتوس قلبی ابلق علت زرد شدن برگ فیلودندرون اسکاندنس نگهداری اسکاندیس اسکاندیس ابلق انواع اسکاندیس

آخرین بروز رسانی در : جمعه 13 آبان 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.