نگهداری انواع گل ناز یخی در زمستان + خواص و علت پژمرده شدن

نگهداری انواع گل ناز یخی در زمستان + خواص و علت پژمرده شدن

نگهداری گل ناز یخی نگهداری انواع گل ناز یخی در زمستان + خواص و علت پژمرده شدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری انواع گل سروپژیا صورتی و ابلق + تکثیر سروپژیا در اب

نگهداری انواع گل سروپژیا صورتی و ابلق + تکثیر سروپژیا در اب

نگهداری انواع گل سروپژیا نگهداری انواع گل سروپژیا صورتی و ابلق + تکثیر سروپژیا در اب عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. …

روش جدید کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه با دانه + فصل کاشت

روش جدید کاشت توت فرنگی در خانه و باغچه با دانه + فصل کاشت

کاشت توت فرنگی در بطری روش و مراحل کاشت توت فرنگی در باغچه و بطری نوشابه با دانه عنوان یکی از مطالب سایت …

نگهداری گل موسی در گهواره

نام دیگر گل موسی در گهواره روش تکثیر گل موسی در گهواره گل موسی در گهواره سمی است انواع گل زیپلین گل زیپلین سبز گل زیپلین تکثیر علت خشک شدن گل زیپلین گل زیپلین نی نی سایت قلمه زدن زیپلین در آب

روش تکثیر گل موسی در گهواره + چرا موسی در گهواره گل نمیده + گل موسی در گهواره سمی است عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل موسی در گهواره صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل موسی در گهواره

موسی در گهواره به کشور مکزیک تعلق دارد و عضوی از خانواده ی بزرگ برگ بیدی هاست. برگ هایی کشیده و شمشیری با رنگ زیبا و چشم نواز دارد. نگهداری اش نسبتا آسان است و تنها نکته مهم مقدار آبیاری ست زیرا نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است.

نام دیگر گل موسی در گهواره

در زبان فارسی رایج آن را رهوئو و در زبان انگلیسی Moses in the bullrushe یا همان موسی در گهواره نامیده می شود. Tradescantia spathacea نام علمی و زپلین نام دیگر این گیاه است اما معروف ترین و شناخته شده ترین نام آن همان موسی در گهواره است.

مشخصات گل موسی در گهواره

برگ هایش پهن و جنسی نیم گوشتی دارند. ساقه ای دیده نمی شود و برگ ها از خاک بیرون زده اند. طول برگ ها در مواردی به ۳۰ سانتی متر هم می رسد. موسی در گهواره انواع زیادی دارد که ترکیب رنگ سبز و کرم و سبز و زرد در آن ها دیده می شود اما متداول ترین و معروف ترین نوع آن ترکیبی از رنگ سبز و ارغوانی ست. برگ های این گونه به رنگ سبز و براق است و با رگه هایی ارغوانی تزیین شده، همچنین پشت برگ ها دارای رنگی ارغوانی و تیره است.

علت نامگذاری

حتما شما هم درباره علت نامگذاری این گیاه کنجکاو هستید زیرا نام عجیبی دارد. گل های سفید رنگ این گیاه در غلافی به شکل قایق تشکیل می شوند که داستان رها شدن حضرت موسی بر روی تکه چوبی بر آب را یادآوری می کند به همین دلیل آن را موسی در گهواره می نامند.

هرس گل موسی در گهواره

فصل بهار بهترین زمان برای هرس این گیاه است. برای هرس کردن از لبه های رشد کرده شروع کنید و آن ها را هرس نمایید تا گیاه به شکل قوی تر و پرپشت تر رشد کند. همچنین برگ هایی که خشک شده یا ضعیف هستند را از گیاه جدا نمایید.

غبار پاشی

موسی در گهواره به غبار پاشی علاقه دارد و می توانید این کار را چند بار در هفته برای آن انجام دهید. غبارپاشی موجب افزایش نشاط و شادابی گیاه می شود و به تمیز شدن برگ هایش کمک می کند.

پاجوش گل موسی در گهواره

موسی در گهواره جز آن دسته از گیاهانی ست که مانند گل سانسوریا از طریق پاجوش هایش تکثیر می شود. بعد از شروع گلدهی، پاجوش ها از کنار بوته اصلی رشد کرده و بیرون می آیند. زمانی که ارتفاع پاجوش ها به ۱۰ سانت رسید باید آن ها را از گیاه اصلی جدا و به گلدان دیگری منتقل کنید. همچنین می توانید پاجوش ها را از گیاه اصلی جدا نکنید و اجازه دهید بزرگ شوند و گلدان را پرپشت و زیباتر کنند.

سمی یا غیرسمی ؟

موسی در گهواره در دسته گیاهان نسبتا سمی قرار دارد و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد. بلعیده شدن برگ های موسی در گهواره موجب اتفاقات خطرناک و سمی در بدن می شود.

عوض کردن گلدان

رشد ریشه هایش زیاد است و باید هر ۱ یا ۲ سال یک بار گلدانی با یک سایز بزرگ تر در اختیارش قرار دهید تا ریشه ها بتوانند به راحتی گسترش پیدا کنند. همچنین می توانید سوراخ های انتهایی گلدان را بررسی کنید و هر زمان که ریشه ها از آن خارج شدند تعویض گلدان را انجام دهید.

علت دراز شدن گل موسی در گهواره

یکی از دلایل زیبایی موسی در گهواره پرپشت بودن و متراکم بودن برگ های آن است اما زمانی که اصطلاحا گیاه پیر می شود، برگ های پایینی اش را به دلیل بالا رفتن سن و زرد شدن از دست می دهد و فرمی دراز به خود می گیرد. در این زمان باید گیاه را قلمه بزنید و کمی پایین تر از جایی که اولین ردیف برگ ها قرار دارند، درون خاک بکارید.

مناسب حمام

موسی در گهواره مثل گل بابا آدم رطوبت دوست است و می توانید آن در حمام هایی که نور خوبی داشته باشند نگهداری کنید تا از رطوبتی فراوان استفاده کند.

چرا موسی در گهواره گل نمیده

کمبود نور یکی از مهم ترین دلایل تشکیل نشدن غنچه هاست. همچنین کمبود مواد مغذی در خاک یکی دیگر از دلایلی ست که باعث می شود گیاه نتواند فرآیند گلدهی را به خوبی انجام دهد.

تکثیر گل موسی در گهواره

این گیاه را به طور معمول در فصل بهار و تابستان از طریق پاجوش هایش تکثیر می کنند. زمانی که قد پاجوش ها به ۱۰ سانت رسید زمان انتقال به گلدانی دیگر فرا رسیده است. بوته گیاه را از گلدان بیرون آورده و به آهستگی پاجوش ها را جدا کنید تا آسیب نبینند. گلدان های کوچکی را از پیت ماس و شن پر کنید و هر پاجوش را در گلدانی مستقل بکارید. گلدان ها را در مکانی سایه قرار داده و تا ۲ روز آب ندهید.

علت زرد شدن گل موسی در گهواره

زرد شدن برگ های زیپلین دلایل متعددی دارد. ممکن است گیاه در مکانی با نور خیلی زیاد یا کم نگهداری شود یا مشکل در نحوه آبیاری باشد.

نام دیگر گل موسی در گهواره روش تکثیر گل موسی در گهواره گل موسی در گهواره سمی است انواع گل زیپلین گل زیپلین سبز گل زیپلین تکثیر علت خشک شدن گل زیپلین گل زیپلین نی نی سایت قلمه زدن زیپلین در آب

شرایط نگهداری گل موسی در گهواره

موسی در گهواره تهویه هوا را دوست دارد و بهتر است در مکانی نگهداری شود که رد و بدل شدن هوا را حس کند. می توانید در فصل های گرم سال آن را در بخش های نیم سایه حیاط و یا بالکن نگهداری کنید. راه پله روشن یکی دیگر از مکان هایی ست که برای نگهداری این گیاه مناسب است. همچنین باز کردن پنجره برای عوض شدن هوا مفید است.

آبیاری مورد نیاز

به خشکی نسبی خاک مقاوم است و خیسی مداوم خاک را دوست ندارد. با خشک شدن ۲ تا ۳ سانت از سطح خاک گلدان، آبیاری مجدد را انجام دهید. در فصل پاییز و زمستان مقدار آبیاری را کاهش دهید.

نور مورد نیاز

نسبت به سایه مقاوم است و در محیط های کم نور زنده می ماند اما برگ هایش زیبایی سابق را نخواهند داشت و درخشانی خود را از دست می دهند. نور کم برگ ها را باریک و رنگ پریده می کند و موجب رشد علفی گیاه می شود. نور صبحگاهی و پنجره شرقی به شکل فیلتر شده برای این گیاه مفید است و باید از تابش مستقیم خورشید از پشت پنجره و در هنگام ظهر حفظ شود.

رطوبت مورد نیاز

با رطوبت نسبی خانه سازگار است و می تواند آن را تحمل کند اما رطوبت بالای محیط برای این گیاه یک آپشن مهم در رشد بیشتر است. می توانید با درست کردن جزیره با سینی یک شرایط رطوبتی مناسب برای آن فراهم کنید.

تغذیه مورد نیاز

برای گلدهی و رشد بیشتر به تغذیه و کوددهی نیاز دارد. می توانید هر دو هفته یک بار گیاه را با کودهای مایع یا جامد مخصوص گل های آپارتمانی تقویت کنید. در فصل پاییز و زمستان کوددهی را متوقف کنید.

دمای مورد نیاز

حداقل دمایی که می تواند در فصل زمستان تحمل کند ۱۶ درجه و حداکثر دمایی که می تواند در فصل تابستان تحمل کند ۲۱ درجه است. بهترین بازه دمایی برای این گیاه ۱۷ تا ۲۰ درجه است. از قرار دادن گیاه در کنار بخاری و کولر خودداری کنید.

خاک مورد نیاز

می توانید از خاک بنفشه آفریقایی یا کمپوست برای این گیاه استفاده کنید. همچنین ترکیب مساوی پرلیت، پیت ماس و خاک آماده برای موسی در گهواره مناسب است. این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا را دوست دارد.

عکس گل موسی در گهواره

نام دیگر گل موسی در گهواره روش تکثیر گل موسی در گهواره گل موسی در گهواره سمی است انواع گل زیپلین گل زیپلین سبز گل زیپلین تکثیر علت خشک شدن گل زیپلین گل زیپلین نی نی سایت قلمه زدن زیپلین در آب

آخرین بروز رسانی در : جمعه 27 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.