مطالب پر بازدید
جدیدترین مدل گردنبند طلا زنانه با طرح های جذاب و خوشگل

جدیدترین مدل گردنبند طلا زنانه با طرح های جذاب و خوشگل

جدیدترین مدل گردنبند طلا جدیدترین مدل گردنبند طلا زنانه با طرح های جذاب و خوشگل موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

تزیین سالاد الویه کودکانه + تزیین سالاد الویه ساده برای مدرسه

تزیین سالاد الویه کودکانه + تزیین سالاد الویه ساده برای مدرسه

تزیین سالاد الویه کودکانه تزیین سالاد الویه کودکانه + تزیین سالاد الویه ساده برای مدرسه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

طراحی ساده ناخن با طرح دخترانه + مدل ناخن ساده و کوتاه

طراحی ساده ناخن با طرح دخترانه + مدل ناخن ساده و کوتاه

طراحی ساده ناخن طراحی ساده ناخن با طرح دخترانه + مدل ناخن ساده و کوتاه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

کاشت سیب زمینی در خانه

آموزش تصویری کاشت سیب زمینی کاشت سیب زمینی در گلدان تاریخ کاشت سیب زمینی  کاشت سیب زمینی در زمستان زمان کاشت سیب زمینی بهاره کاشت سیب زمینی در پلاستیک زمان کاشت سیب زمینی در مناطق گرمسیری بوته سیب زمینی بهترین زمان کاشت سیب زمینی بهترین نوع سیب زمینی برای کشت کاشت سیب زمینی در یک هکتار

طرز کاشت سیب زمینی در گلدان و باغچه + زمان و فصل کاشت عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت سیب زمینی صحبت کرده ایم . امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت سیب زمینی

سیب زمینی یکی از محصولاتی ست که می توانید آن را در گلدان و باغچه خانه ی خود به راحتی پرورش دهید. بهتر است برای خاک گلدان سیب زمینی از خاک ورمی کمپوست استفاده کنید.

مشخصات

سیب زمینی یکی از پرطرفدار ترین و پرمصرف ترین محصولات کشاورزی ست که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. در فارسی افغانستان آن را کَچالو و در زبان انگلیسی Potato نامیده می شود. سیب زمینی بسیار متنوع است و ۴ هزار گونه مختلف در جهان دارد. Solanum tuberosum نام علمی و آمریکا زادگاه آن است. سیب زمینی مانند بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی به خانواده ی بادنجان سانان یا Solanales تعلق دارد.

سیب‌ زمینی در ایران

پای سیب زمینی در دوران قاجار و زمان پادشاهی فتحعلی‌ شاه به ایران باز شد. جان ملکم افسری اسکاتلندی بود که برای پیمان های سیاسی و بازرگانی به ایران رفت و آمد داشت و سیب زمینی برای اولین بار توسط این شخص وارد ایران شد. به همین خاطر مردم در آن زمان سیب زمینی را آلوی مَلکَم نامیدند. روستای پشند هم اولین جایی بود که سیب زمینی در آنجا پرورش داده شد به همین دلیل نام سیب زمینی پشندی بر سر زبان ها افتاد و هنوز هم شنیده می شود.

بهترین زمان کاشت سیب زمینی

بهترین زمان برای کاشت سیب زمینی، اوایل فصل بهار است زیرا دیگر خطر سرمازدگی سیب زمینی ها را تهدید نمی کند. اگر می خواهید سیب زمینی را در گلخانه نگهداری کنید می توانید در بهمن ماه آن را بکارید.

برداشت سیب زمینی

بعد از ۴ ماه بعد از گلدهی گیاه، زمان برداشت فرا رسیده است. همچنین گیاه با زرد شدن شاخ و برگ هایش به شما اطلاع می دهد که رشدش به پایان رسیده و می توانید سیب زمینی ها را خارج کنید.

کاشت سیب زمینی در پلاستیک

برای کاشت سیب زمینی می توانید از کیسه های پلاستیکی که در گلخانه ها به فروش می رسند استفاده کرده و سیب زمینی ها را درون آن ها قرار دهید.

 القای جوانه زنی

برای کاشت سیب زمینی، باید مرحله ای به نام پیش جوانه زنی یا القای جوانه زنی را انجام بدهید. این مرحله باید ۶ هفته قبل از زمان کاشت سیب زمینی انجام شود. بهترین زمان برای انجام القای جوانه زنی اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه است. روی سیب زمینی غده و برجستگی های کوچکی وجود دارد که جوانه از آن خارج می شود. زمانی که جوانه های تشکیل شده کمی بزرگ و ۲ سانت شدند، زمان کاشتن آن ها فرا رسیده است.

سایز گلدان

برای کاشت سیب زمینی در گلدان، باید از یک گلدان مناسب که عمقی حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر داشته باشد استفاده نمایید.

 

 

بهترین نوع سیب زمینی برای کشت

سیب زمینی ها به سه دسته ی اصلی، معمولی و زودرس تقسیم می شوند که از نظر سایز و زمان رسیدن محصول با هم تفاوت هایی دارند.

کاشت سیب زمینی زودرس

سیب زمینی های زودرس یا First Early برای کاشت در فضای کم مناسب و از آفت زدگی در امان است زیرا زودتر از گونه های دیگر برداشت می شود. این نوع سیب زمینی مناسب انبار کردن و ذخیره سازی نیست و سایزش از بقیه گونه ها کوچک تر و دارای مزه ای شیرین است.

کاشت سیب زمینی معمولی

سیب زمینی معمولی یا Second Eary حدود ۴ ماه طول می کشد تا به طور کامل برسد و زمان برداشت آن از شروع تیرماه آغاز شده و تا مرداد ماه ادامه دارد. سایز این گونه نه کوچک است نه بزرگ و اندازه ای معمولی دارد.

کاشت سیب زمینی اصلی

سیب زمینی اصلی یا Main crop از همه گونه ها دیرتر محصول می دهد و برای رسیدن محصولش به حدود ۵ ماه زمان نیاز دارد. زمان برداشت سیب زمینی اصلی از شروع تابستان و تیر ماه شروع شده و تا اوایل پاییز ادامه دارد. این گونه از سیب زمینی به فضای زیادی برای کاشت نیاز دارد و مناسب انبار کردن و استفاده در کل سال است. سایز سیب زمینی اصلی از همه گونه ها بزرگتر است.

مراحل کاشت سیب زمینی در باغچه

برای کاشت سیب زمینی باید آن ها را از قبل جوانه دار کرده سپس در بستر خاک قرار دهید. برای این منظور سیب زمینی هایی که چند گره دارند را برای کاشت انتخاب کنید.

مرحله ی اول

سیب زمینی ها را یک روز جلوی نور آفتاب قرار دهید تا جوانه هایش قد کشیده و رشد کنند. قد جوانه ها باید به ۱ تا ۲ سانت برسد. اگر سایز سیب زمینی شما اندازه سایز توپ گلف است باید کامل آن را بکارید اما اگر سیب زمینی شما بزرگ تر است آن را به چند بخش تقسیم کنید به شکلی که هر قسمت ۲ جوانه داشته باشد.

مرحله ی دوم

علت چند قسمت کردن سیب زمینی های بزرگ این است که جوانه ها به شکل مستقل رشد می کنند و سیب زمینی های بزرگتری تولید خواهد شد. حال باید سیب زمینی های برش خورده را حدود ۴ تا ۵ روز جلوی نور خورشید قرار دهید تا لایه رویی آن ها خشک شده و احتمال پوسیدگی آن ها در بستر کاشت کاهش پیدا کند.

مرحله ی سوم

درون خاک باغچه حفره هایی با عمق ۱۳ سانت درست کنید و کمی کود ورمی کمپوست درون حفره بریزید. اگر سیب زمینی های شما زودرس هستند با فاصله ۳۰ سانتی از یکدیگر و ۴۰ سانتی از هر ردیف در خاک قرار دهید. اگر سیب زمینی های شما معمولی یا اصلی هستند با فاصله ۴۰ سانتی از یکدیگر و ۵۰ سانتی از هر ردیف در خاک قرار دهید.

مرحله ی چهارم

دقت داشته باشید که جوانه های سیب زمینی را باید رو به بالا قرار دهید زیرا سیب زمینی محصولش را در زیر خاک پرورش می دهد نه روی خاک. جوانه ها بسیار حساس و شکننده هستند پس با آن ها با ملایمت رفتار کنید و خاک را به آرامی روی آن ها بریزید.

مرحله ی پنجم

حجم خاک نباید زیاد باشد و همین که لایه ی نازکی از خاک روی جوانه ها را بپوشاند، کافی ست اما تا قبل از زمان برداشت هر زمانی که جوانه ها از خاک بیرون آمدند یک لایه نازک خاک دیگر روی آن ها بریزید.

آموزش تصویری کاشت سیب زمینی کاشت سیب زمینی در گلدان تاریخ کاشت سیب زمینی  کاشت سیب زمینی در زمستان زمان کاشت سیب زمینی بهاره کاشت سیب زمینی در پلاستیک زمان کاشت سیب زمینی در مناطق گرمسیری بوته سیب زمینی بهترین زمان کاشت سیب زمینی بهترین نوع سیب زمینی برای کشت کاشت سیب زمینی در یک هکتار

مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان

سیب زمینی را در گلدان هم می توانید مانند باغچه کاشته و از آن محصول برداشت کنید اما به خاطر داشته باشید که گلدان حداقل باید دارای ۳۰ سانتی متر عرض و طول باشد و هر چه از گلدان بزرگتری استفاده کنید سیب زمینی بیشتری هم برداشت خواهید کرد.

مرحله ی اول

برای کاشت سیب زمینی باید از سیب زمینی های جوانه زده استفاده کنید. قبل از کاشتن سیب زمینی ها آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در محیطی تاریک با هوای خنک قرار دهید. اگر سیب زمینی های شما درشت بودند آن ها را از وسط به ۲ بخش تقسیم کنید.

مرحله ی دوم

نیمی از گلدان را با خاکی سبک و با زهکشی بالا پر کنید می توانید از خاک ورمی کمپوست هم برای گلدان استفاده کنید که یکی از بهترین گزینه ها برای کاشت سیب زمینی محسوب می شود.

مرحله ی سوم

سیب زمینی ها را بر روی خاک گلدان قرار دهید. اگر دهانه گلدان ۳۰ سانتی متر است باید ۳ عدد سیب زمینی را با فاصله بر روی خاک بگذارید. جوانه ها حتما به سمت بالا باشند، سپس مقداری خاک بر روی سیب زمینی ها ریخته اما خاک را فشار ندهید زیرا ممکن است موجب آسیب دیدن جوانه ها شود.

مرحله ی چهارم

گلدان را آبیاری نموده و آن را در محیطی بیرون از خانه که آفتاب گیر باشد و حدود ۶ تا ۸ ساعت نور آفتاب داشته باشد قرار دهید. آبیاری را منظم و با خشکی سطح خاک گلدان انجام دهید.

مرحله ی پنجم

بعد از ۴ تا ۶ ماه زمان برداشت سیب زمینی ها فرا می رسد. بهتر است آبیاری را ۲ هفته قبل از برداشت متوقف کنید و دیگر انجام ندهید. برگ ها و ساقه های گیاه در نزدیکی زمان برداشت زرد می شوند. هنگامی که این اتفاق را مشاهده نمودید، گیاه زرد شده را با ریشه بیرون بکشید. می توانید در قسمت بالایی و بخش وسطی ریشه، غده های سیب زمینی را پیدا کنید.

شرایط نگهداری از بوته سیب زمینی

این درست است که اولین گام در پرورش دادن یک محصول، کاشتن آن است اما برای به نتیجه رساندن این محصول، باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید. اگر شما همه مراحل کاشت را به خوبی انجام دهید اما از محصول تان به خوبی نگهداری نکنید همه ی زحماتتان بدون نتیجه می ماند.

آبیاری مورد نیاز

بوته سیب زمینی خشکی را دوست ندارد پس آن را به شکل مرتب آبیاری کنید به خصوص اگر در باغچه کاشته شده است. بهترین زمان برای آبیاری گیاه صبح است زیرا مقدار زیادی از آب را جذب می کند. اگر سیب زمینی ها در منطقه ای پر نور و در باغچه کاشته شده اند می توانید آن ها را ۲ بار در روز یک مرتبه صبح و یک مرتبه عصر آبیاری کنید.

نور مورد نیاز

هر چه مقدار نور بیشتری دریافت کند سیب زمینی های درشت تری پرورش می دهد. در نور مستقیم آفتاب رشد خوبی دارد و با شرایط نیم سایه هم کنار می آید. جوانه های سیب زمینی نباید با نور مستقیم آفتاب تماسی داشته باشند به همین علت رویشان را با خاک پوشش دهید.

رطوبت مورد نیاز

این بوته به رطوبت بالایی نیاز دارد تا سیب زمینی های با کیفیت و بزرگ و سفت تولید کند. بوته ی سیب زمینی به رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصدی هوا نیاز دارد، به همین دلیل برای کاشت در شهرهای که دارای هوای مرطوب هستند مناسب است.

دمای مورد نیاز

این بوته هوای گرم را دوست ندارد و بهترین رشد را در هوای خنک تا متوسط دارد. بازه ی دمایی ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی گراد برای بوته سیب زمینی مناسب است. دمای بالای ۲۶ درجه به گیاه آسیب زده و کیفیت سیب زمینی را بسیار پایین می آورد زیرا آب درون سیب زمینی را کاهش می دهد. اگر سیب زمینی را در دمای بسیار پایین و هوای سرد نگهداری کنید دچار یخ زدگی و سیاه شدن می شود.

تغذیه مورد نیاز

این بوته نیاز به تغذیه دارد به خصوص اگر خاکش دارای مواد مغذی یا کود پوسیده دامی نباشد. می توانید از کودهای ۵ ۱۰ ۱۰ استفاده کنید زیرا عناصر لازم برای رشد سیب زمینی را دارد.

خاک مورد نیاز

اگر pH خاک بین ۴/۸ تا ۶ باشد برای سیب زمینی مناسب است. خاک رسی به دلیل رطوبت بالا برای سیب زمینی مناسب نیست و موجب کاهش رشد غده های سیب زمینی می شود همچنین خاک شنی هم برای آن مناسب نیست زیرا خیلی سریع خشک می شود. از خاکی برای سیب زمینی استفاده کنید که زهکشی خوب و  مواد مغذی داشته باشد.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 8 مهر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.