همه چیز درباره انواع گل میمون + گل میمون نماد چیست

همه چیز درباره انواع گل میمون + گل میمون نماد چیست

انواع گل میمون همه چیز درباره انواع گل میمون + گل میمون نماد چیست موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

نگهداری گل داوودی در آب و طول عمر آن + گل داوودی نماد چیست

نگهداری گل داوودی در آب و طول عمر آن + گل داوودی نماد چیست

انواع گل داوودی روش نگهداری گل داوودی در آب + گل داوودی نماد چیست موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

طریقه کاشت نعناع در خانه و گلدان + ترفند و فصل کاشت نعناع

طریقه کاشت نعناع در خانه و گلدان + ترفند و فصل کاشت نعناع

کاشت نعناع در آب طریقه کاشت نعناع در خانه و بطری + ترفند و فصل کاشت نعناع عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نگهداری از گل آزالیا در خانه

نگهداری گل آزالیا در زمستان علت پژمرده شدن گل آزالیا تکثیر گل آزالیا گل آزالیا هندی معنی گل آزالیا عکس گل آزالیا خواص گل آزالیا

نگهداری انواع گل آزالیا در آپارتمان و نماد آن + علت پژمرده شدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل آزالیا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل آزالیا

بسیاری از گیاهان همانند گل آزالیا مناسب فضای آپارتمان نیستند و در شرایط آپارتمانی از بین می روند. پس قبل از خرید هر گیاهی ابتدا شرایط مناسب درباره پرورش و نگهداری از آن را مطالعه و گیاهی سازگار با شرایط محل زندگی خود انتخاب کنید زیرا همانقدر که تماشای گیاهی سرحال و شاداب ما را خرسند می کند، چهره ی پژمرده اش غمگینمان خواهد کرد. اگر به دنبال گیاهی برای شرایط آپارتمانی هستید سانسوریا و زاموفیلیا انتخاب های مناسبی برای شما هستند.

مشخصات

آزالیا از خانواده Ericaceae و دارای ۵۰ گونه متنوع است که هر گونه دارای گل هایی متفاوت است. برگ ها تخم مرغی یا نیزه ای با رنگ سبز تیره هستند. گل ها به شکل پر پر و فرمی قیفی دارند. غنچه ها به شکل خوشه ای در انتهای ساقه ها روییده و حسابی دلبری می کنند. گل ملی بلژیک یکی از گونه های این گیاه است.

اسامی

در زبان فارسی اصیل و ایام قدیم آن را ژونوس به معنای رنگین کمان زیبا می نامیدند. این نام به دلیل گل های رنگارنگ گیاه بر روی آن گذاشته شده است. در زبان فارسی رایج به او خرزهره هندی یا آزاله می گویند. azalea نام انگلیسی و Azalea indica نام علمی این گیاه است.

خواص گل آزالیا

طبق پژوهش های انجام شده آزالیا دارای خاصیت پاک کنندگی هواست. جالب است بدانید که این گیاه خاصیت ضد سرطان دارد می پرسید چرا؟ زیرا آزالیا، گاز فرمالدئید که یک عامل ایجاد سرطان است را از بین می برد. این گاز به شکل گسترده ای در مصالح ساختمانی و وسایل چوبی استفاده می شود و در بین گازها، متداول ترین آلوده کننده در فضای خانه است. گاز فرمالدئید موجب آلرژی، تنگی نفس و آسم هم می شود اما شما می توانید با نگهداری گیاهانی که این گاز را از بین می برند هوای خانه ی خود را تمیز و پاک کنید.

علت محبوبیت

عامل اصلی محبوبیت این گیاه مربوط به گل های خوشه ای و خوش رنگ آن می شود که منظره ای دلربا و زیبا را در پیش چشمان شما ایجاد می کند. همچنین نگهداری آسان و مقاوم بودن گیاه از دلایل دیگر محبوبیت آن به شمار می روند.

بهترین شرایط

این گیاه مناسب فضای آپارتمان نیست و اگر آن را درون فضای بسته ی خانه قرار دهید با ریزش برگ هایش به این موضوع اعتراض می کند. بهترین شرایط برای آزالیا در صورتی فراهم می شود که آن را در باغچه بکارید یا در بالکن و حیاط با گلدان بزرگ نگهداری کنید. اگر داخل خانه نگهداری می کنید آن را در کنار پنجره ای که همیشه باز باشد قرار دهید تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

معنی گل آزالیا

آزالیا نامی دخترانه و به معنای گلی خوش عطر با گل هایی زنگوله ای یا قیفی شکل است.

آبیاری اما به شکلی دیگر

اگر گیاه آزالیا را در گلدان نگهداری می کنید شیوه آبیاری آن با بقیه گیاهان متفاوت است. برای آبیاری گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطلی که از آب جوشیده سرد شده یا آبی که چند روز مانده باشد و املاحش از بین رفته باشد قرار دهید. آب باید تا حدود لبه ی گلدان بالا باشد، زمانی که دیگر حبابی بر روی سطح آب تشکیل نشد گیاه سیراب شده است. آن را بیرون آورده و صبر کنید تا آب اضافی از سوراخ های ته گلدان خارج شود. این شیوه بهترین روش برای آبیاری این گیاه است.

پس از خرید گیاه

برای پیشگیری از شوکه شدن گیاه آن را در بخش خنک خانه قرار دهید و آبیاری نمایید. قرار دادن گیاه در بخش گرم خانه موجب ریزش برگ و غنچه های گیاه می شود.

هرس گل آزالیا

یکی از راه های افزایش گلدهی گیاه در سال بعد، هرس کردن آن در فصل بهار است. برای این منظور بعد از خشک شدن گل ها و تمام شدن دوره گلدهی همه ی سر شاخه ها را کوتاه کنید تا به جوانه زنی تحریک و تشویق شوند. جوانه های جدید در دوره گلدهی بعدی پر از غنچه می شوند زیرا گل ها بر روی شاخه های یک ساله تشکیل می شوند . دو روش دیگر برای گل انگیزی آزالیا این است که خنکی فصل رمستان را احساس کند و به خاکش تفاله ی چای پودر شده اضافه شود.

غبار پاشی

برای تمیز کردن برگ ها نیازی به براق کننده های شیمیایی یا اسپری های مخصوص نیست. کافی ست گیاه را از فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی غبار پاشی کنید.

باران بهاری برای گل آزالیا

می توانید گیاه را در فصل بهار زیر باران نم نم و ملایم قرار دهید تا از آب باران بهاری که املاح و مواد آهکی ندارد استفاده کرده و رشد بهتری داشته باشد.

فصل گلدهی

گل ها در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار شروع به شکوفایی کرده و چند هفته ای مهمان شما می شوند. بهتر است در بخش خنک خانه ی خود از این گیاه نگهداری کنید زیرا گرمای محیط موجب پژمردگی گل هایش می شود.

گلدان مناسب

ریشه های این گیاه به رشد در اطراف گلدان تمایل دارند و به شکل عمقی گسترش پیدا نمی کنند پس برای این گیاه گلدان عریض و پهنی انتخاب کنید تا فضای مناسبی برای رشد ریشه ها فراهم شود. برای پیشگیری از فساد ریشه ها در فصول گرم سال گیاه را در گلدان های سفالی کاشته و نگهداری کنید. شهریور و مهر بهترین زمان برای تعویض گلدان است، گلدان را با یک سایز بزرگ تر عوض کنید.

انواع گل آزالیا

این گیاه دارای دو نوع است که یکی به ژاپن و دیگری به هندوستان تعلق دارد. آزالیا هندی پرطرفدار تر و محبوب تر است و آزالیا ژاپنی هزاران سال است که در کشور ژاپن گسترش و پرورش داده می شود. در ادامه می توانید مشخصات هر گونه را به شکل جداگانه مشاهده نمایید.

گل آزالیا از نوع ژاپنی

این گونه دارای گل های کوچکتری ست و ظرافت کمتری در برگ و گل هایش دیده می شود. ابوستا وارژاپنیکا یکی از گونه های آزالیا ژاپنی ست که نام دیگرش کاروم است. این گونه گل های بیشتری نسبت به گونه ی هندی دارد و در فروردین و اردیبهشت ماه شروع به گلدهی می کند.

گل آزالیا از نوع هندی

آزالیا هندی دارای ۵۰ نوع متفاوت است و گل های درشت و زیبا دارد. ارتفاع آزالیا هندی در شرایط مناسب به ۱ تا ۲ متر می رسد و گلدهی را از اردیبهشت و خرداد شروع می کند. این گونه دارای خوشه هایی ست که از ۲ تا ۵ گل تشکیل شده است.

نگهداری گل آزالیا در زمستان علت پژمرده شدن گل آزالیا تکثیر گل آزالیا گل آزالیا هندی معنی گل آزالیا عکس گل آزالیا خواص گل آزالیا

نگهداری گل آزالیا در آپارتمان

با شروع سال نو گل های زیادی مثل گل پامچال وارد عرضه فروش و بازار می شوند که با چهره ی دل انگیز و زیبای خود توجه هر رهگذری را به خود جلب می کنند تا یکی از آن ها را انتخاب کرده و به خانه ی خود دعوت کند. اما مهم ترین نکته قبل از خرید هر گیاهی، مطالعه درباره ی شرایط نگهداری و مطابقت آن با محل زندگی خود است. در ادامه می توانید شرایط نگهداری از گل آزالیا را مطالعه کنید.

آبیاری مورد نیاز

برای آبیاری این گیاه از روش آبیاری بنفشه آفریقایی استفاده کنید. بهترین راه برای سیراب کردن گیاه، قرار دادن آن درون تشت یا سطلی پر از آب است که در بخش بالا به طور کامل برای شما توضیح دادیم. اگر می خواهید آبیاری را از بالا انجام دهید اجازه دهید چند سانت از سطح خاک خشک شود سپس با آب جوشیده سرد شده آبیاری نمایید. اگر آزالیا را در باغچه کاشته اید در طول فصل های گرم سال به آبیاری روزانه نیاز دارد.

نور مورد نیاز

در فصل پاییز و زمستان برای تشکیل غنچه ها شرایط نوری مناسبی برای آن ایجاد کنید و در مکانی با آفتاب کامل قرار دهید. در فصل تابستان آن را از تابش نور مستقیم خورشید در هنگام ظهر حفاظت کرده و در سایه قرار دهید. همچنین نور صبحگاهی برای این گیاه مفید است. سوختگی در بافت برگ و گلبرگ ها از نشانه های تابش مستقیم نور خورشید است. تشکیل نشدن غنچه ها و رنگ پریدگی برگ ها از نشانه های نور کم و محیط تاریک است.

رطوبت مورد نیاز

آزالیا به رطوبت محیط علاقه دارد پس با انجام غبار پاشی رطوبت مورد نیازش را فراهم کرده و به رشد بهتر گیاه کمک کنید. می توانید برای گیاه جزیره هم درست کنید اما روش غبار پاشی مناسب تر است.

تغذیه مورد نیاز

در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان با مشاهده غنچه های گیاه، تغذیه را شروع کنید و به طور ماهانه آن را با کود آهن یا کامل تقویت کنید، این روند را تا اوایل فصل تابستان ادامه داده سپس متوقف کنید.

دمای مورد نیاز

میزان دما برای گلدهی گیاه مهم است. برای تشکیل غنچه ها گیاه را به مدت ۶ تا ۸ هفته در دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه روز و ۱۰ درجه شب نگهداری کنید. این گیاه با هوای گرم سازگار نیست و هر چه هوا خنک تر باشد دوره گلدهی اش بیشتر می شود. چروکیده شدن برگ ها و ریختن غنچه ها از نشانه های هوای گرم است.

خاک مورد نیاز

این گیاه خاک اسیدی را دوست دارد به همین خاطر می توانید کمی تفاله چای را مقابل نور خورشید خشک کرده سپس به شکل پودر شده داخل گلدان آزالیا بریزید تا خاک خاصیت اسیدی پیدا کند. ترکیب شن به همراه برگ های خشک شده ی کاج و خاک برگ برای خاک این گیاه مناسب است. برای آزالیا از خاک های سبک با زهکشی مناسب استفاده کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد.

گل آزالیا را چگونه تکثیر کنیم ؟

این گیاه را می توانید از راه کاشت بذر، پیوند، خوابانیدن و قلمه زدن تکثیر نمایید. بهترین روش برای تکثیر این گیاه که احتمال موفقیت بالایی هم دارد قلمه زدن ساقه های چوبی یا نیمه چوبی در فصل بهار و تابستان است.

تکثیر گل آزالیا با قلمه

در خرداد یا تیر از ساقه های نیمه چوبی آزالیا قلمه ای به طول ۱۰ تا ۱۵ سانت جدا نمایید. برگ های پایینی را به طور کامل جدا کرده و قلمه را درون بستر کاشت مناسب قرار دهید. بهتر است از ترکیب پرلایت و پیت ماس برای بستر کاشت استفاده نمایید. رطوبت قلمه های کاشته شده را با غبارپاشی تامین کرده و آن ها را در مکان گرمی نگهداری کنید. روی گلدان را با یک پلاستیک که چند سوراخ ریز داشته باشد بپوشانید تا ریشه دهی سریعتر اتفاق بیافتد. بعد از ریشه دار شدن قلمه ها آن ها را به مدت ۱۵ تا ۳۰ روز در دمای ۷ درجه نگهداری کرده سپس دما را به ۲ درجه برسانید.

تکثیر گل آزالیا با خوابانیدن

این گیاه از روش خوابانیدن هم تکثیر می شود برای این منظور شاخه ای که به سطح خاک نزدیک باشد و فرمی آویزان داشته باشد انتخاب کنید. چاله ای ۵ سانتی ایجاد کرده سپس بخشی از شاخه را درون حفره ایجاد کرده قرار دهید و رویش خاک بریزید، اگر شاخه بیرون می آید جسم سنگینی مثل سنگ بر روی آن قرار دهید. بعد از گذشت چند ماه آن بخش ساقه که زیر خاک قرار دارد ریشه دار شده و می توانید آن را از گیاه اصلی جدا کنید و در بخش مستقلی بکارید.

عکس گل آزالیا

نگهداری گل آزالیا در زمستان علت پژمرده شدن گل آزالیا تکثیر گل آزالیا گل آزالیا هندی معنی گل آزالیا عکس گل آزالیا خواص گل آزالیا

گل آزالیا هلندی

نگهداری گل آزالیا در زمستان علت پژمرده شدن گل آزالیا تکثیر گل آزالیا گل آزالیا هندی معنی گل آزالیا عکس گل آزالیا خواص گل آزالیا

معنی گل آزالیا

نگهداری گل آزالیا در زمستان علت پژمرده شدن گل آزالیا تکثیر گل آزالیا گل آزالیا هندی معنی گل آزالیا عکس گل آزالیا خواص گل آزالیا

درختچه آزالیا

نگهداری گل آزالیا در زمستان علت پژمرده شدن گل آزالیا تکثیر گل آزالیا گل آزالیا هندی معنی گل آزالیا عکس گل آزالیا خواص گل آزالیا

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 3 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.