نگهداری اسپاتی فیلوم در آپارتمان + رشد سریع و علت گل ندادن

نگهداری اسپاتی فیلوم در آپارتمان + رشد سریع و علت گل ندادن

نگهداری گل اسپاتی فیلوم در منزل نگهداری گل اسپاتی فیلوم در زمستان + علت قهوه ای شدن و سیاه شدن برگهای گل اسپاتی …

نگهداری گل کالانکوا در آپارتمان + علت خشک شدن و گل ندادن

نگهداری گل کالانکوا در آپارتمان + علت خشک شدن و گل ندادن

گل کالانکوا نگهداری گل کالانکوا در زمستان + علت خشک شدن و گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این …

نگهداری گل مرجان در منزل و تکثیر آن + نماد و علت گل ندادن

نگهداری گل مرجان در منزل و تکثیر آن + نماد و علت گل ندادن

نگهداری انواع گل مرجان نگهداری گل مرجان در منزل و تکثیر آن + نماد و علت گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت …

انواع گل زنبق

گل زنبق نماد چیست گل زنبق قرمز انواع گل زنبق  نام دیگر گل زنبق گل زنبق آبی  بذر گل زنبق عکس گل زنبق وحشی  خواص گل زنبق

انواع گل زنبق قرمز و آبی وحشی + نماد و خواص و نام دیگر گل زنبق عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره ی این گل زیبا صحبت کرده ایم . امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل زنبق

زنبق با نام نگلیسی Iris و به خانواده Iridaceae تعلق دارد. این گل زیبا بومی نواحی معتدل نیمکره شمالی ست و دارای ۳۰۰ گونه متنوع و رنگارنگ است. ایران در بخش های شمالی، لرستان، گرگان، قزوین و کرمان دارای زنبق های بومی و خودروست که ۲۰ گونه مختلف را تشکیل می دهند. این گل زیبا نماد شهر فلورانس ایتالیاست. زنبق را می توانید در باغچه ی خانه خود بکارید و در تابستان از تماشای آن حسابی لذت ببرید.

مشخصات گل زنبق

گلی چند ساله با تنوع رنگی بالاست و در رنگ های بنفش، مشکی، صورتی، آبی، سفید، قرمز، زرد و چندرنگ دیده می شود. زنبق فرمی خاص دارد و ۳ گلبرگ داخلی آن به شکل ایستاده و ۳ گلبرگ پایینی به شکل آویزان قرار دارند. این گل ۳ پرچم در بین گلبرگ ها داشته و به دو دسته ی سوخ دار و ریزوم دار تقسیم می شود البته اکثر گونه ها ریزوم دار هستند. از زنبق های سوخ دار برای تولید گل های شاخه بریده استفاده می شود و کاربرد تجاری دارند.

دوره گلدهی

این گیاه در فصل بهار شروع به گل انگیزی و گلدهی می کند. دوره گلدهی بیشتر در اواخر بهار و خرداد ماه اتفاق می افتد و تا تیر ماه ادامه دارد.

نامگذاری گل زنبق

نام انگلیسی این گل افسانه ای را با خود به همراه دارد. آیریس نام خود را از یکی از خدایان رومی که به خدای رنگین کمان مشهور است وام گرفته و یک پیامبر بوده. در این افسانه آمده که آیریس رنگین کمان زیبایی را درست کرد که پلی میان بهشت و زمین بود. عده ای از مردم عقیده داشتند که آیریس این پل را از زنبق های رنگارنگ و معلق درست کرده ، عده ی دیگری اعتقاد داشتند که زنبق ها متعلق به ادامه ی لباس آیریس است. به همین خاطر زنبق را Iris نامیدند.

نماد چیست ؟

زنبق به طور کلی نمادی از امید و ایمان و ارزش است. هر رنگ این گل معنای خاصی دارد. زنبق با رنگ بنفش نمادی از اشرافیت و احترام و اشتیاق است. زنبق با رنگ سفید، نمادی از بی گناهی و معصوم بودن است و زنبق با رنگ آبی، نشانه ایمان و امید است.

تاریخچه گل زنبق

رومی ها جز اولین افرادی بودند که شروع به کاشت زنبق کردند. آن ها زنبق ها را در مزرعه ی معشوق خود پرورش می دادند و اعقاد داشتند با این کار، عشق شان پس از مرگ از طریق پل رنگین کمانی به بهشت خواهد رفت. گروه بعدی مصری ها بودند که با شنیدن این افسانه به زنبق علاقه نشان دادند و آن را در مزار فرعون ها می کاشتند. به همین شکل زنبق شهر به شهر و کشور به کشور گسترش پیدا کرد تا به کشور فرانسه رسید. فرانسوی ها نشان ملی خود را با الهام از زنبق انتخاب کرده و این گل را به نمادی از ثروت و قدرت تبدیل کردند.

گل زنبق سمی یا غیر سمی ؟

این گیاه در دسته ی گیاهان سمی قرار دارد و می تواند موجب مشکلاتی مثل التهاب پوستی و حالت تهوع و تب شود، پس آن را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار دهید.

خواص گل زنبق

درست است که گل زنبق گیاهی سمی ست اما ریشه ی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر سمی نبودن، خواص فراوانی برای کاهش وزن و داشتن پوستی سالم، سم زدایی بدن و روماتیسم دارد.

کاشت گل زنبق در باغجه

اگر می خواهید گل زنبق را برای کاشت در باغچه و حاشیه کاری انتخاب کنید باید از گونه های ریزوم دار آن استفاده کنید.

گل زنبق نماد چیست گل زنبق قرمز انواع گل زنبق  نام دیگر گل زنبق گل زنبق آبی  بذر گل زنبق عکس گل زنبق وحشی  خواص گل زنبق

گل زنبق را چگونه نگهداری کنیم ؟

زنبق گیاهی زیباست که می توانید آن را در باغچه ی خانه خود نگهداری کرده و از رویش گل های خاص آن در فصل بهار لذت ببرید. در ادامه شرایط نگهداری را به طور کامل مطالعه نمایید.

آبیاری مورد نیاز

گل زنبق خاک غرقابی و خیس را دوست ندارد اما به رطوبت نسبی خاک علاقه مند است. پس باید حد وسط را نگه داشته و نه به گیاه خشکی بدهید و نه بیش از حد آن را آبیاری نمایید. آبیاری را با خشکی ۲ تا ۳ سانت از سطح خاک انجام دهید. آبیاری بیش از حد موجب پوسیده شدن ریشه و زردی برگ ها می شود.

نور مورد نیاز

برای فرآیند گلدهی به نور کامل نیاز دارد. در گلدان باید در پرنورترین بخش خانه قرار داشته باشد و در باغچه باید در بخش جنوبی و پرنور کاشته شود. دقت کنید که این گیاه در دورانی که رشد علفی دارد به نور کمتر و با شروع دوره گلدهی به نور آفتاب بیشتر نیاز دارد. نور کم باعث کاهش گلدهی گیاه می شود.

تغذیه مورد نیاز

تغذیه گیاه را با شروع فصل گلدهی و مشاهده ی اولین غنچه انجام دهید. می توانید گیاه را هر ۲ هفته یک مرتبه با کود ۳۰ ۵ ۱۵ تقویت کنید. دقت داشته باشید که کوددهی باید تا پایان دوره گلدهی گیاه انجام شود. همچنین می توانید در فصل های گرم سال که دوره ی رشد گیاه شروع می شود با کودهایی مثل ۱۲ ۱۲ ۳۶ هر ۳ هفته یک بار آن را تقویت کنید. زنبق کودهایی که نیتروژن کمتری دارند را بیشتر دوست دارد و از این رو به کاکتوس و ساکولنت ها شبیه است.

دمای مورد نیاز

زنبق جز گیاهانی ست که نسبت به سرما حساس نیست و می تواند آن را به خوبی تحمل کند. یکی از راه های به گل رفتن زنبق، نگهداری از پیازها در مکانی سرد برای فصل زمستان است. با شروع گرما و فصل بهار آن ها را به محیطی گرم انتقال دهید. به این شکل گیاه در زمانی درست شروع به گلدهی می کند.

خاک مورد نیاز

زنبق از خاک های رسی که سنگین هستند خوشش نمی آید، برعکس عاشق خاک های سبک و شنی ست. انتخاب خاک در گلدهی زنبق نقش مهمی دارد و اگر آن را در خاک شنی که مورد علاقه اش است بکارید، با تشکیل گل های زیادی از شما تشکر خواهد کرد. مهم ترین نکته در نگهداری این گیاه، زهکشی بالای خاک است تا آب بیش از حد درون آن نماند و ریشه زنبق را نپوساند. می توانید برای کاشت زنبق از ترکیب خاک باغچه به همراه ماسه و شن استفاده کنید. برای کامل کردن این ترکیب و مقوی کردن خاک، از کود های حیوانی و دامی یا ورمی کمپوست هم استفاده کنید. همچنین می توانید به این ترکیب کوکوپیت و یا پیت ماس هم بیافزایید.

نگهداری گل زنبق در گلدان

در شرایطی که بیشتر مردم در خانه های آپارتمانی و بدون حیاط زندگی می کنند و به باغچه دسترسی ندارند بهترین کار کاشت اصولی گیاهان در گلدان است. شما می توانید حتی گلی مثل زنبق را هم در گلدان کاشته و از آن نگهداری کنید.

مرحله اول

در ابتدا باید تعدادی پیاز گل زنبق را تهیه کنید. کاشت پیازها باید در فصل پاییز صورت گیرد تا دوره گلدهی در فصل بهار انجام شود. یک گلدان بزرگ انتخاب کرده و از خاکی با زهکشی بالا و جنس شنی برای زنبق استفاده کنید.

مرحله دوم

گلدان را پر از خاک کرده و پیاز زنبق را به شکلی درون خاک قرار دهید که نوک آن با خاک پوشش داده نشود و کمی بیرون از خاک باشد. پیازها را چسبیده به هم قرار ندهید و بین هر کدام حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانت فاصله وجود داشته باشد.

مرحله سوم

بعد از سپری شدن چند روز، پیازها شروع به ریشه دهی می کنند. باید گلدان را به خوبی آبیاری نموده و اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود. بهتر است گیاه را در بخشی از خانه که نیم سایه باشد قرار دهید تا به دوره گلدهی برسد.

مرحله چهارم

زمانی که به دوره گلدهی نزدیک شدیم و با شروع فصل بهار نور گیاه را بیشتر کنید تا در فرآیند گلدهی دچار مشکل نشود.همچنین آبیاری را کمتر و با خشکی کامل سطح خاک انجام دهید.

مرحله پنجم

از شروع دوره گلدهی تا پایان آن ۶ تا ۹ هفته طول می کشد و شما می توانید با مشاهده کردن غنچه های ابتدایی، کوددهی و تقویت گیاه را آغاز کنید. هر پیازی که درون خاک می کارید تا ۲ سال گلدهی دارد.

عکس گل زنبق

گل زنبق نماد چیست گل زنبق قرمز انواع گل زنبق  نام دیگر گل زنبق گل زنبق آبی  بذر گل زنبق عکس گل زنبق وحشی  خواص گل زنبق

انواع گل زنبق وحشی

گل زنبق نماد چیست گل زنبق قرمز انواع گل زنبق  نام دیگر گل زنبق گل زنبق آبی  بذر گل زنبق عکس گل زنبق وحشی  خواص گل زنبق

گل زنبق قرمز

گل زنبق نماد چیست گل زنبق قرمز انواع گل زنبق  نام دیگر گل زنبق گل زنبق آبی  بذر گل زنبق عکس گل زنبق وحشی  خواص گل زنبق

گل زنبق آبی

گل زنبق نماد چیست گل زنبق قرمز انواع گل زنبق  نام دیگر گل زنبق گل زنبق آبی  بذر گل زنبق عکس گل زنبق وحشی  خواص گل زنبق

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 20 شهریور 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.