نگهداری انواع گل پتوس در منزل + چرا گل پتوس رشد نمیکند

نگهداری انواع گل پتوس در منزل + چرا گل پتوس رشد نمیکند

نگهداری انواع گل پتوس انواع گل پتوس + فواید و روش های تقویت گل پتوس + نگهداری گل پتوس در آب عنوان یکی …

نگهداری انواع گل چمن عروس صورتی و بنفش در آپارتمان

نگهداری انواع گل چمن عروس صورتی و بنفش در آپارتمان

گل چمن عروس نگهداری انواع گل چمن عروس صورتی و بنفش در آپارتمان موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید …

نگهداری گل غوره ای در خانه + علت خشک شدن و مشکلات

نگهداری گل غوره ای در خانه + علت خشک شدن و مشکلات

گل ساکولنت غوره ای نگهداری گل غوره ای در خانه + علت خشک شدن و مشکلات موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. …

نگهداری گل سنبل در خانه

معنی گل سنبل گل سنبل هلندی گل سنبل سفید غنچه گل سنبل گل سنبل بنفش نماد چیست انواع گل سنبل گل سنبل مقاوم نگهداری گل سنبل در یخچال نگهداری پیاز گل سنبل عمر گل سنبل آبیاری گل سنبل

نماد انواع گل سنبل هلندی + نگهداری پیاز گل سنبل در یخچال عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل سنبل که نمادی از نوروز و سال جدید است صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل سنبل

گل سنبل با نام انگلیسی Hyacinth و نام علمی Hyacimthus Orientalis یکی از گیاهان زیبای فصل بهار است. سنبل از خانواده لیلیاسه و متعلق به مناطق مدیترانه ای است. سنبل وحشی بومی خاورمیانه و ایران است

مشخصات

سنبل گیاهی پیاز دار است که عمری چند ساله دارد و هر سال بعد از دوره استراحت از خواب زمستانی بیدار شده و شروع به رشد و گلدهی می کند. گل ها معطر به شکل خوشه ای و با فرمی زنگوله ای خلق شده اند. این گیاه تنوع رنگی بالایی دارد و در رنگ های بنفش، آبی، سفید، صورتی و قرمز دیده می شود. برگ ها به شکل گوشتی و کشیده هستند و ساقه ای که گل ها بر روی آن تشکیل می شوند توخالی و حدودا ۴۰ سانتی متر است. گل ها در بعضی گونه ها فشرده و در بعضی گونه های دیگر با فاصله بر روی ساقه ی گل دهنده مشاهده می شوند.

تفاوت گل سنبل هلندی با ایرانی

گل سنبل از لحاظ گل آذین به ۲ دسته ی هلندی و پارسی تقسیم می شود. در گونه ی هلندی گل ها به تعداد زیاد و متراکم بر روی ساقه گل دهنده تشکیل می شوند و شما نمی توانید ساقه را ببینید. اما گونه ی پارسی یا ایرانی دارای گل هایی ست که با فاصله بر روی ساقه به وجود می آیند. به همین خاطر گونه هلندی محبوب تر است.

افسانه

این گل یک افسانه یونانی دارد که در آن گفته می شود آپولو که یکی از مهم ترین الهه های باستانی یونان است به یک جوان به نام هیاکینتوس پرتاب دیسک را آموزش میداد. زفیروس یکی از الهه های باد بود و به هیاکینتوس حسادت کرد. او دیسکی را هیاکینتوس پرتاب نموده بود را با نیروی وزش باد به سمت خودش برگرداند که باعث مرگ او شد. خونی که از بدن هیاکینتوس خارج شد تبدیل به گلی شد که آن را هیاکینتوس با هیاسینس که نام لاتین گل سنبل است نامیدند.

زمان کاشت پیاز

بهتر است سنبل را در اواخر فصل پاییز و آذرماه درون خاک یا آب قرار داده و در مکانی سرد نگهداری کنید تا دوره استراحت و نیاز سرمایی پیازها برطرف شود. با شروع اسفند پیازها را در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه نگهداری کنید. اگر می خواهید گلدهی سریع تر اتفاق بیافتد دما را کم کم افزایش دهید اما اگر می خواهید گلدهی دیرتر انجام شود و عقب بیفتد دما را کاهش دهید.

عطر گل سنبل

این گل عطر شیرینی دارد که بسیار دلنشین و دل انگیز است. عطر بعضی از گونه های سنبل بسیار قوی ست و در هنگام سحر و صبح زود به اوج خود می رسد و می تواند یک اتاق را از عطر خود سرشار کند.

دوره گلدهی

حتما در روز های نزدیک عید سنبل را در کنار خیابان ها و گل فروشی ها مشاهده کرده اید. دوره گلدهی این گیاه مانند گل سینره و پامچال از اوایل بهار شروع می شود و گل ها عمری نسبتا کوتاه خواهند داشت اما با نگهداری درست می توانید سنبل خود را برای گلدهی بعد آماده کنید.

انتخاب پیاز

در هنگام خرید پیاز به درشتی و سفتی آن دقت کنید و از خرید پیازهای شل خودداری کنید. پیازهای سنبل باید بدون زخم و لک های تیره باشد. به بخش فوقانی و بالایی پیاز دقت کنید و اگر ریشه یا جوانه های کوچکی در این قسمت مشاهده کردید نشانه ای از رفع شدن نیاز سرمایی پیاز و قابلیت آن برای جوانه زدن و تولید گل است.

خواص گل سنبل

سنبل خواص فراوانی دارد و از عطر آن در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی مثل کرم ها، لوسیون ها، شامپو ها و … استفاده می شود. همچنین از این گل در صنعت دارویی استفاده می شود و با آن داروهای مخصوص گوارش، التهاب، سرماخوردگی و … ساخته می شود.

آب ریختن روی گل سنبل

بسیاری از ما برای شادابی و طراوت گیاه خود چند قطره ای آب بر روی گل ها یا برگ هایش می ریزیم اما این کار را به هیچ عنوان روی سنبل انجام ندهید زیرا آب ریختن بر روی گل های سنبل موجب پوسیدگی و کوتاه شدن عمر آن ها می شود.

سمی یا غیرسمی ؟

گل های سنبل سمی نیستند اما پیاز گل سمی است و اگر بلعیده شود موجب عوارض و مشکلات بزرگی خواهد شد. پس اگر پیاز آن درون خاک نیست و پیاز را در یخچال یا بخش دیگری از خانه نگهداری می کنید آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

ریشه دار کردن گل سنبل در آب

برای قرار دادن سنبل در آب به گلدانی نیاز دارید که گلوگاهش باریک و دهانه اش بزرگ و گشاد باشد به شکلی که آب فقط با ته پیاز گل تماس داشته باشد. بهتر است که یک تکه ذغال را چند روزی در آب خیس نمایید سپس به آب گلدان سنبل اضافه کنید تا از فساد آب و بو گرفتن آن پیشگیری کند. گلدان سنبل را در مکانی با تاریکی مطلق قرار دهید تا فرآیند ریشه دهی را به خوبی انجام دهد. دمای ۹ تا ۱۱ درجه برای پیاز مناسب است.

نگهداری سنبل در یخچال

زمانی که گل های سنبل خشک شد گلدان را به بخش خنک تری منتقل و دور از نور خورشید نگهداری کنید و تا زمانی که برگ ها زرد و خشک شوند به آبیاری ادامه دهید تا پیاز سفت بماند. بعد از خشک شدن و ریختن برگ های گیاه که در اردیبهشت ماه و با بالا رفتن دمای هوا رخ می دهد ساقه و برگ های باقی مانده را با یک قیچی تیز از ته ببرید. می توانید پیاز را همانگونه که داخل گلدان است به مکان سرد و تاریکی مثل انباری منتقل کنید یا گلدان را داخل روزنامه پیچیده و در یکی از طبقات یخچال نگهداری کنید. بهتر است دمای یخچال ۵ تا ۱۰ درجه باشد و تا اوایل زمستان به پیاز دست نزنید.

معنی گل سنبل گل سنبل هلندی گل سنبل سفید غنچه گل سنبل گل سنبل بنفش نماد چیست انواع گل سنبل گل سنبل مقاوم نگهداری گل سنبل در یخچال نگهداری پیاز گل سنبل عمر گل سنبل آبیاری گل سنبل

معنی و نماد گل سنبل چیست ؟

سنبل برای ایرانی ها مهم است زیرا گیاهی ست که برای سفره هفت سین از آن استفاده می شود. بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که این گل نماد چیست و چه معنایی دارد. معنای اصلی سنبل، وفاداری و آرامش است به همین خاطر سالیان سال است که بر روی سفره هفت سین ماندگار شده.

نماد سنبل در ادبیات

این گل زیبا به دلیل فرم گل هایش در ادبیات فارسی به نمادی از زلف و موی تبدیل شده و در بسیاری از شعرها ردی از خود بر جای گذاشته است.

نماد سنبل در هفت سین

سفره هفت سین یکی از آداب عید نوروز است که با شروع عید پهن شده و افراد خانواده را دور هم جمع می کند. این سفره هفت عضو دارد که نام همه ی آن ها با سین شروع می شود و هر کدام نماد زیبایی دارند. سبزه نماد شادابی، سمنو نماد ثروت، سنجد نماد عشق، سیب نماد سلامتی، سماق نماد طلوع خورشید، سیر نماد قناعت یا سیرچشمی، سرکه نماد صبر هفت سین را تشکیل می دهند. سنبل نمادی از زیبایی و سبزی بهار را به همراه خود دارد و به معنای شروعی تازه و نو شدن است به همین خاطر بسیاری از افراد سنبل را در دید و بازدید عید نوروز به یکدیگر هدیه می دهند.

گل سنبل بنفش نماد چیست

هر رنگ سنبل نمادی را در خود دارد. اگر قصد دارید از کسی عذرخواهی کنید سنبل بنفش انتخاب مناسبی ست زیرا نماد پشیمانی و طلب بخشش است. سنبل سفید به معنای دوست داشتن پاک و خالصانه و سنبل با رنگ زرد نمادی از حسادت است. سنبل قرمز هم نمادی از شروعی تازه و خلاقیت است.

معنی گل سنبل گل سنبل هلندی گل سنبل سفید غنچه گل سنبل گل سنبل بنفش نماد چیست انواع گل سنبل گل سنبل مقاوم نگهداری گل سنبل در یخچال نگهداری پیاز گل سنبل عمر گل سنبل آبیاری گل سنبل

شرایط نگهداری کامل از گل سنبل

سنبل گیاه جذابی ست که مانند گل نرگس پیاز دارد و با یک بار خریدن آن می توانید سالیان سال از گل های زیبایش که در بهار می رویند استفاده کنید و هفت سین خود را با سنبل که نمادی از شروع تازه و جدید است مزین کنید.

آبیاری مورد نیاز

زمانی که پیاز سنبل را در بستر خاک قرار دادید آن را آبیاری کنید اما به هیچ عنوان آبیاری را بیش از حد انجام ندهید زیرا این گیاه به خاک غرقابی و خیس حساس است و ممکن است دچار پوسیدگی پیاز شود. آبیاری را حتی در زمانی که پیاز هم سبز شد به شکل کم و با چک کردن سطح خاک انجام دهید. زمانی که سطح خاک رطوبت کمی داشت و به سمت خشکی می رفت گیاه را به شکل مجدد آبیاری نمایید. زمانی که گلدهی گیاه تمام شد شما آبیاری را به شکل اصولی و مثل قبل ادامه دهید تا برگ های سنبل بر اساس طبیعت خود شروع به زرد شدن کنند. سپس آبیاری را به تدریج کمتر کرده و در نهایت متوقف کنید.

نور مورد نیاز

پیازها برای فرآیند جوانه زنی به مکانی تاریک نیاز دارند اما هنگامی که جوانه ها سر از خاک بیرون آورده و حدود ۲ تا ۳ سانت سبز شدند آن ها را در مکانی روشن تر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که در این زمان نباید سنبل را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید اما هنگامی که شاخه گل به طول ۱۰ تا ۱۲ سانت رسید می توانید آن را در مقابل نور مستقیم خورشید هم بگذارید. اگر می خواهید گلدهی را عقب بیاندازید گلدان سنبل را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید. قرار دادن سنبل در مکانی نیم سایه که حدود ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب داشته باشد برای رشد کردن برگ های آن مناسب است.

تغذیه مورد نیاز

این گیاه به کود و تغذیه خاصی نیاز ندارد. می توانید آن را ۲ بار در سال با استفاده از کودهای ملایمی که به آن آسیب نمی زنند مثل کود ۵ ۱۰ ۱۰ تقویت کنید. بسیاری از پرورش دهندگان این گل، کوددهی اول را در هنگام آماده کردن خاک برای کاشت پیازها در پاییز و کوددهی دوم را در هنگام جوانه زدن برگ ها و رشد ساقه گل در اواخر زمستان انجام می دهند.

دمای مورد نیاز

برای فرآیند گلدهی به دمای حدودا ۱۵ تا ۱۶ درجه نیاز دارد. اگر در نزدیکی زمان گلدهی گیاه را حدود ۲ هفته در دمای ۱۶ درجه نگهداری کنید شروع به جوانه زنی می کند. زمانی که گیاه حدود ۴ ۵ سانت رشد کرد آن را در دمای بالای ۲۰ درجه نگهداری کنید.

خاک مورد نیاز

بهتر است که پیاز سنبل را در خاکی سبک با زهکشی بالا بکارید. گلدان باید حتما عمقی ۳۰ سانتی داشته باشد تا پیاز بتواند به خوبی رشد کند. ترکیب ۲ قسمت پیت ماس به همراه ۲ قسمت کوکوپیت و ۱ قسمت شن یکی از بهترین ترکیبات برای خاک سنبل است.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 17 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.