نگهداری گل سیکلامن در آپارتمان + تکثیر و علت پژمرده شدن

نگهداری گل سیکلامن در آپارتمان + تکثیر و علت پژمرده شدن

نگهداری گل سیکلامن در تابستان همه چیز درباره نگهداری گل سیکلمه در خانه +‌ گل سیکلامن نماد چیست موضوع یکی از مطالب سایت …

بهترین روش کاشت آناناس در گلدان و خانه + فصل کاشت آناناس

بهترین روش کاشت آناناس در گلدان و خانه + فصل کاشت آناناس

کاشت آناناس در گلدان آموزش طرز کاشت آناناس در گلدان و خانه + فصل کاشت آناناس عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. …

نگهداری انواع گل های آپارتمانی لوکس و مقاوم با برگ پهن و بزرگ

نگهداری انواع گل های آپارتمانی لوکس و مقاوم با برگ پهن و بزرگ

عکس انواع گل آپارتمانی نگهداری انواع گل های آپارتمانی لوکس و مقاوم با برگ پهن و بزرگ موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

بهترین روش نگهداری برگ عبایی

گل عبایی رنگی گل شبیه برگ عبایی بهترین روش نگهداری برگ عبایی برگ عبایی در آب انواع گل برگ عبایی گل برگ عبایی قرمز گل دادن برگ عبایی گل برگ عبایی بنفش تکثیر گل برگ عبایی شکل گل برگ عبایی

بهترین روش نگهداری انواع گل برگ عبایی + شرایط گل دادن و تکثیر عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره این گل زیبا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل برگ عبایی

گل برگ عبایی متعلق به خانواده Asparagaceae و بومی کشور ژاپن و تایوان و چین است. این گیاه از گذشته های دور مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان گیاهی زینتی و آپارتمانی در بین چینی ها محبوب است. این گیاه دارای گونه های متنوعی ست و حتی در رنگ های بنفش و قرمز که کمیاب تر هستند هم دیده می شود.

اسامی

در زبان فارسی اصیل آن را سِپَرگِرده می نامیدند که بر اساس شکل کلاله ای و نام لاتینش بر روی آن گذاشته شده است. در فارسی رایج به گل برگ عبایی و چدنی معروف است. Cast iron plant و  bar room plant از نام های انگلیسی این گیاه و Aspidistra elatior نام علمی آن است.

مقاوم ترین گیاه آپارتمانی

همانند گل زاموفیلیا و سانسوریا جز مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی ست. جالب است بدانید که به آن لقب گل فولادی را داده اند زیرا در بدترین شرایط هم به زندگی خود ادامه می دهد.

مشخصات گل برگ عبایی

این گیاه ساقه ی حقیقی ندارد. برگ هایش به شکل برگ ذرت هستند و از روی ریزوم ها خارج شده و روییده اند. ریشه هایش منشعب، در هم تنیده و زرد رنگ هستند. برگ ها با طولی ۴۰ ۵۰ سانتی و عریض با جنس چرمی دیده می شوند. برگ های این گیاه فرمی پارویی و عمودی دارند و در ابتدا سبز روشن هستند اما با رسیدن گیاه به سن بلوغ تغییر رنگ داده و سبز تیره می شوند.

انواع گل برگ عبایی

این گیاه به ۳ دسته تقسیم می شود. گونه ی اول با نام Lennon’s Song دارای برگ هایی با خطوط عمودی سبز روشن یا زرد هستند. گونه ی دوم با نام Okame نوع ابلق برگ عبایی ست و به جای برگ های سبز یکدست دارای برگ های ترکیبی سبز و سفید است. گونه ی سوم با نام Ashahi  با بالا رفتن سن و بزرگ شدن گیاه، نوک برگ هایش سایه ای سفیدرنگ به خود می گیرد.

گلدان مناسب

اگر می خواهید گیاه را در مکانی با مساحت کم قرار دهید آن را در گلدان های گرد و دایره ای شکل بکارید تا محیط را بزرگتر نشان داده و زیباتر کند.

علت رشد نکردن برگ عبایی

برگ عبایی رشد آرامی دارد و برگ های زیادی در طول سال نمی دهد به همین خاطر علت رشد نکردن آن به طریقه نگهداری شما ارتباطی ندارد و به نژاد و گونه ی خود گیاه مربوط است.

گل برگ عبایی در دکوراسیون

با برگ های بزرگ و زیبایش حال و هوای خانه ی شما را عوض می کند و برای استفاده در پذیرایی گزینه ای مناسب است. اگر خانه ای تاریک دارید و تا به حال هیچ گیاهی در خانه ی شما دوام نیاورده گل برگ عبایی را امتحان کنید. در سال ۱۸۳۷ و عصر ویکتوریا در دکوراسیون بسیاری از خانه ها قرار داشته و محبوبیش از آن سال ها تا به امروز ادامه دارد.

هرس گل برگ عبایی

این گیاه به دلیل رشد آهسته به هرس خاصی نیاز ندارد فقط باید برگ هایی که دچار مشکل شده اند و خشک یا زرد هستند را با استفاده از یک قیچی از گیاه جدا نمایید.

گل دادن برگ عبایی

گل های این گیاه جنس خاصی دارند و با فرمی ۵ برگ مشاهده می شوند. بیشتر به رنگ بنفش و در فصل تابستان از سطح خاک شروع به روییدن می کنند زیرا گرده افشانی گل ها توسط حلزون ها و دو جورپایان صورت می گیرد. گلدهی در شرایط خاص و بیشتر در زمانی رخ می دهد که گیاه بیرون از خانه نگهداری شود. عمر گل ها طولانی ست و چند هفته طول می کشد تا پژمرده شوند.

سمی یا غیر سمی ؟

این گیاه در دسته ی گیاهان سمی قرار ندارد و خطر بزرگی برای شما ایجاد نمی کند.

زمان عوض کردن گلدان

گل برگ عبایی گلدان های کوچک را دوست دارد زیرا به تنیده شدن و درهم رفتن ریشه هایش علاقه مند است. پس گلدان گیاه را هر ۳ ۴ سال یک بار با یک سایز بزرگ تر عوض نمایید.

زرد شدن برگ عبایی

زرد شدن برگ های گل برگ عبایی، یکی از متداول ترین مشکلاتی ست که در حین نگهداری از این گیاه اتفاق می افتد. این مشکل به دلایل مختلفی مانند آبیاری بیش از اندازه یا تشنه ماندن گیاه، نور زیاد یا کم در محیط نگهداری و آفت زدگی رخ می دهد.

گل عبایی رنگی گل شبیه برگ عبایی بهترین روش نگهداری برگ عبایی برگ عبایی در آب انواع گل برگ عبایی گل برگ عبایی قرمز گل دادن برگ عبایی گل برگ عبایی بنفش تکثیر گل برگ عبایی شکل گل برگ عبایی

شرایط نگهداری گل برگ عبایی

این گیاه بهترین انتخاب برای افراد مبتدی در زمینه ی گل و گیاه است و به عنوان یک دوست وفادار سالیان سال در کنار شما می ماند. برای افرادی که خانه های کم نور و تاریک دارند مناسب است زیرا برگ عبایی مکان های سایه و دارای رطوبت را دوست دارد. گونه ی سبز برگ عبایی از گونه ی ابلق آن مقاوم تر است.

آبیاری مورد نیاز

تنها دشمن برگ عبایی، آبیاری بیش از حد است که می تواند حتی گل فولادی را هم از پا در بیاورد. آبیاری با آبی که املاح داشته باشد موجب زرد شدن برگ هایش می شود به همین خاطر حتما با آب جوشیده سرد شده این گیاه را آبیاری کنید. همچنین آبیاری را با خشک شدن ۳ سانت از سطح خاک انجام دهید تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه نشود.

نور مورد نیاز

این گیاه به نور کم مقاوم است و از لحاظ نوری جز گیاهان کم توقع است. بهترین شرایط نوری برای آن، مکانی روشن با نور غیرمستقیم است. می توانید آن را در مکانی نیم سایه نیم آفتاب قرار دهید. نور مستقیم آفتاب موجب سوختگی در بافت برگ های گیاه می شود.

رطوبت مورد نیاز

می تواند با رطوبت نسبی محیط کنار بیاید و اعتراضی هم به کمبود رطوبت ندارد اما می توانید با مه پاشی در هنگام صبح یا عصر تابستان مقدار رطوبت را برایش افزایش دهید تا گیاهی شاداب تر و سرحال تر داشته باشید.

تغذیه مورد نیاز

یکی از نکاتی که می توانید برای اکثر گیاهان استفاده کنید دقت به رنگ برگهاست. گیاهانی که برگ های رنگی و ابلق دارند نباید با کود آهن تغذیه شوند اما برعکس گیاهانی که برگ های سبز رنگ دارند را می تونید با کود آهن تقویت کنید. هر ۲ هفته یک بار با ترکیب اسیدهیومیک و آهن برگ عبایی را برای حفظ زیبایی برگ هایش تشویق کنید. همچنین هر ماه با استفاده از کود کامل یا ۲۰ ۲۰ ۲۰ آن را تغذیه کرده و عنصرهای لازم برای رشد گیاه را فراهم نمایید. کوددهی را در فصل پاییز و زمستان متوقف کنید.

دمای مورد نیاز

برگ عبایی می تواند دمای صفر درجه را هم تحمل کند اما بهترین دما برای این گیاه ۱۱ درجه است. این گیاه در دمای اتاق هم رشد خوبی دارد اما هوای خنک را بیشتر دوست دارد و بهتر است در بخش های خنک خانه نگهداری شود.

خاک مورد نیاز

برگ عبایی به خصوص گونه ابلق آن در خاک های فقیر هم رشد می کند اما برای رشد بهتر گیاه آن را در خاک های غنی با مواد مغذی بکارید. می توانید برای گونه ی سبز آن از خاک های کمپوست آماده استفاده نمایید اما برای گونه ی ابلق باید از خاک کمپوستی که کود نداشته باشد استفاده کنید تا ابلقی برگ هایش از بین نرود. ترکیب خاک باغچه به همراه ماسه و کمپوست به طور مساوی یکی دیگر از ترکیبات مناسب برای برگ عبایی ست.

تکثیر گل برگ عبایی

این گیاه از طریق ساقه های زیر زمینی یا همان ریزوم هایش تکثیر می شود. بهتر است که تکثیر در فصل بهار و زمان تعویض گلدان انجام شود. تعویض گلدان را یک روز بعد از آبیاری کردن گیاه انجام دهید.

مرحله اول

گیاه را به آرامی از گلدان خارج کنید تا برگ ها دچار آسیب نشوند سپس بوته را با استفاده از یک چاقوی تیز از قسمت طوقه اش با توجه به بزرگی گیاه به چند بخش تقسیم کنید. طوقه همان قسمت متورم شده در بخش پایینی ساقه است که در نزدیکی روی خاک یا زیر آن قرار دارد.

مرحله دوم

هر بخش جدا شده باید دارای چند برگ و ریشه باشد، هر بخش را در گلدانی مستقل با استفاده از خاک مناسب بکارید، همچنین می توانید هر ۳ بخش را در یک گلدان بکارید تا گلدانی پرپشت و زیبا داشته باشید.

مرحله سوم

گلدان های جدید را طی ۱۰ تا ۱۵ روز در مکانی خنک و سایه نگهداری کرده و هر روز در هنگام ظهر آن ها را مه پاشی کنید. همچنین آبیاری را ۲ روز بعد از کاشت شروع کرده و با خشکی خاک انجام دهید.

برگ عبایی را نمی توان در آب ریشه دار کرد و بهترین روش برای تکثیر این گیاه استفاده از ریزوم های آن است.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 11 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.