صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات آن

صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات آن

انواع گل فیلودندرون صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با 3 روش + زمان کاشت

نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با 3 روش + زمان کاشت

طرز کاشت هسته ازگیل در خانه نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با ۳ روش + زمان کاشت عنوان یکی از مطالب …

نگهداری انواع گل اشک تمساح و تکثیر آن + خواص و پژمرده شدن

نگهداری انواع گل اشک تمساح و تکثیر آن + خواص و پژمرده شدن

گل اشک تمساح گل اشک تمساح را چگونه نگهداری و با اشک هایش تکثیر کنیم عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

طرز کاشت فلفل دلمه ای در گلدان

چگونه فلفل دلمه ای بکاریم گل فلفل دلمه ای کاشت فلفل دلمه ای در گلدان نی نی سایت طرز کاشت فلفل دلمه ای در گلدان زمان کاشت فلفل دلمه ای در خوزستان کاشت فلفل دلمه ای در گلخانه فیلم کاشت فلفل دلمه ای در باغچه

کاشت فلفل دلمه ای با دانه خودش در فضای باز و زمین + گل و برگ فلفل دلمه ای موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت فلفل دلمه ای صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای نقش مهمی در آشپزی و پخت غذاهای مختلف دارد، به همین دلیل پرورش یک گلدان فلفل دلمه ای در خانه که می توانید برای آشپزی از محصول تازه اش استفاده کنید بسیار کاربردی و لذت بخش خواهد بود و آشپزی را برای شما شیرین تر می کند.

مشخصات فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای با نام علمی Bell pepper یکی از فلفل های شیرین و خوشمزه است که به خانواده سیب‌ زمینیان تعلق دارد. زادگاه فلفل دلمه ای، مکزیک و آمریکاست و بزرگ ترین تولید کننده آن کشور چین است. به دلیل طعم شیرینش در انگلیس و ایرلند به فلفل شیرین معروف است. فلفل دلمه ای تنوع رنگی بالایی دارد و در رنگ های سبز، زرد، قرمز و نارنجی دیده می شود.

گل فلفل دلمه ای

اگر شرایط مناسبی برای نگهداری از بوته فلفل دلمه ای فراهم کنید گل ها بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه نمایان می شوند. گل فلفل دلمه ای سفید رنگ و کوچک است و در بین برگ های این گیاه می روید.

زمان کاشت فلفل دلمه ای با بذر

بهترین زمان برای کاشت فلفل دلمه ای اواخر فصل زمستان و در نزدیکی فصل بهار است زیرا بوته فلفل دلمه ای می تواند نور خوبی را در فصل بهار و تابستان دریافت کند و به خوبی رشد کند. این بوته عاشق تابش مستقیم نور خورشید است و نور کم موجب پژمردگی اش می شود.

زمان کاشت فلفل دلمه ای با نشاء

نشاء را می توانید در اوایل یا حتی اواسط فصل بهار هم بکارید زیرا مثل کاشت بذر نیست که فرآیند جوانه زنی داشته باشد و یک جورایی صرفه جویی در زمان محسوب می شود، شما می توانید با کاشت نشاء حداقل یک ماه خودتان را جلو بیاندازید.

فاصله کاشت فلفل دلمه ای

اگر می خواهید از نشاء فلفل دلمه ای استفاده کنید باید نکته مهمی را به خاطر داشته باشید و فاصله کاشت بین نشاء ها را رعایت کنید. در باغ یا باغچه با فاصله ی ۳۰ سانتی از هم بکارید تا در زمان باروری دچار کمبود فضا نشوند. در گلدانی با دهانه ی ۳۰ سانتی، فقط یک نشاء بکارید تا جای کافی برای رشد داشته باشد.

باردهی فلفل دلمه ای

اگر بذرها در شرایط خوبی قرار داشته باشند و نور خوبی دریافت کنند بعد از حدود ۳ ماه شروع به گلدهی می کنند، سپس گلبرگ ها ریخته و میوه کوچک ته کاسبرگ شروع به رشد می کند و تبدیل به یک فلفل دلمه ای درشت و خوشمزه می شود.

درست کردن تکیه گاه

زمانی که گیاه شما شروع به گلدهی و باروری کرد با استفاده از یک میله ی فلزی یا یک تکه چوب برای آن تکیه گاه درست کنید تا بتواند فلفل هایش را حفظ کرده و نگه دارد.

عمق ریشه فلفل دلمه ای

گفته می شود که فلفل دلمه ی را در عمق و حفره های ۳۰ تا ۴۰ سانتی می کارند.

شکستن پوسته بذر برای جوانه زنی

برای بالا بردن احتمال جوانه زنی، بذرها را قبل از کاشتن حدود ۳ تا ۹ ساعت درون ظرفی که با آب ولرم پر شده باشد قرار دهید. بعد از طی شدن این زمان بذرها به ته ظرف می روند و آماده ی کاشتن می شوند. با انجام این روش پوسته سخت و خارجی بذرها می شکند و جوانه زنی خیلی سریعتر اتفاق می افتد.

گرده افشانی گل ها

کمک به گرده افشانی گل ها موجب افزایش محصول و باردهی بیشتر بوته می شود. این روش به خصوص برای کسانی که بوته را در داخل خانه نگهداری می کنند بسیار مفید است. یک گوش پاک کن بردارید و آن را بر روی بساک گل نر و سپس بر روی گل ماده بکشید تا گرده افشانی انجام شود.

چگونه فلفل دلمه ای بکاریم گل فلفل دلمه ای کاشت فلفل دلمه ای در گلدان نی نی سایت طرز کاشت فلفل دلمه ای در گلدان زمان کاشت فلفل دلمه ای در خوزستان کاشت فلفل دلمه ای در گلخانه فیلم کاشت فلفل دلمه ای در باغچه

طرز تهیه بذر برای کاشت فلفل دلمه ای

کاشت بذر یکی از متداول ترین روش های کاشت فلفل دلمه ای ست. می توانید بذر را به شکل آماده از گلخانه ها تهیه کنید یا با استفاده از فلفل دلمه ای هایی که داخل یخچال خانه ی خود دارید به راحتی به دست بیاورید. وسط فلفل دلمه ای صدها بذر وجود دارد و هر دانه اش می تواند یک بوته بزرگ و بارده را به وجود بیاورد.

مرحله اول

برای به دست آورن بذر، با یک چاقوی تیز فلفل دلمه ای را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. بذرها در بخش وسطی قرار دارند. بخش وسطی را برش زده و به طور کامل از فلفل دلمه ای جدا کنید تا دانه ها راحت تر جدا شوند.

مرحله دوم

یک دستمال در زیر دست خود پهن کنید سپس با استفاده از نوک انگشت، دانه های فلفل را به آرامی از بخش گوشتی اش جدا نمایید. بعد از جدا کردن، بذرها را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید تا به طور کامل خشک شوند.

مرحله سوم

بعد از گذشت چند روز بذرها خشک شده و آماده کاشت هستند. می توانید بقیه بذرها را در یک کیسه پلاستیکی ریخته و در مکانی سرد نگهداری کنید تا در دوره بعدی هم بذر آماده داشته باشید.

کاشت فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای از ۲ روش کاشت بذر و کاشت نشاء پرورش داده می شود و شما می توانید با توجه به شرایط و زمان کاشت یکی از این ۲ روش را انتخاب کنید. برای مثال اگر می خواهید در اردیبهشت یا خرداد ماه فلفل دلمه ای پرورش دهید باید از نشاء آن استفاده کنید زیرا از زمان کاشت بذر تا رسیدن محصول حدود ۳ تا ۴ ماه طول می کشد و احتمال دارد نتوانید باردهی خوبی از بوته خود دریافت کنید.

کاشت فلفل دلمه ای با بذر

برای انجام این روش چند ساعتی بذرها را درون آبی که نه سرد باشد و نه داغ و کمی ولرم باشد قرار دهید. حال درون باغچه یا گلدان حفره هایی کوچک و ۱ سانتی با کمی فاصله از هم ایجاد کنید. بذر را درون حفره قرار داده و روی آن کمی خاک بریزید. به آرامی آبیاری را انجام دهید تا بذرها از خاک بیرون نیایند. گلدان را در بخشی گرم که نور متوسطی داشته باشد قرار دهید تا سبز شدن جوانه ها خاک را مرطوب نگه دارید. زمانی که جوانه ها ۴ برگی شدند می توانید آن ها را به بخش دیگری منتقل کنید.

کاشت فلفل دلمه ای با نشاء

اگر می خواهید نشاء را در گلدان بکارید، از خاکی با کیفیت استفاده کنید. ترکیب پرلیت به همراه کوکوپیت مناسب است. در هر گلدان بزرگ یک تا دو نشاء را با فاصله بکارید. بعد از کاشت گلدان را در بخشی با نور کم تا متوسط قرار دهید سپس بعد از چند روز گیاه را به بخشی با نور زیاد منتقل کنید. آبیاری باید به شکل منظم و اصولی انجام شود. اگر می خواهید نشاء را در باغچه بکارید خاک آن را به خوبی شخم بزنید و مقداری کود پوسیده دامی اضافه کنید. روی زمین کرت ایجاد کرده و خاک باغچه را به خوبی آبیاری کنید تا کاملا خیس شود. نشاء ها را با فاصله ۱۵ تا ۲۵ سانتی از یک دیگر کاشته و حدود ۶ روز باغچه را آبیاری نکنید تا ریشه ها خاک جدیدشان را بپذیرند. بعد از گذشت ۶ تا ۷ روز گیاه را آبیاری کرده و با کود آهن و ۲۰ ۲۰ ۲۰ آن را تقویت کنید البته اگر کود دامی پوسیده به خاک اضافه کرده اید دیگر نیازی به کوددهی ندارد.

چگونه فلفل دلمه ای بکاریم گل فلفل دلمه ای کاشت فلفل دلمه ای در گلدان نی نی سایت طرز کاشت فلفل دلمه ای در گلدان زمان کاشت فلفل دلمه ای در خوزستان کاشت فلفل دلمه ای در گلخانه فیلم کاشت فلفل دلمه ای در باغچه

نگهداری بعد از کاشت فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از محصولات فصل گرم سال است و مثل بوته بادمجان و گوجه فرنگی به سرما حساس است پس باید آن را قبل از فصل پاییز و زمستان پرورش دهید و به باردهی برسانید. همچنین نحوه نگهداری از بوته فلفل دلمه ای نقش مهمی در  رشد و مقدار باردهی آن دارد. در ادامه می توانید شرایط نگهداری از این بوته را مشاهده نمایید.

نور مورد نیاز

یکی از مهم ترین عوامل در رشد و باردهی فلفل دلمه ای، نور زیاد است. بعد از کاشت بذر یا نشا، گیاه را در شرایط نوری خوبی قرار دهید تا بتواند نیاز نوری اش را تامین کند. اگر بوته را درون خانه نگهداری می کنید پشت پنجره جنوبی برای آن مناسب است. در باغچه حتما آن را در بخشی پرنور و آفتاب گیر بکارید تا بتواند گلدهی و باردهی داشته باشد.

آبیاری مورد نیاز

فلفل دلمه ای خاک مرطوب را می پسندد و از خشکی خاک خوشش نمی آید پس آبیاری را به شکلی تنظیم کنید که خاک آن همیشه مقدار کمی رطوبت داشته باشد و زمانی که به سمت خشکی رفت آبیاری مجدد را انجام دهید. آبیاری درست به گلدهی بیشتر گیاه کمک می کند. آبیاری بیش از حد به بوته ای که درون گلدان زندگی می کند آسیب می زند و باید بیشتر مراقب نحوه آبیاری خود باشید.

تغذیه مورد نیاز

می توانید مقداری ورمی کمپوست به خاک آن اضافه کنید تا مواد مغذی لازم را دریافت کند همچنین کود حیوانی پوسیده یکی از گزینه های مناسب برای باردهی فلفل دلمه ای ست. اگر به این ۲ دسترسی نداشتید با کودهای کریستالون گیاه را تقویت کنید.

دمای مورد نیاز

این گیاه از محصولات و سبزیجات فصل بهار و تابستان است و نمی تواند سرمای زمستان را تحمل کند. بهترین بازه ی دمایی برای بوته فلفل دلمه ای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه است و بهتر است دما کمتر از ۱۵ درجه نشود.

خاک مورد نیاز

اگر PH خاک ۵/۵ باشد برای بوته فلفل دلمه ای مناسب است. این بوته اگر در باغچه کاشته شود در خاک های ضعیف هم به خوبی رشد می کند و تنها باید کمی کود حیوانی پوسیده به خاکش اضافه کنید اما اگر در گلدان کاشته شود به خاکی با کیفیت و سبک نیاز دارد تا ریشه اش را از پوسیدگی حفظ کند.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 2 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.