نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با 3 روش + زمان کاشت

نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با 3 روش + زمان کاشت

طرز کاشت هسته ازگیل در خانه نحوه کاشت هسته ازگیل ژاپنی در گلدان با ۳ روش + زمان کاشت عنوان یکی از مطالب …

صفر تا صد نگهداری گل پتوس ساتین + قلمه زدن و مشکلات

صفر تا صد نگهداری گل پتوس ساتین + قلمه زدن و مشکلات

نگهداری پتوس ساتین صفر تا صد نگهداری گل پتوس ساتین + قلمه زدن و مشکلات عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

نگهداری گل ادریسی یا هورتانسیا و تکثیر آن + نماد و فصل گلدهی

نگهداری گل ادریسی یا هورتانسیا و تکثیر آن + نماد و فصل گلدهی

نگهداری انواع گل ادریسی نگهداری گل ادریسی یا هورتانسیا و تکثیر آن + نماد و فصل گلدهی عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

انواع گل شاه پسند

علت خشک شدن برگ گل شاه پسند گل شاه پسند رونده فیلم قلمه زدن گل شاه پسند انواع گل شاه پسند خواص گل شاه پسند گل شاه پسند هفت رنگ نگهداری گل شاه پسند در باغچه نگهداری گل شاه پسند در زمستان گل شاه پسند سفید گل شاه پسند بنفش

نگهداری گل شاه پسند و علت خشک شدن + خواص و قلمه زدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل شاه پسند صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل شاه پسند

شاهپسند گیاهی گرمسیری ست و به آمریکا و آفریقا تعلق دارد. در مناطقی که آب و هوای گرم دارند، دوره گلدهی اش بسیار طولانی ست و در سراسر سال برای شما گل می دهد. اما در مناطق دیگر دوره گلدهی از بهار شروع می شود و تا فصل تابستان ادامه دارد.

مشخصات گل شاه پسند

ارتفاعش از ۵۰ سانت شروع می شود و در مواردی به ۲ متر هم می رسد. برگ هایش موج دار با فرمی تخم مرغی هستند. ساقه هایش خاردار و گل هایش با تعداد زیاد و به شکل دسته ای بر روی سرشاخه ها دیده می شوند. پروانه ها علاقه ی زیادی به این درختچه چندساله و همیشه سبز دارند. شاه پسند مناسب نواحی که آب و هوای سرد دارند نیست و باید در مناطق گرم که یخبندان ندارند کاشته و نگهداری شود.

اسامی

این گیاه نام های زیادی دارد و در زبان فارسی رایج به دلیل غنچه های زیبا و رنگارنگی که به شکل دسته ای بر روی سرشاخه هایش می رویاند، شاهپسند نامیده می شود که به معنای گلی ست که حتی شاه هم آن را می پسندد. در گذشته های دور و مصر باستان آن را اشک‌ های آیزیس می نامیدند که الهه ی طبیعت و ازدواج مصریان بوده است. wild sage و Lantana و yellow sage نام های انگلیسی و Lantana camara نام علمی این گیاه است.

علت محبوبیت

این گیاه یکی از مقاوم ترین گیاهانی ست که می توانید در خانه خود نگهداری کنید. به خاطر دارم به علت حمله پشه سفید به شاهپسندم مجبور به چیدن تمام برگ ها شدم زیرا پشه سفید پشت برگ ها پنهان شده و از آن ها تغذیه می کند. گیاه را در مکانی پرنور قرار دادم و بعد از گذشت چند هفته ساقه های لخت گیاه پر از جوانه و برگ های جدید شده بود. این گیاه به خشکی خاک و هرس کامل برگ هایش مقاوم است. قیمت مناسب، دوره گلدهی طولانی، زیبایی گل ها و تغییر رنگ آن ها به مرور زمان از علل دیگر محبوبیت شاه پسند به شمار می رود.

گل شاه پسند سمی یا غیرسمی ؟

اگر شاه پسند داشته باشید این اتفاق را تجربه کرده اید که بعد از تماس پوست با برگ های گیاه دچار خارش خفیف و ملایمی شده اید زیرا این گیاه سمی ست. اگر برگ هایش بلعیده شود می تواند مشکلات بزرگی را برای شما به وجود بیاورد. پس گیاه را حتما دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

افسانه گل شاه پسند

شاه پسند گیاهی ست که تاریخچه استفاده از آن به قرن ها پیش برمی گردد. شاه پسند به گل صلیب معروف است زیرا افسانه ای وجود دارد که این گیاه را بر روی زخم عیسی مسیح قرار دادند و خونریزی زخم قطع شد. مصریان آن را مقدس و اروپاییان آن را شفابخش می نامیدند. ایرلندی ها از آن به عنوان گیاهی که قدرت ماوراء طبیعی دارد استفاده می کردند. یونانی و رومی ها این گل را در معابد خود برای تطهیر به کار می بردند. بسیاری از مردم گل شاه پسند را به لباس های خود آویزان می کردند یا می دوختند زیرا آن را مقدس می دانستند. رومی ها از آن علیه جادوی سیاه و نیروهای شیطانی در مراسم مذهبی استفاده می کردند. بسیاری هم از این گل نگهداری می کردند تا عشق و خوشبختی را جذب کنند.

دوره گلدهی

دوره گلدهی شاه پسند به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. اگر آب و هوای منطقه زندگی شما گرم است این گیاه در تمام طول سال برای شما گل می دهد اما در سایر مناطق دوره گلدهی اش از فصل بهار شروع شده و تا اوایل پاییز ادامه خواهد داشت. گل ها در گونه های مختلف به رنگ سفید، زرد، صورتی، قرمز، بنفش، هلویی و چند رنگ دیده می شوند.

انواع گل شاه پسند

این گیاه حدود ۱۵۰ گونه متنوع دارد که به ۴ دسته اصلی تقسیم می شوند. دسته اول شاه پسند معمولی نام دارد که گونه های New Red و Miss Huff و New Gold و Athens Rose از این دسته محسوب می شوند و به تازگی گونه های جدیدی از آن کشف شده است. دسته دوم شاه پسند بومی تگزاس نام دارد که یکی از بهترین گزینه ها برای کاشت در باغ و فضای آزاد است. گل های این گونه لوله ای و در رنگ های مختلف دیده می شوند. دسته سوم گل شاه پسند بنفش نامیده می شود که برای آویز مناسب است. ساقه های این گونه ارتفاع کمی دارد و به درخت انگور یا تاک شبیه است. دسته چهارم بونارینسیس نامیده می شوند که بومی مناطق گرمسیری ست. این گونه ارتفاع زیادی دارد و تا حدود ۲ متر رشد می کنند.

خواص گل شاه پسند

درست است که خوردن و بلعیدن برگ های شاه پسند مشکلات بزرگی برای شما به وجود می آورد اما جالب است بدانید که با برگ های این گیاه بسیاری از بیماری های آسم، سرماخوردگی، آبله مرغان، مالاریا، اگزما و فشار خون …درمان می کنند.

تغییر رنگ گل ها

گل ها به شکل دوتایی و جفت بر روی سر شاخه ها و در وسط برگ ها تشکیل می شوند و در ابتدا سبز رنگ هستند. در بیشتر گونه ها بعد از بزرگ شدن غنچه ها و باز شدن گل ها ابتدا رنگ زرد آن ها را مشاهده می کنید، با گذشت زمان نارنجی و سپس صورتی یا قرمز رنگ می شوند.

هرس گل شاه پسند

اگر گیاه را به موقع هرس نکنید ظاهر جالبی پیدا نمی کند. برای پرپشت شدن و گرد شدن گیاه نوک شاخه هایش را بعد از گلدهی قطع کنید تا شاخه های جانبی رشد بیشتری کرده و گلدان را پر کنند.

علت خشک شدن شاه پسند

از مهم ترین دلایل خشک شدن و از بین رفتن گل شاه پسند می توان به گرمای شدید و بیش از اندازه هوا، تشنه ماندن گیاه، نداشتن تهویه هوا و … اشاره کرد. همچنین اگر در زمان تعویض گلدان بی احتیاطی کرده و ریشه های گیاه آسیب ببینند، گل شما خشک شده و از بین می رود.

قلمه زدن گل شاه پسند

این گیاه را می توانید به راحتی از طریق قلمه زدن نوک شاخه ها در فصل بهار، تابستان و پاییز تکثیر کنید. یک قلمه ۸ سانتی از سرشاخه ها تهیه کرده و برگ های انتهایی را جدا کنید. تنها ۲ تا ۴ برگ باقی بگذارید. ۴ بخش کمپوست، ۱ بخش ورمیکولیت، ۱ بخش پرلیت و ۲ بخش پیت ماس را ترکیب کنید تا مخلوطی برای ریشه دهی و آغاز رشد قلمه ها درست شود. سپس قلمه ها را درون این ترکیب کاشته و آبیاری را انجام دهید. روی گلدان را کاور کرده و زمانی که قلمه ها شروع به رشد و جوانه دهی کردند آن ها را به گلدان های مستقلی منتقل کنید.

علت خشک شدن برگ گل شاه پسند گل شاه پسند رونده فیلم قلمه زدن گل شاه پسند انواع گل شاه پسند خواص گل شاه پسند گل شاه پسند هفت رنگ نگهداری گل شاه پسند در باغچه نگهداری گل شاه پسند در زمستان گل شاه پسند سفید گل شاه پسند بنفش

نگهداری کامل گل شاه پسند در زمستان

این گیاه به سرما حساس است و نمی تواند در یخبندان دوام بیاورد. اگر گیاه در گلدان قرار دارد آن را به داخل منزل منتقل کنید اما اگر در باغچه کاشته شده است با کاهش دمای هوا از بین می رود. تنها کاری که می توانید برای نجات گیاه خود انجام دهید خارج کردن آن از باغچه و کاشتن آن در یک گلدان است.

انتقال به گلدان

برای این کار نصف شاخ و برگ گیاه را هرس و کوتاه کنید. زمانی که ریشه ها را از خاک باغچه خارج کردید حجمشان را به نصف کاهش دهید و جدا کنید. یک گلدان مناسب و بزرگ انتخاب کنید و گیاه را درون آن بکارید. گلدان را در مکانی پرنور در خانه نگهداری کنید و با شروع فصل بهار به بیرون از خانه منتقل کنید.

علت خشک شدن برگ گل شاه پسند گل شاه پسند رونده فیلم قلمه زدن گل شاه پسند انواع گل شاه پسند خواص گل شاه پسند گل شاه پسند هفت رنگ نگهداری گل شاه پسند در باغچه نگهداری گل شاه پسند در زمستان گل شاه پسند سفید گل شاه پسند بنفش

شرایط نگهداری گل شاه پسند

شاه پسند یکی از زیباترین گل های فضای باز است که گل آذین چتری دارد یعنی همه دمگل‌ ها از یک بخش رشد می کنند و گل های مسن در اطراف و گل های جوان در مرکز قرار دارند. زنبورها، پرنده ها و پروانه ها از گرده گل شاه پسند استفاده می کنند و به این گل علاقه دارند. این گیاه نگهداری نسبتا راحتی دارد و می توانید شرایط نگهداری از آن را در ادامه مطالعه کنید.

آبیاری مورد نیاز

بوته های جوان را به شکل منظم و مرتب آبیاری کنید. بوته های سن و سال دار نسبت به خشکی خاک و کم آبی مقاوم هستند اما اگر گیاه را بیش از اندازه تشنه نگه دارید، آسیب می بیند. با گرم تر شدن هوا آبیاری را افزایش داده و به شکل عمیق انجام دهید. اگر آبیاری را بیش از اندازه انجام دهید گیاه دچار کاهش گلدهی، کپک خاکستری و پوسیدگی ریشه می شود و اگر آبیاری کم باشد گیاه دچار کنه تار عنکبوتی خواهد شد.

 

نور مورد نیاز

برای فرآیند گلدهی به آفتاب کامل و مکانی پرنور نیاز دارد. اگر گیاه را در مکانی با نور کم قرار دهید با زرد شدن برگ ها و توقف گلدهی به این موضوع اعتراض می کند. بهتر است گیاه را در بخش شرقی یا جنوبی خانه نگهداری کنید تا حداقل ۴ تا ۶ ساعت آفتاب دریافت کند. یکی از مشکلاتی که کمبود نور همراه با رطوبت برای شاه پسند ایجاد می کند، بیماری سفیدک پودری ست.

تغذیه مورد نیاز

این گیاه نیاز چندانی به کود ندارد اما می توانید با کوددهی ماهانه در فصل بهار و تابستان به رشد و گلدهی بهتر گیاه کمک کنید. به خاطر داشته باشید که کوددهی بیش از حد موجب کاهش گلدهی و افزایش شاخ و برگ گیاه می شود. روش دیگر برای کوددهی این است که آن را ۲ بار در سال انجام دهید یک بار با شروع بهار، یک بار هم با شروع تابستان.

دما و رطوبت مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی برای گل شاه پسند، ۱۵ تا ۲۲ درجه است و رشد گیاه در دمای ۵ درجه متوقف می شود. دمای نزدیک به ۲ درجه گیاه را به طور کامل از بین میبرد. هوای بسیار گرم گلدهی اش را کاهش می دهد. این گیاه هوای خشک را دوست دارد و نیازی نیست با روش های مختلف رطوبت محیط را افزایش دهید.

خاک مورد نیاز

اگر خاکی ضعیف اما با زهکشی بالا برایش فراهم کنید رشد خوبی از خود نشان می دهد اما برای بهترین عملکرد و گلدهی به خاکی که با مواد آلی ترکیب شده نیاز دارد. این گیاه خاک اسیدی را دوست دارد به همین خاطر می توانید مقداری تفاله چای را مقابل نور خورشید خشک و پودر کرده سپس به خاک گلدان آن اضافه نمایید. خاک رس مناسب شاه پسند نیست و موجب پوسیدگی ریشه آن می شود. برای کاشت آن می توانید کف گلدان را پر از سنگریزه کرده و درون گلدان را با خاک های آماده پر کنید.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 25 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.