مطالب پر بازدید
تزیین سالاد با ذرت و نخود فرنگی با ایده های جدید و ساده

تزیین سالاد با ذرت و نخود فرنگی با ایده های جدید و ساده

تزیین سالاد با ذرت تزیین سالاد با ذرت و نخود فرنگی با ایده های جدید و ساده موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند

بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند

بهترین مدل مانتو اینستاگرام بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید …

مدل مانتو ساده مجلسی با بهترین طرح های جلوباز و جلوبسته

مدل مانتو ساده مجلسی با بهترین طرح های جلوباز و جلوبسته

مدل مانتو ساده مجلسی مدل مانتو ساده مجلسی با بهترین طرح های جلوباز و جلوبسته موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

نگهداری گل سنگ

گل سنگ کوهی نگهداری گل سنگاپوری هرس گل سنگ تکثیر گل سنگ گل سنگ نماد چیست عکس گل سنگ آپارتمانی غبارپاشی گل سنگ انواع گل سنگ

نگهداری گل سنگ و علت پژمرده شدن آن + گل سنگ نماد چیست عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل سنگ صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل سنگ

گل سنگ یکی از گیاهان زیبای اطراف اقیانوس هند و از خانواده Acanthaceae است. این گیاه نیاز شدیدی به رطوبت دارد، پس اگر می توانید شرایط رطوبتی خوبی برای آن فراهم کنید نسبت به خریدش اقدام کنید. گل سنگ صورتی پرطرفدارترین گونه این گیاه است.

اسامی

این گیاه زیبا را با نام های گل سنگ، گل خالدار و خال صورتی می شناسند. Freeckle face نام انگلیسی و Hypoestes sanguinolenta نام علمی این گیاه است.

مشخصات گل سنگ

فرم برگ ها بیضی شکل است و با نقاطی خوشرنگ تزیین شده اند.این گل اگر در محیطی روشن نگهداری شود رشد خوبی دارد و حتی دوره گلدهی هم دارد اما گل های کوچکش جلوه ی خاصی به او نمی دهند زیرا برگ ها عامل اصلی زیبایی گیاه هستند.

علت محبوبیت

این گیاه به دلیل طرح زیبا و نقاط رنگارنگ صورتی، قرمز و سفید بر زمینه سبز برگ ها پرطرفدار است. این گل زیبا قیمت مناسب و تکثیر آسانی دارد که از دلایل دیگر محبوبیت آن به شمار می روند.

هرس گل سنگ

این گل زیبا به هرس و سرزنی نیاز دارد وگرنه دچار رشد علفی شده و ظاهری نامرتب پیدا می کند. برای گرد شدن و زیباتر شدن فرم این گل هر چند وقت یک بار سر شاخه ها را قطع کنید. برای این کار کافی ست تا ۲ برگ بالایی ساقه ها را حذف نمایید تا ساقه های جانبی به رشد بیشتر تحریک شده و گیاه پرپشت شود. اگر گیاه رشد علفی پیدا کرده و ساقه ها خیلی بلند شده است، آن ها را کوتاه کنید و از ساقه های بریده شده برای تکثیر استفاده نمایید.

گل سنگ نماد چیست

از آنجایی که گل سنگ به توجه شما نیازمند است و بی توجهی آن را به طور کامل ریشه کن می کند، میتوان آن را نمادی از انسانی احساساتی دانست که با بی توجهی و خودخواهی عشقش از درون نابود می شود اما به روی کسی نمی آورد و زمانی طرف مقابل متوجه سهل انگاری و خودخواهی خود می شود که برای جبران خیلی دیر شده است. باید توجه و عشق خود را نثار گل سنگ کنید تا در کنارتان دوام بیاورد.

انواع گل سنگ

این گیاه زیبا تنوع بالایی دارد که ۳ دسته مشهور لکه ای، کامینا و کانفتی را برای شما معرفی کرده ایم. گونه لکه‌ ای برگ هایی سبز دارد که قطره هایی از رنگ های قرمز، سفید و صورتی بر روی آن ها قرار دارد. گونه کامینا خال های قرمز رنگی دارد که بر زمینه سبز تیره برگ ها جلوه گری می کند. گونه کانفتی هم از گونه های خال دار است اما رنگ خال ها می تواند شرابی، سفید و صورتی باشد.

علت پژمرده شدن گل سنگ

این گیاه آب دوست است و اگر آن را کمی تشنه نگه دارید خیلی سریع پژمرده شده و به این شرایط اعتراض می کند. پس به مقدار و دفعات آبیاری دقت کنید تا مشکلی برای گیاه پیش نیاید. همچنین قرار گرفتن گیاه در مقابل تابش مستقیم آفتاب موجب آسیب جدی به برگ ها و پژمرده شدن آن ها می شود.

پنجره شمالی

این گیاه به نور غیرمستقیم نیاز دارد پس آن را در پشت پنجره شمالی نگهداری کنید تا نیاز نوری اش به بهترین شکل ممکن برطرف شود.

گل سنگ برای تراریوم

به دلیل زیبایی برگ ها و نیاز رطوبتی بالای گیاه به شکل گسترده ای در ساخت تراریوم های مختلف استفاده می شود اما بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا هوای داخل تراریوم گرم است اما گل سنگ هوای خنک را دوست دارد و در تراریوم از بین می رود.

غبارپاشی گل سنگ

غبارپاشی یکی از راه های افزایش رطوبت محیط برای گل های آپارتمانی ست اما برای این گیاه مناسب نیست و به برگ هایش آسیب می زند. بهتر است از روش های دیگری مثل جزیره برای افزایش رطوبت گل سنگ استفاده کنید.

عوض کردن گلدان

تا زمانی که ریشه ها از انتهای گلدان بیرون بیایند نیازی به تعویض گلدان نیست. اگر گیاه را در گلدان های خیلی بزرگ بکارید رشدش متوقف شده و به ریشه دهی مشغول می شود.

گل سنگ سمی یا غیرسمی ؟

این گیاه در دسته گیاهان سمی و کشنده قرار ندارد و نمی تواند مشکل بزرگی برای حیوانات خانگی و کودکان به وجود بیاورد با این همه بلعیده شدن برگ ها موجب اختلال در دستگاه گوارش می شود.

گل سنگ در تابستان

در فصل تابستان برگ هایش چروک و ریز می شود که به دلیل گرمای هواست و باید گیاه را در مکان خنک تری نگهداری کنید تا مشکلش برطرف شود. در فصل تابستان نیاز به یک هرس کلی دارد و باید ارتفاع تعدادی از شاخه های بلند آن را به نصف کاهش دهید.

دوره گلدهی

گل ها ارغوانی رنگ و کوچک هستند و از کنار برگ ها می رویند. دوره گلدهی گیاه از تیر ماه شروع شده و تا فصل پاییز ادامه دارد. بعد از پایان گلدهی یا گیاه می میرد و زندگی اش به پایان می رسد یا به خواب زمستانی فرو رفته و در بهار بیدار می شود. بهتر است با مشاهده گل ها آن ها را حذف کنید تا رشد گیاه را کاهش ندهند.

کم پشت شدن گل سنگ

کم پشت شدن گیاه به ۲ دلیل رخ می دهد. دلیل اول هرس نشدن و دلیل دوم نور کم و محیط تاریک است که ظاهر گیاه را زشت کرده و آن را از حالت پرپشت و زیبای خود خارج می کنند. برای رفع این مشکل برگ های بالایی گیاه را به شکل مرتب هرس کنید و نور محیط را افزایش دهید.

تکثیر گل سنگ

گل سنگ را می توانید از ۲ طریق کاشت بذر و قلمه زدن تکثیر کنید. فصل بهار و تابستان بهترین تایم برای قلمه زدن گل سنگ است. بهتر است قلمه را از بخش های جوان و سر شاخه گیاه انتخاب کنید. طول قلمه ها باید حدود ۷ تا ۱۰ سانتی متر بوده و دارای ۱ یا ۲ گره برای ریشه زایی باشند.  همه برگ ها را جدا کرده و فقط ۲ برگ باقی بگذارید. حالا قلمه شما آماده قرار گرفتن در بستر خاک یا آب است.

گل سنگ کوهی نگهداری گل سنگاپوری هرس گل سنگ تکثیر گل سنگ گل سنگ نماد چیست عکس گل سنگ آپارتمانی غبارپاشی گل سنگ انواع گل سنگ

شرایط نگهداری برای گل سنگ

آبیاری، رطوبت و هوای خنک سه اصل مهم برای نگهداری گل سنگ است که باید رعایت کنید تا گیاهی شاداب و زیبا داشته باشید. این گل برای افراد مبتدی مناسب نیست و بهتر است اگر در نگهداری گیاهان باتجربه هستید آن را انتخاب کنید. گل سنگ را می توانید از طریق قلمه ساقه تکثیر کنید.

آبیاری مورد نیاز

برای آبیاری از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید زیرا نسبت به املاح آب لوله کشی حساس است. خاک را باید به شکلی مدیریت کنید که هیچ گاه رطوبتش را از دست ندهد اما خیس و غرقابی هم نباشد. برای این منظور زمانی که خاک مقدار کمی رطوبت داشت، آبیاری مجدد را انجام دهید. اگر گیاه را تشنه نگه دارید و مقدار آبیاری کم باشد، با ولو شدن و پژمردگی برگ ها به شما می فهماند که به آبیاری بیشتری نیاز دارد. آبیاری این گیاه با آب سرد او را دچار شوک کرده و موجب ریزش برگ هایش می شود پس بهترین گزینه استفاده از آب ولرم است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی و از بین رفتن ریشه می شود.

نور مورد نیاز

این گیاه در سایه هم زنده می ماند اما نقاط خوشرنگ برگ هایش به مرور زمان از بین رفته و زیبایی اش را از دست میدهد. بهترین نقطه برای نگهداری از این گیاه، مکانی روشن و در کنار پنجره است که نور مستقیم خورشید را نداشته باشد. نور مستقیم خورشید، به بافت برگ ها آسیب زده و آن ها را می سوزاند، نور کم موجب رشد علفی و رنگ پریده شدن برگ ها می شود. پنجره شمالی به دلیل نور غیرمستقیم و پنجره شرقی به دلیل نور ملایم صبحگاهی برای این گیاه مناسب است.

رطوبت مورد نیاز

مانند گل بابا آدم به رطوبت بالای محیط نیاز دارد و باید به شکلی این رطوبت را برایش فراهم کنید. بهترین روش استفاده از جزیره است. یک سینی را پر از سنگریزه کرده و مقداری آب درونش بریزید. گلدان را بر روی بخش وسطی سینی و سنگریزه ها قرار دهید به شکلی انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. با تبخیر آب درون سینی اطراف گیاه مرطوب شده و شاداب میماند. اگر محیط زندگی شما رطوبت کافی نداشته باشد برگ ها خشک شده و گیاه از بین می رود. یکی دیگر از راه های افزایش رطوبت نگهداری گروهی گل ها در کنار هم است. غبارپاشی برای این گیاه توصیه نمی شود.

تغذیه مورد نیاز

مواد مغذی موردنیاز گیاه را با ۲ روش می توانید تامین کنید. روش اول استفاده از مقداری کمپوست در خاک گلدان است تا گیاه به شکل خودکار مواد مغذی لازم را از طریق ریشه هایش در خاک دریافت کند. روش دوم استفاده از کودهای مخصوص گل های آپارتمانی یا کودهای گرین است تا گیاه به این شکل تقویت و تغذیه شود. کوددهی را هر ۲ هفته یک بار در فصل بهار و تابستان انجام دهید. برای گل سنگ می توانید از کود سه بیست هم استفاده کنید.

دمای مورد نیاز

در فصل تابستان بیشتر از ۲۴ درجه و در فصل زمستان کمتر از ۱۸ درجه را نمی تواند تحمل کند و از بین میرود. عاشق هوای خنک است و بهتر است در فصل بهار آن را در کنار پنجره ای که باز باشد نگهداری نمایید. خنکی هوا موجب پرپشت شدن و فرم گرد گیاه می شود. هوای سرد موجب از بین رفتن لکه های رنگی برگ ها و ریزش آن ها می شود. هوای گرم موجب چروک شدن و کوچک ماندن برگ ها می شود. در فصل پاییز و زمستان گیاه را در داخل خانه نگهداری کنید.

خاک مورد نیاز

خاک هلندی که از ترکیب پرلیت، کوکوپیت و ورمی کمپوست تشکیل می شود برای نگهداری این گیاه مناسب است. همچنین می توانید برای خاک گلدان از کمپوست یا خاک های آماده گلفروشی ها استفاده نمایید. ترکیب کردن مقداری ماسه به همراه خاک برگ و تورب یا ترکیب کردن ماسه و کمپوست هم مناسب است. این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا را دوست دارد.

گل سنگ کوهی نگهداری گل سنگاپوری هرس گل سنگ تکثیر گل سنگ گل سنگ نماد چیست عکس گل سنگ آپارتمانی غبارپاشی گل سنگ انواع گل سنگ

آخرین بروز رسانی در : جمعه 21 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.