طریقه کاشت بادام درختی در خانه و یخچال + زمان کاشت

طریقه کاشت بادام درختی در خانه و یخچال + زمان کاشت

کاشت بادام درختی طریقه کاشت بادام درختی در خانه و یخچال + زمان کاشت عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این …

نگهداری گل شاه پسند و علت خشک شدن + خواص و قلمه زدن

نگهداری گل شاه پسند و علت خشک شدن + خواص و قلمه زدن

انواع گل شاه پسند نگهداری گل شاه پسند و علت خشک شدن + خواص و قلمه زدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

نحوه تازه نگه داشتن گل طبیعی در خانه + تازه نگه داشتن گل رز

نحوه تازه نگه داشتن گل طبیعی در خانه + تازه نگه داشتن گل رز

تازه نگه داشتن گل طبیعی نحوه تازه نگه داشتن گل طبیعی در خانه + تازه نگه داشتن گل رز موضوع یکی از مطالب …

کاشت فلفل قرمز

زمان کاشت فلفل قرمز تند درامد کاشت فلفل قرمز درخت فلفل قرمز فصل کاشت فلفل در خوزستان کاشت فلفل قرمز در گلدان کاشت فلفل در زمین کشت فلفل قرمز در ایران فصل فلفل قرمز

مراحل کاشت فلفل قرمز تند در گلدان و خانه + زمان و فصل کاشت عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت فلفل قرمز صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی از محصولات فصل گرم سال است که به دلیل طعم جذاب و تند خود طرفدارن بسیاری دارد و در سطح جهان ادویه ای شناخته شده است. بذرهای درون فلفل قرمز که تعدادشان هم کم نیست و همیشه دور ریخته می شوند، قابلیت تبدیل شدن به بوته هایی بزرگ و بارده را دارند اما به شرطی که بخش کوچکی از باغچه یا گلدان خود را به آن ها اختصاص دهید.

تاریخچه

پیشینه مصرف فلفل ها به سالیان دراز و ۷۵۰۰ سال قبل از متولد شدن مسیح برمیگردد و فلفل قرمز را یکی از قدیمی ترین گیاهان کاشته شده در قاره آمریکا می نامند. اولین اروپایی که با فلفل قرمز روبرو شد، کریستف کلمب بود. کریستف بعد از چشیدن محصول قرمز رنگ آن را فلفل نامید زیرا احساس کرد که طعمی شبیه به فلفل سیاه دارد، پس از آن این میوه با نام فلفل قرمز شناخته شده و معروف شد.

مشخصات

به عنوان بوته ای یک ساله کشت می شود و سود فراوانی دارد زیرا باردهی اش زیاد است. برگ های گیاه دارای شیارهای ظریف و به رنگ سبز است. شاخه ها در ابتدا نرم و به مرور زمان چوبی و سفت می شوند. در شرایط مناسب بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه شروع به گلدهی می کند. گل ها سفیدرنگ و سر به زیر هستند. میوه ها در ابتدا سبز رنگ و به مرور زمان نازنجی یا قرمز می شود.

گرده افشانی

اگر بذرها را درون باغچه یا گلدانی که بیرون از خانه قرار دارد کاشته اید، نیازی به گرده افشانی مصنوعی نیست زیرا زنبورها، حشرات و باد به طور طبیعی این کار را برای گیاه شما انجام می دهند. اما اگر گلدان داخل خانه است باید خودتان گرده افشانی را انجام دهید. برای این کار به یک قلمو یا گوش پاک کن نیاز دارید تا گرده ها را از گلی به گل دیگر انتقال دهید. همچنین می توانید به آرامی گل ها را تکان بدهید و به آن ها ضربه بزنید تا گرده افشانی انجام شود.

زمان کاشت

بهترین زمان برای کاشت فلفل قرمز، شروع فصل بهار و فروردین ماه است زیرا بوته فلفل قرمز برای رشد و باردهی به هوای گرم نیاز دارد و باید در اول فصل بهار کاشته شود تا در تابستان به باردهی و میوه برسد.

ریزش گل

در مواردی بعد از کاشت و پرورش بوته ی فلفل قرمز، گلدهی شروع می شود اما گل ها می ریزند و به میوه تبدیل نمی شود. این اتفاق بیشتر بخاطر کمبود نور یا آبیاری بیش از حد رخ می دهد. کمبود مواد غذایی و خاک فقیر از دلایل دیگر ریزش گل ها به شمار می روند.

کاشت فلفل قرمز با بذر

برای کاشت فلفل قرمز از بذرهای کهنه و مانده استفاده نکنید زیرا احتمال جوانه زنی در این بذرها پایین است. بذر را می توانید از فروشگاه ها یا با استفاده از فلفل های تازه ای که در خانه دارید تهیه کنید.

کاشت فلفل قرمز با نشاء

بسیاری از افراد ترجیح میدهند به جای کاشت بذر از نشاء استفاده کنند زیرا آن ها را چند هفته جلو می اندازد. نشاء فلفل قرمز در فصل بهار به فروش میرسد و در گلخانه ها عرضه می شود.

بهترین مکان

اگر می خواهید نشاء فلفل قرمز را درون خاک باغچه تان بکارید بخش پرنوری از باغچه را انتخاب نمایید که ۸ ساعت نور خورشید داشته باشد.

دوره گلدهی

دوره گلدهی به زمان کاشت بذرها بستگی دارد. در شرایط مناسب گلدهی ۴۰ تا ۶۰ روز بعد از کاشت بذرها شروع می شود.

بهترین شرایط

بوته فلفل قرمز به دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد، آفتاب کامل و آبیاری متوسط نیاز دارد. برای ترکیب خاک آن از ورمی کمپوست و پرلیت و کوکوپیت استفاده کنید.

زمان کاشت فلفل قرمز تند درامد کاشت فلفل قرمز درخت فلفل قرمز فصل کاشت فلفل در خوزستان کاشت فلفل قرمز در گلدان کاشت فلفل در زمین کشت فلفل قرمز در ایران فصل فلفل قرمز

روش اول برای کاشت فلفل قرمز در گلدان

فلفل قرمز جز محصولاتی ست که قابلیت کاشت و نگهداری در گلدان را دارد فقط باید نکات زیر را رعایت کنید تا بوته ای سالم با باردهی زیاد پرورش دهید. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

فلفل قرمز را از طول به ۲ قسمت تقسیم کنید سپس هر بخش را در دست گرفته و بخش وسطش را بچرخانید و فشار دهید. به این شکل بذرها به راحتی و بدون تماس دست خارج می شوند. بذرها را ۲ روز در مکانی سایه و خنک قرار دهید تا خشک شوند و احتمال پوسیدگی و فاسد شدن آن ها کاهش پیدا کند.

مرحله دوم

برای کاشت فلفل ها از خاک آماده سبزیجات استفاده کنید. اگر خاک سبزیجات ندارید از ترکیب ماسه و خاک برگ و خاک باغچه استفاده کنید. همچنین ترکیب خاک برگ و ماسه یا کوکوپیت و پرلیت هم مناسب است.

مرحله سوم

بعد از خشک شدن بذرها، آن ها را روی سطح خاک قرار دهید سپس یک لایه یک سانتی خاک بر روی بذرها بریزید تا پوشش داده شوند. بعد از کاشتن بذرها سطح خاک گلدان را به خوبی آبیاری کنید تا خاک کاملا خیس شود.

مرحله چهارم

برای نتیجه ی بهتر ۲ تکه چوب با طول ۲۰ تا ۳۰ سانت را در کناره های گلدان و ۲ طرف آن وارد کنید. سپس یک پلاستیک که چند سوراخ ریز داشته باشد را روی چوب ها بکشید. با کاور کردن گلدان، رطوبت محیط افزایش پیدا می کند و سرعت رشد جوانه ها بیشتر می شود.

مرحله پنجم

گلدان را در مکانی پرنور با نور غیرمستقیم قرار دهید. بعد از حدود ۲ تا ۳ هفته بذرها جوانه می زنند و دیگر نیازی به کاور پلاستیکی نیست، پس آن را بردارید. از جوانه ها مراقبت کنید تا چندبرگی شوند سپس خاک گلدان را به طور قالبی خارج کنید. هر جوانه را با بخش کوچکی از خاکی که در اطراف ریشه اش قرار دارد جدا کنید تا دچار شوک و آسیب نشود.

مرحله ششم

وسط هر گلدان متوسط ۱ یا ۲ حفره ایجاد کنید و گیاهچه ها را درون حفره ها بکارید. برای گلدان های جدید که قرار است گیاه در آن ها به باردهی برسد از ترکیب خاک برگ و خاک باغچه به همراه ماسه و کود دامی پوسیده استفاده کنید. می توانید به جای کود دامی پوسیده، ورمی کمپوست را جایگزین کنید.

مرحله هفتم

با بزرگ شدن گیاهچه ها نور را بیشتر کنید تا گیاه در فرآیند گلدهی دچار مشکل نشود. با خشکی سطح خاک آبیاری مجدد را انجام دهید و به بوته فلفل خشکی ندهید زیرا رطوبت دوست است.

زمان کاشت فلفل قرمز تند درامد کاشت فلفل قرمز درخت فلفل قرمز فصل کاشت فلفل در خوزستان کاشت فلفل قرمز در گلدان کاشت فلفل در زمین کشت فلفل قرمز در ایران فصل فلفل قرمز

روش دوم برای کاشت فلفل قرمز در گلدان

درب یک بطری را سوراخ سوراخ کنید، سپس بطری را پر از آب کرده و درش را ببندید. از این بطری برای آبیاری بذرهای درون گلدان استفاده کنید زیرا آب به شکل قطره ای از آن خارج می شود. با آبیاری قطره ای خاک شسته نمی شود و بذرها از خاک بیرون نمی آیند.

مرحله اول برای کاشت فلفل قرمز

بهتر است دانه ها را از فلفل های رسیده انتخاب کنید زیرا این بذرها رشد بهتری خواهند داشت. فلفل را از وسط باز کنید و دانه هایی که در وسط آن قرار دارد را به آرامی خارج کنید، بهتر است این کار را با دستکش انجام دهید تا دچار واکنش های آلرژیک نشوید.

مرحله دوم برای کاشت فلفل قرمز

یک گلدان مناسب انتخاب کنید. ته گلدان را با سنگریزه بپوشانید تا زهکشی گلدان بهتر صورت بگیرد. برای مرحله جوانه زنی و رشد اولیه گیاه از ترکیب خاکی با ۷۰ درصد کمپوست و ۳۰ درصد شن استفاده کنید تا گیاه بهترین رشد و بازدهی را از خود نشان دهد.

مرحله سوم برای کاشت فلفل قرمز

بعد از پر کردن گلدان و قبل از کاشتن بذرها، آبیاری را به شکلی انجام دهید که خاک گلدان به طور کامل خیس و مرطوب شود. بذرهایی که آماده کرده بودید را با کمی فاصله بر روی سطح خاک گلدان بریزید. سپس با مقدار کمی خاک روی آن ها را پوشش دهید.

مرحله چهارم برای کاشت فلفل قرمز

بعد از ریختن مجدد خاک، دوباره گلدان را آبیاری کنید و آن را در بخشی که سایه باشد یا نور مستقیم آفتاب نداشته باشد نگهداری کنید تا بذرها سبز شوند. ۸ تا ۱۱ روز طول می کشد تا بذرها شکافته شوند و جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند.

مرحله پنجم برای کاشت فلفل قرمز

بعد از حدود یک ماه جوانه ها قد کشیده و تعداد برگ هایشان افزایش پیدا می کند. زمانی که جوانه ها حدود ۱۰ تا ۲۰ سانت قد کشیدند، آن ها را به گلدانی مستقل یا باغچه منتقل کنید تا فضای بیشتری برای رشد و ریشه دهی داشته باشد.

مرحله ششم برای کاشت فلفل قرمز

گلدان های جدید را با ۵۰ درصد خاک باغچه، ۳۰ درصد کمپوست و ۲۰ درصد کوکوپیت پر کنید. حفره های ۵ سانتی و کوچکی با فاصله ۱۵ سانت در گلدان ایجاد کنید، سپس گیاهچه هایی که از خاک بیرون آورده اید را درون حفره ها قرار داده و دور آن ها را با ذرات خاک بپوشانید تا در محل جدید خود مستحکم و مستقر شوند.

مرحله هفتم برای کاشت فلفل قرمز

بعد از انتقال، آبیاری را سریعا انجام دهید تا از شوکه شدن گیاهچه ها پیشگیری شود و دچار آسیب و پژمردگی نشوند. ۳ روز گلدان را در مکانی سایه قرار دهید تا به شرایط جدید خود عادت کند، سپس آن را به مکانی که نور غیرمستقیم آفتاب یا آفتاب صبح گاهی داشته باشد منتقل کنید.

مرحله هشتم برای کاشت فلفل قرمز

آبیاری را با خشکی سطح خاک انجام دهید و سرشاخه ها را با یک قیچی تیز بزنید تا شاخه های جانبی بیشتری تشکیل شوند. بعد از ۲۰ تا ۳۰ روز گلدان را در مکانی گرم با ۴ تا ۵ ساعت نور مستقیم خورشید نگهداری کنید تا باردهی گیاه به شکل صحیح صورت بگیرد.

مرحله نهم برای کاشت فلفل قرمز

برای افزایش محصول، هر سه هفته یک بار مقداری کمپوست را بر روی سطح خاک گلدان پخش کنید تا مواد مغذی لازم به ریشه ها برسد. آبیاری بیش از حد احتمال بیمار شدن بوته و رشد علفی آن را افزایش می دهد به همین خاطر آبیاری را به اندازه و اصولی انجام دهید.

مرحله دهم برای کاشت فلفل قرمز

اگر در باغچه یا گلدان، علف های هرز روییده است سریعا آن ها را از ریشه در آورده و نابود کنید زیرا تمام مواد مغذی خاک را استفاده می کنند. بعد از حدود ۲ ماه فلفل ها تشکیل شده و آماده مصرف می شوند.

آخرین بروز رسانی در : جمعه 18 آذر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.