نگهداری گل کاغذی در حیاط + علت گل ندادن و جابجایی گل کاغذی

نگهداری گل کاغذی در حیاط + علت گل ندادن و جابجایی گل کاغذی

نگهداری گل کاغذی در زمستان نگهداری از انواع گل کاغذی در حیاط و آپارتمان + علت گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت …

نگهداری انواع گل مریم در گلدان و خواص آن + گل مریم نماد چیست

نگهداری انواع گل مریم در گلدان و خواص آن + گل مریم نماد چیست

گل مریم نگهداری انواع گل مریم در گلدان و خواص آن + گل مریم نماد چیست؟ عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. …

نگهداری گل آفتابگردان و خواص آن + فصل و علت خم شدن

نگهداری گل آفتابگردان و خواص آن + فصل و علت خم شدن

گل آفتابگردان نگهداری گل آفتابگردان و خواص آن + فصل و علت خم شدن آفتابگردان عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

کاشت بادمجان

کاشت بادمجان در چه فصلی است روش کاشت بادمجان در مزرعه فیلم کاشت بادمجان در گلدان طریقه کاشت بادمجان در گلدان فصل کاشت بادمجان در خوزستان کاشت بادمجان گلخانه ای فیلم کاشت بادمجان

مراحل کاشت بادمجان در گلدان و باغچه + فصل و روش تهیه بذر عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت بادمجان صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت بادمجان

بادمجان یکی از محصولاتی ست که می توانید مانند گوجه فرنگی آن را به راحتی در فضای خانه کاشته و پرورش دهید. ساقه ی بادمجان خشن و چوبی و قوی تر از بوته ی گوجه فرنگی است. eggplant – Aubergine نام انگلیسی و Solanum melongena نام علمی بادمجان است. Solanacaeae خانواده آن و شرق و جنوب آسیا زادگاه این خوراکی خوشمزه است.

مشخصات

بوته بادمجان برگ هایی پهن دارد که به شکل متناوب بر روی ساقه تشکیل شده اند و در مواردی کرکی هستند. ارتفاع بوته ی بادمجان حدود ۶۰ سانت است و در مواردی به یک متر هم می رسد. گل ها به رنگ بنفش یا سفید با پرچم زرد رنگ دیده می شوند. میوه ها از میان کاسبرگ‌ های گوشتی بیرون آمده و رشد می کنند. بوته بادمجان به عنوان گیاهی یک ساله شناخته می شود ولی در شرایط مناسب و در مناطق گرمسیری مثل خوزستان بیشتر از یک سال عمر می کند.

تاریخچه

این گیاه قدمتی طولانی در سفره ی جهانیان داشته و تاریخ مصرف آن به قرن پنجم میلادی بر می گردد. طبق پژوهش های صورت گرفته، چینی ها اولین مصرف کننده ی آن بودند و بعد از پرورش آن در قاره آسیا، به واسطه ی اعراب به اروپا و آمریکا راه یافته و گسترش پیدا کرده است.

زمان کاشت بادمجان

کاشت بذر متداول ترین روش برای پرورش بادمجان است. بهترین زمان برای کاشت بذرهای بادمجان، اواخر فصل زمستان و اسفند ماه است. حدود ۳ تا ۵ ماه طول می کشد تا بتوانید از بذرهایی که کاشته اید محصول برداشت کنید.

کاشت بادمجان با نشاء

یکی دیگر از روش های پرورش بادمجان، تهیه نشاء است که نسبت به روش کاشت بذر، کار شما را راحت تر می کند. بهتر است نشاء را در اواسط فصل بهار و اردیبهشت ماه تهیه و به محیط باغچه یا گلدان منتقل کنید.

زمان جوانه زدن بذر

پس از قرار دادن بذرها در عمق ۱ تا ۲ میلی متری بستر خاک، حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول می کشد تا عملیات جوانه زنی صورت بگیرد. وقتی جوانه ها رشد کردند و تبدیل به نشاء های ۱۵ سانتی شدند می توانید آن ها را به بخش دیگری منتقل کنید.

گلدان مناسب

برای کاشت بادمجان بهتر است که از گلدانی با جنس سفالی استفاده نمایید. از گلدانی با عمق حداقل ۳۰ سانت استفاده کرده و بعد از خرید گلدان آن را با آب گرم بشویید.

دما برای کاشت بادمجان

بازه ی دمایی ۲۳ تا ۲۵ درجه در زمان جوانه زنی، بازه ی دمایی ۱۸ تا ۲۵ درجه در هنگام رشد، بازه ی دمایی کاشت نشاء ۲۰ تا ۲۵ درجه و بازه ی دمایی نگهداری بوته تا پرورش محصول ۱۸ تا ۲۷ درجه است.

آفت های بادمجان

بوته بادمجان آفات زیادی دارد که از میان آن ها میتوان به سوسک های مختلف و عنکبوت ها اشاره کرد. کنه تارتن یکی از مهم ترین آفات بوته بادمجان است و با تغذیه از شیره گیاه موجب ضعیف شدن و خشکی برگ های آن می شود.

زمان برداشت بادمجان

بادمجان را می توانید از وقتی که به اندازه ی یک سوم نهایی خود رسیده است برداشت کنید اما بهتر است اجازه دهید گیاه رشد کامل خود را سپری کند و زمانی آن را بچینید که دارای پوستی صاف، براق و سفت باشد.

کاشت بادمجان در چه فصلی است روش کاشت بادمجان در مزرعه فیلم کاشت بادمجان در گلدان طریقه کاشت بادمجان در گلدان فصل کاشت بادمجان در خوزستان کاشت بادمجان گلخانه ای فیلم کاشت بادمجان

انواع بادمجان از نظر گیاه شناسی

بادمجان از نظر گیاه شناسی به ۳ دسته تقسیم می شود که هر ۳ دسته ممکن است به رنگ سفید و بنفش مایل به قرمز و مایل به سیاه دیده شوند. بادمجان در ایران به سه گروه معمولی، دلمه ای و قلمی رده بندی می شود. در ادامه می توانید انواع گونه ها را مشاهده نمایید.

کاشت بادمجان از نوع قلمی

گونه اول بادمجان قلمی ست با نام علمی Solanum melongena L. var. serpentinum که فرمی باریک و دراز در میان بادمجان ها دارد و طولش به حدود ۳۰ سانت هم می رسد. قطر این گونه حدود ۴ سانت و لاغرتر از گونه های دیگر است.

کاشت بادمجان از نوع پاکوتاه

گونه دوم بادمجان پاکوتاه است با نام علمی Solanum melongena L. var. depressum که میوه ای گلابی شکل دارد. این گونه در ایران به بادنجان دلمه ای معروف است. بادمجان پاکوتاه دوره رشد کوتاه تری نسبت به گونه های دیگر دارد و از همه چاق تر و قطر بیشتری دارد به همین دلیل درون آن دلمه درست می کنند. قطر این نوع بادمجان در بیشتر موارد ۲ برابر طول آن است.

کاشت بادمجان از نوع آمریکایی

گونه سوم بادمجان آمریکایی ست که نام علمی اش Solanum melongena L. var. esculentum است. این گونه همان بادمجان معمولی خودمان است. ارتفاع این گونه در مواردی به ۱۲۰ سانت هم می رسد. فرم این بادمجان دقیقا چیزی بین گونه ی قلمی و پاکوتاه است و طول آن حدودا ۳ برابر قطر آن است.

کاشت بادمجان در چه فصلی است روش کاشت بادمجان در مزرعه فیلم کاشت بادمجان در گلدان طریقه کاشت بادمجان در گلدان فصل کاشت بادمجان در خوزستان کاشت بادمجان گلخانه ای فیلم کاشت بادمجان

مراحل کاشت بادمجان در گلدان

اگر فضای باغ و باغچه ای ندارید می توانید نشاء یا بذرهای بادمجان را درون گلدان بکارید اما به یاد داشته باشید که بوته ی بادمجان پس از رشد و قد کشیدن به فضای بزرگی برای محصول دهی نیاز دارد پس از قرار دادن تعداد زیادی بذر یا نشاء در یک گلدان خودداری کنید زیرا جلوی رشد یک دیگر را گرفته و هیچ کدام محصول نمی دهند.

مرحله اول

در ابتدا باید انتخاب کنید که از چه روشی بادمجان را پرورش دهید، کاشت با بذر یا کاشت نشاء؟ بذرهای بادمجان برای جوانه زنی به یک دوره استراحت نیاز دارند و به راحتی گوجه فرنگی هم سبز نمی شوند پس اگر فردی مبتدی هستید بهتر است از روش کاشت نشاء استفاده نمایید.

مرحله دوم

یک گلدان سفالی بزرگ که حداقل عمقی ۳۰ سانتی داشته باشد انتخاب کنید. گلدان را از خاک لومی شنی که یکی از بهترین گزینه ها برای بادمجان است پر کنید. خاک لومی از سه قسمت مساوی ماسه، شن و سیلت و کمی خاک رس تشکیل می شود. همچنین می توانید هر خاکی که دارید را با مقداری پرلیت ترکیب کنید تا بافت خاک سبک شود سپس درون گلدان بریزید.

مرحله سوم

درون بستر کاشت یک حفره ی ۳ ۴ سانتی با نوک انگشت یا با استفاده از یک مداد درست کنید. سپس نشاء را از گلدانش خارج کرده و درون حفره قرار دهید. برای جاگیر شدن نشاء دور حفره را با ذرات خاک پر کنید. برای بذر هم همین کار را انجام دهید فقط آن را خیلی عمیق نکارید.

مرحله چهارم

بهتر است که در هر گلدان بزرگ تنها ۲ نشاء بکارید زیرا بوته بادمجان به فضای بزرگی برای رشد نیاز دارد. وقتی گیاه شما شروع به رشد و قد کشیدن کرد با استفاده از داربست یا قیمی در کنار ساقه ی آن به رشد بهتر و محصول دهی بیشتر آن کمک کنید.

مرحله پنجم

پس از کاشت بادمجان در گلدان آن را در مکانی پرنور قرار دهید. بازه دمای ۲۵ تا ۳۵ درجه برای این گیاه مناسب است. آبیاری را به شکل مرتب و با خشکی سطح گلدان انجام دهید. می توانید هر ۲ هفته یک بار بادمجان را با کودهای تقویتی تغذیه کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

مرحله ششم

بهتر است که گلدان را در فضای آزاد نگهداری کنید زیرا رشد و میوه دهی بهتری خواهد داشت. اگر گلدان را درون خانه نگهداری می کنید، بوته را در کنار پنجره های جنوبی قرار دهید تا نور مورد نیازش را تامین کند و در رشد آن اختلالی ایجاد نشود.

کاشت بادمجان در باغچه

مراحل کاشت بادمجان در باغچه تفاوت چندانی با کاشت آن در گلدان ندارد. می توانید قبل از کاشت به خاک باغچه، کود پوسیده دامی اضافه کنید و خاک باغچه را به خوبی شخم زده و ترکیب کنید. اگر می خواهید از بذر استفاده کنید، آن ها را خیلی عمیق نکارید. اگر می خواهید از نشا بادمجان استفاده کنید، آن ها را با فاصله ی ۴۰ تا ۶۰ سانتی بکارید تا زمانی که بزرگ شدند فضای یکدیگر را اشغال نکنند. برای پرورش بادمجان بخشی از باغچه را انتخاب کنید که نورگیر باشد و آبیاری را به شکل منظم و روزانه انجام دهید.

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 20 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.