مطالب پر بازدید
مدل شینیون پایین ساده با طرح های جدید و لاکچری زنانه

مدل شینیون پایین ساده با طرح های جدید و لاکچری زنانه

مدل شینیون پایین ساده مدل شینیون پایین ساده با طرح های جدید و لاکچری زنانه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

مدل لباس برای عقد محضری با طرح های ساده و شیک ایرانی

مدل لباس برای عقد محضری با طرح های ساده و شیک ایرانی

مدل لباس برای عقد محضری مدل لباس برای عقد محضری با طرح های ساده و شیک ایرانی موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

سس مرغ سوخاری با قارچ + سس سیر برای مرغ سوخاری

سس مرغ سوخاری با قارچ + سس سیر برای مرغ سوخاری

سس مرغ سوخاری سس مرغ سوخاری با قارچ + سس سیر برای مرغ سوخاری موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که …

کاشت زعفران در خانه

آموزش کاشت زعفران pdf فصل کاشت زعفران کاشت زعفران در بطری نوشابه انواع کاشت زعفران آموزش تصویری کاشت زعفران درامد کاشت زعفران در منزل فیلم کاشت زعفران در گلدان

آموزش کاشت زعفران در گلدان + فصل و زمان کاشت زعفران موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت زعفران صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت زعفران

کاشت زعفران در ایران پیشینه ای قوی داشته و به دوران مادها در ۳ هزار سال پیش باز می گردد. جالب است بدانید که در صورت نگهداری صحیح با ۱ بار کاشت پیاز زعفران درون خاک، ۷ سال متوالی برداشت خواهید داشت. شما می توانید با تهیه پیازهای زعفران، این طلای سرخ را در گلدان یا باغچه خانه خود کاشت و برداشت کنید. در ادامه می توانید مراحل کاشت پیاز زعفران درون گلدان و باغچه را مشاهده نمایید.

مشخصات

زعفران با نام علمی Crocus sativus یکی از ارزشمند ترین و گران قیمت ترین ادویه ها در جهان است و به کشور ایران تعلق دارد. این ادویه را با نام زَرپَران یا طلای سرخ هم می شناسند. پیاز زعفران پوشال قهوه‌ای رنگی دارد که از پیاز محافظت می کند. زعفران به دلیل وجود سافرانال خوش عطر و به دلیل وجود کروسین خوش رنگ است. ارتفاع این گیاه زیبا حدود ۱۰ تا ۳۰ سانت و برگ های آن باریک و دراز هستند. ساقه گل دهنده از میان برگ ها رشد کرده و بین ۱ تا ۳ گل می دهد. گل ها ۶ گلبرگ داشته و به رنگ ارغوانی و بنفش هستند. کلاله سه‌ شاخه میان گل همان زعفران معروفی ست که همه از آن صحبت می کنند و یکی از راه های تشخیص زعفران اصل، طعم تلخ این کلاله است.

بهترین گلدان

اگر می خواهید زعفران را درون گلدان بکارید و نگهداری کنید، از گلدان های سفالی و بزرگ استفاده نمایید. گلدانی انتخاب کنید که عمق خوبی داشته و کمی گود باشد تا پیازهای زعفران فضای کافی برای رشد و گلدهی داشته باشند.

خاک مناسب

ترکیب خاک برگ، ورمی کمپوست، خاک باغچه و ماسه بهترین ترکیب برای کاشت زعفران است اما اگر این ترکیب را در اختیار نداشتید از خاک های بسته بندی و آماده که در گلخانه و گلفروشی ها به فروش میرسد استفاده کنید. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که باید ابتدا کف گلدان را با پوکه پوشش دهید سپس خاک را درون گلدان بریزید. با این روش زهکشی گلدان شما بهتر انجام می شود.

فصل کاشت زعفران

شما می توانید پیازهای زعفران را از اوایل خرداد تا اواخر شهریور یا اوایل مهر درون خاک گلدان بکارید. بهترین زمان برای کاشت زعفران، اواخر شهریور ماه و پیش از شروع باران های پاییزی ست.

کاشت زعفران در باغچه

یکی دیگر از شیوه های کاشت زعفران در خانه، استفاده از باغچه درون حیاط است. پیاز زعفران را در بخشی از باغچه بکارید که بتواند نور مستقیم خورشید را دریافت کند. پیاز زعفران را باید در اواخر فصل تابستان و شهریور ماه بکارید زیرا گرما و رطوبت زیاد موجب بیمار شدن و از بین رفتن پیازها می شود. برای تقویت خاک باغچه مقداری کود دامی پوسیده شده به آن اضافه کنید. زمین باغچه را با بیل شخم زده سپس شیارهایی ۲۰ سانتی با فاصله ۵ سانت از هم ایجاد کنید. پیازها را با استفاده از قارچ کش کاربندازیوم ضدعفونی نمایید سپس آن ها را درون شیارها قرار داده و بکارید. در بخش های سردسیر اوایل ماه مهر و در بخش های گرمسیر اواخر ماه مهر، اولین آبیاری را انجام بدهید.

مراحل کاشت زعفران در گلدان

مرحله اول

تعدادی پیاز زعفران در اواخر فصل تابستان و شهریور ماه به همراه یک گلدان سفالی بزرگ تهیه کنید. ردیف اول و کف گلدان سفالی را با استفاده از پوکه بپوشانید. مقداری خاک برگ را با ماسه، خاک باغچه و ورمی کمپوست ترکیب کنید سپس نصف گلدان را با این ترکیب پر کنید.

مرحله دوم

به جای این ترکیب می توانید از بسته های آماده خاک هم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که پیازهای زعفران را نباید چسبیده به هم بکارید. پیازها را با فاصله ۳ سانتی از یکدیگر بر روی خاک گلدان قرار دهید سپس رویشان را به طور کامل با خاک بپوشانید.

مرحله سوم

پیازها باید در عمق ۱۵ سانتی خاک قرار بگیرند یعنی شما باید مقدار خاک زیادی بر روی آن ها بریزید و پیازها نباید در سطح خاک قرار داشته باشند. گلدان را در محیطی با نور خورشید قرار دهید اما فعلا آبیاری نکنید.

مرحله چهارم

پیازها را ۱ ماه بعد از کاشته شدن و در مهر ماه برای اولین بار آبیاری کنید. ۲ هفته بعد از آبیاری پیازها جوانه زده و برای شما گل می دهند. بعد از باز شدن گل زعفران می توانید گل را بچینید و پرچم گل را به آرامی از وسطش خارج کنید.

مرحله پنجم

بخش رنگی پرچم یا کلاله زعفران را با استفاده از قیچی از بخش ریشه و کرم رنگ آن جدا کنید. از گلبرگ های زعفران برای تهیه دمنوش و از پرچم آن برای عطر و رنگش استفاده می شود.

آموزش کاشت زعفران pdf فصل کاشت زعفران کاشت زعفران در بطری نوشابه انواع کاشت زعفران آموزش تصویری کاشت زعفران درامد کاشت زعفران در منزل فیلم کاشت زعفران در گلدان

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 4 دی 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.