مطالب پر بازدید
مدل یقه مانتو دکمه دار + مدل مانتو یقه انگلیسی دکمه دار

مدل یقه مانتو دکمه دار + مدل مانتو یقه انگلیسی دکمه دار

مدل یقه مانتو دکمه دار مدل یقه مانتو دکمه دار + مدل مانتو یقه انگلیسی دکمه دار موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند

بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند

بهترین مدل مانتو اینستاگرام بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید …

مدل مانتو ساده مجلسی با بهترین طرح های جلوباز و جلوبسته

مدل مانتو ساده مجلسی با بهترین طرح های جلوباز و جلوبسته

مدل مانتو ساده مجلسی مدل مانتو ساده مجلسی با بهترین طرح های جلوباز و جلوبسته موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

نگهداری پتوس مرمری

علت زرد شدن پتوس مرمری علت سبز شدن برگ پتوس مرمری تکثیر پتوس مرمری رشد سریع پتوس مرمری تعویض گلدان پتوس مرمری کود مخصوص پتوس مرمری علت سیاه شدن برگ پتوس مرمری قلمه زدن گل پتوس مرمری علت زرد شدن پتوس مرمری

نگهداری و تکثیر پتوس مرمری + علت زرد شدن و سیاه شدن برگ عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره پتوس مرمری صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره پتوس مرمری

برگ های پتوس مرمری دارای لکه های سفید و کرمی رنگ در زمینه سبز است که زیبایی و جلوه خاصی به برگ ها بخشیده. بهتر است این گیاه زیبا را در گوشه ای از خانه تان آویزان کنید و از برگ هایش که به شکل آبشاری پایین می ریزد لذت ببرید.

اسامی

این گیاه زیبا و محبوب را با نام پتوس مرمری می شناسند اما نام دیگری هم دارد، ملکه مرمری ! که برازنده ظاهر زیبای آن است. نام این گونه از پتوس در زبان انگلیسی Epipremnum aureum Marble Queen است.

مشخصات

یکی از جذاب ترین گونه های پتوس که برای محیط های تاریک و کم نور مناسب نیست و باید در شرایط نوری خوبی قرار داشته باشد تا بتواند رنگ زیبای برگ ها و درخشش آن ها را حفظ کند. این گیاه زیبا را می توانید به آسانی از طریق برگ هایش که ترکیبی از رنگ سفید و سبز هستند شناسایی کنید. رشد پایینی دارد و به اندازه گونه های دیگر پتوس زود به زود برگ نمی دهد. همچنین نسبت به گونه های دیگر ارزشمند تر است و قیمت گران تری دارد. تکثیر آن راحت است و از طریق قلمه برگ انجام می شود.

رشد سریع پتوس مرمری

پتوس مرمری رشد کمتری نسبت به گونه سبز و ابلق دارد اما شما می توانید با فراهم کردن شرایط نوری و خاکی مناسب به رشد بهتر این گیاه کمک کنید. پتوس مرمری را در بخش روشنی از خانه قرار دهید تا نقش و نگار روی برگ هایش از بین نرود و رشد سریع تری هم داشته باشد.

پتوس مرمری سمی یا غیرسمی؟

پتوس مرمری مانند بقیه گونه های پتوس دارای مقادیری سم در برگ هایش است پس آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید تا مشکلی پیش نیاید.

علت سبز شدن برگ

مهم ترین عامل در محو شدن لکه ها و سبز شدن کامل برگ، قرار دادن گیاه در محیطی تاریک با نور کم است، پس شرایط نوری گیاه را تغییر دهید و آن را در محیط روشن تری نگهداری کنید.

تعویض گلدان

رشد ریشه پتوس مرمری زیاد نیست به همین خاطر به تعویض گلدان مداوم نیازی ندارد و نباید در گلدان های خیلی بزرگ کاشته شود. هر زمان که ریشه ها از انتهای گلدان بیرون آمدند نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان، فصل بهار است که گیاه در خواب نیست.

علت زرد شدن پتوس مرمری

دلایل زرد شدن پتوس مرمری متفاوت هستند. اگر نوک برگ های گیاه زرد شده، عامل آن آبیاری بیش از اندازه است. اگر برگ سفت است اما حاشیه اش زرد شده احتمالا آبیاری کم بوده، اگر برگ پژمرده و شل شده و حاشیه اش زرد شده، آبیاری زیاد بوده.

تمیز کردن برگ

توصیه می شود برگ های این گونه از پتوس را ۱ تا ۲ بار در هفته با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا بهتر فتوسنتز کرده و برگ هایش درخشان و زیباتر شود. با انجام این کار، رطوبت گیاه هم افزایش پیدا می کند.

علت سیاه شدن برگ پتوس مرمری

تغییر دمای ناگهانی موجب ریزش و سیاه شدن برگ های این گیاه می شود. بهترین بازه ی دمایی برای نگهداری از این گونه پتوس ۱۸ تا ۲۲ درجه است، اگر دمای هوا به ۱۰ درجه برسد و خیلی پایین بیاید رشد متوقف می شود و اگر دمای هوا به ۲۹ درجه برسد و خیلی بالا برود برگ ها سیاه می شوند. وجود نقطه های قهوه ای رنگ بر روی برگ ها هم بخاطر آبیاری زیاد است.

روش تکثیر پتوس مرمری

پتوس مرمری را هم می توانید مانند گونه های دیگر به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر کنید. دقت داشته باشید که هر قلمه باید یک برجستگی یا ریشه هوایی برای ریشه دهی داشته باشد. قلمه ها را درون آب قرار دهید و بعد از ریشه دهی درون بستر مناسبی از خاک قرار دهید.

علت زرد شدن پتوس مرمری علت سبز شدن برگ پتوس مرمری تکثیر پتوس مرمری رشد سریع پتوس مرمری تعویض گلدان پتوس مرمری کود مخصوص پتوس مرمری علت سیاه شدن برگ پتوس مرمری قلمه زدن گل پتوس مرمری علت زرد شدن پتوس مرمری

نگهداری پتوس مرمری

پتوس مرمری یک گیاه تصفیه کننده هواست و برگ هایی بالارونده دارد. پتوس مرمری به کشور استرالیا و جنوب شرقی آسیا تعلق دارد و گیاهی گرمسیری ست. جالب است بدانید که پتوس ارتشی گونه ای جهش یافته از پتوس مرمری ست. در ادامه می توانید شرایط نگهداری این گیاه را مشاهده کنید.

آبیاری مورد نیاز

آبیاری را با خشکی ۲ تا ۴ سانت از سطح خاک انجام دهید تا گیاه دچار پوسیدگی نشود. بهتر است برای آبیاری از آبی که ۲۴ ساعت در فضای اتاق مانده استفاده کنید. اگر بعد از آبیاری زیر گلدانی گیاه پر از آب می شود، آن را تخلیه کنید. اگر آبیاری را بیش از اندازه انجام دهید و خاک به شکل مستمر خیس بماند لک های سیاه رنگی بر روی برگ ها ایجاد می شود و برگ ها از هم می پاشند. این گیاه تشنگی اش را با انداختن برگ هایش نشان می دهد.

نور مورد نیاز

پنجره شرقی بهترین پنجره برای نگهداری این گیاه است زیرا نور صبح را دارد و به براقی و شادابی برگ ها کمک می کند. همچنین نور فیلتر شده پنجره جنوبی هم مناسب است، می توانید گیاه را پشت یک پرده توری یا شفاف قرار دهید تا شرایط نوری بهتری برای آن فراهم شود. نور مستقیم و زیاد خورشید، به بافت برگ ها صدمه می زند و نور کم شادابی و رنگ زیبای برگ ها را از بین می برد. اگر این گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می کنید باید شرایط سایه، نیم سایه داشته باشد.

رطوبت مورد نیاز

یکی از فاکتورهای مهم که در رشد پتوس مرمری نقش دارد، رطوبت ۵۰ درصدی خانه است. برای افزایش رطوبت محیط از دستگاه های رطوبت ساز سرد استفاده نمایید و گیاه را در کنار آن قرار دهید. روش دیگر غبار پاشی ست که باید با یک اسپری کوچک انجام شود تا قطرات آب مثل مه خارج شوند و برگ ها را خیس نکنند. توصیه می شود غبار پاشی را ۱ تا ۲ بار در هفته و در محیط سایه انجام دهید. درست کردن جزیره یکی دیگر از راهکارهای افزایش رطوبت است که می توانید به راحتی آن را انجام دهید.

تغذیه مورد نیاز

پتوس ها به تغذیه و کوددهی چندانی نیاز ندارند اما می توانید با استفاده از کودهای تقویتی مخصوص گل های آپارتمانی آن ها را به رشد بیشتر تشویق کنید. می توانید این گیاه را به شکل ماهانه یا هر ۲ هفته یک بار تقویت کنید. اگر برای گیاه از خاکی مغذی استفاده کنید، عناصر لازم را از طریق ریشه هایش دریافت می کند و نیازی به کوددهی ماهانه هم ندارد.

دمای مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی برای نگهداری ملکه مرمری، ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است. گیاه را در مکانی با دمای ثابت نگهداری کنید تا دچار شوک ناشی از تغییر ناگهانی دما نشود و برگ هایش ریزش پیدا نکند. از نگهداری این گیاه در کنار بخاری و کولر خودداری کنید تا سلامتش به خطر نیفتد.

خاک مورد نیاز

برای خاک ملکه مرمری ۳ بخش خاک آماده، پرلیت و پیت ماس را ترکیب کنید تا یک خاک سبک مغذی با زهکشی خوب برای رشد گیاه فراهم شود. این گیاه نسبت به خاک های سنگین و رسی حساس است و ریشه اش در این نوع خاک ها پوسیده و از بین میرود، پس برای کاشت این گیاه از خاک های باکیفیت استفاده نمایید.

علت زرد شدن پتوس مرمری علت سبز شدن برگ پتوس مرمری تکثیر پتوس مرمری رشد سریع پتوس مرمری تعویض گلدان پتوس مرمری کود مخصوص پتوس مرمری علت سیاه شدن برگ پتوس مرمری قلمه زدن گل پتوس مرمری علت زرد شدن پتوس مرمری

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 22 فروردین 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.