صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات آن

صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات آن

انواع گل فیلودندرون صفر تا صد نگهداری از انواع گل فیلودندرون + تکثیر و مشکلات عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

نگهداری گل شمعدانی اژدر و تکثیر + علت زرد شدن و گل ندادن

نگهداری گل شمعدانی اژدر و تکثیر + علت زرد شدن و گل ندادن

گل شمعدانی اژدر نگهداری گل شمعدانی اژدر و تکثیر آن + علت زرد شدن برگ و گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت …

کاشت هسته هلو در گلدان با 3 روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم

کاشت هسته هلو در گلدان با 3 روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم

کاشت هسته هلو کاشت هسته هلو در گلدان با ۳ روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

کاشت هسته پرتقال

کاشت هسته پرتقال برای سبزه عید زمان کاشت هسته پرتقال کاشت هسته پرتقال نی نی سایت کاشت هسته پرتقال در آب کاشت هسته مرکبات

کاشت هسته پرتقال در آب + زمان کاشت هسته پرتقال + کاشت هسته مرکبات در گلدان موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره هسته پرتقال صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت هسته پرتقال

مشخصات

پرتقال که با نام نارنج شیرین هم شناخته می شود یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین اعضای خانواده مرکبات است که سر و کله اش در فصل پاییز و زمستان پیدا می شود. از هسته های پرتقال که در بیشتر موارد دور ریخته می شوند برای درست کردن سبزه عید و پرورش دادن درخت پرتقال به روش خانگی استفاده می شود.

زادگاه

پرتقال میوه ای پیوندی ست و به کشور چین و هند تعلق دارد. بسیاری معتقدند که این میوه خوشمزه پیوند میان میوه دارابی و میوه نارنگی ست.

درخت پرتقال

درخت پرتقال در دسته درختان کوچک قرار داشته و برگ هایی همیشه سبز دارد. گل های این درخت سفید رنگ و میوه اش همانطور که می دانید به رنگ نارنجی ست. این درخت گونه های بسیار متنوعی دارد و ارتفاعش از ۱ تا ۵ متر متغیر است. درخت پرتقال برای مناطقی که آب و هوای گرمسیری و معتدل دارند مناسب است و در این مناطق به خوبی رشد کرده و محصول می دهد.

زمان کاشت هسته پرتقال

هسته های پرتقال را می توانید در اواخر فصل پاییز و در طول فصل زمستان بکارید. اگر قصد دارید هسته ها را برای سبزه عید به کار ببرید، اوایل دی ماه زمان مناسبی برای کاشت است.

شرایط نگهداری

بعد از کاشتن هسته های پرتقال، آن ها را در مکانی روشن با نور زیاد و غیرمستقیم نگهداری کنید تا سرعت فرآیند جوانه زنی هسته ها افزایش پیدا کند. اگر هسته های کاشته شده را در مکانی سرد نگهداری کنید، خیلی دیر سبز می شوند پس حتما گلدان را در بخش گرمی از خانه قرار دهید. اگر دفعات آبیاری کم باشد هسته ها سبز نمی شوند و اگر گلدان را بیش از اندازه آبیاری کنید هسته ها می پوسند پس تعادل در آبیاری را فراموش نکنید.

کاشت هسته پرتقال برای سبزه عید زمان کاشت هسته پرتقال کاشت هسته پرتقال نی نی سایت کاشت هسته پرتقال در آب کاشت هسته مرکبات

مراحل کاشت هسته پرتقال در گلدان

مرحله اول

پرتقال را با چاقو از وسط برش دهید، دقت داشته باشید که هسته ها نباید در حین برش آسیب ببینند. هسته ها را با ۲ روش می توانید سبز کنید و بکارید. در روش اول آن ها را به مدت ۴۸ ساعت درون آب خیسانده سپس پوسته سخت شان را با ناخن جدا کرده و مغزشان را بکارید.

مرحله دوم

در روش دوم می توانید هسته ها را پس از خارج کردن از میوه بکارید اما به خاطر داشته باشید که با این روش هسته ها دیرتر جوانه زده و سبز می شوند. به همین دلیل ما به توصیه می کنیم که از روش اول استفاده کنید تا در وقت تان صرفه جویی شود و احتمال جوانه زنی هسته ها هم افزایش پیدا کند.

مرحله سوم

بهترین ترکیب برای کاشت هسته پرتقال، خاک برگ و پرلیت یا خاک برگ و ماسه است. گلدان را از این ترکیب پر کنید سپس هسته ها را بر روی سطح گلدان قرار دهید. به طور مجدد کمی خاک بر روی هسته ها بریزید و آبیاری را انجام بدهید.

مرحله چهارم

در این مرحله به ۲ قطعه چوب یک اندازه یا ۲ عدد سیخ چوبی نیاز دارد. چوب ها را در مقابل هم در کناره گلدان فرو کنید سپس پلاستیکی که حاوی چند سوراخ کوچک باشد را بر روی چوب ها مستقر نمایید تا محیطی مرطوب برای جوانه زنی هسته ها ایجاد شود. پلاستیک را حتما سوراخ کنید تا هسته ها کپک نزنند.

مرحله پنجم

به خاطر داشته باشید که خاک گلدان نباید به طور کامل خشک شود زیرا هسته ها برای جوانه زنی به خاکی مرطوب و نمدار نیاز دارند، پس هر زمان که سطح خاک کمی خشک شد کاور پلاستیکی را بردارید و مجددا گلدان را آبیاری نمایید.

مرحله ششم

هسته مرکبات دیرتر از هسته ی میوه های دیگر سبز شده و جوانه می زنند، به همین خاطر نباید به سرعت ناامید شوید. هسته پرتقال بعد از کاشته شدن به ۱ تا ۲ ماه زمان نیاز دارد تا سبز شود. بعد از جوانه زدن هسته می توانید کاور پلاستیکی را بردارید و آرام آرام نور گیاه تان را افزایش دهید.

کاشت هسته پرتقال برای سبزه عید

مرحله اول

برای کاشت هسته پرتقال از دانه هایی که به بزاق دهان آلوده نشده اند استفاده نمایید. برای درست کردن سبزه باید هسته های بسیاری را جمع آوری کنید، بعد از جمع آوری هسته ها را به مدت ۲ روز درون کاسه ای پر از آب قرار دهید تا خیس بخورند.

مرحله دوم

بعد از سپری شدن این مدت پوست هسته ها را جدا کنید و دانه های درونی شان را خارج نمایید. ظرف مورد نظر را از ترکیب خاکی باکیفیت و سبک پر کنید سپس دانه های پوست گرفته شده را در سطح رویی و عمق ۱ سانتی خاک قرار داده و بکارید.

مرحله سوم

دانه ها را آبیاری کنید سپس روی سطح ظرف را با استفاده از پلاستیک یا سلفون بپوشانید. با نوک سوزن چند سوراخ کوچک بر روی پلاستیک ایجاد کنید تا دانه ها کپک نزنند. خاک درون ظرف باید نمدار و مرطوب باشد تا هسته ها جوانه بزنند.

آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 30 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.