مطالب پر بازدید
بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند

بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند

بهترین مدل مانتو اینستاگرام بهترین مدل مانتو اینستاگرام برای خانوم های شیک پسند موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید …

مدل مانتو پانچ جلوباز و جلوبسته با شیک ترین طرح های دخترانه

مدل مانتو پانچ جلوباز و جلوبسته با شیک ترین طرح های دخترانه

مدل مانتو پانچ مدل مانتو پانچ جلوباز و جلوبسته با شیک ترین طرح های دخترانه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

مدل بافت مو دخترانه شیک + بافت مو ساده و شیک جلوی سر

مدل بافت مو دخترانه شیک + بافت مو ساده و شیک جلوی سر

مدل بافت مو دخترانه شیک مدل بافت مو دخترانه شیک + بافت مو ساده و شیک جلوی سر موضوع یکی از مطالب سایت …

کاشت ریحان در گلدان

فیلم کاشت ریحان فصل کاشت ریحان کاشت ریحان در اب کاشت ریحان در زمستان کاشت ریحان بدون خاک کاشت ریحان در باغچه کاشت ریحان در سبد کاشت ریحان در گلدان پلاستیک

کاشت ریحان بدون خاک و در آب + فصل کاشت ریحان در گلدان عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره کاشت ریحان صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره کاشت ریحان

ریحان یکی از خوشبو ترین اجزای خانواده سبزی خوردن است و در گذشته با نام های شاهسپرغم، شاهِسپَرَم و نازبو شناخته می شد. این سبزی خوشمزه را می توانید به راحتی در خانه پرورش و نگهداری کنید.

مشخصات ریحان

ریحان با نام انگلیسی Basil گیاهی خوش عطر و پرخاصیت است که به خانوادهٔ نعنائیان تعلق دارد. ۲ نوع ریحان وجود دارد که به ریحان سبز و ریحان بنفش دسته بندی می شوند. ریحان گیاهی گرمسیری ست و بلندای ساقه اش به ۵۰ سانتی متر هم میرسد.

فصل کاشت

بهترین زمان برای کاشت ریحان در باغچه، بعد از پایان فصل زمستان و با شروع فصل بهار است زیرا هوا معتدل و مناسب است.همچنین می توانید این گیاه را در فصل تابستان هم بکارید. برای کاشت در گلدان میتوانید در هر زمانی از طول سال اقدام کنید.

نگهداری بعد از کاشت ریحان

بعد از کاشت ریحان آن را در مکانی پرنور نگهداری کنید تا به خوبی رشد کرده و پرورش پیدا کند. ریحان خاک مرطوب را دوست دارد پس به این گیاه خشکی ندهید. بهتر است روی برگ های ریحان آب نپاشید.

خاک مناسب

بهترین بستر کاشت برای ریحان، خاکی سبک با زهکشی بالاست. ترکیب خاک برگ و خاک باغچه یکی از بهترین ترکیبات برای نگهداری ریحان است که می توانید از آن استفاده کنید.

سبزه ریحان چند روزه سبز میشه

بذر ریحان یکی از سبزه هایی ست که به سرعت جوانه زده و آماده می شود. بذر ریحان در شرایط مناسب و محیط مرطوب بین ۳ تا ۴ روز سبز می شود، پس اگر آماده کردن سبزه هفت سین را فراموش کرده اید سریعا دست به کار شوید و این بار از بذر ریحان کمک بگیرید.

طرز کاشت ریحان

ریحان را می توانید با روش های مختلفی کاشت و برداشت کنید. استفاده از بذر و ساقه ریحان از متداول ترین روش ها برای کاشت این سبزی خوشمزه و محبوب است که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته ایم.

خواص ریحان

خواص ریحان بر هیچ کس پوشیده نیست. این سبزی خوش عطر و بو برای زیبایی پوست، بهبود عملکرد معده، پاکسازی روده، درمان سنگ کلیه و … مفید است.

فیلم کاشت ریحان فصل کاشت ریحان کاشت ریحان در اب کاشت ریحان در زمستان کاشت ریحان بدون خاک کاشت ریحان در باغچه کاشت ریحان در سبد کاشت ریحان در گلدان پلاستیک

کاشت بذر ریحان در گلدان

مرحله اول

بهترین روش برای کاشت ریحان استفاده از بذر آن است. بهتر است بذر این سبزی را از یک مارک معروف و معتبر تهیه کنید تا احتمال جوانه زنی بذرها افزایش پیدا کند.

مرحله دوم

بذرها را به مدت ۷ تا ۸ ساعت درون آب ولرم قرار دهید تا خیس خورده و لایه بیرونی آن ها نرم شود. زمان خیساندن بذرها می تواند از ۸ ساعت تا سه روز متغیر باشد.

مرحله سوم

یک خاک مرغوب انتخاب کرده و گنجایش گلدان را با این خاک پر کنید. بذرهای خیس خورده را در سطح خاک و عمق یک سانتی آن قرار دهید تا جوانه زنی سریع تر اتفاق بیفتد.

مرحله چهارم

بذرها را با فاصله ۵ تا ۷ سانت از یکدیگر درون خاک بکارید تا فضای کافی برای رشد داشته باشند. خاک را به آرامی آبیاری و مرطوب کنید و روی گلدان را با استفاده از یک پلاستیک مشکی یا روزنامه بپوشانید.

مرحله پنجم

هر روز پوشش روی گلدان را برداشته و آبیاری کنید تا محیطی مرطوب برای رشد بذرها ایجاد شود. زمانی که بذرها سبز شدند پوشش روی گلدان را بردارید و در محیطی روشن نگهداری کنید. آبیاری را به شکل منظم با خشکی سطح خاک انجام دهید. روش کاشت در باغچه هم مثل همین روش است.

فیلم کاشت ریحان فصل کاشت ریحان کاشت ریحان در اب کاشت ریحان در زمستان کاشت ریحان بدون خاک کاشت ریحان در باغچه کاشت ریحان در سبد کاشت ریحان در گلدان پلاستیک

کاشت بذر ریحان برای سبزه عید

مرحله اول کاشت بذر ریحان

سبزه ریحان یکی از زیباترین سبزه های سفره هفت سین است که به راحتی و به سرعت سبز می شود. برای درست کردن این سبزه یک ظرف مناسب و بزرگ انتخاب کنید تا جلوه سبزه شما بیشتر شود. بهتر است ظرفی را انتخاب کنید که کمی گود باشد.

مرحله دوم کاشت بذر ریحان

در این مرحله به یک اسفنج یا ابر با عمق حدود ۵ تا ۱۰ سانت نیاز دارید. دهانه ظرف را بر روی اسفنج قرار دهید و با استفاده از خودکار یا ماژیک شکل دهانه را بر روی اسفنج بکشید سپس آن را برش دهید. با استفاده از این روش اسفنج به طور کامل داخل ظرف را پوشش میدهد.

مرحله سوم کاشت بذر ریحان

اسفنج را با اسپری کردن آب مرطوب نمایید و با فشار داخل ظرف قرار دهید. بذرهای ریحان را حدود ۱۰ دقیقه درون آب بخیسانید تا برای جوانه زنی فعال شوند سپس با استفاده از قاشق بر روی سطح اسفنج بریزید.

مرحله چهارم کاشت بذر ریحان

بذرهای خیس خورده را به شکل کامل بر روی سطح اسفنج پخش کنید تا یک سبزه پرپشت و زیبا داشته باشید. بعد از قرار دادن بذرها با استفاده از پشت قاشق آن ها را صاف کرده و کمی فشرده کنید.

مرحله پنجم کاشت بذر ریحان

برای افزایش سرعت جوانه زنی، از کاور کردن کمک بگیرید. برای این منظور روی ظرف را با استفاده از یک پلاستیک فریزر بپوشانید تا آب و هوایی مرطوب و گلخانه ای ایجاد شود و بذرها به سرعت سبز شوند. اگر این سبزه را در واپسین روزهای اسفند ماه آماده می کنید حتما از روش کاور کمک بگیرید.

مرحله ششم کاشت بذر ریحان

بذرها بعد از حدود ۲ تا ۳ روز جوانه زده و سبز می شوند. زمانی که همه بذرها سبز شده و کمی قد کشیدند می توانید کاور پلاستیکی را بردارید. ظرف را در مکانی خنک قرار داده و آبیاری سبزه را با اسپری کردن آب تامین کنید تا به جوانه های کوچک فشاری وارد نشود و آسیب نبینند.

فیلم کاشت ریحان فصل کاشت ریحان کاشت ریحان در اب کاشت ریحان در زمستان کاشت ریحان بدون خاک کاشت ریحان در باغچه کاشت ریحان در سبد کاشت ریحان در گلدان پلاستیک

کاشت ریحان در اب

مرحله اول

ریحان را می توانید به راحتی از طریق ساقه هایش درون آب ریشه دار کرده و بکارید. برای این منظور بعد از خرید سبزی تعدادی از ریحان ها را جدا نمایید. ساقه ریحان را با یک قیچی تیز از پایین به شکل مورب و کج ببرید.

مرحله دوم

اگر ارتفاع هر ساقه بین ۱۵ تا ۲۰ سانت باشد مناسب است. به خاطر داشته باشید که باید برگ های یک سوم از بخش پایینی ساقه را جدا نمایید تا زمانی که ساقه را درون آب قرار دادید به خاطر برگ ها دچار گندیدگی نشود.

مرحله سوم

یک سوم ساقه را درون گلدانی پر از آب بگذارید. اگر محلول تقویت ریشه در دسترس شماست کمی به آب اضافه کنید. گلدان را در مکانی سایه و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا ریحان ها دچار پژمردگی نشوند.

مرحله چهارم

ساقه های ریحان بعد از ۷ تا ۱۴ روز ریشه داده و می توانید آن ها را درون باغچه یا گلدان بکارید. بعد از مشاهده ریشه و جوانه، گلدان بزرگی را از خاک باکیفیت و مرغوب پر کنید. می توانید از بسته های آماده خاک استفاده کنید. همچنین ترکیب خاک باغچه به همراه خاک برگ هم مناسب است.

مرحله پنجم

درون گلدان حفره های کوچکی ایجاد کرده و ساقه های ریشه دار شده را درون آن ها قرار دهید. بعد از کاشت به مرور زمان نور گلدان را بیشتر کنید. آبیاری گیاه را با خشکی سطح خاک انجام دهید و ریحان را تشنه نگه ندارید.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 23 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.