مراحل کاشت بادمجان در گلدان و باغچه + فصل و روش تهیه بذر

مراحل کاشت بادمجان در گلدان و باغچه + فصل و روش تهیه بذر

کاشت بادمجان مراحل کاشت بادمجان در گلدان و باغچه + فصل و روش تهیه بذر عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در …

تکثیر و نگهداری گل آگلونما برفی و قرمز + خواص و چیدن گل آگلونما

تکثیر و نگهداری گل آگلونما برفی و قرمز + خواص و چیدن گل آگلونما

گل آگلونما گل آگلونما را با چه شرایطی در خانه نگهداری کنیم عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با …

نگهداری گل پتوس حصیری + مشکلات و علت زرد شدن برگ

نگهداری گل پتوس حصیری + مشکلات و علت زرد شدن برگ

نگهداری گل پتوس حصیری نگهداری گل پتوس حصیری ابلق و برگ انجیری حصیری + تکثیر پتوس حصیری در آب موضوع یکی از مطالب سایت الانت …

گل شمعدانی اژدر

روش تکثیر گل شمعدانی اژدر علت زرد شدن برگهای شمعدانی اژدر علت گل ندادن شمعدانی اژدر هرس شمعدانی اژدر بذر شمعدانی اژدر گل اژدری زمان گلدهی شمعدانی اژدر

نگهداری گل شمعدانی اژدر و تکثیر آن + علت زرد شدن برگ و گل ندادن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره شمعدانی اژدر صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل شمعدانی اژدر

شمعدانی اژدر یکی از گیاهان زیبای آفریقای جنوبی ست که با تنوع رنگی بالا و گل های درشتش دل هر کسی را می برد اما بعد از پایان دوره گلدهی به علت ناآگاهی دور انداخته می شود. این گیاه را می توانید با نگهداری درست چند سال زنده نگه دارید و از گلدهی اش در طول بهار لذت ببرید.

اسامی گل شمعدانی اژدر

این گیاه را با نام های شمعدانی رویال، گل اژدر، شمعدانی اژدر، شمعدانی گل درشت، شمعدانی رگال و شمعدانی آلمانی می شناسند. Pelargonium domesticum نام علمی شمعدانی اژدر است.

علت محبوبیت

شمعدانی اژدر به دلیل گل هایش که فرم درشت و خاصی دارند و در بیشتر موارد از ترکیب ۲ تا ۳ رنگ تشکیل می شوند محبوب و پرطرفدار است. نگهداری آسان و قیمت مناسب از دلایل دیگر محبوبیت این گیاه است.

مشخصات گل شمعدانی اژدر

این گیاه گل هایی بزرگ و درشت با فرمی چتری دارد و گلبرگ هایش در رنگ های صورتی، قرمز، سفید، … دیده می شود. برگ ها به سمت بالا، کشیده و چین دار هستند. رنگ برگ ها سبز تیره است و دمبرگ درازی دارند. این گیاه نسبت به شمعدانی های معمولی، دوره گلدهی کوتاه تری دارد. گل ها در این گونه معطر هستند و در صنعت عطرسازی به کار برده می شوند.

زمان گلدهی شمعدانی اژدر

این گیاه دوره گلدهی نسبتا کوتاهی دارد. اگر شرایط مناسبی برای گیاه فراهم کنید از اول فروردین و با آغاز بهار شروع به گل انگیزی می کند و گلدهی اش تا اواسط فصل تابستان ادامه خواهد داشت. بعد از اتمام دوره گلدهی، گیاه را هرس نمایید و با شروع فصل زمستان آن را در داخل خانه و در کنار پنجره جنوبی نگهداری کنید تا برای گلدهی مجدد در بهار آماده شود.

هرس گل شمعدانی اژدر

شمعدانی اژدر را بعد از پایان دوره گلدهی و در اوایل فصل پاییز به خوبی هرس کنید. برای این منظور شاخ و برگ های اضافی و جانبی را با یک قیچی تیز قطع کنید. شمعدانی اژدر را باید هر ۶ ماه یک بار هرس کنید.

تعویض گلدان

به تعویض سالانه گلدان نیاز دارد و بهتر است در هنگام تعویض، شاخ و برگ هایش را هرس کنید تا انرژی بیشتری برای رشد و زنده ماندن داشته باشد و اگر در حین جابجایی دچار شوک شد از بین نرود. این گیاه به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و نمی تواند درون خاک رس به زندگی اش ادامه بدهد زیرا ریشه هایش دچار خفگی و پوسیدگی خواهند شد.

علت زرد شدن برگهای شمعدانی اژدر

زرد شدن برگ ها به دلایل مختلفی رخ می دهد. از علل زرد شدن برگ ها می توان به کمبود مواد مغذی در خاک، آبیاری بیش از اندازه یا کم، قرار دادن گیاه در محیط تاریک و نور کم اشاره کرد.

علت گل ندادن شمعدانی اژدر

همانطور که در بالا اشاره کردیم شمعدانی اژدر در فصل پاییز و زمستان به گل نمی رود اما اگر گیاه شما در فصل بهار و تابستان هم گل نمی دهد باید شرایط نوری و تغذیه ای آن را چک کنید و مشکل را برطرف کنید. اگر گیاه شما رشد خوبی دارد و شاخ و برگ زیادی تولید می کند اما گل نمیدهد، تعدادی از شاخه های فرعی و جانبی را قطع نمایید تا به گلدهی تشویق شود.

غبارپاشی

این گیاه نسبت به خشکی محیط مقاوم است و نیازی به انجام روش های مختلف برای افزایش رطوبت محیط ندارد. غبارپاشی برای این گیاه مناسب نیست و نباید انجام شود.

تکثیر گل شمعدانی اژدر

برای قلمه زدن شمعدانی اژدر، یک شاخه حدودا ۱۰ سانتی متری انتخاب کرده و با قیچی تیز برش دهید. برگ های پایینی ساقه را کاملا قطع کنید، همین که قلمه ۲ تا ۳ برگ داشته باشد کافی ست. قلمه را می توانید هم درون آب و هم مستقیما درون خاک قرار دهید. برای قرار دادن درون آب، باید نکات کوچکی را رعایت کنید. به دلیل زخمی بودن پایین ساقه باید تا ۳ روز، هر روز آب درون ظرف را تعویض کنید، بعد از سپری شدن یک هفته باز هم آب را تعویض کنید تا قلمه نپوسد. برای کاشت درون گلدان باید از ترکیب خاک کوکوپیت و پیت ماس استفاده نمایید تا تکثیری موفقیت آمیز داشته باشید.

روش تکثیر گل شمعدانی اژدر علت زرد شدن برگهای شمعدانی اژدر علت گل ندادن شمعدانی اژدر هرس شمعدانی اژدر بذر شمعدانی اژدر گل اژدری زمان گلدهی شمعدانی اژدر

نگهداری کامل از گل شمعدانی اژدر

شرایط نگهداری از گل شمعدانی اژدر مانند گونه های دیگر شمعدانی ست. این گیاه در هوای خنک به گلدهی تحریک می شود به همین خاطر در انتهای فصل زمستان کم کم شروع به غنچه دهی می کند. به خاطر داشته باشید که گیاه نباید در فصل زمستان بیرون از خانه بماند زیرا احتمال سرمازدگی وجود دارد.

آبیاری مورد نیاز

آبیاری را با خشکی نسبی خاک و زمانی که حدود ۵ سانت از سطح رویی خاک خشک شد انجام دهید. دفعات آبیاری را با سرد شدن هوا کاهش و با گرم شدن هوا افزایش دهید. آبیاری کم موجب بی حالی و پژمردگی گیاه و آبیاری بیش از حد موجب لهیدگی و قهوه ای شدن ساقه و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

نور مورد نیاز

اگر می خواهید گیاهی شاداب با گلدهی منظم داشته باشید آن را در مکانی پرنور نگهداری کنید. این گیاه قابلیت نگهداری در فضای باز را دارد پس بالکن و تراس های پرنور بهترین گزینه برای نگهداری از آن به شمار می روند. در فصل بهار و تابستان از نور مستقیم ظهرگاهی محافظت شده و در سایه قرار بگیرد. نور مستقیم موجب آسیب و سوختگی گل ها می شود، همچنین نور کم گل انگیزی گیاه را متوقف کرده و در آن اختلال ایجاد می کند.

تغذیه مورد نیاز

در فصل های پاییز و زمستان به کوددهی نیازی ندارد اما بهتر است در فصل بهار و تابستان هر ۲ هفته یک بار با کودهای مخصوص گل های آپارتمانی یا کودهای گلدهی تقویت شود. کوددهی زیاد گلدهی را کاهش داده و موجب رشد علفی گیاه می شود.

دمای مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی برای نگهداری شمعدانی اژدر، ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. اگر گیاه را در ماه های سرد سال بیرون از خانه نگهداری کنید دچار آسیب بافتی شده و از بین می رود. اگر هوا خیلی گرم است گیاه را در محیطی مرطوب نگهداری کنید و آبیاری را افزایش دهید. جریان هوای آزاد را دوست دارد به همین خاطر می توانید آن را در کنار پنجره ای باز یا تراس نگهداری کنید. ریختن آب و نشستن رطوبت بر روی گل ها موجب کوتاه تر شدن عمر آن ها می شود.

خاک مورد نیاز

استفاده از خاک سبک با زهکشی بالا نکته مهمی در نگهداری از این گل است. می توانید از خاک های آماده کاشت یا ترکیب ۲۰ درصد ماسه و کود حیوانی به همراه ۶۰ درصد خاک باغچه استفاده نمایید. همچنین می توانید مقداری خاک برگ، خاک باغچه، کود گاوی پوسیده و شن را ترکیب کنید. رشد این گیاه در خاک اسیدی کاهش می یابد.

آخرین بروز رسانی در : شنبه 15 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.