نکات خورش قیمه مجلسی و خوشمزه + راز لعابدار شدن قیمه

نکات خورش قیمه مجلسی و خوشمزه + راز لعابدار شدن قیمه

نکات پخت خورش قیمه نکات و راز خوشمزه شدن خورش قیمه و فوت کوزه گری آن +‌ نکات قیمه بادمجان موضوع یکی از …

نکات شیرینی نخودچی خانگی + دلیل وا رفتن و علت ترک خوردن

نکات شیرینی نخودچی خانگی + دلیل وا رفتن و علت ترک خوردن

نکات شیرینی نخودچی علت خشک شدن شیرینی نخودچی + ماندگاری شیرینی نخودچی چقدر است + اگر خمیر شیرینی نخودچی سفت شد چه کنیم …

نکات پخت کیک قابلمه ای پف دار + علت خمیر شدن و پف نکردن

نکات پخت کیک قابلمه ای پف دار + علت خمیر شدن و پف نکردن

نکات پخت کیک در قابلمه نکات پخت کیک در قابلمه + کیک قابلمه ای پف دار بدون فر عنوان یکی از مطالب سایت …

نکات قورمه سبزی خوشمزه

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی نکات قورمه سبزی نی نی سایت بهترین ترشی برای قورمه سبزی بهترین طعم دهنده قورمه سبزی راز قورمه سبزی حرم امام رضا آب لیمو در قورمه سبزی رازیانه در قورمه سبزی چاشنی قورمه سبزی برای غلیظ شدن قورمه سبزی

فوت کوزه گری قورمه سبزی جا افتاده و بهترین ترشی برای آن + بهترین طعم دهنده و راز خوشمزه شدن قورمه سبزی موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

نکات مهم در پخت خورشت قورمه سبزی

سبزی قورمه سبزی چیست

تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله از اجزای اصلی سبزی قورمه سبزی به شمار می روند. شمالی ها در ترکیب سبزی قورمه سبزی شان از چوچاق و خالواش استفاده می کنند. جنوبی ها قورمه سبزی را با سبزی های متنوعی مثل تره، گشنیز، شوید، جعفری، برگ چغندر، شنبلیله، اسفناج و سیر سبز درست می کنند. تبریزی ها برای پخت قورمه سبزی اسفناج و تره را به کار می برند و در مواردی به خورشت، ترخون و کلم سنگ سفید هم اضافه می نمایند.

ریختن گلاب در قورمه سبزی

طعم گلاب برای خورشت قیمه مناسب تر است اما می توانید بنا به سلیقه و ذائقه تان مقدار کمی گلاب را در پایان پخت قورمه سبزی و غل های پایانی اش به آن بیافزایید.

فوت کوزه گری قورمه سبزی

برای سرخ کردن سبزی، آن را کمی تفت بدهید و اجازه دهید آب سبزی کشیده شود سپس روغن را اضافه نمایید. لوبیاها را به شکل جداگانه همراه با آب به مدت ۳۰ دقیقه بپزید سپس آبکش نموده و برای استفاده از خورشت به کار ببرید. اگر قورمه سبزی را با گوشت قرمز درست کرده اید، نمک را پس از پخت گوشت اضافه کنید تا بافتش نرم تر شود. استفاده از قلم با ماهیچه در پخت قورمه سبزی به لذیذ تر شدن طعم آن کمک می کند. استفاده از مقدار مناسب اسفناج و تره در سبزی خورشت، قورمه سبزی شما را لعابدار و زیبا می کند.

ادویه و بهترین طعم دهنده قورمه سبزی

برای درست کردن ادویه مخصوص قورمه سبزی با سایت الانت همراه باشید. ۲ قاشق غذا خوری شنبلیله خشک را با ۲ قاشق غذا خوری پودر غوره، ۲ قاشق غذا خوری جعفری خشک، ۲ قاشق غذا خوری پودر گل محمدی، ۲ قاشق غذا خوری تره خشک، ۲ قاشق غذا خوری گشنیز خشک و ۲ قاشق غذا خوری اسفناج خشک ترکیب نمایید سپس به آن ۱ قاشق غذا خوری پودر رازیانه، ۱ قاشق غذا خوری زردچوبه، ۱ قاشق غذا خوری فلفل سیاه هم بیافزایید. برای حفظ عطر و طعم ادویه، آن را در ۲۰ دقیقه پایان پخت به خورشت اضافه کنید. به ازای هر ۶ نفر، باید از حدود ۳ قاشق غذاخوری ادویه استفاده نمایید.

چرا قورمه سبزی شیرین میشود

استفاده از گشنیز در ترکیب سبزی قورمه سبزی موجب شیرین شدن طعم خورشت شده و کیفیت آن را پایین می آورد به همین خاطر در بیشتر موارد از این سبزی در پخت خورشت قورمه سبزی مجلسی استفاده نمی شود اما در پخت قورمه سبزی های نذری به کار می رود. شیرین شدن قورمه سبزی به جز مورد ذکر شده، دلایل دیگری هم دارد برای مثال ممکن است مقدار یکی از سبزی ها مثل تره یا اسفناج را زیاد ریخته باشید و همین موضوع خورشت تان را شیرین کرده باشد. در نقطه مقابل اگر از مقدار زیادی شنبلیله استفاده نمایید، خورشت تان تلخ می شود پس حتما فرمول اندازه سبزی ها نسبت به یکدیگر را یاد بگیرید.

اویشن در قورمه سبزی

آویشن یکی از سبزی های ست که به روغن افتادن و خوش طعم شدن خورشت قورمه سبزی کمک می کند. به ازای هر ۴ تا ۵ نفر از نصف قاشق چای خوری پودر آویشن استفاده نمایید.

نکات قورمه سبزی نذری

اگر می خواهید برای ۵۰ نفر قورمه سبزی درست کنید به ۵ گیلو گوشت گوسفندی، ۱ کیلو لوبیا چیتی، ۸ کیلو سبزی، ۵ کیلو پیاز و حدود نیم کیلو لیمو عمانی نیاز دارید. توصیه می شود لوبیاها را از ۱ روز قبل بخیسانید تا هم نفخشان رفع شود و هم زودتر پخته شوند. برای قورمه سبزی نذری، خورشت را از شب قبل بار بگذارید تا به خوبی جا بیفتد و غلیظ شود. همچنین می توانید مقداری ریحان به سبزی قورمه اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

روغن سیاه قورمه سبزی و انداختن یخ

اگر دوست دارید قورمه سبزی تان روغن بیاندازد و زیبایی اش را به رخ بکشد از چند تکه یخ کوچک کمک بگیرید. برای این منظور در اواخر پخت خورشت یخ را اضافه نمایید و نتیجه را با چشمان خود مشاهده کنید. از این روش برای خورش فسنجان هم استفاده می شود.

جایگزین لیمو عمانی در قورمه سبزی

ترجیحا بهتر است که لیمو عمانی را حذف نکنید اما اگر در دسترس تان نیست از رب آلوچه، رب انار یا آب لیمو ترش کمک بگیرید. همچنین می توانید از غوره کمک بگیرید و مقداری غوره به خورشت اضافه کنید. آب لیمو را باید پس از پایان پخت قورمه سبزی و خاموش کردن شعله به آن اضافه کنید.

راز خوشمزه شدن قورمه سبزی نکات قورمه سبزی نی نی سایت بهترین ترشی برای قورمه سبزی بهترین طعم دهنده قورمه سبزی راز قورمه سبزی حرم امام رضا آب لیمو در قورمه سبزی رازیانه در قورمه سبزی چاشنی قورمه سبزی برای غلیظ شدن قورمه سبزی

میزان شنبلیله در قورمه سبزی

مقدار شنبلیله متغیر است برای مثال تهرانی ها قورمه سبزی را از ترکیب ۴۵۰ گرم تره، ۴۵۰ گرم جعفری و ۱۰۰ گرم شنبلیله درست می کنند. جنوبی ها قورمه سبزی را با ۴۰۰ گرم تره، ۴۰۰ گرم جعفری، ۲۰۰ گرم گشنیز، ۲۰۰ گرم اسفناج، ۱۰۰ گرم شوید، ۱۰۰ گرم شنبلیله و ۱۰۰ گرم سیر سبز درست می کنند که یکی از بهترین ترکیبات برای قورمه سبزی را دارد. شمالی ها از ترکیب ۳۰۰ گرم جعفری، ۳۰۰ گرم تره، ۳۰۰ گرم گشنیز و ۱۰۰ گرم شنبلیله استفاده می نمایند.

چرا قورمه سبزی آب میندازه؟

اصلی ترین عامل در آب انداختن قورمه سبزی، درشت خرد شدن سبزی آن است. اگر سبزی را درشت خرد نمایید، خورشت هر چه بجوشد هم جا نمی افتد و فرم زیبایی پیدا نمی کند، به همین دلیل است که سبزی قورمه سبزی را ۲ بار در دستگاه های سبزی خرد کن ریخته و ریز می کنند. نکته دیگر این است که باید آب خورشت را در یک مرتبه اضافه نمایید و از اضافه کردن مجدد آب خودداری کنید. پخت خورش قورمه سبزی با شعله ملایم و در مدت زمان ۵ تا ۶ ساعت یکی دیگر از نکاتی ست که به لعاب و جاافتادگی خورشت شما کمک می کند.

چه موقع سبزی را به قورمه سبزی اضافه کنیم

شما می توانید سبزی سرخ شده را پس از اضافه کردن آب به خورشت و در مراحل اولیه پخت بیافزایید اما توصیه می شود برای حفظ خاصیت و مزه سبزی روش دیگری را به کار بگیرید. برای این منظور اجازه دهید گوشت و لوبیا بعد از اضافه کردن آب، حدود ۱ تا ۲ ساعت پخته شوند سپس سبزی را به خورشت بیافزایید.

هل در قورمه سبزی

شما می توانید در پخت قورمه سبزی از پودر هل کمک بگیرید و خورشت خوش عطرتری داشته باشید.

بهترین ترشی برای قورمه سبزی

مواد بسیاری مانند آبغوره، آب نارنج، آب لیمو، آب غوره، قره قوروت و رب انار وجود دارند که می توانید برای ترشی قورمه سبزی از آن ها استفاده کنید اما در قورمه سبزی اصیل ایرانی از لیمو عمانی استفاده شده و بهترین ترشی برای این خورش محسوب می شود.

سیاه شدن قورمه سبزی

اگر دوست دارید قورمه سبزی تیره و سیاهی داشته باشید، ۴ نکته مهم وجود دارد. نکته اول این است سبزی قورمه سبزی را با روغن زیاد و شعله کم سرخ کنید تا رنگش قهوه ای شود. نکته دوم استفاده از کمی تمبرهندی یا رب انار است که به تیره شدن رنگ خورشتتان کمک می کند. نکته سوم اضافه کردن مقداری شنبلیله خشک به سبزی ها در حین سرخ شدن است اما باید دقت کنید که نسوزد و در پایان سرخ شدن سبزی اضافه شود تا طعم خورشت را تلخ نکند. نکته چهارم استفاده از گرد لیموعمانی ست که در تیره کردن خورشت بسیار موثر است.

آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 26 مهر 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.