مطالب پر بازدید
تزیین آش رشته مجلسی + تزیین آش رشته با کشک زعفرانی

تزیین آش رشته مجلسی + تزیین آش رشته با کشک زعفرانی

تزیین آش رشته مجلسی تزیین آش رشته مجلسی + تزیین آش رشته با کشک زعفرانی موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم …

ایده چیدن کمد دیواری اتاق خواب + چیدن کمد دیواری بدون قفسه

ایده چیدن کمد دیواری اتاق خواب + چیدن کمد دیواری بدون قفسه

ایده چیدن کمد دیواری ایده چیدن کمد دیواری اتاق خواب + چیدمان کمد دیواری بدون قفسه موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. …

اینستاگرام مانتو + جدیدترین مدل مانتوهای مزونی در اینستاگرام

اینستاگرام مانتو + جدیدترین مدل مانتوهای مزونی در اینستاگرام

اینستاگرام مانتو اینستاگرام مانتو + جدیدترین مدل مانتوهای مزونی در اینستاگرام موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید واقع شده …

خواص انواع گل یشم در خانه

عکس گل کراسولا تکثیر گل کراسولا گل کراسولا قرمز گل کراسولا قاشقی انواع گل کراسولا نگهداری گل خرفه ای در زمستان علت رشد نکردن کراسولا خرفه ای احیای گیاه کراسولا  گل یشم یا قاشقی  گل یشم نماد چیست گل یشم یا پول گل یشم ثروت گل یشم رنگی هرس کراسولا خرفه ای

علت پژمرده شدن گل یشم + نگهداری گل یشم در آپارتمان + نام دیگر گل یشم موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل کراسولا

کراسولا گیاهی جذاب با رشد پایین است و برای افرادی که زمان رسیدگی زیاد به گیاهان را ندارند، مناسب است. کراسولا در منطقه بومی خود در فصل بهار وارد دوره گلدهی شده و گل های ستاره ای شکل می دهد اما در شرایط آپارتمانی نمی تواند شرایط لازم برای گلدهی را فراهم کند. لبه برگ های کراسولا مانند ساکولنت های دیگر با تغییر دما و سرد شدن هوا تغییر رنگ داده و سرخ می شود که زیبایی خاصی به این گیاه بخشیده و آن را از گیاهان دیگر متمایز می کند.

اسامی

این گیاه با نام های فراوانی شناخته می شود که از میان آن ها میتوان به کراسولا، کراسولا درختی، کراسولا مخملی، کراسولا خرفه ای، کراسولا اواتا و گل یشم اشاره کرد. نام علمی این گیاه Crassula ovata است.

مشخصات

کراسولا به کشور آفریقای جنوبی تعلق دارد و یکی از گیاهان ارزشمند این خطه است. کراسولا انواع گوناگونی دارد که هر کدام از لحاظ فرم، اندازه و رنگ برگ ها با یکدیگر متفاوت هستند. از مشهور ترین گونه های کراسولا میتوان به کراسولا خرفه ای که ساقه های بلند و برگ های ریزی دارد و کراسولا اواتا که ساقه کوتاه و برگ های بیضی و بزرگتر دارد اشاره کرد. کراسولا اواتا همان گل یشم یا گل ثروت مشهور است.

علت محبوبیت

کراسولا یا همان گل یشم یکی از اعضای خانواده ساکولنت هاست که توانسته با برگ های زیبای بیضی شکل و گوشتی خود محبوبیت بسیاری پیدا کند. از این گل در علم فنگ شویی به عنوان گل پول یاد می شود. یشم نماد برکت، خوش شانسی و ثروت است به همین دلیل بسیاری از افراد دوست دارند تا گلدان کوچکی از این گیاه را در بخش جنوبی خانه خود نگهداری کنند.

عوض کردن گلدان

اگر کراسولا شما جوان است و در گلدانی متوسط کاشته شده، نیازی به تعویض گلدان سالانه ندارد. می توانید گلدان گیاه تان را هر ۲ سال یا هر ۳ سال یک بار عوض کنید یا هر زمان که ریشه های گیاه گلدان را پر کردند و از سوراخ انتهایی گلدان خارج شدند.

گل خرفه ای چرا برگاش میریزه

مهم ترین عامل این اتفاق، شوکه شدن گیاه است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. برای رفع این مشکل با سایت الانت همراه باشید. بسیاری از گیاهان به جابجایی حساس بوده و با این کار دچار شوک می شوند پس گیاهتان را فقط در شرایط مهم و حساس جابجا کنید. یکی دیگر از دلایل شوکه شدن گیاه مربوط به نحوه تعویض گلدان است. اگر ریشه گیاه در حین تعویض گلدان هوا ببیند، امکان دارد گیاه شوکه شده و همه برگ هایش را از دست بدهد. دلیل دیگر به نحوه آبیاری بستگی دارد. اگر گیاه را با آب خیلی سرد یا خیلی گرم آبیاری کنید ممکن است شوکه شود.

سمی یا غیرسمی ؟

کراسولا در دسته گیاهان سمی قرار دارد به همین خاطر باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. بلعیده شدن برگ های کراسولا می تواند موجب حساسیت و مشکلات گوارشی شود.

هرس کردن

کراسولا درختی به هرس خاصی نیاز ندارد و هرس آن به جداسازی برگ های آسیب دیده و زرد شده خلاصه می شود. فروردین ماه بهترین زمان برای هرس کردن کراسولا خرفه ای ست. به خاطر داشته باشید که نباید ساقه های گیاه را بیش از اندازه کوتاه کنید همین که ۲۰ تا ۳۰ درصد از ساقه ها کوتاه شود کافی ست. می توانید شاخه هایی که زیبایی گیاه را گرفته و آن را نامرتب و شلوغ کرده اند جدا کنید تا یک گیاه پرپشت و زیبا داشته باشید.

شرایط کامل برای نگهداری گل کراسولا

آبیاری مورد نیاز

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کراسولا یک ساکولنت است. ساکولنت ها آب را در برگ و ساقه هایشان ذخیره می کنند به همین خاطر باید مراقب تعداد دفعات آبیاری به این دسته از گیاهان باشید به خصوص در فصل زمستان که ساکولنت ها وارد دوره خواب زمستانی شده و به آبیاری کمتری هم نیاز دارند. تعداد دفعات آبیاری به دما، نوری که گیاه دریافت می کند و اندازه گلدان بستگی دارد. برای آبیاری خاک گلدان را لمس کنید و اگر احساس کردید خاک کم رطوبت است، گیاه را آبیاری کنید. اگر بعد از آبیاری زیر گلدانی پر از آب شد، آن را خالی کنید و مجدد زیر گلدان قرار دهید.

نور مورد نیاز

اگر فاصله میان برگ های کراسولا زیاد شده و رشد گیاه متوقف شده، مکان نامناسبی برای نگهداری از این گیاه انتخاب کردید. پنجره شرقی و پنجره جنوبی از پرنور ترین بخش های خانه هستند و می توانید کراسولا را در پشت این پنجره ها نگهداری کنید تا نیاز نوری اش برطرف شود. نوری که گیاه دریافت می کند باید به شکل ملایم و غیرمستقیم باشد پس می توانید گلدان را با یکی دو متر فاصله از پنجره نگهداری کنید تا شدت تابش نور کاهش پیدا کرده و برای گیاه مناسب شود. تابش مستقیم آفتاب به خصوص در هنگام ظهر موجب صدمه دیدن برگ های گیاه می شود.

رطوبت مورد نیاز

اگر هوای محل زندگی شما گرم و خشک است می توانید با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز، محیطی مرطوب و مناسب برای گیاه تان ایجاد کنید. روش دیگری که سایت الانت به شما پیشنهاد می کند، درست کردن جزیره است. برای این منظور یک سینی تهیه کنید. مقداری سنگریزه یا تکه های کوچک از سنگ مرمر در کف سینی قرار دهید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید. سینی را پر از آب کنید. با تبخیر آب درون سینی، اطراف گیاه مرطوب می شود. به خاطر داشته باشید که انتهای گلدان نباید با آب در تماس باشد.

تغذیه مورد نیاز

ساکولنت ها و کاکتوس ها مانند گیاهان آپارتمانی به تغذیه چندانی نیاز ندارند اما می توانید برای تقویت گیاهتان از کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ استفاده کنید و هر چند هفته یک بار گیاه را با این کود تغذیه کنید. به خاطر داشته باشید که در فصل پاییز و زمستان نباید گیاه را تغذیه کنید. روش دیگر برای تقویت گیاه، استفاده از خاکی مرغوب و باکیفیت برای کاشت گیاه است تا عناصر لازم برای رشدش را از خاک دریافت کند.

دمای مورد نیاز

بهترین بازه دمایی برای نگهداری از کراسولا، ۱۵ تا ۲۴ درجه است. کراسولا به خصوص کراسولا خرفه ای به سرما حساس است پس نباید در فصل های سرد سال بیرون از خانه بماند. با گرم شدن هوا رطوبت و آبیاری را افزایش داده و با سرد شدن هوا آبیاری را کم کنید. از قرار دادن کراسولا در کنار بخاری یا روبروی کولر خودداری کنید زیرا تغییرات ناگهانی دما موجب صدمه دیدن گیاه می شود.

خاک مورد نیاز

برای کراسولا از خاکی سبک با زهکشی بالا استفاده کنید. ترکیب کوکوپیت به همراه پرلیت و خاک برگ ترکیب مناسبی برای کاشتن این گیاه است. خاک های بسته بندی شده مخصوص کاکتوس هم به دلیل سبک بودن برای این گیاه مناسب هستند. اگر کراسولا را درون خاکی بی کیفیت و سنگین بکارید، ریشه هایش می پوسد و بعد از گذشت مدتی به طور کامل از بین می رود.

عکس گل کراسولا تکثیر گل کراسولا گل کراسولا قرمز گل کراسولا قاشقی انواع گل کراسولا نگهداری گل خرفه ای در زمستان علت رشد نکردن کراسولا خرفه ای احیای گیاه کراسولا  گل یشم یا قاشقی  گل یشم نماد چیست گل یشم یا پول گل یشم ثروت گل یشم رنگی هرس کراسولا خرفه ای

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 12 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.