نگهداری گل سیکلامن در آپارتمان + تکثیر و علت پژمرده شدن

نگهداری گل سیکلامن در آپارتمان + تکثیر و علت پژمرده شدن

نگهداری گل سیکلامن در تابستان همه چیز درباره نگهداری گل سیکلمه در خانه +‌ گل سیکلامن نماد چیست موضوع یکی از مطالب سایت …

روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد

روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد

کاشت موز در گلدان روش کاشت موز در گلدان + درخت موز بعد از چند سال میوه می دهد عنوان یکی از مطالب …

نگهداری انواع گل سینگونیوم سبز و صورتی در آب + علت زرد شدن

نگهداری انواع گل سینگونیوم سبز و صورتی در آب + علت زرد شدن

نگهداری گل سینگونیوم نگهداری انواع گل سینگونیوم سبز و صورتی در آب + علت زرد شدن عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. …

از صفر تا صد قلمه زدن سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا در زمستان قلمه زدن سانسوریا در خاک قلمه زدن سانسوریا در آب قلمه زدن سانسوریا در پاییز از صفر تا صد قلمه زدن سانسوریا قلمه زدن سانسوریا ابلق در آب فیلم قلمه زدن سانسوریا در خاک قلمه زدن سانسوریا با عسل

صفر تا صد تکثیر و قلمه زدن سانسوریا درون آب و خاک موضوع یکی از مطالب سایت الانت است. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره قلمه زدن سانسوریا

سانسوریا با نام انگلیسی Sansevieria به دلیل مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی، نیاز نوری پایین، قیمت مناسب، تنوع بالا و … یکی از محبوب ترین و مشهور ترین گیاهان آپارتمانی ست. تنها نکته ای که باید در حین نگهداری از سانسوریا به آن توجه کنید نحوه آبیاری ست زیرا خیسی مداوم خاک موجب شل شدن و زردی برگ سانسوریا می شود. سانسوریا را به راحتی می توانید در خانه قلمه زده و تکثیر کنید، فقط باید نکات کوچکی را در روند انجام این کار در نظر بگیرید تا همه مراحل به درستی انجام شود. به خاطر داشته باشید که سانسوریا برای فرآیند ریشه زایی و پاجوش زدن به مدت زمانی طولانی نیاز دارد. در ادامه می توانید مراحل تکثیر این گیاه را مشاهده کنید.

قلمه زدن سانسوریا در آب و خاک

مرحله اول

برای قلمه زدن یک برگ بالغ، سالم، بدون زردی و لهیدگی و آسیب دیدگی انتخاب کنید تا درصد موفقیت تکثیرتان افزایش پیدا کند. بالغ بودن برگ به معنای انتخاب برگ های پیر و قدیمی نیست. برگ های پیر و قدیمی نمی توانند درون آب ریشه بزنند در نهایت زحمات تان به باد رفته و برگ هم خراب شده و می گندد.

مرحله دوم

برگی را برای این کار انتخاب کنید که روشن تر از برگ های دیگر باشد زیرا برگ های پیر رنگ تیره تری نسبت به برگ های جوان دارند. برگ را با استفاده از یک قیچی تیز و تمیز از نزدیک ترین بخش به خاک جدا نمایید. بهتر است برای برش قلمه از چاقو استفاده نکنید زیرا موجب لهیدگی پایین برگ شده و در روند ریشه زایی برگ مشکل ایجاد می کند.

مرحله سوم

اگر برگ شما ارتفاع زیادی دارد و بلند است، می توانید آن را به چند بخش ۱۰ سانتی تقسیم کرده و برش بدهید تا با یک برگ به طور همزمان چند قلمه سانسوریا داشته باشید. در این مرحله می توانید به دلخواه کمی وازلین به بخش بریده شده و زخمی سانسوریا بزنید.

مرحله چهارم

به خاطر داشته باشید که نباید برگ های برش خورده را مستقیما درون آب یا خاک قرار بدهید! برگ ها را به مدت ۱ تا ۲ روز درون محیطی خشک و نیمه تاریک بگذارید تا بخش زخمی شده شان پینه بسته و هنگامی که در آب یا خاک قرار گرفتند سریع تر ریشه بزنند. این کار بسیار مهم است و باید حتما انجام شود.

مرحله پنجم

اگر می خواهید قلمه را درون آب ریشه دار کنید، یک ظرف شیشه ای کوچک متناسب با اندازه برگ ها انتخاب نمایید سپس آن را به خوبی بشویید. برگ ها را درون ظرف قرار داده و مقدار کمی آب بریزید. ریختن بیش از اندازه آب موجب گندیدگی و لهیدگی قلمه می شود. آب باید به اندازه ای باشد که بخش کوچکی از پایین برگ که برش خورده را پوشش دهد.

مرحله ششم

ظرف حاوی قلمه را در مکانی سایه با هوای خنک نگهداری کنید. در این مرحله قلمه بسیار آسیب پذیر است و اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد از بین خواهد رفت. آب قلمه ها را هر چند روز یک بار تعویض کرده و تا زمان ریشه زایی برگ ها صبر کنید.

مرحله هفتم

بعد از مشاهده ریشه ها می توانید برگ ها را از آب خارج کنید. در این مرحله انتخاب خاک بسیار مهم است. شما باید یک خاک سبک برای قلمه تهیه کنید تا بتواند ریشه زایی اش را به خوبی ادامه بدهد. اگر خاک معمولی دارید مقداری پرلیت به آن بیافزایید تا سبک شده و خاصیت زهکشی اش بالا برود.

مرحله هشتم

گلدانی انتخاب کرده و آن را از خاک پر کنید سپس برگ ها را به آرامی بدون صدمه دیدن ریشه ها درون خاک قرار داده و بکارید. حتما می دانید که سانسوریا از گلدان های خیلی بزرگ بیزار و عاشق گلدان های کوچک است پس می توانید همه برگ ها را در یک گلدان متناسب با تعداد آن ها بکارید. بعد از کاشت برگ ها، آبیاری را با ملایمت و به آرامی انجام دهید تا خاک دور برگ ها شسته نشود.

مرحله نهم

بعد از کاشت قلمه ها، نوبت به مکان نگهداری میرسد. شما باید گلدان را در مکانی روشن و بدون نور مستقیم خورشید نگهداری کنید پس گلدان سانسوریا را در کنار پنجره قرار ندهید. برای پاجوش دهی نمیتوان زمان دقیقی تعیین کرد اما حدودا ۲ تا ۳ ماه طول می کشد تا شما بتوانید مهمان های زیبا و کوچکی که با پشتکار از دل خاک بیرون آمده اند را مشاهده کنید.

مرحله دهم

اگر شما می خواهید قلمه را مستقیما درون خاک بکارید، تا مرحله چهار و پینه بستن برگ ها پیش بروید سپس یک گلدان متناسب با تعداد برگ ها انتخاب کنید. بهتر است به جای خاک از ماسه استفاده کنید تا احتمال ریشه زایی افزایش پیدا کند.

مرحله یازدهم

قلمه ها را عمودی و به شکلی که با یکدیگر ۵ سانت فاصله داشته باشند درون خاک بکارید. برای سرعت بخشیدن به روند ریشه زنی گیاه را یک روز در میان با مقدار کمی آب، آبیاری کنید و نگران پوسیدگی برگ هم نباشید زیرا ماسه آب را جذب نمی کند.

مرحله دوازدهم

روش دیگر برای سرعت بخشیدن به فرآیند ریشه زایی درست کردن گلخانه خانگی ست. برای این کار به ۲ عدد سیخ چوبی و یک پلاستیک فریزر نیاز دارید. سیخ ها را روبروی هم درون خاک فرو کنید سپس پلاستیک را بر روی آن ها مستقر نمایید. پلاستیک استفاده شده باید چند سوراخ کوچک برای تهویه و گردش هوا داشته باشد.

آخرین بروز رسانی در : یکشنبه 2 بهمن 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.