کاشت هسته هلو در گلدان با 3 روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم

کاشت هسته هلو در گلدان با 3 روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم

کاشت هسته هلو کاشت هسته هلو در گلدان با ۳ روش + چگونه هسته هلو را بشکنیم عنوان یکی از مطالب سایت الانت …

طرز کاشت گردو در خانه و گلدان با 2 روش + زمان و ترفند کاشت

طرز کاشت گردو در خانه و گلدان با 2 روش + زمان و ترفند کاشت

کاشت گردو در گلدان طرز کاشت گردو در خانه و گلدان با ۲ روش + زمان و ترفند کاشت عنوان یکی از مطالب …

کاشت هسته خرمالو در گلدان با 2 روش + زمان کاشت خرمالو

کاشت هسته خرمالو در گلدان با 2 روش + زمان کاشت خرمالو

کاشت هسته خرمالو در خانه کاشت هسته خرمالو در گلدان و حیاط + هسته خرمالو را چطوری بکاریم موضوع یکی از مطالب سایت …

نگهداری انواع گل سروپژیا

انواع گل سروپژیا گل سروپژیا تکثیر نگهداری گل سروپژیا عکس گل سروپژیا سروپژیا ابلق گل سروپژیا صورتی تکثیر سروپژیا در اب

نگهداری انواع گل سروپژیا صورتی و ابلق + تکثیر سروپژیا در اب عنوان یکی از مطالب سایت الانت است. در این مطلب با شما درباره گل سروپژیا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

همه چیز درباره گل سروپژیا

سروپژیا به آفریقای جنوبی تعلق دارد و عضوی از خانواده Apocynaceae یا خرزهره است. سروپژیا یکی از بهترین گزینه های نگهداری در سبدهای آویزان است و برگ های زیبایی دارد. این گیاه در شرایط مناسب گل هایی به رنگ یاسی و بنفش و سفید می دهد.

اسامی گل سروپژیا

سروپژیا را به دلیل برگ های قلبی شکل و شاخه های بلندش رشته قلب ها یا زنجیره قلب‌ ها می نامند، قلب زاویه دار و دلربا و شراب شیرین نام های دیگر این گیاه هستند. Rosary vine و Heart vine و String of Hearts و Collar of Hearts نام های انگلیسی این گیاه و ceropegia woodii نام علمی آن  است.

مشخصات

این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ست. سروپژیا عضوی از خانواده ساکولنت ها نیست اما ساقه های بالا رونده اش که آب را درون خود ذخیره می کنند ساکولنت هستند. ساقه های اصلی گیاه فرمی چوبی دارند و به رنگ طوسی هستند. برگ هایش حدود ۳ سانت و در رنگ های سبز تیره، قرمز، بنفش و سفید مشاهده می شوند.

علت محبوبیت

فرم خاص برگ ها که به قلب شباهت دارد و ساقه هایی که بلند و آویز هستند از مهم ترین دلایل محبوبیت این گیاه به شمار می روند. همچنین نگهداری آسان و مقاوم بودن گیاه نسبت به شرایط محیطی از دلایل دیگر محبوبیت آن محسوب می شود.

هرس کردن گل سروپژیا

گیاه سروپژیا رشد زیادی دارد و به ساقه های بلندش معروف است. اگر ساقه ها بیش از اندازه بلند شده است یا دچار بیماری و آفت شده بهتر است آن ها را از بخش تنه قطع کنید. می توانید از شاخه های هرس شده برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

گلدهی

گل هایش فانوسی شکل و به صورت جفت جفت می رویند. هر گل ۵ گلبرگ دارد. سروپژیا از اواخر فصل تابستان و شهریور ماه شروع به گل انگیزی و گلدهی می کند.

عوض کردن گلدان

نکته ای که باید بخاطر داشته باشید این است که سروپژیا در هم تنیدگی ریشه هایش را دوست دارد و رشد ریشه های این گیاه بسیار کم است، به همین خاطر نیازی به تعویض سالانه ندارد و بهتر است هر ۳ سال یک بار گلدان را در فصل بهار تعویض کنید.

گل سروپژیا سمی یا غیرسمی ؟

سروپژیا در دسته گیاهان غیرسمی قرار دارد اما بهتر است آن را در نقطه ای بلند در خانه ی خود قرار دهید زیرا ساقه های بلند آن توجه کودکان و حیوانات خانگی را به خود جلب می کند و موجب آسیب دیدن گیاه می شود.

تکثیر گل سروپژیا

این گیاه از راه گره هایی که بر روی ساقه قرار دارند تکثیر می شود. می توانید بخشی از ساقه که گره دارد را بریده و درون آب قرار دهید تا ریشه بدهد. همچنین می توانید بخشی از ساقه که گره دارد را بر روی خاک قرار دهید تا شروع به ریشه دهی کند سپس آن قسمت را قطع کرده و به گلدان دیگری منتقل کنید.

علت زرد شدن برگ

اگر برگ های گیاه تان زرد می شود، شرایط نگهداری را بررسی کنید. سرمای هوا، آبیاری بیش از اندازه یا کم و نگهداری گیاه در مکان تاریک همه از عوامل به وجود آورنده این مشکل هستند.

انواع گل سروپژیا گل سروپژیا تکثیر نگهداری گل سروپژیا عکس گل سروپژیا سروپژیا ابلق گل سروپژیا صورتی تکثیر سروپژیا در اب

همه چیز درباره گل سروپژیا

در نور مناسب برگ ها سبز خوشرنگ و در نور کم سبز کمرنگ می شوند. اگر گره های روی ساقه سروپژیا با خاک در ارتباط باشند جوانه می زنند و می توانید از آن ها برای تکثیر گیاه استفاده کنید. ارتفاع شاخه ها در شرایط نوری مناسب به یک متر هم می رسد.

آبیاری مورد نیاز

ریشه هایش نسبت به آبیاری بیش از اندازه حساس است و باید آبیاری را با خشکی دو سوم خاک انجام دهید. این گیاه نسبت به خشکی خاک مقاوم است و در زمستان به خواب زمستانی می رود، به همین خاطر باید در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

نور مورد نیاز

آفتاب مستقیم را دوست ندارد به خصوص در هنگام ظهر باید از اشعه آفتاب محافظت شود. نور کامل و فیلتر شده به همراه کمی سایه بهترین شرایط نوری برای سروپژیاست. نور کم سرعت رشد گیاه را پایین می آورد و موجب پژمرده شدن و کمرنگ شدن رنگ برگ ها می شود. نور شدید موجب سوختگی بافت برگ ها می شود. نوری که از پرده عبور می کند هم مناسب است.

رطوبت مورد نیاز

با رطوبت نسبی محیط سازگار است و می تواند با مقدار رطوبت کم تا متوسط به زندگی خود ادامه دهد. برای افزایش طراوت و شادابی گیاه، رطوبت محیط را به وسیله روش جزیره افزایش دهید. برای این کار یک سینی را پر از آب کرده و روی آن سنگریزه بریزید. گلدان را به شکلی بر روی سنگریزه ها قرار دهید که انتهای آن با آب داخل سینی در ارتباط نباشد.

تغذیه مورد نیاز

زمان تغذیه فصل بهار و تابستان است که گیاه رشد رویشی دارد. گیاه را هر ۴ هفته یک بار با کودهای مایع یا جامد مخصوص گل های آپارتمانی تقویت کنید. کوددهی را بعد از آبیاری انجام دهید تا ریشه های گیاه دچار آسیب نشوند.

دمای مورد نیاز

در فصل زمستان دما نباید از ۱۵ درجه کمتر شود زیرا گیاه دچار صدمات غیر قابل جبران می شود، پس اگر گیاه در بیرون از خانه است در فصل پاییز و زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید. بهترین بازه ی دمایی برای این گیاه ۱۸ تا ۲۳ درجه است.

خاک مورد نیاز

ترکیب ۲ بخش پرلیت به همراه ۱ بخش پیت ماس و ۱ بخش خاک باغچه برای این گیاه بسیار مناسب است، می توانید به جای پرلیت ۲ بخش ماسه هم اضافه کنید. خاک کاکتوس و خاک ساکولنت هم گزینه های دیگری برای این گیاه هستند.

انواع گل سروپژیا گل سروپژیا تکثیر نگهداری گل سروپژیا عکس گل سروپژیا سروپژیا ابلق گل سروپژیا صورتی تکثیر سروپژیا در اب

آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 4 آبان 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام الانت و لینک مستقیم بلا مانع است.